Menu

Blog

Cart

Eiwitten zijn onmisbare voedingsstoffen. Eiwitten, ook wel proteïne genoemd, zijn zowel een energiebron als een bouwstof. Als energiebron leveren ze per gram 4 calorieën energie. Als bouwstof vormen ze het fundament van al het lichaamsweefsel. Denk hierbij aan je cellen, botten, bloed, organen, zenuwstelsel en spieren. Ook zijn eiwitten onmisbare bestanddelen van hormonen, enzymen en neurotransmitters, zoals dopamine, endorfine en adrenaline. Er wordt onderscheid gemaakt in dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten vind je in vlees, vis, melkproducten en eieren. Plantaardige eiwitten zitten veel in graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. 

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn dus zowel een brandstof en een bouwstof. Ze zijn van essentieel belang voor het lichaam. Eiwitten zitten in tal van voedingsmiddelen. Er wordt onderscheid gemaakt in dierlijke en plantaardige eiwitten.

  • Dierlijke eiwitten

    Deze vind je in vlees, wild, gevogelte, vis, schelpdieren, eieren, zuivelproducten zoals kaas, melk, boter, yoghurt en kwark.

  • Plantaardige eiwitten

    Deze vind je in noten, paddenstoelen, graanproducten van tarwe, rogge, boekweit, meel, haver, rijst en bloem, aardappelen en peulvruchten.

Wat zijn eiwitten? Eiwitten, de bouwstenen van je lichaam. Meer weten? Lees meer in het e-boek Gezonde Voeding.

Wat doen eiwitten?

Eiwitten, of proteïne zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstoffen voor je lichaamscellen. Elke lichaamscel heeft aminozuren nodig om daarmee de eiwitten samen te stellen die nodig zijn voor de bouw of het herstel van je lichaamscellen. Dit kunnen spieren, botten, bloed, haren, nagels en haren zijn.

1. Eiwitten regenereren het lichaam

Je lichaamscellen vernieuwen zichzelf continu. Je lichaam breekt hierbij eerst eiwit af, om het te vervangen door nieuw eiwit. Dankzij dit proces verwijdert je lichaam beschadigd eiwit, dat eventueel tot een verstoorde celgroei en verstoorde celfunctie kan leiden.

Ook verliest je lichaam dagelijks kleine hoeveelheden proteïne, in de vorm van haren, huidschilfers, nagels, zweet en urine. Dit dient dus weer aangevuld worden.

2. Ondersteunen van processen

Eiwit ondersteunt allerlei processen, zoals je spijsvertering. Zo zijn alle enzymen eiwitten. Enzymen zetten allerlei stoffen om in andere stoffen, zoals dat gaat bij je spijsvertering. Ook je hormonen, afweerstoffen en antistoffen zijn eiwitten.

3. Het metabolisme versnelt

Je lichaam heeft meer moeite om proteïne te verteren dan om koolhydraten te verteren. Hierdoor versnellen ze je metabolisme en dat is weer gunstig voor het aantal calorieën dat je per dag verbrandt. Vandaar dat er veel diëten bestaan waarin ze veelvuldig op het menu staan.

Eieren eten gezond? Meer weten? Lees meer in het e-boek Gezonde Voeding.

 

Wil je meer weten over het versnellen van het metabolisme, zodat je automatisch meer calorieën verbrandt en slanker wordt? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

4. Bouwstof voor neurotransmitters

Eiwit is ook belangrijk voor je neurotransmitters. Neurotransmitters zijn stoffen die een rol spelen in je zenuw- en hersencellen. Ze zijn betrokken bij de overdracht en de prikkels. Dopamine is hier een voorbeeld van. Dopamine is het stofje waardoor je je gelukkig voelt, maar doet nog veel meer goeds voor je.

Neurotransmitters spelen een hele belangrijke rol in je gezondheid en je mentale welbevinden.

Neurotransmitters zijn super belangrijke stofjes. In het e-boek Van Stress Naar geluk ontdek je daar veel meer over. Je leert bijvoorbeeld hoeveel invloed neurotransmitters op de kwaliteit van je leven hebben en hoe je ze ten voordele kan gebruiken.

5. Transport naar je lichaamscellen

Proteïne zorgt ook voor het transport verschillende stoffen naar de lichaamscellen.  Zo zorgen eiwitten er bijvoorbeeld voor dat zuurstof via het bloed naar de spieren gaat.

6. Energie

Eiwitten leveren ook energie. Maar dit gebeurt pas wanneer je over onvoldoende brandstoffen, zoals vet en koolhydraten beschikt. Het lichaam verbrandt dan de eiwitten uit de spiercellen. Dit is nadelig, want de spiermassa neemt dan af.

Eiwitten, de bouwstenen van je lichaam. Meer weten? Lees meer in het e-boek Gezonde Voeding.

7. Verzadigende werking

Eiwitten verzadigen enorm, een eiwitrijke maaltijd geeft een verzadigd gevoel. Hierdoor heb je geen trek meer in eten. Als je wilt afvallen is dit handig, maar niet geheel risicoloos. Het houdt ook je spiermassa in stand.

