Menu

Blog

Cart

2019-03-27

Gezond leven kan best eenvoudig zijn, als je maar weet wat gezond voor je is. Dit klinkt heel erg simpel, maar bijna dagelijks verschijnen er tegenstrijdige berichten in de media over gezond leven, gezond eten en gezond gewicht. De ene expert zegt dit, de andere zegt dat. Tot niet zo lang geleden waren bijvoorbeeld voedingsvetten een boosdoener voor een gezond leven. En cholesterol was al helemaal een gezondheidsvijand nummer 1 voor een gezond leven. Nieuwe inzichten en onderzoeken laten echter het tegenovergestelde zien. Voedingsvetten blijken wel bij te dragen aan een gezond leven en cholesterol bleek eigenlijk een heel erg nuttig stofje te zijn. Om duidelijkheid te verschaffen heb ik 10 bewezen manieren voor je uitgezocht, die kunnen bijdragen aan een gezonder leven. 

Gezond leven. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond leven, hoe doe je dat?

Een gezond leven komt niet zomaar tot stand. Een gezond leven is een optelsom van allerlei gezonde gewoontes. Het zijn juist gewoontes die ervoor zorgen dat je je lekker fit en gezond voelt. Juist die dagelijkse gewoontes (waar je niet over nadenkt) zorgen ervoor dat je afvalt, of juist dat je dikker wordt.

Gezonde (de juiste) gewoontes staan aan de basis van een gezond leven.

Wie een gezond leven leidt eet bijvoorbeeld veel groente en fruit, veel vis en kwalitatief goed vlees. Mensen die gezond leven, bewegen ook regelmatig.

Waarom is de berichtgeving over het onderwerp gezond leven eigenlijk zo gevarieerd?

Dit heeft te maken met een aantal zaken. Denk hierbij aan de voortschrijdende inzichten van wetenschappelijk onderzoek, commerciële belangen en het simpele feit dat een uitgever van een blad, krant of boek lezers wil trekken om inkomsten te genereren.

Een vette kop in de krant of magazine met “Stofje X mogelijk de veroorzaker van kanker”, trekt natuurlijk veel meer lezers (dus adverteerders) dan “Kiwi is gezond”. Daarnaast verbeteren de methoden en technieken die wetenschappers gebruiken om hun onderzoek te doen. Hierdoor ontstaan ook andere resultaten.

Zo kan het voorkomen dat men terug komt op bepaalde adviezen. Een voorbeeld hiervan is het advies over voedingsvetten. Jarenlang werd het afgeraden om vet te eten. Vooral verzadigde vetten zouden niet bijdragen aan een gezond leven. Tegenwoordig is deze visie herzien.

De 10 tips voor een gezonder leven

De onderstaande tips voor een gezonder leven klinken wellicht heel erg logisch. Maar er zit een verschil tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is. Deze 10 tips voor een gezond leven dragen enkel en alleen bij aan een gezondere versie van jezelf, wanneer je er iets mee doet.

Betrap jij jezelf er ook weleens op dat je wel weet wat goed/gezond voor je is, maar dat je het niet doet?

Ok, genoeg hierover. Hieronder vind je de 10 bewezen tips voor een gezond leven.

1. Wees matig met suiker

Suiker is lekker. Dat wel. Maar suiker is ongezond (1). Het wordt niet voor niets de stille sluipmoordenaar genoemd. Suiker zorgt ervoor dat je meer van iets wilt eten, waardoor je ongemerkt veel te veel calorieën binnen krijgt.

Suiker wordt dan ook in verband gebracht met overgewicht. Het past eigenlijk op geen enkele manier in een gezond leven.

2. Vermijd toegevoegde suikers

In heel, heel veel (bewerkte) voedingsmiddelen is suiker verwerkt. Je vindt het vooral in junk food en bewerkte voedingsmiddelen. Het kan zo zijn dat je helemaal niet eens door hebt dat je suiker binnen krijgt (2). Ongemerkt eet de gemiddelde Nederlander meer dan 40 kilo suiker per jaar. Dat is bijna 1 kilo per week!!

Je vindt die verborgen suikers vooral in frisdrank, gezoete toetjes, ontbijtkoek, muesli repen, bewerkte ontbijtgranen en in chips. En ze zitten ook in bewerkte vleeswaren en dikwijls ook in dieetproducten. Hoe vreemd is dat?

Als je wilt afvallen, dan doe je er goed aan om suiker te skippen. Meer weten over verantwoord afvallen? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen dan eens.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

3. Gezond leven: eet vette vis

Vette vis zoals zalm, haring, makreel en sardientjes bevatten veel gezonde omega 3 vetten. Er wordt niet voor niets geadviseerd om 2x per week vette vis te eten. Vette vis bevat de gezonde omega 3 vetten.

