Menu

Blog

Cart

Metabolisme, ofwel onze stofwisseling, speelt een enorm belangrijke en grote rol in ons lichaamsgewicht en bij gewichtscontrole. Als je wilt afvallen, dan doe je er goed aan om het metabolisme te versnellen. Het metabolisme bepaalt namelijk hoe snel ons lichaam voedingsstoffen omzet in energie. Deze energie gebruikt het lichaam om normaal, gezond en goed te functioneren. Hoe sneller ons metabolisme werkt, hoe meer calorieën je verbrandt. Hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt, hoe meer dat bijdraagt aan een gezond gewicht. Bepaalde fysiologische factoren zoals leeftijd en geslacht, hebben echter invloed op de snelheid van het metabolisme. Er zijn gelukkig ook zaken die je wel kan beïnvloeden en daarover gaat dit artikel.

Wat is metabolisme?

Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling. Metabolisme is de manier en de snelheid waarop ons lichaam calorieën, die via eten en drinken binnen komen, omzet in energie. Hoe beter en hoe sneller het metabolisme werkt, hoe beter je in staat bent af te vallen of om juist je gewicht te behouden.

Metabolisme versnellen. Meer weten? Download het e-boek Je Metabolisme Boosten

Je kan het metabolisme beïnvloeden door bepaalde keuzes te maken in het beweeg- en voedingspatroon.

Er bestaat echter een aantal fysiologische factoren die je niet kan beïnvloeden. Dit zijn factoren zoals leeftijd, geslacht, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke factoren. Helaas beïnvloeden zij wel de snelheid van het metabolisme.

Leeftijd bijvoorbeeld zorgt voor een vertraging, waardoor je geleidelijk aankomt.

Wat doet het metabolisme?

Metabolisme zet dus het voedsel dat je eet om in energie. Wanneer je normaal eet dan gebruikt het lichaam tot ongeveer 85% van deze calorie-inname om alle lichamelijke processen in stand te houden. Bijvoorbeeld het verteerproces (metabolisme) zelf, maar ook het warm houden van het lichaam, de bloedcirculatie, het herstellen van wondjes, het groeien van haar en het algeheel herstel van je lijf.

Zo’n 15% van je calorie-inname wendt het lichaam aan om allerlei lichamelijke activiteiten te ondersteunen. Dit is de beweging die je dagelijks doet, zoals staan, lopen, fietsen, huishoudelijke klussen en soms sporten. Door veel aan beweging (sport) te doen kun je dit percentage opvoeren tot maximaal 25%.

Waarom zou je het metabolisme willen versnellen?

Wanneer het metabolisme versneller werkt, dan verbrandt ons lichaam automatisch meer calorieën per dag. Een gevolg van een sneller werkende stofwisseling kan zijn dat je afvalt. Je verbrandt immers meer calorieën.

Ook als je in rust bent verbrandt het lichaam, door een sneller werkend metabolisme, meer calorieën.

Een effectieve manier om het metabolisme te boosten is door spiermassa te kweken. Het in stand houden van één gram spier vergt namelijk tot wel 90% meer energie dan het in stand houden van één gram lichaamsvet.Metabolisme versnellen en afvallen. Lees ook het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Grofweg kun je stellen dat het in stand houden van één kilo spier, dagelijks rond de 90 calorieën kost. Het in stand houden van één kilo aan vet, kost het lichaam ongeveer 9 calorieën.

Natuurlijk hoef je geen overmatig gespierde Hulk te worden om van dit effect te profiteren. Een lichte toename van de spiermassa doet al heel veel. Wist je trouwens ook dat spiermassa tot wel vier keer minder plek inneemt dan vetmassa? Door te werken aan een beetje spiermassa, word je dus ook nog eens slanker!

Wil je meer weten over calorieën verbranden om af te vallen of juist om op je streefgewicht te blijven? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten. Je krijgt tal van tips en manieren die je helpen aan een gezond gewicht en een slank lijf.

Waarom en wanneer daalt de snelheid van het metabolisme?

De snelheid van ons metabolisme daalt vanaf 25 jarig leeftijd, met 5% per 10 jaar. Dit is helaas een onomkeerbaar proces. Het hoort gewoon bij het natuurlijke proces van ouder worden.

De snelheid van het metabolisch proces daalt vanwege een tegengestelde beweging van een vermindering van de spiermassa en het groter worden van de vetmassa. Daar kan je dus niets aan doen.

Vet verbrand nu eenmaal 90% minder calorieën dan spieren. Daarom word je in de loop van de tijd steeds een beetje zwaarder en krijgen de love handles en het zwembandje steeds meer vorm.

De snelheid van het metabolisme daalt ook wanneer je tijdelijk een stuk minder gaat eten. Dit gebeurt bij zogenaamde crashdiëten en diëten die minder calorieën voorschrijven dan dat je eigenlijk nodig hebt. Het idee erachter is dat je dan afvalt. Dit gebeurt in de eerste weken ook, maar de snelheid van het metabolisme daalt ook. En dat draagt helemaal niet bij aan gewichtsverlies.

Doordat de snelheid van het metabolisme is gedaald, vanwege het calorie-arme dieet, gaat ons lichaam zuiniger om met de energie die het nog wel binnen krijgt. Na een paar weken is het lichaam aan de ‘nieuwe’ toestand gewend en zal het niet meer afvallen.

