Menu

Blog

Cart

E-nummers zijn een ander woord voor maakversterkers. E-nummers prikkelen de smaakreceptoren zodat je een bepaalde smaak ervaart. Je vindt E-nummers in heel veel bewerkte voedingsmiddelen. E-nummers danken hun naam aan de Europese Unie. De Europese Unie heeft een lijst opgesteld van ongeveer 350 additieven, ofwel E-nummers die verwerkt mogen worden in voeding. E-nummers worden onder andere gebruikt om een product te conserveren, het lekker te laten ruiken, voor de smaak en soms voor de krokante bite.E-nummers. Meer hierover en alternatieven lees je in het e-boek Gezonde Voeding.

Wat zijn E-nummers en wat doen ze?

Er bestaan natuurlijke E-nummers en synthetische. Dit artikel gaat over de synthetische E-nummers en de E-nummers die in verband worden gebracht met fysieke en mentale problemen.

Diverse E-nummers worden in verband gebracht met ADHD, overgewicht en diverse degenererende ziektes als Alzheimer, de ziekte van Crohn, reuma, diabetes 2, diverse kankers, botontkalking, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en een verstoorde cholesterolbalans.

In onderstaande paragrafen wordt een kleine selectie E-nummers beschreven, die je onbewust binnen krijgt en waar je je vraagtekens bij zou kunnen zetten, omtrent hun uitwerking op je lichaam en je gezondheid.

E-621 Glutamaat

Dit E-nummer wordt gebruikt als smaakversterker en is daar zo succesvol in dat er een overstimulatie ontstaat in je zenuwcellen en je hersenen. Je vindt E-621 vaak in chips. Heb je je wel eens afgevraagd waarom je die zak in 1x leeg eet?

Glutamaat wordt met allerlei klachten in verband gebracht waaronder vage klachten als hartkloppingen, hoofdpijn, darmproblemen en problemen aan je luchtwegen. Glutamaat wordt ook in verband gebracht met depressie, Alzheimer, migraine en obesitas.

Die klachten zijn wetenschappelijk moeilijk zijn aan te tonen, of in directe relatie te brengen met dit E-nummer. Ten eerste omdat een het leggen van een wetenschappelijk verband veel onderzoek vereist, dat veel geld kost.

En ten tweede omdat glutamaat onder veel namen schuil gaat op de ingrediëntenlijst van een etiket. Hierbij kun je denken aan de termen als: aroma, gistextract, natuurlijke aroma’s, maïsolie en gehydrogeneerde eiwitten.E-nummers in eten. Liever weten wat gezond is? Download het e-boek Gezond in 10 Stappen.

Een truc van voedingsproducenten om glutamaat niet direct in je eten te stoppen, is om het via een product toe te voegen dat E-621 bevat, zoals gist. Je vindt dit E-nummer onder andere in kruiden zakjes, bewerkte vleeswaren, soepen, sauzen, bouillonblokjes, chips, snacks en kant-en-klaarmaaltijden.

E-951 Aspartaam

Dit E-nummer is een zoetstof die wordt toegevoegd aan veel light producten. De calorische waarde is dus laag, dus dat is een voordeel. Maar er kleeft een enorme schaduwkant aan aspartaam. Hoewel het nog niet wetenschappelijk is aangetoond, bestaan er aanwijzingen dat aspartaam kankerverwekkend is.

Tevens zou dit E-nummer van invloed zijn op het ontstaan van ziektes als Parkinson, MS, chronische vermoeidheid en allerlei mentale klachten. Je vindt aspartaam in veel suikervrije producten, zoetjes, eiwitpoeders, sportrepen, ontbijtgranen, pepermunt, ijsthee, pudding, dieetproducten en light producten.

E-124 en E-133 Kleurstoffen

Kleurstoffen worden aan tal van producten toegevoegd, maar ze zijn niet erg gezond. Er zijn diverse schadelijke bijwerkingen te noemen voor deze E-nummers zoals hyperactiviteit, slapeloosheid, astma, allergie, eczeem en ze zouden zelfs kunnen leiden tot kanker.