Omega 3 vetten zijn goed voor je hersenen, je bloedcirculatie, je bloeddruk en het helpt zelfs bij afvallen. Ook zijn omega 3 vetten de gezonde tegenhanger van de ontstekingsbevorderende omega 6 vetten.

Maar hoe zit het dan met de giftige stoffen in vis. Nou, wetenschappers aan de universiteit van Harvard geven aan dat de nadelen van de toxines die vis zou kunnen bevatten, niet opwegen tegen de gezondheidsvoordelen (3).

4. Eet noten

Door regelmatig een handje walnoten te eten bevorder je een gezond leven. Wist je dat het dagelijks eten van een handje walnoten het risico op hartziekten drastisch vermindert (4)? Walnoten hebben namelijk beschermende effecten tegen hart- en vaatziekten.

5. Veel groente en fruit

Dat groente en fruit in deze lijst staan en dat ze bijdragen aan een gezond leven, zal je niet verbazen. Maar waarom zijn groente en fruit eigenlijk gezond? Groente en fruit bevatten gezonde stoffen zoals vezels, vitaminen, mineralen, antioxidanten. Deze stoffen heeft je lichaam dagelijks nodig om goed te kunnen functioneren.

De officiële aanbevelingen in Nederland (van het Voedingscentrum) zijn naar mijn mening veel te laag. Volgens die officiële aanbevelingen dragen 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag bij aan een gezond leven (5).

Zelf eet ik veel meer groente per dag. Fruit eet ik iets minder, eerlijk gezegd. Ik verwerk groente en fruit onder andere dagelijks in smoothies.

Het Voedingscentrum (en ook andere (inter)nationale instanties) adviseren juist om koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals brood en pasta als basis te nemen voor een gezond leven. Dit is juist het probleem, naar mijn mening.

Een overschot van die koolhydraten zouden namelijk overgewicht kunnen veroorzaken. En overgewicht kan weer leiden tot degenererende aandoeningen zoals diabetes 2, dementie en kanker. Koolhydraten heb je echter wel nodig, maar je kunt zo ook halen uit groente en fruit. Dit is een stuk gezonder (6).

6. Drink water

Water is essentieel voor een gezond leven. Je lichaam bestaat immers voor 70 tot 80% uit water. Zonder water droog je uit en kom je vrij snel te overlijden. Water helpt ook om af te vallen. Door het drinken van water stimuleer je de calorieverbranding een beetje.

Heeft te maken met het versnellen van je metabolisme. Als je meer wilt weten over het versnellen van je metabolisme (omdat je wilt afvallen) lees dan e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Ook kan het drinken van een glas water hongergevoelens onderdrukken. Als je water drinkt, in de plaats van frisdrank, dan krijg je sowieso veel minder calorieën binnen.

Vind je de smaak van water saai? Maak dan je eigen frisdrank door munt, komkommer, verse gember, limoen of citroen aan je water toe te voegen. Water draagt prima bij aan een gezond leven (7).

7. Wees lief voor je darmen

Al je eten komt in je darmen terecht. In je darmen wonen miljarden bacteriën die er onder andere voor zorgen dat voedingsstoffen vrijgemaakt worden uit het eten. Ook zorgen al die miljarden bacteriën ervoor dat je immuunsysteem in tact blijft, zodat je niet ziek wordt.

Vezelrijke voeding, van volle granen, groente en fruit draagt bij aan een goede werking van je darmen.

Meer weten over gezond leven en heb je niet veel tijd om alles zelf uit te zoeken? Geen punt, dit heb ik voor je gedaan. Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen. Hoe meer je weet over gezond leven en hoe beter je in staat bent om de juiste keuzes te maken. En dat is de bedoeling, toch?

Als je overigens een e-boek van mij koopt, loop je geen enkel risico. Ik geef namelijk een niet goed, geld terug garantie. Dit doe ik omdat ik 100% geloof in de kracht van gezond eten, gezond leven en alles wat ik in de e-boeken heb geschreven.

8. Wees niet bang voor voedingsvet

Gezonde voedingsvetten dragen bij aan een gezond leven. Het gaat zelfs nog verder dan dat. Je zou beter de juiste vetten kunnen eten om af te vallen, dan de verkeerde koolhydraten. Had je dit ooit gedacht?

Helaas zijn wij een lange tijd bang gemaakt voor het aandeel voedingsvetten in ons eten.

