Menu

Blog

Cart

Uien zijn goedkoop, makkelijk te verkrijgen, gezond en lekker. Uien geven smaak aan je gerecht, net als kruiden, maar in uien vind je daarnaast ook nog behoorlijk veel gezonde stoffen. Zo bevatten uien veel vitamine C en antioxidanten. Al die gezonde stoffen zorgen ervoor dat het dagelijks eten ervan bijdraagt aan een goede weerstand. En dat niet alleen, het stimuleert ook je goede HDL cholesterol, het kan de bloeddruk verlagen en zelfs de kans op bloedklonten verkleinen. Niet gek toch, voor zo’n simpel ingrediënt?

Gezonde effecten van uien

Het eten van uien is dus een gezonde gewoonte. Zo kan het eten van uien je bloedsuikerspiegel verlagen. Dit is niet alleen erg handig als je wilt afvallen. Het heeft hiermee dus ook positieve effecten op je hart- en je bloedvaten.

Juist door het eten van ui voorkom je hongerpieken en daardoor dragen uien bij aan het voorkomen van overgewicht en de daaraan gerelateerde aandoeningen als diabetes 2. Ook kent ui positieve effecten bij de behandeling van diverse longziektes zoals bronchitis en astma.

Uien gezond. Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

De lucht van uien, als je ze open snijdt, heeft een positieve en verlichtende werking op je longen. Misschien heeft je moeder vroeger wel eens een ui naast je bed gelegd, wanneer je snotterig en hoesterig was. Ik doe dit zelf ook bij mijn dochter Bo (2,5 jaar). Het werkt.

Onderzoek naar uien

Ook de wetenschap heeft zich bezig gehouden met uien. Het blijkt namelijk dat het eten ervan een preventieve werking kan hebben op het voorkomen van diverse typen kanker. Dat is me nogal wat.

Ook cariës, in je mond worden door ui onschadelijk gemaakt, evenals de bacteriën die je tandvlees aantasten.

Uien kunnen zelfs bijdragen aan sterkere botten en het weefsel tussen je gewrichten. Het is goed voor je bindweefsel. En dat is heel erg belangrijk omdat bindweefsel als het ware de verpakking vormt van je organen, je bloedvaten, je zenuwen, je spieren en je milt.

Tot slot heeft ui een positief effect op je spijsvertering en werken ze ontstekingsremmend, het zou zelfs ontstekingsreuma kunnen tegengaan, of de kans dat je het krijgt, verminderen.

Meer weten?

Dagelijks ui verwerken in je eten is dus niet alleen erg lekker, het is ook nog eens super gezond.

Wil je meer weten over gezond leven, lekker eten en wil je genieten van de lekkere dingen in het leven? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

Ontvang jij de maandelijkse update vol met gezonde en leuke info al? Maximaal 1 keer per maand ontvang je een mailtje vol met gezonde info die je leven leuker, makkelijker en gezonder kan maken. Wil je niet missen, toch?

Maandelijkse updates

Bronnen:
https://www.wanttoknow.nl/nieuws/de-kankerbestrijdende-eigenschap-van-rode-uien/

Andere bekeken ook:

Blog

Beroerte, het vervelende broertje van hartaanval.

Lees meer
Gezonde voeding

Helpt FODMAP bij PDS? Koolhydraten elimineren.

Lees meer
Bewegen

Wat rode bietensap zo gezond maakt

Lees meer