Menu

Blog

Cart

Vitaminen zijn onmisbaar voor het goed functioneren van je lichaam. Vitaminen zijn betrokken bij tal van belangrijke lichaamsprocessen. Hierbij kun je denken aan het opbouwen van je immuunsysteem, zodat je niet ziek wordt en aan het reguleren van je hormonen. Je kunt vitaminen niet zelf aanmaken, daarom is het belangrijk dat je ze binnen krijgt met de juiste voeding. Met een gevarieerd voedingspatroon, eventueel aangevuld met vitaminepreparaten, krijg je ze binnen. Veel mensen hebben echter een vitaminetekort. Dit komt door de vele bewerkte producten. Dat soort producten bevatten niet veel of geen vitaminen. Je begrijpt dat er in koek en candy bars veel minder vitaminen zitten dan in een wortel of een kiwi. Helaas bevatten onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten en fruit, tegenwoordig significant minder vitaminen dan een jaar of 30 geleden.

Vitaminen worden schaars

Een van de reden dat er minder vitaminen zitten in voedingsmiddelen zoals groeten en fruit, is de bodemverschraling. Landbouwgronden bevatten tegenwoordig veel minder voedingsstoffen om aan de gewassen mee te geven. Hierdoor bevatten groenten en fruit dus significant minder vitaminen en mineralen dan 30 jaar geleden. Dit is best zorgelijk.

Vitaminen. Meer weten over gezond eten? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen

De slogan: “2 stuks fruit per dag”, zou dus best vervangen kunnen worden voor 6 of 8 stukken fruit per dag. Diverse artsen en specialisten pleiten dan ook voor extra suppletie in de vorm van multi vitaminen.

Alle vitaminen op een rij

Om ervoor te zorgen dat je geen vitaminetekort oploopt, is het natuurlijk handig om veel groente en fruit te eten. Niet alleen groente en fruit bevatten vitaminen. Dus wat kun je nog meer krijgen om er zoveel mogelijk van binnen te krijgen?

In de onderstaande opsomming zijn alle vitaminen weergegeven, je leest wat het is en in welke voedingsmiddelen deze vitaminen voorkomen. Je leest wat de vitamine doet en in wat voor soort voeding ze voorkomen.

Er is geen onderscheid gemaakt tussen de in vet oplosbare vitaminen en de in water oplosbare. Je hebt ze immers allemaal nodig.

Vitamine A

Vitamine A is goed voor je immuunsysteem, je gezichtsvermogen, de gezondheid van je huid en tandvlees.

Waar zitten deze vitaminen in?

Je vindt vitamine A onder andere in vis, boter, lever, groenten en fruit.

Vitamine B

Vitamine B bestaat uit een hele reeks vitaminen. Deze reeks wordt het vitamine B-complex genoemd. Het vitamine B-complex bestaat uit de vitaminen B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en het Bètacaroteen.

Vitamine B zorgt voor de afbraak (het verteren) van vetten, eiwitten en koolhydraten en de productie van vetzuren.

Het draagt bij aan je energievoorziening, het goed functioneren van je zenuwstelsel en je immuunsysteem. Voorts speelt het een rol bij het functioneren van je hart, je metabolisme en je energiehuishouding.

Vitamine B draagt ook bij aan een gezonde huid, gezond haar, gezonde botten, tanden, je gezichtsvermogen en beschermt je lichaamscellen tegen vrije radicalen en de schade die zuurstof aanricht in je lichaam. Ook zorgt vitamine B voor de verbranding van koolhydraten, uit je voedsel. Hierdoor krijg je energie en is het eveneens betrokken bij de vorming van rode bloedcellen.

Waar zitten deze vitaminen in?

Je vindt vitaminen B in graanproducten, zuivel, vlees, vis, eieren, fruit, groenten, aardappelen, peulvruchten, koolsoorten, wortelen, sojabonen en noten.

Vitamine C

Vitamine C is belangrijk voor je weerstand en zorgt voor gezonde botten, huid, tanden en bloedvaten. Ook is het zorgt vitamine C voor het goed functioneren van je zenuwstelsel en draagt het bij aan je energievoorziening en bevordert het de opname van het mineraal ijzer.

Tevens is vitamine C een antioxidant, het beschermt je lichaam derhalve tegen vrije radicalen. Vrije radicalen dragen bij aan je verouderingsproces.

Waar zitten deze vitaminen in?

Je vindt vitamine C in fruit, groenten en aardappels.

Vitamine D

Vitamine D zorgt voor sterke tanden en botten, het in stand houden van je weerstand en speelt een rol bij de werking van je spieren. Ook bevordert vitamine D de opname van de mineralen calcium en fosfor.

Waar zitten deze vitaminen in?

Vitamine D vind je vooral in de zon. Verreweg het grootste gedeelte van vitamine D, is afkomstig van de zon. Ook vind je het in vette vis zoals paling, zalm en makreel. Het zit ook in andere dierlijke voedingsmiddelen, maar dat is heel weinig.

In Nederland wordt vitamine D ook toegevoegd aan bak- en braadproducten en margarine.

Vitamine E

Vitamine E speelt een rol bij het aanmaken van rode bloedlichaampjes, het in stand houden van je spieren en andere weefsels en je weerstand. Ook is vitamine E een antioxidant en beschermt je derhalve tegen vrije radicalen.

Waar zitten deze vitaminen in?

Je vindt vitamine E in plantaardige oliën en producten zoals olijfolie, noten, zaden, granen, groenten en fruit. De vitamine E vind je ook in mindere mate in dierlijke voedingsmiddelen.

Vitamine K

Vitamine K speelt een rol bij het stollen van je bloed en je botten.

Waar zitten deze vitaminen in?

Vitamine K maak je voor een deel zelf aan in je dikke darm. Voor een ander deel vind je het in groene bladgroenten, plantaardige olie, kaas, kip, ei, vlees, melkproducten en in mindere mate in fruit en brood.

Bètacaroteen

Bètacaroteen zorgt voor een goede weerstand (je immuunsysteem), gezonde botten, huid, tanden en een goed gezichtsvermogen. “Heb ik dit niet al gelezen bij vitamine A”? Dat klopt bètacaroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A.

Waar zitten deze vitaminen in?

Je vindt bètacaroteen in spinazie en andere groene bladgroenten, koolsoorten, wortelen, mango’s en mandarijnen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de enorm belangrijke rol van voeding en vitaminen op de gezondheid en heb je behoefte aan een beetje houvast? Vind je het soms moeilijk om al die gezonde tips en inzichten toe te passen? Download dan het super informatieve en praktische e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Ontvang jij de maandelijkse update nog niet, vol gezonde info die je gezonder en fitter wordt?

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.vitamine-info.nl/
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins/

Andere bekeken ook:

Afvallen

Kies voor vezels, kies voor gezond afvallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Keltisch zeezout

Lees meer
Gezonde levensstijl

Mediteren, heb jij het al geprobeerd?

Lees meer