Menu

Blog

Cart

Waarom zou je gaan bewegen? Waarom zou je jezelf in het zweet werken? Waarom zou je, in je vrije tijd, gaan sporten? Het antwoord is simpel. Bewegen heeft een significante positieve bijdrage in een gezonde levensstijl. Maar, welk type van beweging past nu bij jouw doel? De ene bewegingsvorm helpt je bijvoorbeeld bij afvallen, de … Lees meer

Waarom zou je gaan bewegen? Waarom zou je jezelf in het zweet werken? Waarom zou je, in je vrije tijd, gaan sporten? Het antwoord is simpel. Bewegen heeft een significante positieve bijdrage in een gezonde levensstijl. Maar, welk type van beweging past nu bij jouw doel? De ene bewegingsvorm helpt je bijvoorbeeld bij afvallen, de andere zorgt voor een betere conditie en weer een andere vormt van bewegen helpt om sterker te worden. In deze dit artikel vind je 13 redenen om meer te bewegen en je vind linkjes om snel naar de verschillende vormen van bewegen te navigeren.  

De verschillende vormen van bewegen

Hieronder tref je een aantal linkjes en als je op één van die linkjes klikt, dan kom je op de desbetreffende pagina van de bewegingsvorm. Regelmatig bewegen draagt onder andere bij aan een goede gezondheid, sterke botten en een gezond gewicht.

Bewegen, super gezond. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 Stappen

Onder deze linkjes heb ik 13 goede reden om meer te bewegen voor je op een rijtje gezet.

Reden 1: Bewegen om calorieën te verbranden

Beweging zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt. Dat is essentieel wanneer je wilt afvallen. Duurzame gewichtsreductie bereik je door een combinatie van gezonde voeding en regelmatige beweging.

Reden 2: Verhoogt je metabolisme

Door meer te bewegen verbrand je meer calorieën. Je ontwikkelt wat meer spieren en je verbetert je conditie. Je lichaam past zich hierop aan door in een hogere versnelling te functioneren. Het zal zich daarom aanleren om efficiënter en effectiever om te gaan met de voeding die je tot je neemt.

Bewegen om metabolisme te versnellen. Meer hierover lees in in dit E-boek.

Reden 3: Verbetering van je gevoel

Door te bewegen verbetert je humeur met sprongen en wordt stress verminderd. Het werkt ontspannend en je slaapt beter.

Reden 4: Je zelfvertrouwen stijgt

Als je meer gaat bewegen ga je er beter uitzien en gaat je zelfvertrouwen vanzelf omhoog.

Reden 5: Bewegen is gezond

Beweging heeft niet alleen een positief effect op je gewicht, maar ook op je hart, bloedsomloop en bloeddruk, immuunsysteem en zelfs op je geheugen. Bovendien wordt door beweging het verouderingsproces vertraagd.

Bewegen goed voor je hart. Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 Stappen

Reden 6: Verbeter je denkvermogen

Niet alleen je spieren, ook je hersenen zijn gebaat bij regelmatig sporten. Intensieve lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop. Zo komt er dus ook meer zuurstof in je hersenen.

Reden 7: Meer zin in seks

Eigenlijk is dit reden genoeg om meer te bewegen. Als je meer beweegt verbetert je conditie en krijg je meer energie om andere dingen te doen. Zo word je ook actiever in bed.

Reden 8: Vet verbranden

Door meer te bewegen verbrand je direct meer calorieën. Ook na de beweging blijf je nog een aantal uren extra calorieën verbranden. Je lichaam is dan aan het herstellen en daar is nu eenmaal energie voor nodig. Ook je spiermassa neemt toe en spieren hebben meer calorieën nodig om te functioneren. 450 Gram vet heeft 2 tot 3 kilocalorieën nodig en 450 gram spieren hebben 35 tot 45 kilocalorieën nodig om te functioneren.

Reden 9: Tevreden met je lichaam

Het blijkt dat je door te bewegen een positiever lichaamsbeeld en meer zelfvertrouwen krijgt. Je gaat je lichaam anders bekijken. In plaats van hoe het eruit ziet, ga je ook kijken wat het allemaal kan.

Reden 10: Minder stress en zorgen

Door intensiever te bewegen, maakt je lichaam endorfine en dopamine aan. Deze stofjes geven je een euforisch en goed gevoel, waardoor je beter tegen stress en zorgen kunt. Het is een soort eigengemaakte, natuurlijke drug.

Bewegen en goed gevoel. Meer hierover lees je in dit e-boek.

In het e-boek Van Stress Naar Geluk lees je veel meer over deze feel good hormonen en ook over de lichaamseigen stofjes die je juist kunnen schaden. Je leert al deze stofjes (neurotransmitters) kennen en ze in je voordeel te gebruiken.

Reden 11: Bewegen bevrijdt je van dipjes

Intensieve beweging kan depressieve gevoelens verminderen. Je lichaam maakt tijdens de work out fenyletylamine aan. Als gevolg van de inspanningen stijgt het gehalte van deze stof snel. Voor het beste resultaat is het verstandig om regelmatig 20 à 30 minuten aan een vorm van inspanning te doen op 70 procent van je vermogen. Hardlopen is hier zeer geschikt voor.

Reden 12: Bewegen houdt je botten gezond

De dichtheid van je botten neemt na je dertigste af, waardoor ze steeds brozer worden. Beweging kan je helpen dit tegen te gaan. Om sterk te worden en te blijven, is het belangrijk je botten regelmatig te belasten.

Reden 13: Bewegen vermindert de kans op hart- en vaatziekten

Regelmatig bewegen heeft preventief effect op de belangrijkste oorzaken van hart- en vaataandoeningen, verhoogde bloeddruk en de kans op diabetes 2. Ook heeft regelmatige beweging een positief effect op je cholesterol balans en verminder je de kans op aderverkalking.

Meer weten?

Lichaamsbeweging is erg belangrijk. Het geeft je een goed gevoel, je wordt er slanker door en beweging helpt om de snelheid van het metabolisme te verhogen. Als je meer wilt weten over gezond leven, lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen.

Wil je meer weten over het versnellen van het metabolisme, zodat je extra calorieën verbrandt (waardoor je slanker wordt), download dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Wil jij de neurotransmitters endorfine en dopamine (de gelukshormonen) wat vaker aanmaken en wil je weten hoe je dat doet? Download dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Een leuke review schrijven

Schrijf ook een leuke review voor deze site. Het staat je helemaal vrij om te doen.