De hyperactiviteit zou je op een kinderverjaardag kunnen ervaren. De combinatie van kinderen en kleurstoffen levert interessante taferelen op. Kleurstoffen komen vooral voor in voedingsproducten die suggereren dat ze fruit bevatten, zoals fruitrepen, snoep en frisdrank.

Meer kleurstoffen

De kleurstoffen E-104, E-110 en E-129 worden ook in verband gebracht met diverse typen kanker. Hierbij kun je denken aan onder andere schildklierkanker, blaaskanker en het zou tumoren kunnen laten ontstaan in de nieren en de bijnieren.

Deze stofjes kunnen ook huid allergieën veroorzaken of in verband staan met slapeloosheid en hyperactiviteit. Je vindt die kleurstoffen onder andere in frisdranken, snoepjes, bakkersproducten, diervoeding, fruitcocktails, worstjes en gelatine.

Bewerkte meuk, vol met e-nummers. Liever gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

E-320 en E-321 Butylhydroxyaniol en butylhydroxtolueen

Deze 2 woorden kwamen niet eens door de spellingcheck heen. Deze E-nummers kennen veel mogelijke bijwerkingen zoals hyperactiviteit, astma, slaapstoornissen en leverproblemen. Mogelijk zijn deze, niet uitspreekbare E-nummers, zelfs kankerverwekkend. Je vindt ze in chips, kauwgom, aroma’s en snoep.

E-210 Benzoëzuur

Dit E-nummer kwam wel door de spellingcheck, maar dat maakt het nog steeds niet gezond. E-210 is een conserveringsmiddel en ken veel mogelijke bijwerkingen. Ook hier dient weer gezegd te worden, dat dit nog niet full proof wetenschappelijk is aangetoond. Die heeft mede te maken dat de producenten van dit E-nummer en van alle andere additieven, er geen baat bij hebben dat dergelijk onderzoek wordt gedaan.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van stoffen in voedingsmiddelen kosten erg veel geld. In ieder geval kan dit E-nummer leiden tot hyperactiviteit, astma, allergieën, darm- en gedragsproblemen en mogelijk ook kanker.

Natriumnitraat

Natriumnitraat wordt ook wel natriumnitriet genoemd. Maar goed, natriumnitraat is een conserveringsmiddel een kleurstof en smaakstof tegelijkertijd. Het wordt veelal toegevoegd wordt aan spek, ham, worstjes, gerookte vis en corned beef. Dit stofje wordt in verband gebracht met verschillende soorten kanker.

Natriumbenzoaat

Dit conserveringsmiddel wordt gebruikt om schimmelvorming tegen te gaan. Het gaat niet alleen schimmels tegen, maar ook het doodt ook de gezonde cellen in je lichaam. Op het etiket staat deze stof meestal beschreven als – gewoon – conserveringsmiddel en het wordt in duizenden producten gebruikt waaronder, frisdranken, ketchup en allerlei sauzen.

Voedingsmiddelen die je beter niet kan eten. E-boek Gezond in 10 stappen

Vaak wordt deze stof slechts vermeld als ‘conserveringsmiddel’ op de verpakking. Het wordt gebruikt in duizenden producten, zelfs in producten die beweren dat ze geheel natuurlijk zijn. Natriumbenzoaat zit onder andere in augurken, slasauzen, jam, azijn, fruitsappen, dipsauzen, kaas, ketchup en frisdrank.

De volgende 3 additieven hebben ook geen E-nummer, omdat ze uit de natuur komen. Maar omdat ze bewerkt zijn worden ze genoemd.

Fructose

Fructose is een type suiker (glucose) dat zoeter smaakt. Fructose is aan veel bewerkte voedingsmiddelen toegevoegd, zoals frisdranken. Fructose wordt niet direct door je dikke darm rechtstreeks tot je bloedbaan toegelaten. Iets wat bij glucose wel het geval is.

In plaats daarvan maakt fructose een omweg. Fructose gaat naar je lever en wordt daar omgezet in glucose. Glucose kan in je bloedbaan worden opgenomen en naar je lichaamscellen worden gebracht. Denk hierbij aan je spieren, je lever zelf en je vetweefsel.

