Menu

Blog

Cart

In dit overzicht vind je diverse gezonde kruiden. De omschrijving is kort en krachtig. Ook deze kruiden zijn in ruime mate verkrijgbaar in de gangbare winkels, ze zijn niet duur en doen je erg veel goed. 

Diverse gezonde kruiden. Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Chilipeper

Chilipeper bevat veel vitaminen C en antioxidanten en past bij ook bij afvallen. Om de chili te verwerken wordt je lichaam wat warmer. Door dit proces verbrand je extra calorieën.

Zwarte peper

Je zou het wellicht niet verwachten, maar zwarte peper heeft tal van gezonde eigenschappen. Het zou de vetafbraak stimuleren, waardoor het je kan helpen bij afvallen. Zwarte peper zou je slechte LDL cholesterol in je bloed verlagen, evenals triglyceriden (ongezonde vetten) en juist het goede HDL cholesterol verhogen. Ook bevat het antioxidanten.

Kaneel

Kaneel bevat het stofje cinnamaldehyde. Vandaar de naam cinnamon in het Engels. Het heeft een positief bij kwalen als misselijkheid, winderigheid, diarree, verkoudheid en het heeft een gunstige invloed op je cholesterolgehalte en je glucose spiegel.

Kurkuma

Kurkuma wordt ook wel geelwortel genoemd en het kan ontstekingsremmend werken. Tevens heeft het positieve effecten op je lever, je darmen en je milt. Ook zuivert het je bloed en is het rijk aan antioxidanten waardoor het, net als vele andere kruiden, kankerwerende eigenschappen heeft. Strooi het bijvoorbeeld over je bloemkool heen.

Rozemarijn

Rozemarijn bevat onder andere carnosinezuur. Deze naam kun je vergeten, maar de werking ervan is dat het kankercellen bestrijdt, zo blijkt uit onderzoek. De geur van rozemarijn blijkt zelfs een positief te werken op je geheugen te hebben. Daarnaast kent rozemarijn een ontstekingsremmende werking en zou het preventief zijn tegen hart- en vaatziekten.

Tijm

Voor mensen met ademhalingsproblemen zoals bronchitis, kan tijm positieve effecten hebben. Zo helpt tijm bij keelpijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel hoestdranken een tijmsmaak hebben. Het zou zelfs bij katers kunnen helpen. Tenslotte zou tijm een positieve werking hebben op  spijsvertering en zou het goed voor je tandvlees zijn.

Oregano

Veel mediterraanse maaltijden bevatten oregano. Ook oregano heeft een ontstekingsremmend effect en zit vol met antioxidanten die de vrije radicalen te lijf gaan. Er zijn mensen die stellen dat oregano een vergelijkbare werking heeft als de gemiddelde antibiotica.

Zover zal ik niet gaan, dit is een receptenboek, geen medische handleiding. Maar goed, oregano kent ook antibacteriële eigenschappen en dat heeft met name zijn effect op bacteriën en parasieten die door voedsel worden overgedragen.

Basilicum

Basilicum bevat veel vezels en heeft een ontgiftende werking op je lever. Ook staat basilicum bekend als een kalmerend middel.

Peterselie

Het is een beetje een oubollig kruid en het wordt vaak als decoratie gebruikt. Echter peterselie bevat veel gezonde stoffen. Deze stoffen zijn belangrijk voor je bloed. Derhalve kent peterselie een preventieve werking als het gaat om hart- en vaatziekten.

Koriander

Mijn favoriete kruid is koriander. Je vindt dit vaak terug in Latijns Amerikaanse en Aziatische gerechten. Koriander zit vol met vezels en mineralen zoals ijzer. Het helpt je om zware metalen, die je dagelijks binnen krijgt via uitlaatgassen, pesticiden en dergelijken, af te breken.

Salie

Salie bevat antioxiderende eigenschappen waarvan bewezen is dat ze helpen tegen vroegtijdige verouderingsverschijnselen. Salie heeft een goede uitwerking op je hersenen. Het heeft bijvoorbeeld een geheugen versterkend effect. Salie kan ook een remedie zijn tegen angstaanvallen en vermoeidheid.

Bieslook

Bieslook heeft een positief effect op je immuunsysteem. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat bieslook het risico op bepaalde typen kanker verlaagt.

Munt

Tegenwoordig is muntthee erg in. Munt werkt goed tegen misselijkheid en het bevordert de ademhaling. Is er iemand in je gezin met puistjes? Probeer dan eens dagelijks 2 blaadjes munt.

Meer weten?

Voeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt. Er bestaat ook een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In het e-boek Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding.

Wil je meer weten over gezond leven en vind je het niet altijd even makkelijk om hetgeen wat je weet om te zetten in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Lees daarom het e-boek Gezond in 10 stappen omdat dit e-boek je daar daadwerkelijk bij helpt.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Laat junk food het metabolisme dalen, waardoor je aankomt?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom havermout gezond zo gezond is

Lees meer
Blog

De effecten van de neurotransmitter endorfine.

Lees meer