Het gevolg van het vertraagde metabolisme is overigens ook dat je weer aankomt. En weet je wat nog vervelender is? Je mag dan wel een paar kilo zijn afgevallen, maar het vetpercentage is amper afgenomen. Wel is je spiermassa afgenomen. En dat is een groot probleem. Spieren zijn namelijk juist de aanjager van je metabolisme.

Je hebt dus minder spiermassa en meer vet! En dat was nou net niet de bedoeling, lijkt mij. Download het e-boek Je Metabolisme Boosten. Dit e-boek helpt je om slanker te zijn, dagelijks meer calorieën te verbranden en bij gewichtscontrole.

Hoe boek je resultaat?

Spiermassa creëren is dus een effectieve manier om die vetmassa de baas te zijn en om een slanker lichaam te krijgen. Spiermassa geeft het metabolisme een flinke boost, omdat van alle lichamelijke functies onze spieren het meeste energie verbruiken.

Meer weten over extra calorieën verbranden, afvallen en gewichtscontrole? Lees ook het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Je kan twee of drie keer per week naar de sportschool gaan, maar er bestaan meerdere manieren om spiermassa te ontwikkelen zoals dagelijks een half uur huishoudelijke klussen, stevig wandelen en fietsen. Hiermee bouw je echter geen conditie op.

Meer weten over het versnellen van het metabolisch proces? In het e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je effectieve manieren van lichaamsbeweging die je hier enorm bij helpen.

Wat is echt niet handig?

Veel mensen gaan echter wel voor de quick fix, wanneer zij weer een poging doen om af te vallen en om slanker te willen zijn. Tijdelijke diëten beloven vaak goede (en blijvende) resultaten, maar dit is helaas bijna nooit het geval. En eigenlijk weet je dat zelf ook wel. Want hoe kan een tijdelijk dieet – waarbij de resultaten dus automatisch tijdelijk zijn – permanente resultaten opleveren?

Vermijdt dus crashdiëten, sapkuren, afslankpillen, hormoonkuren, allerlei super diëten en diëten waarbij je een bepaalde voedingsstof, zoals koolhydraten, of combinaties van voedingsstoffen, niet mag eten, of juist in overvloed mag eten. Dergelijke tijdelijke interventies beïnvloeden je de snelheid van je metabolisme op een manier die je liever niet hebt.

Metabolisme versnellen en afvallen. Lees ook het e-boek Je Metabolisme Boosten.
Dit soort foto’s kloppen dus niet
Maar er zijn toch resultaten met die quick fixes?

Natuurlijk val je in het begin af met dergelijke quick fixes. Vooral in de eerste  drie tot vijf weken. Maar dat komt vooral omdat je lichaam ineens een ander voedingspatroon krijgt, waardoor het onder andere reserves gaat aanspreken. Meestal bestaan de verloren kilo’s – van zo’n korte periode – uit lichaamsvocht en uit spiermassa.

Het lichaamsvocht – één liter lichaamsvocht = één kilo lichaamsgewicht – herstelt zichzelf automatisch, waardoor je vanzelf weer zwaarder wordt. Doordat je spiermassa is afgenomen, verbrand je automatisch minder calorieën. En dat draagt al helemaal niet bij aan duurzaam gewichtsverlies.

Geen trucje, wel een duurzame oplossing

Er bestaat dus geen pil of tijdelijk dieet om duurzaam af te vallen en gezond ouder te worden. Dergelijke diëten zorgen er juist voor dat de snelheid van het metabolisme daalt. Als dat gebeurt, dan gebruikt je lichaam dus minder calorieën en dan ben je verder van huis. Wanneer je dan weer ‘normaal’ gaat eten – wat meestal aan de orde is – dan krijg je opeens ‘teveel’ calorieën binnen.

Doordat je metabolisme is vertraagt, slaat je lichaam die overtollige calorieën op als lichaamsvet en voor je het weet ben je weer terug bij af. Vaak worden mensen helaas zelfs wat zwaarder, dan dat ze waren vóór hun dieetpoging.

Het boosten van het metabolisme helpt wel om af te vallen en bij gewichtscontrole. Metabolisme is dus geen dieet, geen maniertje en geen trucje. Je metabolisme versnellen is een proces en dat proces heb je zelf in de hand.

Meer weten?

Het metabolisme is dus een heel erg belangrijk proces. Hoe sneller het werkt, hoe meer calorieën je verbrandt, waardoor je op een gezond gewicht blijft. Na je 25ste echter, vertraagt je metabolisme. In het e -boek Je Metabolisme Boosten ontdek je wat je daar nog meer tegen kan doen.

Natuurlijk heb je niet altijd de tijd en de zin om gezond te doen. We leven immers in een jachtige, stressvolle en snel veranderende omgeving. Veel mensen zijn dan ook te dik, leiden aan kwaaltjes of slikken medicatie.

Dat kan anders. Wil je gezonder leven, een gezonder gewicht en je gezond voelen? Download dan het super uitgebreide e-boek Gezond in 10 Stappen. Dit e-boek laat je de juiste stappen te zetten. Ik leef zelf ook op deze manier en ik kan het je van harte aanbevelen :-).

Lees anders ook het razend populaire e-boek Van Stress naar Geluk eens.

Maak kans op een mooie tablet

Wil je kans maken op een mooie tablet om je e-boeken op te lezen? Vertel dan je eigen verhaal door een leuke review te schrijven. Het staat je vrij om te doen.

Inschrijven nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Blog

Vetten zijn gezond, maar het gaat om het type vet.

Lees meer
Afvallen

Slapen voor een betere gezondheid

Lees meer
Blog

Eiwitten. Wel of niet?

Lees meer