Menu

Blog

Cart

Er bestaan talloze manieren om af te vallen. Je kunt afvallen door minder te eten, meer te bewegen, een sapkuur, pillen, poeders, bepaalde voedingscombinaties en ga zo maar door. Er bestaat een bloeiende afslankindustrie en het vreemde is, dat overgewicht een steeds groter probleem wordt. Blijkbaar werken al die tijdelijke interventies niet en is een wat permanenter strategie noodzakelijk. 

Afvallen

Onder afvallen wordt, op deze website, gewicht verliezen totdat je het streefgewicht hebt bereikt en vervolgens op dat streefgewicht te blijven.Afvallen Veranderen E-boek

Afvallen noemen we hier ook wel duurzame gewichtsreductie. Afvallen is niet eenmalig, volgens ons, het is een proces, waar geen einde aan zit. Als je eenmaal op je streefgewicht bent aangekomen, dan wil je daar blijven. Ook dat vergt een inspanning.

Afvallen, of duurzame gewichtsreductie bereik je door meer calorieën te verbranden dan dat je er dagelijks van binnen krijgt. Je kunt dit bereiken door je metabolisme te verhogen, lichaamsbeweging en gezonde voeding. Metabolisme staat voor stofwisseling.

Basaal metabolisme verhogen

Metabolisme staat voor het omzetten van je voeding in energie. Bij afvallen is het belangrijk dat je je metabolisme verhoogt. Je kunt je basaal metabolisme verhogen door lichaamsbeweging en je voedingspatroon. Hier volgen wat tips:

1. Dagelijks 1 uur bewegen.

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je basaal metabolisme tot ongeveer 2 uur na de inspanning, op een wat hoger niveau functioneert. Daardoor verbrand je extra calorieën. Vooral krachttraining en interval trainingen zijn effectief om extra calorieën te verbranden en je metabolisme te verhogen.

2. Sla geen maaltijden over.

Doordat je een ontbijt neemt, slaat je metabolische motor aan. Je geeft je lichaam de brandstof die het nodig heeft om te denken, te lopen, te ademen. Je hersenen, je spieren, je longen en je organen gebruiken de calorieën van je ontbijt vrijwel direct. Dit geldt ook voor je lunch. Als je wilt afvallen is het niet verstandig om maaltijden over te slaan. Je basaal metabolisme vertraagt dan.

3. Creëer spiermassa.

Spieren verbranden bijna 10x zoveel calorieën als vet. Een kilo spier verbrandt dagelijks zo’n 100 calorieën, tegenover 10 calorieën die een kilo vet verbrandt. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën dagelijks verbrand.

4. Eet niet te weinig.

Er wordt gedacht dat je door calorierestrictie duurzaam gewicht verliest. Je lichaam schakelt helaas over op een crisis stand, waardoor je basaal metabolisme daalt. Ook gaat je lichaam opzoek naar andere energiebronnen. Je spieren dienen dan als energiebron.

Je lichaam eet zichzelf dan als het ware op. Het is een vicieuze cirkel; te weinig eten, je lichaam schakelt over op de spaarstand en verbrandt spieren, waardoor je minder calorieën nodig hebt. Hierdoor wordt afvallen steeds lastiger en ontstaat vaak een jojo-effect.

5. Eet zo oorspronkelijk mogelijk.

Eet vooral complexe koolhydraten, gezonde vetten en voldoende eiwitten. In groente, fruit, noten, zaden, pitten, vis, kip, mager vlees, quinoa, amaranth, bulgur, couscous, peulvruchten, bonen, paddenstoelen, wortels, knollen, linzen en rauwkost vind je dergelijke energiebronnen.

Je kunt dit oervoedsel noemen. Je lichaam heeft zich heeft geëvolueerd naar deze voedingsbronnen. Dit is een proces van vele honderdduizenden jaren geweest. Aan het nieuw eten, zoals bijna alle bewerkte voedingsmiddelen, is je lichaam nog niet gewend.

Eigenlijk is je lichaam nog niet eens gewend aan granen. Hoewel we dit al een jaar of 20.000 eten. Dit lijkt een lange tijd, maar gezien onze nog veel langere evolutie geschiedenis is die 20.000 jaar slechts een ogenblik.

