Menu

Blog

Cart

Uien geven smaak aan je gerecht, net als kruiden, maar in uien vind je ook behoorlijk veel gezonde stoffen. Zo bevat ui veel vitamine C en antioxidanten. Die gezonde stoffen zorgen ervoor dat het dagelijks eten ervan bijdraagt aan een goede weerstand, het stimuleert je goede HDL cholesterol, het kan de bloeddruk verlagen en de kans op bloedklonten verkleinen.

Gezonde effecten van uien

Daarnaast kan het eten van uien je bloedsuikerspiegel verlagen. Het heeft dus positieve effecten op je hart- en je bloedvaten. Dit is weer gunstig ter preventie van hongerpieken met overgewicht en aandoeningen als diabetes 2, tot gevolg. Ook kent ui positieve effecten bij de behandeling van diverse longziektes zoals bronchitis en astma.

Uien gezond. Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

Onderzoek naar uien

Ook de wetenschap heeft zich bezig gehouden met uien. Het bleek namelijk dat het eten ervan een preventieve werking kan hebben op het voorkomen van diverse typen kanker. Cariës, in je mond worden door ui onschadelijk gemaakt, evenals de bacteriën die je tandvlees aantasten.

Ui kan zelfs bijdragen aan sterkere botten en het weefsel tussen je gewrichten. Het is goed voor je bindweefsel. Bindweefsel zijn als het ware de verpakking van je organen, je bloedvaten, je zenuwen, je spieren en je milt.

Tot slot heeft ui een positief effect op je spijsvertering en werken ze ontstekingsremmend, het zou zelfs ontstekingsreuma kunnen tegengaan, of de kans dat je het krijgt, verminderen.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezond leven, lekker eten en wil je genieten van de lekkere dingen in het leven? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Je bloeddruk verlagen op 14 natuurlijke manieren

Lees meer
Blog

Spieren inzetten om af te vallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Lekker genieten tijdens de feestdagen

Lees meer