Menu

Blog

Cart

Een neurotransmitter is een soort hormoon, die een boodschap overdraagt van de ene naar de andere lichaamscel. Een neurotransmitter is dus heel klein, met zijn allen spelen ze een heel belangrijke rol in je lichaam. Zo bepalen zij bijvoorbeeld hoe je je voelt, dat je je eten kunt verteren, dat je pijn en andere emoties … Lees meer

Een neurotransmitter is een soort hormoon, die een boodschap overdraagt van de ene naar de andere lichaamscel. Een neurotransmitter is dus heel klein, met zijn allen spelen ze een heel belangrijke rol in je lichaam. Zo bepalen zij bijvoorbeeld hoe je je voelt, dat je je eten kunt verteren, dat je pijn en andere emoties kunt ervaren, dat je longen kunnen functioneren en ze reguleren je slaap. Sommige neurotransmitters worden ook wel feel good drugs genoemd, ze geven je een gelukzalig en euforisch gevoel.

De neurotransmitter

Al vele jaren groeit de stoom aan mentale klachten. Heel veel mensen hebben te kampen met depressiviteit, angsten, slaapstoornissen, concentratieproblemen, hyperactiviteit en tal van andere klachten. Hiervoor word veel medicatie geslikt.

Neurotransmitter beïnvloeden. Meer weten? Download dit e-boek

Je hebt vast wel eens gehoord van antidepressiva en ADHD medicatie. In Nederland, maar ook in de rest van de westerse wereld, behoren antidepressiva tot een van de meest geslikte medicijnen en krijgen steeds meer kinderen ADHD medicatie voorgeschreven.

Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar de werking van de neurotransmitter en het effect ervan op je (mentale) gezondheid. Wetenschappers stellen bijvoorbeeld dat veel mentale klachten herleidbaar zijn tot een hormonale onbalans.

Een hormoon, en dus een neurotransmitter, kan door tal van manieren uit balans raken. Je kunt hierbij denken aan de rol die stress en spanningen spelen en ook aan het eten dat je eet.

Hoe maakt je lichaam een neurotransmitter?

Je maakt neurotransmitters zelf aan, door de voeding die je eet. Vooral aminozuren dragen bij aan de opbouw van deze belangrijke stofjes. Aminozuren vind je in eiwitten. Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit aminozuren. Voor het goed functioneren van een neurotransmitter is een aantal zaken van belang.

1. Constante stroom zuurstof

Een constante stroom van zuurstof naar je hersenen. Zuurstof wordt getransporteerd door je bloed. Je hersenen consumeren ongeveer 15 tot 25% van je bloed. Zonder zuurstof, of door te weinig zuurstof kunnen je hersenen niet goed werken en kunnen er zelfs hersencellen afsterven. Omega 3 vetten stimuleren een goede bloedcirculatie in je hersenen.

2. Energie

Je hersenen verbranden, om energie te genereren, glucose of wel bloedsuiker. Een stabiele bloedsuikerspiegel is derhalve van belang. Je hersencellen zijn niet in staat om glucose als een voorraad op te slaan. Nou ja, ze kunnen een klein voorraadje aanleggen van ongeveer 2 minuten.

Een dalende bloedsuikerspiegel kan onder andere de volgende klachten veroorzaken:

* Depressiviteit
* Geïrriteerdheid
* Concentratieproblemen
* Stemmingswisselingen

3. Vitaminen en mineralen

Naast omega 3 vetten, zijn je hersenen en je neurotransmitters dol op vitaminen en mineralen.

Als je meer wilt weten over een neurotransmitter, lees dan dit geweldige e-boek over neurotransmitters. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

Complex

Het bovenstaande klinkt wellicht niet als rocket science, maar dat is het wel. Je hersenen, je zenuwstelsel, je hormoonsysteem en de werking van je neurotransmitters zit uiterst gecompliceerd in elkaar. Ik zal je een voorbeeld geven; je hele lichaam is opgebouwd uit lichaamscellen. Die cellen worden bij elkaar gehouden door celwanden, ook wel membranen genoemd. In dit voorbeeld gaat het om de hardheid van de celmembranen in je hersenen.