Het ging vooral over verzadigde vetten. Deze vetten zouden niet goed voor je zijn. Ze zouden je cholesterol laten stijgen en daardoor zouden hart- en vaatziekten op de loer liggen. Daar blijkt niet veel van te kloppen, zo laat wetenschappelijk onderzoek zien.

Van de de “vet is slecht” hypothese is dus niet veel meer over.

Cholesterol is bijvoorbeeld een lichaamseigen stof en kent een heleboel positieve en gezonde eigenschappen. Ook beïnvloedt voeding maar slechte een heel erg klein deel van je cholesterolgehalte (8). Dit komt omdat je lichaam zelf cholesterol aanmaakt.

Je kunt dus met een gerust hart ei eten en grasgevoerd rund, kip, gevogelte en/of wild eten.

9. Bak in kokosvet

Er bestaan veel redenen om kokosvet te gebruiken. Zo helpt kokosvet bij afvallen en het werkt ontstekingsremmend. Ook helpt kokosvet bij de opname van andere voedingsstoffen. Kokosvet is weliswaar een vorm verzadigd vet, maar het doet je lichaam veel goed (9).

10. Snoep verstandig

Iedereen heeft wel eens trek, ik dus ook. Je kent het wel, die trek als je op een trein staat te wachten, of de trek net voor het eten. De verleiding is dan groot om een snoepje te nemen, een koekje of wat er dan ook maar voor handen is.

Welnu, die verleiding kun je bijna niet wegnemen. Er wordt nu eenmaal heel veel eten aangeboden, maar je kunt wel verstandiger snoepen.

Hoe kun je verstandig snoepen? Je kunt verstandig snoepen door bijvoorbeeld een ei te eten tijdens de lunch. Een ei verzadigd behoorlijk. Maar goed, je kunt ook een handje rauwe noten eten, of wat gedroogd fruit.

Zelf ben ik bijvoorbeeld dol op gedroogde vijgen. Vijgen bevatten veel magnesium en dat stofje is weer betrokken bij ongeveer 300 belangrijke lichaamsprocessen.

Dus ik snoep wel, maar ik probeer dat zo gezond mogelijk te doen. Je kunt ook denken aan worteltjes, radijsjes, cherry tomaatjes en komkommer als je wat gezonder wilt snoepen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Meer weten?

We hebben het in deze blog over gezond leven deels gehad over geraffineerde koolhydraten en niet eens over transvetten en E-nummers. Deze ingrediënten dragen niet bij aan een gezond leven. Er is dus nog veel meer te vertellen over gezond leven en gezond eten.

Wil je nog meer weten over gezond eten, gezond leven en je gezond voelen? Wil je slanker zijn, beter slapen en je gewoon lekker voelen? Je wilt immers niet ziek worden, op latere leeftijd. Lees daarom het super informatieve e-boek Gezond in 10 stappen eens. Hoe meer je weet over gezond eten en leven, hoe beter, toch?

Leestip: het e-boek Van Stress Naar Geluk is op dit moment het best gelezen e-boek.

Wil je verantwoord afvallen en ben je het zat om heen en weer te jojo-en? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Je ontdekt waarom al je vorige pogingen niet lukten. En je leert wat wel werkt. Het werkt voor 100%, dat garandeer ik je. Zo niet, geld terug.

NLbewustvoedingsadvies

Ik kan je ook eens persoonlijk bijpraten over gezond eten, niet chronisch ziek worden (wie wil dat nou op latere leeftijd) en afvallen. Tijdens een online gesprek kunnen we prima op jouw persoonlijke situatie ingaan en kan ik je voorzien van bruikbare tips en inzichten.

Boek dus ook een online consult voor voedingsadvies. Ik zit vrij vol, maar ik reageer wel binnen 24 uur.

Meld je ook aan voor de maandelijkse update. Ik mail niet vaak en de mails zitten vol met gezonde en leuke info.

Maandelijkse updates

Bronnen:
1
What you need to know about sugar, Time
Added sugar: Don’t get sabotaged by sweeteners, Mayo Clinic
Fish: Friend of Foe? Harvard School of Public Health
4 Nuts and your Heart: Eating nuts for heart health, Mayo Clinic
5 Voedingscentrum, De Schijf van Vijf
6 Gezonde voeding, Bord Harvard School of Public Health
7 Healthy Drinks, Harvard School of Public Health
8 De cholesterolmythen, Uffe Ravnskov
9 NPO, Hoe gezond is kokosvet eigenlijk?

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Donkere chocola is gezond. Mooi hè?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Wat kun je van GcMAF en immunotherapie verwachten?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom je vaker quinoa zou eten. De voordelen op een rij.

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer