Menu

Blog

Cart

Mineralen en spoorelementen zijn, stoffen die het lichaam niet zelf aan kan maken. Je krijgt ze binnen via je voeding. Mineralen zijn er belangrijk voor je. Het verschil tussen vitaminen en mineralen is dat vitaminen voortkomen uit de zogenaamde levende natuur, bijvoorbeeld een stuk fruit. Een mineraal komt voort uit de zogenaamde dode natuur, bijvoorbeeld de grond waar het stuk fruit op is gegroeid. Het stuk fruit haalt de mineralen uit de grond, zodat jij ze binnen krijgt als je het eet. 

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn onder andere nodig bij de regulatie van je enzymen en je hormonen. Mineralen spelen een rol bij allerlei lichamelijke processen. Hierbij kun je denken aan de opbouw van je weefsel, het goed functioneren van je zenuwstelsel, de stevigheid van je bloedvaten en je spijsvertering.

Mineralen. Meer weten over gezond eten? Download dit e-boek.

Mineralen worden ook wel sporenelementen genoemd. Het verschil tussen mineralen en spoorelementen is de hoeveelheid waarin je lichaam ze nodig heeft. Van mineralen heb je er meer nodig dan van spoorelementen. Op deze pagina zijn, voor het gemak, mineralen en sporenelementen door elkaar heen gebruikt.

Essentiële mineralen

Het is nog niet van alle mineralen en spoorelementen aangetoond dat ze essentieel zijn. Dit houdt in dat ze absoluut noodzakelijk zijn voor het goed en gezond functioneren van je lichaam. Van de mineralen calcium, magnesium, kalium, natrium, chloride en fosfor is wel bekend dat ze essentieel zijn.

Dit geldt ook voor de spoorelementen zijn jodium, ijzer, chroom, koper, zink, mangaan, seleen en molybdeen. In de onderstaande opsomming lees je in het kort wat de verschillende mineralen doen en in welke voedingsmiddelen je ze kunt vinden.

Magnesium

Van alle mineralen is magnesium een van de meest onmisbare mineralen voor je lichaam. Het speelt een belangrijke rol bij je metabolisme, de overdracht van zenuwprikkels, stevigheid van je skelet, opbouw van je spieren, zenuwen en bloedvaten en het geeft je energie.

Magnesium werkt samen met de mineralen natrium, calcium en kalium. Magnesium komt in de meeste voedingsmiddelen voor, echter, factoren als stress, luchtvervuiling en medicijngebruik kunnen voor lagere waarden in je lichaam zorgen. Veel mensen leiden, zonder dat ze het weten aan een magnesiumtekort.

Waar zit het in?
In welke voedingsmiddelen vind je magnesium?

  • Pitten zoals pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad.
  • Graan-  en tarweproducten zoals volkoren en meergranen brood, granen, tarwezemelen, roggebrood.
  • Fruit zoals pruimen, donkere bananen, ananas, dadels, gedroogde vijgen.
  • Vis zoals heilbot, krab, makreel, schelpdieren, garnalen.
  • Cacao zoals bittere chocola
  • Noten zoals pecan, pinda’s, cashew, amandelen, hazelnoten, walnoten.
  • Groenten zoals spinazie, bonen.
  • Sojaproducten.
  • Risotto, zilvervliesrijst.

Koper

Koper is van belang voor een goede weerstand en speelt een rol bij het zuurstoftransport in je bloed. Koper is ook betrokken bij de pigmentatie van je huid en je haar en bij bindweefsel en botvorming.

Waar zit het in?
Koper komt veel voor in graanproducten, noten, groente, fruit, cacaoproducten, orgaanvlees, zeevis, schaal- en schelpdieren.

Chroom

Chroom is nodig voor een goede werking van insuline en is derhalve betrokken bij het handhaven van je bloedsuikergehalte. Ook speelt chroom een rol bij je vetstofwisseling. Je vetstofwisseling is het proces waarbij je lichaam vetten vormt, of juist afbreekt uit de in je darmen opgenomen voedingsstoffen.

Waar zit het in?
Chroom komt voor in graanproducten, zemelen, volkorenbrood, groente, fruit, vlees, gevogelte en vis.

IJzer

IJzer is een belangrijk onderdeel van je rode bloedcellen. Deze vervoeren zuurstof van je longen naar je weefsels. Die zuurstof is nodig voor de verbranding van voedingsstoffen, zodat er energie vrijkomt. Ook speelt ijzer een rol in de ondersteuning van je immuunsysteem en draagt het bij aan je energievoorziening.

Waar zit het in?
Je vindt ijzer in veel dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees en in plantaardige voedingsmiddelen als volkoren brood, groenten en aardappelen.

Calcium

Calcium zorgt voor een stevig skelet en gebit. Daarnaast heb je calcium nodig voor het goed functioneren van je spieren en voor het geleiden van prikkels naar je zenuwen. Ook is calcium betrokken bij het stollen van je bloed, je celgroei en draagt het bij aan de energievoorziening van je lichaamscellen.

Waar zit het in?
Het mineraal calcium komt voor in volkoren brood, groenten, peulvruchten groene bladgroenten, vette vis, havermout, chia zaad, amandelen, bonen, lijnzaad, broccoli, quinoa en aardappelen. Ook komt het veel voor in melk, maar er bestaan aanwijzingen dat melk, dankzij haar samenstelling, onder andere leidt tot zwakkere botten en vele darmproblemen.

