Menu

Blog

Cart

Een neurotransmitter is een soort hormoon, die een boodschap overdraagt van de ene naar de andere lichaamscel. Neurotransmitters zijn de boodschappers van je lichaam. Dopamine is een voorbeeld van een neurotransmitter. Adrenaline en endorfine zijn dit ook. Een neurotransmitter is heel erg klein en met zijn allen spelen ze een heel belangrijke rol in je … Lees meer

Een neurotransmitter is een soort hormoon, die een boodschap overdraagt van de ene naar de andere lichaamscel. Neurotransmitters zijn de boodschappers van je lichaam. Dopamine is een voorbeeld van een neurotransmitter. Adrenaline en endorfine zijn dit ook. Een neurotransmitter is heel erg klein en met zijn allen spelen ze een heel belangrijke rol in je lichaam. Neurotransmitters spelen een belangrijke rol in enorm veel lichaamsprocessen. Zo bepalen zij bijvoorbeeld hoe je je voelt, dat je eten verteert, dat je pijn en andere emoties ervaart, dat je longen kunnen functioneren en ze reguleren je slaap. Sommige neurotransmitters worden ook wel feel good drugs genoemd, omdat ze je een gelukzalig en euforisch gevoel geven. Een neurotransmitter is dus super belangrijk voor je en ze zijn ook super kwetsbaar. Een goede balans is dus noodzakelijk. En daaraan schort het bij veel mensen.

De neurotransmitter en de werking op je lichaam

Een neurotransmitter speelt een belangrijke rol in tal van lichaamsprocessen. Hierbij kun je denken aan je dag-en-nachtritme, het verteren van je eten en gevoelens van geluk en welbevinden. Ook spelen neurotransmitters een rol bij stress, overgewicht en een slaaptekort.

Neurotransmitter beïnvloeden. Meer weten? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk. Voorbeelden van neurotransmitters zijn;

  • Dopamine
  • Endorfine
  • Melatonine
  • Cortisol
  • Adrenaline
  • Oxytocine
Mentale klachten, onbalans en de neurotransmitter

Al vele jaren groeit de stoom aan mentale klachten. Heel veel mensen hebben te kampen met depressiviteit, angsten, slaapstoornissen, concentratieproblemen, hyperactiviteit en tal van andere klachten. Hiervoor word dikwijls medicatie geslikt.

Je hebt vast wel eens gehoord van antidepressiva en ADHD medicatie. In Nederland, maar ook in de rest van de westerse wereld, behoren antidepressiva tot een van de meest geslikte medicijnen. Ook krijgen steeds meer kinderen ADHD medicatie voorgeschreven.

Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar de werking van de neurotransmitter en het effect ervan op je (mentale) gezondheid. Wetenschappers stellen bijvoorbeeld dat veel mentale klachten herleidbaar zijn tot een hormonale onbalans.

Een hormoon, en dus een neurotransmitter, kan door tal van manieren uit balans raken. Je kunt hierbij denken aan de rol die stress en spanningen spelen. Ook je voedingspatroon speelt een belangrijke rol.

We gaan eerste eens kijken hoe je lichaam een neurotransmitter aanmaakt. Daarna lees je waarom een neurotransmitter uit balans kan raken.

Hoe maakt je lichaam een neurotransmitter?

Je lichaam maakt neurotransmitters zelf aan. De voeding die je eet speelt hierin een cruciale rol. Vooral aminozuren dragen bij aan de opbouw van deze belangrijke stofjes.

Aminozuren vind je in eiwitten. Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit aminozuren. Er zijn 22 aminozuren. Hiervan zijn er 9 essentieel. Dit wil zeggen dat je ze door middel van je voeding binnen moet krijgen.

Voor het goed functioneren van een neurotransmitter is naast een flink aantal eiwitten (aminozuren) een aantal zaken van belang.

1. Constante stroom zuurstof

Voor de productie van een neurotransmitter is zuurstof nodig. En niet zomaar zuurstof; een constante stroom van zuurstof naar je hersenen.

Zuurstof wordt getransporteerd door je bloed. Je hersenen consumeren ongeveer 15 tot 25% van je bloed. Zonder zuurstof, of door te weinig zuurstof kunnen je hersenen niet goed werken en kunnen er zelfs hersencellen afsterven. Ook de productie van neurotransmitters komt in gevaar.

Tip: Omega 3 vetten stimuleren een goede bloedcirculatie in je hersenen. Meer vis eten dus.

2. Energie

Om een neurotransmitter te maken is energie nodig. Je hersenen verbranden, om energie te genereren, glucose of wel bloedsuiker. Een stabiele bloedsuikerspiegel is derhalve van belang.

Je hersencellen zijn niet in staat om glucose als een voorraad op te slaan. Nou ja, ze kunnen een klein voorraadje aanleggen van ongeveer 2 minuten.

Een dalende bloedsuikerspiegel kan onder andere de volgende klachten veroorzaken:

  • Depressiviteit
  • Geïrriteerdheid
  • Concentratieproblemen
  • Stemmingswisselingen
3. Vitaminen en mineralen

Om neurotransmitters te kunnen maken zijn vitaminen en mineralen nodig. Naast omega 3 vetten, zijn je hersenen en je neurotransmitters dol op vitaminen en mineralen. Door gevarieerd voedingspatroon zou je alle bouwstoffen binnen kunnen krijgen.

Meet weten over een neurotransmitter ? Lees dan ook het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

Complex

Het bovenstaande klinkt wellicht niet als rocket science, maar dat is het wel. Je hersenen, je zenuwstelsel, je hormoonsysteem en de werking van je neurotransmitters zit uiterst gecompliceerd in elkaar.

