Menu

Blog

Cart

Vitaminen zijn onmisbaar voor het goed functioneren van je lichaam. Vitaminen zijn betrokken bij tal van processen. Je kunt vitaminen niet zelf aanmaken. Met een gevarieerd voedingspatroon, eventueel aangevuld met vitaminepreparaten, krijg je ze binnen. Veel producten en voedingsmiddelen, bevatten niet veel of geen vitaminen. Je begrijpt dat er in koek en candy bars veel minder vitaminen zitten dan een wortel of een kiwi. Maar onbewerkte groenten en fruit, bevatten tegenwoordig significant minder vitaminen dan een jaar of 30 geleden.

Vitaminen worden schaars

Een van de reden dat er minder vitaminen zitten in voedingsmiddelen zoals groeten en fruit, is de bodemverschraling. Landbouwgronden bevatten tegenwoordig minder voedingsstoffen om aan gewassen mee te geven. Hierdoor bevatten groenten en fruit dus significant minder vitaminen en mineralen dan 30 jaar geleden.

Vitaminen. Meer weten over gezond eten? Download dit e-boek.

De slogan: “2 stuks fruit per dag”, zou dus best vervangen kunnen worden voor 6 of 8 stukken fruit per dag. Diverse artsen en specialisten pleiten dan ook voor extra suppletie in de vorm van multi vitaminen.

In de onderstaande opsomming zijn alle vitaminen weergegeven, je leest wat het is en in welke voedingsmiddelen deze vitaminen voorkomen. Er is geen onderscheid gemaakt tussen de in vet oplosbare vitaminen en de in water oplosbare. Je hebt ze immers allemaal nodig.

Vitamine A

Vitamine A is goed voor je immuunsysteem, je gezichtsvermogen, de gezondheid van je huid en tandvlees.

Waar zit het in?
Je vindt vitamine A onder andere in vis, boter, lever, groenten en fruit.

Vitamine B

Vitamine B bestaat uit een hele reeks vitaminen. Deze reeks wordt het vitamine B-complex genoemd. Het vitamine B-complex bestaat uit de vitaminen B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en het Bètacaroteen.

Vitamine B zorgt voor de afbraak van vetten, eiwitten en koolhydraten en de productie van vetzuren. Het draagt bij aan je energievoorziening, het goed functioneren van je zenuwstelsel en je immuunsysteem. Het speelt een rol bij het functioneren van je hart, je metabolisme en je energiehuishouding.

Vitamine B draagt ook bij aan een gezonde huid, gezond haar, gezonde botten, tanden, je gezichtsvermogen en beschermt je lichaamscellen tegen vrije radicalen en de schade die zuurstof aanricht in je lichaam. Ook zorgt vitamine B voor de verbranding van koolhydraten, uit je voedsel. Hierdoor krijg je energie en is het eveneens betrokken bij de vorming van rode bloedcellen.

Waar zit het in?
Je vindt vitaminen B in graanproducten, zuivel, vlees, vis, eieren, fruit, groenten, aardappelen, peulvruchten, koolsoorten, wortelen, sojabonen en noten.

Vitamine C

Vitamine C is belangrijk voor je weerstand en zorgt voor gezonde botten, huid, tanden en bloedvaten. Ook is het zorgt vitamine C voor het goed functioneren van je zenuwstelsel en draagt het bij aan je energievoorziening en bevordert het de opname van het mineraal ijzer. Tevens is vitamine C een antioxidant, het beschermt je lichaam derhalve tegen vrije radicalen. Vrije radicalen dragen bij aan je verouderingsproces.

Waar zit het in?
Je vindt vitamine C in fruit, groenten en aardappels.

Vitamine D

Vitamine D zorgt voor sterke tanden en botten, het in stand houden van je weerstand en speelt een rol bij de werking van je spieren. Ook bevordert vitamine D de opname van de mineralen calcium en fosfor.

Waar zit het in?
Vitamine D vind je vooral in de zon. Verreweg het grootste gedeelte van vitamine D, is afkomstig van de zon. Ook vind je het in vette vis zoals paling, zalm en makreel. Het zit ook in andere dierlijke voedingsmiddelen, maar dat is heel weinig. In Nederland wordt vitamine D ook toegevoegd aan bak- en braadproducten en margarine.

Vitamine E

Vitamine E speelt een rol bij het aanmaken van rode bloedlichaampjes, het in stand houden van je spieren en andere weefsels en je weerstand. Ook is vitamine E een antioxidant en beschermt je derhalve tegen vrije radicalen.

Waar zit het in?
Je vindt vitamine E in plantaardige oliën en producten zoals olijfolie, noten, zaden, granen, groenten en fruit. Vitamine E vind je ook in mindere mate in dierlijke voedingsmiddelen.

Vitamine K

Vitamine K speelt een rol bij het stollen van je bloed en je botten.

Waar zit het in?
Vitamine K maak je voor een deel zelf aan in je dikke darm. Voor een ander deel vind je het in groene bladgroenten, plantaardige olie, kaas, kip, ei, vlees, melkproducten en in mindere mate in fruit en brood.

Bètacaroteen

Bètacaroteen zorgt voor een goede weerstand, gezonde botten, huid, tanden en een goed gezichtsvermogen. “Heb ik dit niet al gelezen bij vitamine A”? Dat klopt bètacaroteen wordt in je lichaam omgezet in vitamine A.

Waar zit het in?
Je vindt bètacaroteen in spinazie en andere groene bladgroenten, koolsoorten, wortelen, mango’s en mandarijnen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de enorm belangrijke rol van voeding en vitaminen op de gezondheid en heb je behoefte aan een beetje houvast? Wat is nu eigenlijk gezond en waarom? Download dan het e-boek Gezonde Voeding eens.

Vind je het soms moeilijk om al die gezonde tips en inzichten toe te passen? Download dan het super informatieve en praktische e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Andere bekeken ook:

Blog

De zin en onzin van voedingssupplementen.

Lees meer
Gezonde voeding

Waarom koolhydraten je dik kunnen maken, de koolhydraatloop

Lees meer
Afvallen

Hoe en waarom beweging helpt bij afvallen

Lees meer