Door veelvuldige consumptie van ongezonde vetten, afkomstig van bijvoorbeeld snacks, koekjes, taarten en diepvriesmaaltijden, kunnen die celmembranen hard worden, met als gevolg dat de cel minder goed in staat is om de boodschap van de ene neurotransmitter te ontvangen en deze door te geven aan een andere cel.

Doordat de boodschap niet meer goed van de ene aan de andere cel kan worden doorgegeven, kunnen allerlei mentale klachten ontstaan. Indien je meer gezonde vetten eet, zoals omega 3 – die je kunt vinden in vis, noten, avocado’s en plantaardige oliën – dan wordt die celwand minder hard en kan een neurotransmitter zijn werk beter doen[1].

Oorzaken van een gebrekkige werking van een neurotransmitter

Door diverse redenen kan een neurotransmitter minder goed werken.

1. Hormonale onbalans als gevolg van langdurige stress.

Bij een stressvolle situatie maakt je lichaam adrenaline aan. Adrenaline is een neurotransmitter. Door de adrenaline ben je in staat om snel en alert ergens op te reageren. Bijvoorbeeld in een verkeerssituatie, waarin snel handelen vereist is om een ongeluk te voorkomen.

De adrenaline wordt na verloop van tijd weer afgebroken. Dit is een normaal proces. Maar doordat veel mensen doorlopend stress ervaren wordt vervolgens ook een andere neurotransmitter genaamd cortisol aangemaakt.Vanwege een te hoog niveau van de neurotransmitter cortisol, wordt de aanmaak van een andere neurotransmitter, serotonine beperkt.

Serotonine speelt een belangrijke rol in hoe je je voelt (je emoties), je slaap, je seksleven, je eetlust en je zelfvertrouwen. Een tekort van de neurotransmitter serotonine kan leiden tot slaapproblemen, obsessief gedrag, een onrustig of opgejaagd gevoel, een lagere pijngrens en allerlei andere chronische klachten zoals spierkrampen, vermoeidheid en depressiviteit. Niet handig dus.

2. Het eten van ongezonde voeding.

Hierbij kun je denken aan eten waarin veel suiker, ongezonde vetten en allerlei synthetische additieven zijn toegevoegd. Die synthetische additieven kun je altijd terug vinden op het etiket van het product. Meestal zijn het onuitspreekbare namen.

Maar goed, ook teveel stimulerende stoffen zoals alcohol, nicotine en cafeïne kunnen leiden tot een hormonale onbalans. Zo kunnen E-nummers je hormonen ook behoorlijk in de war brengen.

3. Vitamine- en mineralentekort.

Het eten van vitaminen en mineralen zijn ongelofelijk belangrijk voor je gezondheid als geheel, alsmede voor je hormonale balans.

4. Tekort aan lichaamsbeweging.

Door 1 uur aan lichaamsbeweging per dag te doen, kun je je stress ontladen en de endorfines, die je een goed gevoel geven, activeren.

5. Te weinig zonlicht.

Zonlicht is een enorme bron van vitamine D.

6. Medicijngebruik.

Medicijnen kunnen de werking van een neurotransmitter of een hormoon beïnvloeden. Lees daarom de bijsluiter altijd goed.

Gevoel is dus beïnvloedbaar

Een neurotransmitter bepaalt dus voor een belangrijk deel hoe jij je voelt. Toch is een neurotransmitter maar een heel klein stofje, waar je niet snel rekening mee houdt als je iets eet, beweegt of iets doet. Door onbewuste keuzes maakt je lichaam een neurotransmitter aan en die bepaalt vervolgens hoe jij je voelt.

Heb jij ook last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je een neurotransmitter (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Een neurotransmitter beïnvloedt dus je gevoelsleven enorm. Wil jij ook wat meer geluk en succes ervaren? Lees dan dit inspirerende e-boek over succes. Je ontdekt hoe dicht bij geluk eigenlijk is en (belangrijker) hoe je het dichterbij kan krijgen, zodat jij je fantastisch voelt.

Wat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

 

[1] Bron: Voeding & Intelligentie, Jean Carper, ISBN 978 90389 1101 4