Menu

Blog

Cart

Melatonine is een neurotransmitter die gemaakt wordt uit de neurotransmitter serotonine. De hoeveelheid melatonine in je bloed, varieert per dagdeel. Deze neurotransmitter heeft een grote invloed op je dag- en nachtritme, je voortplantingsritme en op je slaap. De productie van melatonine is afhankelijk van de blootstelling aan licht.

Wat is melatonine en wat doet het?

Melatonine is van grote invloed op je dag- en nachtritme en je slaap. Dit maakt melatonine erg belangrijk voor een goede nachtrust. Deze neurotransmitter wordt in je hersenen geproduceerd in een 24-urenritme.

’s Avonds bij schemering komt de productie goed op gang. Je gaat dit merken doordat je vermoeid raakt en dat je wilt gaan slapen. De productie van melatonine stopt als de zon de volgende ochtend weer gaat schijnen.

Melatonine en goed slapen. Meer weten? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Het licht van smartphones, tablets, laptops en de TV beïnvloeden de productie van melatonine negatief. Je lichaam herkent dit type licht niet en gaat ervan uit dat het daglicht betreft. De productie stopt en de behoefte om te slapen neemt af. Zet je het beeldscherm uit, dan komt de productie weer op gang.

Beeldschermen beïnvloeden melatonine

Een slechte nachtrust is niet goed voor je gemoedstoestand, de volgende dag. Als je dus vaak tot laat in de avond TV kijkt, of spelletjes speelt op je tablet of smartphone (en komt pas laat in slaap), probeer dan eens een uurtje eerder zo’n scherm uit te zetten.

Vooral jongeren gebruiken vaak hun smartphone of tablet in bed om te appen of om spelletjes te spelen. Door het felle licht kunnen ze niet in slaap komen en zijn zij sterk geneigd om meer tijd achter hun scherm te besteden.

De volgende dag lopen zij grote kans dat zij moe zijn. Derhalve kunnen zij zich minder goed concentreren op hun taken. Er zijn ook aanwijzingen dat die slechte en korte nachtrust, de kinderen dikker maakt.

De productie van melatonine kan je gemakkelijk stimuleren door de lichten in je huis de dimmen, door bijvoorbeeld kaarsen aan te steken. Zodoende maak je het schemerig in huis. Ook helpt het om het geluid van de TV zachter te zetten en om zachter te praten.

Wil je meer weten over neurotransmitters en hoe zij je leven beïnvloeden? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Wil jij ook de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? Aanmelden doe je hieronder.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Een gezonde levensstijl is arm aan enkelvoudige koolhydraten.

Lees meer
Gezonde voeding

Wat wil de voedingsmiddelenindustrie dat jij niet weet?

Lees meer
Afvallen

8 Manieren om je bloedsuikerspiegel constant te houden

Lees meer