Menu

Blog

Cart

Peulvruchten zijn super echt gezond. Ze bevatten veel gezonde voedings- en bouwstoffen waardoor ze een hoge voedingswaarde hebben en ze bevatten maar weinig calorieën. Als je van plan bent af te vallen, kan het eten van peulvruchten goed helpen. Er zijn veel meer redenen om peulvruchten te eten. Naast hun positieve effecten op het voorkomen van overgewicht, kunnen ze preventief werken bij hart-en vaatziekten, diabetes 2, osteoporose en zelfs bij diverse vormen van kanker. Ook kan er een cholesterol verlagende werking van uit gaan en ze kunnen je van allerlei vage darmklachten afhelpen. 

Wat zijn peulvruchten?

Wat zijn peulvruchten eigenlijk? Peulvruchten zijn eigenlijk geen groente, hoewel je ze wel koopt onder de noemer van groente. Eigenlijk zijn het zaden van planten uit de familie van de vlinderbloemen. Peulvruchten zijn erg gezond. Ze zitten bomvol met vitaminen en mineralen zoals ijzer en magnesium, eiwitten, antioxidanten en vezels.

Peulvruchten super gezond. Meer over gezond leven? Lees ook het e-boek Gezond in 10 stappen.

Vleesvervanger en de juiste koolhydraten

Peulvruchten zijn ook goede vleesvervangers, helemaal als je ze eet met noten en zaden. Ze zitten namelijk vol met de B-complex vitaminen. Daarnaast zijn peulvruchten ook een goede bron van complexe koolhydraten. Dit zijn de gezonde koolhydraten, ze worden langzaam opgenomen in je lichaam.

Het dagelijks eten van een portie van 50 tot 100 gram peulvruchten draagt sterk bij aan een gezonde levensstijl en behoort in een gezond voedingspatroon.

Voorbeelden van peulvruchten zijn

  • Linzen
  • Bruine bonen
  • Kikkererwten
  • Erwten
  • Sperziebonen
  • Alfalfa
  • Kapucijners
  • Kousenband
  • Sugarsnaps
  • Tuinbonen
  • Kidneybonen
  • Pinda’s
  • Witte bonen
  • Peulen

Wat doen peulvruchten?

Doordat peulvruchten veel vezels bevatten, verteert de rest van je eten wat langzamer. Dit is goed nieuws voor de bloedsuikerspiegel. Dankzij het eten van vezels, stijgt deze spiegel geleidelijk en zo voorkom je derhalve heftige bloedsuikerpieken. Heftige fluctuaties in de bloedsuikerspiegel staan in relatie tot het ontstaan van overgewicht.

Hieronder heb ik nog een aantal gezonde eigenschappen van peulvruchten voor je uiteen gezet.

1. Goed voor darmflora

Hiermee helpen peulvruchten bij het voorkomen van aandoeningen zoals diabetes 2, overgewicht, kanker en hart-en vaatziekten zoals een hoge bloeddruk. Dit is dus ook goed nieuws voor je darmflora. De vezels zorgen voor een regelmatige stoelgang en kunnen je van allerlei “vage” darmklachten afhelpen.

2. Sterke botten

Door de bouwstoffen, zoals de eiwitten, kunnen peulvruchten ook bijdragen aan sterkere botten. Hiermee kunnen ze bijdragen aan het voorkomen van botontkalking.

3. Afvallen

Ze passen ook prima in een voedingspatroon van mensen die wat willen afvallen. Ze bevatten weinig calorieën en juist wel veel bouw-en brandstoffen, vezels, vitaminen en mineralen. Hierdoor werken ze verzadigend en zul je tijdens de maaltijd minder behoefte hebben om meer te eten.

4. Verzadigende werking

Nog een bijkomend voordeel is dat de verzadigende werking nog lang merkbaar is. Een uur of twee na de maaltijd zul je weinig behoefte hebben in een snack of een tussendoortje. Hierdoor kunnen peulvruchten bijdragen aan gewichtscontrole en zelfs aan gewichtsverlies.

Als je meer wilt weten over afvallen en slanker worden (of je wilt gewoon wat kilo’s kwijt) lees dan het e-boek Afvallen Veranderen eens.

5. Gunstig cholesterol

Tot slot bevatten peulvruchten de sappen saponinen. Deze naam hoef je niet te onthouden, maar deze sappen binden zich, in de darmen, aan het cholesterol. Hiermee voorkomt dit sapje dat dit cholesterol in het bloed terecht komt. Het eten van peulvruchten kan dus leiden tot een lager cholesterolgehalte.

Meer weten?

Zelf ben ik dol op linzen, kikkererwten, bonen en kidneybonen. Van kikkererwten kun je gemakkelijk hummus maken. Dat is heerlijk als tussendoortje of om als hapje te serveren tijdens een feestje. Maar we maker er ook wel eens (kikkererwten)burgers van, omdat we regelmatig vegetarisch eten.

Ze dienen dan als vleesvervanger en vaak vind ik ze nog lekkerder dan een stuk vlees. Wil je meer weten over gezond eten? Lees dan het e-boek Gezonde Voeding, dat staat bomvol gezonde tips en inzichten.

Wist je dat jij zelf over stofjes beschikt die grotendeels bepalen hoe jij je voelt, dat je goed slaapt, dat je alert bent of dat je zin in seks hebt bijvoorbeeld. Dit zijn de neurotransmitters. Neurotransmitters hebben eiwitten nodig om goed te functioneren. Meer weten over hoe je je een stuk beter voelt? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Tot slot wil ik je wijzen op mijn e-boek Gezond in 10 stappen. Iedereen weet wel dat een goede gezondheid en gezond eten belangrijk zijn. Maar tussen weten en doen blijkt een enorme kloof te zitten. Om je te helpen deze kloof te dichten heb ik Gezond in 10 stappen geschreven.

Interessant artikel?

Schrijf je ook in voor de gratis maandelijkse nieuwsbrief, want dan ontvang je vele gezonde tips en inzichten die je niet wilt missen.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Waarom je niet zonder omega 3 wil

Lees meer
Gezonde levensstijl

Chronische stress, gooi het van je af

Lees meer
Afvallen

Tabata, de ideale work out om af te vallen

Lees meer