Menu

Blog

Cart

Je metabolisme, ofwel je stofwisseling, speelt een enorm belangrijke en grote rol in je lichaamsgewicht en bij gewichtscontrole. Niet veel mensen weten dit. Als je wilt afvallen, dan doe je er goed aan om je metabolisme te versnellen. Het metabolisme bepaalt namelijk hoe snel je lichaam voedingsstoffen omzet in energie. Deze energie gebruikt je lichaam om normaal, gezond en goed te functioneren. Hoe sneller je metabolisme werkt, hoe meer calorieën je verbrandt. En hoe meer calorieën je dagelijks verbrandt, hoe meer dat bijdraagt aan een gezond gewicht. Bepaalde fysiologische factoren zoals leeftijd en geslacht, hebben echter invloed op de snelheid van het metabolisme. Er zijn gelukkig ook zaken die je wel kan beïnvloeden en daarover gaat dit artikel.

Wat is metabolisme?

Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling. Het metabolisme is de manier en de snelheid waarop je lichaam calorieën, die via eten en drinken binnen komen, omzet in energie. Hoe beter en hoe sneller het metabolisme werkt, hoe beter je in staat bent af te vallen of juist om je gewicht te behouden.

Metabolisme versnellen. Meer weten? Download het e-boek Je Metabolisme Boosten

Je metabolisme kan je zelf beïnvloeden door bepaalde keuzes te maken in je beweeg- en voedingspatroon.

Er bestaat echter ook een aantal fysiologische factoren die je niet kunt beïnvloeden. Dit zijn factoren zoals leeftijd, geslacht, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke factoren. Helaas beïnvloeden zij wel de snelheid van het metabolisme.

Leeftijd bijvoorbeeld zorgt voor een vertraging van het metabolisme. Hierdoor kom je geleidelijk aan.

Wat doet het metabolisme?

Je metabolisme zet dus het voedsel dat je eet om in energie. Wanneer je normaal eet dan gebruikt je lichaam tot ongeveer 85% van deze calorie-inname om alle lichamelijke processen in stand te houden.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verteerproces (metabolisme) zelf, maar ook het warm houden van het lichaam, de bloedcirculatie, het herstellen van wondjes, het groeien van haar en het algeheel herstel van je lijf.

De overige 15% van je calorie-inname wendt het lichaam aan om allerlei lichamelijke activiteiten te ondersteunen. Dit is de beweging die je dagelijks doet, zoals staan, lopen, fietsen, huishoudelijke klussen en sporten. Door veel aan beweging (sport) te doen kun je dit percentage opvoeren tot maximaal 25%.

Waarom zou je je metabolisme willen versnellen?

Wanneer je metabolisme sneller werkt, dan verbrandt je lichaam automatisch meer calorieën per dag. Een gevolg van een sneller werkende stofwisseling kan zijn dat je afvalt. Je verbrandt immers meer calorieën.

Ook als je in rust bent verbrandt het lichaam, door een sneller werkend metabolisme, meer calorieën.

Een effectieve manier om je metabolisme te boosten is door spiermassa te kweken. Het in stand houden van 1 gram spier vergt namelijk tot wel 90% meer energie dan het in stand houden van 1 gram lichaamsvet.Metabolisme versnellen en afvallen. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Grofweg kun je stellen dat het in stand houden van 1 kilo spier, dagelijks rond de 90 calorieën kost. Het in stand houden van 1 kilo aan vet, kost het lichaam ongeveer 9 calorieën. Spiermassa is dus een goede calorieën verbrander.

Natuurlijk hoef je geen overmatig gespierde Hulk te worden om van dit effect te profiteren. Een lichte toename van de spiermassa doet al heel veel. Wist je trouwens ook dat spiermassa tot wel vier keer minder plek inneemt dan vetmassa? Door te werken aan een beetje spiermassa, word je dus ook nog eens slanker!

Wil je meer weten over het versnellen van je metabolisme? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Waarom en wanneer daalt de snelheid van het metabolisme?

De snelheid van je metabolisme daalt vanaf 25 jarig leeftijd, met 5% per 10 jaar. Dit is helaas een onomkeerbaar proces. Het hoort gewoon bij het natuurlijke proces van ouder worden.

De snelheid van het metabolisch proces daalt vanwege een tegengestelde beweging van een vermindering van de spiermassa en het groter worden van de vetmassa. Een afname van je spiermassa en een toename van je vetmassa. Daar kan je dus niets aan doen.

Vet verbrand nu eenmaal 90% minder calorieën dan spieren. Daarom word je in de loop van de tijd steeds een beetje zwaarder en krijgen de love handles en het zwembandje steeds meer vorm.

Ook een daling van het metabolisme door diëten

De snelheid van het metabolisme daalt ook wanneer je tijdelijk een stuk minder gaat eten. Dit gebeurt bij zogenaamde crashdiëten en diëten die minder calorieën voorschrijven dan dat je eigenlijk nodig hebt.

Het idee erachter is dat je dan afvalt. Dit gebeurt in de eerste weken ook, maar de snelheid van het metabolisme daalt ook. En dat draagt helemaal niet bij aan gewichtsverlies. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot gewichtstoename. Dat wil je toch niet?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Doordat de snelheid van het metabolisme is gedaald, vanwege het calorie-arme dieet, gaat je lichaam zuiniger om met de energie die het nog wel binnen krijgt. Na een paar weken is het lichaam aan de ‘nieuwe’ toestand gewend en zal het niet meer afvallen.

Als je nog meer wilt afvallen, dan zou je dus nog minder gaan eten. Natuurlijk verlies je gewicht, maar helaas vertraagt je stofwisseling ook. En dat is bijzonder nadelig.