Ik zal je een voorbeeld geven; je hele lichaam is opgebouwd uit lichaamscellen. Die cellen worden bij elkaar gehouden door celwanden, ook wel membranen genoemd. In dit voorbeeld gaat het om de hardheid van de celmembranen in je hersenen.

Door veelvuldige consumptie van ongezonde vetten, afkomstig van bijvoorbeeld snacks, koekjes, taarten en diepvriesmaaltijden, kunnen die celmembranen hard worden, met als gevolg dat de cel minder goed in staat is om de boodschap van de ene neurotransmitter te ontvangen en deze door te geven aan een andere cel.

Doordat de boodschap niet meer goed van de ene aan de andere cel kan worden doorgegeven, kunnen allerlei mentale klachten ontstaan. Deze klachten kunnen variëren van concentratieproblemen, depressieve gevoelens, dementie en Parkinson.

Indien je meer gezonde vetten eet, zoals omega 3 – die je kunt vinden in vis, noten, avocado’s en plantaardige oliën – dan wordt die celwand minder hard en kan een neurotransmitter zijn werk beter doen[1].

Oorzaken van een gebrekkige werking van een neurotransmitter

Je weet nu hoe een neurotransmitter wordt gemaakt en wat daarvoor nodig is. Nu gaan we eens kijken waarom een neurotransmitter zijn werk niet goed kan doen. Doordat een neurotransmitter niet goed kan doen wat het zou moeten doen, kunnen klachten ontstaan.

Door diverse redenen kan een neurotransmitter minder goed werken.

1. Hormonale onbalans als gevolg van langdurige stress.

Bij een stressvolle situatie maakt je lichaam adrenaline aan. Adrenaline is een neurotransmitter. Door de adrenaline ben je in staat om snel en alert ergens op te reageren. Bijvoorbeeld in een verkeerssituatie, waarin snel handelen vereist is om een ongeluk te voorkomen. Op zich is dit een goed systeem.

De adrenaline wordt na verloop van tijd weer afgebroken. Dit is een normaal proces. Maar doordat veel mensen doorlopend stress ervaren wordt vervolgens ook een andere neurotransmitter genaamd cortisol aangemaakt.Vanwege een te hoog niveau van de neurotransmitter cortisol, wordt de aanmaak van een andere neurotransmitter, serotonine beperkt.

Serotonine speelt een belangrijke rol in hoe je je voelt (je emoties), je slaap, je seksleven, je eetlust en je zelfvertrouwen. Een tekort van de neurotransmitter serotonine kan leiden tot slaapproblemen, obsessief gedrag, een onrustig of opgejaagd gevoel, een lagere pijngrens en allerlei andere chronische klachten zoals spierkrampen, vermoeidheid en depressiviteit. Niet handig dus.

Daarnaast zorgt cortisol ervoor dat je lichaam (automatisch) meer lichaamsvet opslaat. Je wordt dus dik voor de stress!

2. Het eten van ongezonde voeding.

Ongezond eten is eten waarin veel suiker, ongezonde vetten en allerlei synthetische additieven zijn toegevoegd. Die synthetische additieven kun je altijd terug vinden op het etiket van het product. Meestal zijn het onuitspreekbare namen.

Zo kunnen E-nummers je hormonen ook behoorlijk in de war brengen.

Ook teveel stimulerende stoffen zoals alcohol, nicotine en cafeïne kunnen leiden tot een hormonale onbalans.

Alcohol (en ook gokken) triggeren bijvoorbeeld de neurotransmitter dopamine. Dopamine geeft je een gevoel van beloning. Deze neurotransmitters is tijdens de evolutie ontworpen om gedrag te herhalen wat het voortbestaan als mens bevordert. Denk hierbij aan eten en aan seks.

Echter ook nicotine, alcohol, drugs en gokken triggeren deze neurotransmitter. Een gevolg hiervan kan zijn dat je gaat hunkeren naar deze dopamine-triggers.

3. Vitamine- en mineralentekort.

Het eten van vitaminen en mineralen zijn ongelofelijk belangrijk voor je gezondheid als geheel, alsmede voor je hormonale balans.

4. Tekort aan lichaamsbeweging.

Door 1 uur aan lichaamsbeweging per dag te doen, kun je je stress ontladen en de neurotransmitter endorfine, die je een goed gevoel geven, activeren.

5. Te weinig zonlicht.

Zonlicht is een enorme bron van vitamine D.

6. Medicijngebruik.

Medicijnen kunnen de werking van een neurotransmitter of een hormoon beïnvloeden. Lees daarom de bijsluiter altijd goed.

Gevoel is dus beïnvloedbaar

Een neurotransmitter bepaalt dus voor een belangrijk deel hoe jij je voelt. Toch is een neurotransmitter maar een heel klein stofje, waar je niet snel rekening mee houdt als je iets eet, beweegt of iets doet. Door onbewuste keuzes maakt je lichaam een neurotransmitter aan en die bepaalt vervolgens hoe jij je voelt.

Heb jij ook last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je een neurotransmitter (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Een neurotransmitter beïnvloedt dus je gevoelsleven enorm. Wil jij ook wat meer geluk en succes ervaren? Lees dan dit inspirerende e-boek over succes. Je ontdekt hoe dicht bij geluk eigenlijk is en (belangrijker) hoe je het dichterbij kan krijgen, zodat jij je fantastisch voelt.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

Wil jij ook meer gezonde tips en inzichten ontvangen? Meld je dan ook aan voor de nieuwsbrief.

NLbewustgezond nieuwsbrief

[1] Bron: Voeding & Intelligentie, Jean Carper, ISBN 978 90389 1101 4