Chloride

Dit mineraal komt vooral voor in keukenzout en is samen met natrium en kalium belangrijk voor de balans in de vochthuishouding in het lichaam.

Waar zit het in?
Chloride komt voor in bijna alle voedingsmiddelen. Tafelzout is een belangrijke bron, maar aan bijna alle industrieel geproduceerde voedingsmiddelen is zout toegevoegd. Daarnaast staat er vaak een pot zout op tafel om het eten, qua smaak, te versterken. Hierdoor eten we in het westen eigenlijk teveel zout.

Fosfor

Ook fosfor, net als calcium, zorgt voor een stevig skelet. Fosfor is ook nodig voor je stofwisseling. Dit is het proces waarbij onder andere koolhydraten, eiwitten en vetten, die zich in je darmen bevinden, uit je voeding worden gehaald. Voorts is fosfor betrokken bij je energievoorziening en maakt het deel uit van je DNA.

Waar zit het in?
Ook fosfor komt in bijna alle voedingsmiddelen voor, net als chloride.

Jodium

Jodium is belangrijk voor het goed functioneren van je zenuwstelsel en het is betrokken bij je energievoorziening. Ook is jodium nodig voor de vorming van schildklierhormonen. Die zijn weer belangrijk voor je stofwisseling en de groei. De groei voor kinderen bestaat uit het ontwikkelen van het lichaam en voor volwassenen bij het herstel van je lichaam.

Waar zit het in?
In het verleden is tafelzout verrijkt met jodium. Men dacht toen dat mensen een tekort hadden. Echter, jodium komt voor in drinkwater, zeewater en aarde. Op die manier komt jodium in vis en alle groenten, die in de aarde zijn gegroeid, terecht.

Kalium

Kalium zorg voor de begeleiding van zenuwprikkels en het voor een normale bloeddruk. Ook is kalium nodig voor het samentrekken van, en de energiehuishouding in je spieren.

Waar zit het in?
Kalium komt voor in bijna alle voedingsmiddelen, zoals aardappelen, brood, groenten en vlees. Echter, wanneer je deze voedingsmiddelen kookt, gaat kalium verloren.

Mangaan

Mangaan zorgt voor de vorming van je botweefsel en is betrokken bij de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten. Aminozuren komen voort uit vetten. Ook beschermt mangaan je lichaamscellen en is het eveneens betrokken bij de energievoorziening van je lichaam.

Waar zit het in?
Mangaan komt voor in rijst, noten, bladgroenten, fruit, vlees, vis, granen en thee.

Molybdeen

Molybdeen is wellicht een wat onbekender mineraal. Het maakt deel uit van verschillende enzymen. Die enzymen zijn onder andere betrokken bij de afbraak en de opbouw van eiwitten. Door de opbouw en afbraak van eiwitten regenereert je lichaam zichzelf.

Waar zit het in?
Molybdeen zit vooral in granen, noten en peulvruchten. Je vindt het ook in orgaanvlees en eieren.

Natrium

Natrium heb je nodig voor een evenwichtige vochthuishouding in je lichaam, het samentrekken van je spieren en voor de geleiding van zenuwprikkels. Samen met kalium levert het mineraal natrium een belangrijke bijdragen aan de regeling van je bloeddruk.

Waar zit het in?
Natrium zit in keukenzout. Derhalve wordt het vaak, tijdens het bereiden van de maaltijd, toegevoegd aan je eten. Tevens vind je het in bijna alle voedingsmiddelen en dranken.

Seleen

Het mineraal seleen gaat de vorming van schadelijke stoffen in je lichaam tegen. Het is dus wel handig om hiervan genoeg tot je te nemen. Ook zou seleen preventief een preventieve werking hebben op het ontstaan van prostaatkanker. Seleen zorgt daarnaast voor een goede weerstand en voor de ontwikkeling van je zaadcellen en je haar.

Waar zit het in?
Ook seleen vind je terug in bijna alle voedingsmiddelen

Zink

Zink is een belangrijk mineraal, het is betrokken bij tal van lichaamsprocessen. Het is nodig bij de opbouw van eiwitten en koolhydraten. Daarmee is zink dus betrokken bij de groei en de vernieuwing van je lichaamsweefsel. Naast gezonde botten, haar en huid, zorgt zink voor een goed geheugen. Ook is zink een onderdeel van je insuline hormoon. Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel weer daalt, nadat je gegeven hebt en dat de glucose in je lichaamscellen worden opgenomen. Tot slot draagt zink bij aan je vruchtbaarheid en je immuunsysteem.

Waar zit het in?
Het mineraal zink komt vooral voor in vlees, volkoren brood, peulvruchten, rijst, vis en vooral haring.

Meer weten?

Meer weten over mineralen, vitamines en gezond eten? In het e-boek Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van gezond eten. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Wil je ook gezonder leven, je gezonder voelen en een gezonder gewicht? Download dan het super uitgebreide e-boek Gezond in 10 stappen.

Bron:
Vitamine Informatie Bureau: http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/

Andere bekeken ook:

Blog

Gezonde voeding vanuit moleculen gezien

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezonde leefstijl, van theorie naar praktijk

Lees meer
Bewegen

Tegengestelde beweging levert Olympische resultaten.

Lees meer