Menu

Blog

Cart

De neurotransmitter serotonine is betrokken bij allerlei dagelijkse processen van je lichaam. Hierbij kun je denken aan je slaap, eetlust, het reguleren van je lichaamstemperatuur en je stemmingen. Een tekort aan deze neurotransmitter kan ontstaan door stress, te weinig eten, voeding met onvoldoende bouwstoffen of insuline intolerantie. Door een tekort aan serotonine zou je klachten kunnen ervaren zoals slaaptekort, een rusteloos en opgejaagd gevoel, obsessief gedrag en zelfs depressieve klachten. Helaas is serotonine een hele kwetsbare neurotransmitter. Tekorten kunnen dan ook gemakkelijk ontstaan. 

Wat is serotonine?

Serotonine is net als dopamine en endorfine een neurotransmitter. Het wordt door je lichaam aangemaakt door eiwitten om te zetten in aminozuren. Deze neurotransmitter beïnvloedt je dag- en nachtritme en het geeft je een prettig gevoel.

Serotonine wordt op meerdere plekken in je lichaam aangemaakt. Het wordt onder andere in je darmen en in je hersenen aangemaakt.

Serotonine, goed gevoel. Meer weten? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Wat doet serotonine?

Deze neurotransmitter regelt je alledaagse behoeften zoals slaap, je eetlust, je lichaamstemperatuur en je stemmingen.

Serotonine is betrokken bij je slaap omdat vanuit serotonine een stofje wordt gemaakt dat ervoor zorgt dat je inslaapt. Dit stofje heet melatonine en melatonine is ook een neurotransmitter. Een tekort aan de neurotransmitter serotonine en melatonine zorgt ervoor dat je minder goed in slaap valt en onrustiger slaapt. Met alle gevolgen van dien.

Serotonine is ook de tegenhanger van de neurotransmitters adrenaline, dopamine en endorfine. Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat je in beweging komt of blijft. Dit terwijl serotonine je rustiger maakt, zodat je bijvoorbeeld kwalitatief goed kunt slapen.

Wanneer je te weinig serotonine aanmaakt, dan krijgen de activerende neurotransmitters de overhand. Dit kan een opgejaagd en onrustig gevoel in de hand werken. Serotonine wordt soms het gelukshormoon genoemd, omdat het depressies kan tegengaan.

Serotonine Neurotransmitter. Meer geluk? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Als je meer wilt weten over deze en over andere neurotransmitters, lees dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

Wanneer wordt het aangemaakt?

Serotonine wordt aangemaakt uit de voeding die je eet. Eten met veel vitaminen, mineralen, complexe koolhydraten dragen sterk bij aan de productie. Vooral het mineraal magnesium is belangrijk. Voedingsmiddelen die bijdragen aan de productie zijn:

  • Groenten en fruit
  • Noten en zaden
  • Vis en rood vlees
  • Bruin volkoren brood

Wat als je er niet genoeg van aanmaakt?

Stress is de grootste boosdoener voor een tekort. En helaas is stress vrij chronisch in onze maatschappij. Talloze mensen ervaren spanningen als gevolg van werk, verkeer, hun financiële situatie en andere vraagstukken.

Je kunt ook tekorten oplopen door te weinig beweging en te weinig te eten, zoals wel gebeurt bij mensen die (tijdelijk) aan de lijn doen. Ook ongezond eten kan leiden tot tekorten. Natuurlijk zijn er ook genetische factoren. Maar goed, te weinig serotonine wordt geassocieerd met depressies.

Als je een tekort hebt, dan kun je rusteloosheid ervaren, zoals je al kon lezen. Ook kun je klachten krijgen als migraine, spanningshoofdpijn, chronische vermoeidheid en allerlei andere vage klachten zoals spierkrampen en een lage pijngrens.

Een tekort van de neurotransmitter serotonine kan eetbuien veroorzaken, wat weer kan leiden tot overgewicht en daaraan gerelateerde aandoeningen.

De neurotransmitter dopamine is ook verantwoordelijk voor een tekort. Dopamine steelt als het ware bepaalde bouwstoffen van waaruit serotonine opgebouwd wordt. Hierdoor komt er te weinig serotonine in je hersenen. Een gevolg hiervan kan zijn dat het risico op een depressie toeneemt.

Meer weten?

Neurotransmitters zijn dus hele belangrijke stofjes. Ze hebben een enorme invloed op je gevoel en zelfs op je lichaamsgewicht. Wanneer ze niet goed werken, of er zijn tekorten, dan merk je dit aan je gevoel, je humeur of bijvoorbeeld dat je steeds maar trek hebt.

Wil je meer weten over deze neurotransmitter en over de andere? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens en ontdek hoe je deze en andere belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Wil je juist meer succes in je leven? Heb jij het gevoel dat je tot meer in staat bent? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Een leuk en succesvol leven is geen geheim. De meeste mensen leggen de focus op verkeerde dingen.

De meeste mensen kennen belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht wel. Maar hoe breng je het nou in de praktijk? Tussen weten en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je de juiste stappen te zetten.

Meld je ook aan voor de maandelijkse nieuwsbrief.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

10 Manieren om gezonde vetten binnen te krijgen

Lees meer
Blog

Voeding als medicijn

Lees meer
Blog

5 Tips om succesvol en gelukkig te zijn.

Lees meer