Hoe verbrand je ze?

Wanneer je niet genoeg koolhydraten of vetten hebt om te voorzien als brandstof dan gaat je lichaam eiwitten verbranden. Hierdoor ontstaat echter wel roofbouw. Je lichaam eet zichzelf als het ware op. Wanneer je veel aan sport doet en dan met name kracht- en duursport dan heb je wat meer eiwitten nodig om je spiermassa in stand te houden.

Echter, voedingspreparaten en speciale sportdrankjes zijn overbodig, omdat de calorie-inname als sporter toch al wat hoger is. Hierdoor krijg je automatisch meer proteïne binnen.

Als je meer wilt weten over eiwitten en gezond eten in het algemeen, lees dan het e-boek Gezonde Voeding eens.

Wat als je er teveel van eet?

Er bestaan niet genoeg wetenschappelijke studies die de negatieve aspecten van een te hoge eiwitconsumptie onderschrijven. In principe verlaten de eiwitten die je, na calorie-inname, niet gebruikt via je urine. Echter wanneer je een hoge eiwitconsumptie hebt, zullen je nieren en je lever harder werken. Dit lijkt het verouderingsproces te bevorderen.

Uit diverse grote onderzoeken is gebleken dat een te hoge eiwitconsumptie kan leiden tot een snellere veroudering. Dit houdt onder andere in dat je huid eerder gaat rimpelen. Ook je lever en je nieren slijten als het ware van een te hoge eiwitconsumptie.

Door een normaal voedingspatroon krijg je voldoende eiwitten binnen. Vaak zelfs meer dan nodig. Dat komt omdat er veel vlees en vis onze westerse menukaart staat.

Indien je besluit intensief te gaan sporten, omdat je jezelf een ambitieus sportief doel hebt gesteld, hoef je geen speciale eiwitpreparaten te nemen of extra eiwitrijke voedingsmiddelen op je menu te zetten. Waarschijnlijk ga je automatisch wat meer eten, omdat je lichaam nu eenmaal meer energie vraagt. Dan krijg je ook automatisch meer eiwitten binnen.

 

Eiwitten, bewegen en metabolisme versnellen. Meer weten over metabolisme? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Een te lage eiwitconsumptie is in zijn geheel af te raden. Eiwitten vormen de basis van je cellen, organen, bloed, botten, spieren en je zenuwstelsel. Ook zijn ze belangrijk bij de opbouw van hormonen en neurotransmitters. Bij een te lage eiwitconsumptie breken onder andere je spieren af. Je spiermassa wordt dus kleiner en je verliest aan spierkracht.

Ook daalt je algehele weerstand, waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes. Bij kinderen, die langdurig lage eiwitconsumptie hebben, kan zelf een groeistoornis ontstaan.

Hoe boek je resultaat?

Je boekt resultaten door het volgen van een normaal eetpatroon. Onze westerse eiwitconsumptie ligt zelfs wat hoger dan door artsen en wetenschappers wordt voorgeschreven. Je zult resultaten bemerken in een verzadigd gevoel, na de maaltijd. Dit gevoel blijf je voor een langere tijd behouden. Hierdoor blijft het gevoel van trek langer weg, waardoor de verleiding om iets te snacken kleiner wordt.

Je zult ook resultaten bemerken in je spierkracht, zeker indien je meer beweegt. Je wordt sterker en dit voel je ook. Je kunt meer aan.

Meer weten?

Kun je wel wat hulp gebruiken om gezonder te eten? Lees het e-boek Gezonde Voeding eens. Het staat bomvol interessante inzichten en tips die je vrijwel direct toe kan passen. Als je liever een boek in je handen hebt, dan is Gezonde Voeding ook als paperback verkrijgbaar.

Eiwitten beïnvloeden ook de snelheid van je metabolisme en dat is weer gunstig voor het totaal aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt. De snelheid van je metabolisme beïnvloedt dus je lichaamsgewicht. In het e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je nog meer manieren om dit proces te versnellen.

Wil je afvallen? Dan kunnen eiwitten je daar prima bij helpen. Maar dat is niet het enige. In het e-boek Afvallen Veranderen ontdek je hoe je verantwoord op je streefgewicht komt.

Eiwitten is ook een bouwstof van neurotransmitters. Hoe beter zij werken, hoe beter je je zult voelen. In het e-boek Van Stress Naar Geluk lees je hoe de neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Veel mensen kiezen overigens het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Een review schrijven

Wil je ook een leuke review over deze site schrijven? Het staat je natuurlijk helemaal vrij om te doen. Ik werk voor de reviews met de onafhankelijke organisatie Feedback Company. Je komt dus op hun site terecht.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief. Maandelijks ontvang je vele gezonde tips en inzichten in je mailbox.

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Eten waar je juist meer van wilt eten

Lees meer
Gezonde voeding

Hoe vitaminen en mineralen je IQ kunnen verbeteren?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Hoe kun je beter omgaan met stress?

Lees meer