De meeste mensen, echter, beschikken over meer dan voldoende glucose in hun bloedbaan en in hun lichaamscellen. Dus kunnen er gemakkelijk overschotten ontstaan. Als dat gebeurt dan zet je lever de overtollige fructose om in triglyceriden. Triglyceriden zijn bloedvetten en een hoog gehalte daarvan verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en diabetes 2.

Fructose? E-boek Gezond in 10 stappen.

Je vindt fructose in vruchtensappen uit pak, frisdrank en vruchtensappen van concentraten. In de frisdrankindustrie wordt High Corn Fructose Syrup gebruikt, dat is veel zoeter dan suiker. Daarnaast bevatten veel producten met de tekst: “met natuurlijke suikers”, grote hoeveelheden fructose.

Transvet

Transvet zijn industrieel geproduceerde vetten en zijn bedoeld om voedingsproducten een stevige structuur te geven en ze langer houdbaar te houden. Transvetten boosten je slechte LDL cholesterol en laten je goede HDL cholesterol juist juist dalen.

Transvetten vergroten de kans op hart- en vaatziekten, diabetes 2 en allerlei ontstekingen in je lichaam. Je vindt transvetten onder andere in margarine, koek, afbakbrood, industrieel bereid gebak, chips, snacks, pindakaas, croissantjes, kaasbroodjes en nog veel meer bewerkte voedingsmiddelen.

Op Europees bestuurlijk niveau en in diverse Europese landen worden de mogelijkheden onderzocht om transvetten bij wet, of bij regelgeving te verbieden.

Linolzuur

Lang heeft de claim bestaan dat linolzuur de kans op hart- en vaatziekten vermindert. Die claim is inmiddels door wetenschappers volledig onderuit gehaald. Hoe zit dat? Linolzuur hoort bij de omega 6 vetten en in net als omega 3 in principe gezond voor je.

Het is gezond indien de balans tussen de gezonde omega 3 vetten met de omega 6 vetten in orden is. Wanneer de balans tussen de omega 3 en 6 vetten wordt verstoord, dan ontstaan er allerlei ontstekingen in je lichaam.

Nu komt het probleem; doordat fabrikanten jarenlang de gezonde werking van linolzuur hebben aangeprezen (en die is er, maar dan wel in de juiste balans), is er veel te veel omega 6 in voedingsmiddelen toegevoegd. Hierdoor loop je het risico om veel te veel linolzuur binnen te krijgen.

Let op de woorden “met plantaardige oliën”, daar kun je veel linolzuur aantreffen, net als in zonnebloemolie, rijstolie, margarine en hennepolie. Oliën die je veilig kunt nemen zijn olijfolie, kokos-, palm- en lijnzaadolie.

Meer weten?

Wellicht is nu de vraag bij je gerezen: “Wat dan wel?” “Wat zijn dan de gezonde alternatieven”? Gelukkig kun je met natuurlijke smaakmakers, zoals verse kruiden, uien en knoflook een hoop doen. Het e-boek Gezonde Voeding helpt je verder.

Het e-boek Gezonde Voeding beschrijft de rol die de hedendaagse voeding speelt op talrijke degenererende ziektes. Er bestaat een verband tussen de westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, obesitas, diabetes 2, diverse vormen van kanker, hart- en vaataandoeningen, depressies en vele andere vervelende ziektes.

Gezonde Voeding reikt je alternatieven aan, zodat je onbewuste en ongezonde voedingsgewoonten gemakkelijk kunt veranderen in gezonde voedingsgewoonten. In Gezonde Voeding lees je over de rol van koolhydraten, eiwitten en vetten op je gezondheid en waarom er steeds minder vitaminen en mineralen in je eten zit. Gezonde Voeding is geschreven om je te inspireren.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Veel mensen kennen het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je om daadwerkelijk gezonder te worden.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

12 Manieren om een gezond dieet vol te houden

Lees meer
Mentaal welzijn

Maak meer neurotransmitters aan om je lekker te voelen

Lees meer
Blog

Van goed voornemen naar actie

Lees meer