Je lichaam is nog niet gewend aan de bewerkte voeding van de afgelopen 40 jaar. Dergelijke voeding bevat veel toegevoegde en geraffineerde suikers, e-nummers, extra zout, ongezonde (trans)vetten en geraffineerde koolhydraten.

In het e-boek Gezond In 10 Stappen ontdek je hier veel meer over.

Waarom een dieet niet handig is?

Veel mensen denken bij afvallen direct aan een dieet. Onder een dieet kun je een calorierestrictie verstaan, maar ook een regime waarbij je een bepaalde voedingsbron niet mag eten. Een voorbeeld hiervan is het eiwitdieet, waarbij veel eiwitten gegeten mag worden en geen, of heel weinig kookhydraten. Waarom is een dieet, bij afvallen niet handig?

1. Je lichaam schakelt over op de crisisstand.

Wanneer je minder calorieën eet dan dat je nodig hebt, dan ziet je lichaam dat als een crisis. Je lichaam kan namelijk geen onderscheid maken tussen een tijdelijke calorierestrictie en een hongersnood.

Dagelijkse heb je als man ongeveer 2.500 en als vrouw 2.000 calorieën nodig, voor al je primaire lichaamsprocessen, zoals ademen, het op temperatuur houden van je lichaam, het kloppen van je hart en het functioneren van je organen. Wanneer er dan opeens minder calorieën binnenkomen, dan schakelt je lichaam naar een lagere versnelling, zodat je metabolisme daalt.

2. De snelheid van het metabolisme daalt.

Als je wilt afvallen heb je juist een sneller metabolisme nodig, dat verbrandt meer calorieën. Juist door te eten en door lichaamsbeweging verhoog je je metabolisme. Vooral spiermassa is een aanjager van je metabolisme.

Wil je weten hoe je het metabolisme kan versnellen, zodat je dagelijks meer calorieën verbrandt? Download dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

3. Je verbrandt spiermassa.

Je spieren spelen een belangrijke rol bij afvallen. Een kilo spier verbrandt dagelijks ongeveer 100 calorieën om in stand te blijven. Een kilo vet verbrandt slechts 10 calorieën. Spieren verbranden dus 10x zoveel energie als lichaamsvet.

Ook neemt spier 4x minder plek in als vet. Een kilo spier is dus 4x kleiner in omvang als vetmassa. Vandaar dat je, wanneer je aan krachttraining doet, de weegschaal wellicht niet ziet dalen, maar je wordt wel slanker.

Door tijdelijke calorierestricties verbrandt je lichaam spiermassa om toch aan de energiebehoefte te voldoen die de primaire lichaamsprocessen vragen. Je vetmassa blijft voor het grootste deel intact, want die heeft een isolerende functie.

Hoe beter je lichaam geïsoleerd is, hoe minder energie het hoeft te steken in het warm houden. Door het verbranden van spieren echter, beland je in een vicieuze cirkel. Minder spiermassa betekend dat je minder calorieën verbrandt, wat inhoud dat je nog minder dient te eten om af te vallen, waardoor je nog meer spiermassa verbrandt.

In het e-boek Je Metabolisme Boosten lees je hier veel meer over.

Meer weten?

Duurzame gewichtsreductie, ofwel afvallen en op gewicht blijven, bereik je door een combinatie van gezonde voeding en lichaamsbeweging. Door je lichaam te voorzien van de juiste bouwstoffen, zul je minder eten, langer verzadigd blijven en je fitter voelen. Doordat je meer beweegt, zal je metabolisme versnellen, waardoor je automatisch meer calorieën verbrandt.

Het e-boek Afvallen Veranderen beschrijft hoe je op een verantwoorde manier kunt afvallen en vervolgens op dat streefgewicht blijft. In kleine behapbare stappen werk je naar je ideale gewicht toe. Het e-boek staat bomvol met tips en handvatten die je allemaal kunt gebruiken om je streefgewicht te bereiken en te behouden, zodat je niet meer vervalt in het jojo-effect.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

Het metabolisme is de sleutel om dagelijks meer calorieën te verbranden. Hoe het werkt lees je in het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Iedereen kent het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je om daadwerkelijk gezonder te worden.

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Calorieën zijn niet gelijk

Lees meer
Blog

Vezels eten om af te vallen

Lees meer
Bewegen

Sporten volhouden. 10 Tips om er een blijvende gewoonte van te maken.

Lees meer