Het vervelende gevolg van het vertraagde metabolisme is dat je weer aankomt. En weet je wat nog vervelender is? Je mag dan wel een paar kilo zijn afgevallen, maar je vetpercentage is amper afgenomen. Wel is je spiermassa afgenomen. En dat is een groot probleem. Spieren zijn namelijk juist de aanjager van je metabolisme.

Door minder calorieën te eten vermindert je spiermassa en blijven je vetreserves voor een groot deel juist in tact! En dat was nou net niet de bedoeling, lijkt mij.

Wil je hier meer over weten? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Hoe boek je resultaat?

Spiermassa creëren kent dus een aantal belangrijke voordelen. Het is een effectieve manier om je vetmassa de baas te zijn. Hierdoor helpt je spiermassa en om een slanker lichaam te krijgen. Spiermassa geeft je metabolisme een flinke boost, omdat van alle lichamelijke functies onze spieren het meeste energie verbruiken.

Meer weten over calorieën verbranden en gewichtscontrole? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Je kan twee of drie keer per week naar de sportschool gaan, maar er bestaan meerdere manieren om spiermassa te ontwikkelen zoals dagelijks een half uur huishoudelijke klussen, stevig wandelen en fietsen. Hiermee bouw je echter geen conditie op.

Meer weten over het versnellen van het metabolisch proces? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Wat is echt niet handig om te doen?

Het is echt niet handig om een tijdelijk dieet te volgen, waarbij je minder calorieën eet. Tijdelijke diëten beloven vaak goede (en blijvende) resultaten, maar dit is helaas bijna nooit het geval. Onderzoek laat zien dat bijna iedereen die dit doet, binnen 2 jaar weer is aangekomen en zelfs zwaarder weegt dan voordat men met het dieet begon.

Het klinkt heel erg paradoxaal; een tijdelijk dieet om af te vallen, maar waardoor je uiteindelijk zwaarder wordt.

Eigenlijk weet je dat zelf ook wel. Want hoe kan een tijdelijk dieet – waarbij de resultaten dus automatisch tijdelijk zijn – permanente resultaten opleveren?

Vermijdt dus crashdiëten, sapkuren, afslankpillen, hormoonkuren, allerlei super diëten en diëten waarbij je een bepaalde voedingsstof, zoals koolhydraten, of combinaties van voedingsstoffen, niet mag eten, of juist in overvloed mag eten.

Dergelijke tijdelijke interventies beïnvloeden je de snelheid van je metabolisme op een manier die je liever niet hebt.

Metabolisme versnellen en afvallen. Lees ook het e-boek Je Metabolisme Boosten.
Dit soort foto’s kloppen dus niet
Maar er zijn toch resultaten met die quick fixes?

Natuurlijk val je in het begin af met dergelijke quick fixes. Vooral in de eerste 3 tot 5 weken. Dit komt vooral omdat je lichaam ineens een ander voedingspatroon krijgt. Hierdoor zal je lichaam onder andere bepaalde reserves aanspreken.

Meestal bestaan de verloren kilo’s – van zo’n korte periode – uit lichaamsvocht en uit spiermassa.

Het lichaamsvocht – één liter lichaamsvocht = één kilo lichaamsgewicht – herstelt zichzelf automatisch, waardoor je vanzelf weer zwaarder wordt.

Doordat je spiermassa is afgenomen, verbrand je automatisch minder calorieën, waardoor de snelheid van je metabolisme is gedaald. En dat draagt al helemaal niet bij aan duurzaam gewichtsverlies.

Geen trucje, wel een duurzame oplossing

Er bestaat dus geen pil of tijdelijk dieet om duurzaam af te vallen en gezond ouder te worden. Dergelijke diëten en interventies zorgen er juist voor dat de snelheid van je stofwisseling daalt. Wanneer dit gebeurt, dan gebruikt je lichaam dus minder calorieën en ben je verder van huis. Want als je weer ‘normaal’ gaat eten – wat meestal aan de orde is – dan krijg je opeens ‘teveel’ calorieën binnen.

Doordat je metabolisme is vertraagd, slaat je lichaam die overtollige calorieën op als lichaamsvet en voor je het weet ben je weer terug bij af. Vaak worden mensen helaas zelfs wat zwaarder, dan dat ze waren vóór hun dieetpoging.

Het boosten van je metabolisme helpt wel om af te vallen en bij gewichtscontrole. Metabolisme is dus geen dieet, geen maniertje en geen trucje. Je metabolisme versnellen is een proces en dat proces kun je zelf beïnvloeden.

Meer weten?

Je metabolisme is dus een heel erg belangrijk proces. Hoe sneller het werkt, hoe meer calorieën je verbrandt, waardoor je op een gezond gewicht blijft. Na je 25ste echter, vertraagt het. In het e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je hoe je je stofwisseling versnelt.

Wil meer weten over gezonder leven, een gezonder gewicht en je gezond voelen? Wil je ook blijven genieten van de leuke (en lekkere) dingen in het leven? Lees dan het e-boek Gezond in 10 Stappen.

Lees anders ook het razend populaire e-boek Van Stress naar Geluk eens.

Een review

Wil jij ook een leuke review te schrijven. Het staat je vrij om te doen. Ik zou het erg waarderen.

Inschrijven nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Blog

De koolhydraat paradox.

Lees meer
Mentaal welzijn

Wat houdt TTIP tegen? 10 Redenen waarom TTIP er komt

Lees meer
Mentaal welzijn

Vergelijk jezelf niet met een ander.

Lees meer