Menu

Blog

Cart

De neurotransmitter serotonine is betrokken bij allerlei dagelijkse processen van je lichaam. Hierbij kun je denken aan je slaap, eetlust, het reguleren van je lichaamstemperatuur en je stemmingen. Een tekort aan deze neurotransmitter kan ontstaan door stress, te weinig eten, voeding met onvoldoende bouwstoffen of insuline intolerantie. Door een tekort aan serotonine zou je klachten kunnen ervaren zoals slaaptekort, een rusteloos en opgejaagd gevoel, obsessief gedrag en zelfs depressieve klachten.

Wat is serotonine?

Serotonine is net als dopamine en endorfine een neurotransmitter. Het wordt door je lichaam aangemaakt door eiwitten om te zetten in aminozuren. Deze neurotransmitter beïnvloed je dag- en nachtritme en het geeft je een prettig gevoel.

Serotonine, goed gevoel. Vaker een goed gevoel? Download dit e-boek en ontdek hoe je dat doet.

Wat doet serotonine?

Deze neurotransmitter regelt je alledaagse behoeften zoals slaap, je eetlust, de van je temperatuur en je stemmingen.

Serotonine is betrokken bij je slaap, uit serotonine wordt namelijk een stofje gemaakt dat ervoor zorgt dat je inslaapt. Een tekort aan deze neurotransmitter en dat inslaapstofje, zorgt ervoor dat je minder goed in slaap valt en onrustiger slaapt. Met alle gevolgen van dien.

Serotonine is de tegenhanger van de neurotransmitters adrenaline, dopamine en endorfine. Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat je in beweging komt of blijft, terwijl serotonine je rustiger maakt, zodat je bijvoorbeeld kwalitatief goed kunt slapen.

Wanneer je te weinig serotonine aanmaakt, dan krijgen de activerende neurotransmitters de overhand. Dit kan een opgejaagd en onrustig gevoel in de hand werken. Serotonine wordt soms het gelukshormoon genoemd, omdat het depressies kan tegengaan.

Serotonine Neurotransmitter. Meer geluk? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Als je meer wilt weten over deze en over andere neurotransmitters, lees dan dit geweldige e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

Wanneer wordt het aangemaakt?

Serotonine wordt aangemaakt uit de voeding die je eet. Eten met veel vitaminen, mineralen, complexe koolhydraten dragen sterk bij aan de productie. Vooral het mineraal magnesium is belangrijk. Voedingsmiddelen die bijdragen aan de productie zijn:

  • Groenten en fruit
  • Noten en zaden
  • Vis en rood vlees
  • Bruin volkoren brood

Wat als je er niet genoeg van aanmaakt?

Stress is de grootste boosdoener voor een tekort. Je kunt ook tekorten oplopen door te weinig beweging en te weinig te eten, of ongezond te eten. Natuurlijk zijn er ook genetische factoren. Maar goed, te weinig serotonine wordt geassocieerd met depressies.

Als je een tekort hebt, dan kun je rusteloosheid ervaren, zoals je al kon lezen. Ook kun je klachten krijgen als migraine, spanningshoofdpijn, chronische vermoeidheid en allerlei andere vage klachten zoals spierkrampen en een lage pijngrens.

Een tekort van de neurotransmitter serotonine kan eetbuien veroorzaken, wat weer kan leiden tot overgewicht en daaraan gerelateerde aandoeningen.

Meer weten?

Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze en andere belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Wil je juist meer succes in je leven? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Ontdek hoe je met een aantal stappen, meer bereikt en meer geluk ervaart.

De meeste mensen kennen belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht wel. Maar hoe breng je het nou in de praktijk? Tussen weten en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je de juiste stappen te zetten.

Leuke review schrijven

Wil je ook een leuke review schrijven? Je helpt daar enorm mee. Het staat je natuurlijk volkomen vrij om te doen. Voor de reviews werk ik samen met Feedback Company.

Inschrijven nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Blog

Waarom wil New York minder frisdrank in de stad?

Lees meer
Blog

De positieve effecten van krachttraining op je gezondheid

Lees meer
Blog

Oervoedsel maakt gezond

Lees meer