Menu

Blog

Cart

Noradrenaline wordt ook wel norepinephrine genoemd. Het is een belangrijke opwekkende neurotransmitter welke een belangrijke rol speelt bij concentratie, motivatie en alertheid. Je hersenen hebben noradrenaline nodig om herinneringen te kunnen vormen en deze in je lange termijn geheugen op te slaan.

Wat is noradrenaline en wat doet het?

Noradrenaline werkt, net zoals adrenaline, als een stresshormoon. Je stresshormonen zorgen ervoor dat jij in drukke en in stressvolle tijden beter het overzicht kan houden en adequaat handelt.

In eerste instantie maakt je lichaam, tijdens situaties van stress de neurotransmitters adrenaline en noradrenaline aan. Daarna maakt het cortisol aan.

Noradrenaline. Stresshormoon. Meer weten? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Wat doet noradrenaline?

Noradrenaline laat onder andere je bloeddruk stijgen, zodat er meer bloed beschikbaar is voor je spieren en voor je hersenen. Dit helpt je om krachtig, helder en adequaat te denken en te reageren. Het zet ook kortstondig je spijsvertering op een hold. Dit kan een nadeel zijn.

Het lijkt dus een beetje op de neurotransmitters adrenaline cortisol. Maar er zijn wat verschillen tussen deze neurotransmitters.

Verschillen met adrenaline

Noradrenaline zorgt voor meer emotionele effecten dan de neurotransmitter adrenaline. Het zou kunnen zijn dat iemand bij wie het noradrenaline niveau heel erg hoog ligt, ook last krijgt van paniek- en angstaanvallen.

Het kan ook zo zijn dat hij of zij sneller gespannen en opgewonden is. Als het noradrenaline niveau juist laag is, dan zouden er depressieve gevoelens kunnen optreden. Een goede balans is dus belangrijk.

Nog een verschil met adrenaline; noradrenaline wordt heel erg snel door je lichaam afgebroken. Adrenaline blijft veel langer in je lichaam.

Hoe wordt het aangemaakt?

Deze neurotransmitter wordt aangemaakt uit bepaalde aminozuren en door de aanwezigheid van voldoende zuurstof, vitamines en mineralen. Door het eten van vis, vlees, eieren, kaas, volle zuivel, avocado, noten, zaden en peulvruchten krijg je voldoende bouwstoffen binnen om deze neurotransmitter te maken.

Wat als je er teveel van hebt?

Teveel van deze en van de twee andere stresshormonen is niet goed voor je. Hoge concentraties noradrenaline, adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat je spieren afgebroken worden. Cortisol zorgt bijvoorbeeld voor een snelle spierafbraak, terwijl een overschot noradrenaline ervoor kan zorgen dat je spijsvertering minder goed werkt.

Beiden (spierafbraak en een slecht werkende spijsvertering) kunnen ertoe bijdragen dat je in gewicht toeneemt. Ook zouden overschotten hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.

Wat als je er niet genoeg van hebt?

Te weinig noradrenaline is ook niet goed, een tekort kan namelijk leiden tot depressieve gevoelens, lusteloosheid en een verminderd libido. Dit komt doordat je lichaam dan minder dopamine aanmaakt. Dopamine is het zogenaamd gelukshormoon, dat je een goed gevoel geeft.

Dopamine activeert je lichaam om dingen te ondernemen. Deze 2 neurotransmitters werken heel erg nauw samen, omdat ze beiden een soortgelijke emotionele uitwerking hebben.

Door te weinig noradrenaline heb je een stuk minder zin om dingen te ondernemen. Dit is niet alleen onhandig voor je humeur, ook is het niet handig voor je gezondheid. Een tekort kan je immuunsysteem aantasten. Noradrenaline helpt namelijk een bepaalt groeihormoon en dat groeihormoon helpt je immuunsysteem.

Bij een tekort van deze neurotransmitter kan dat groeihormoon zijn werk niet goed doen en vermindert je weerstand, wat weer kan leiden tot infecties en ziektes.

Meer weten?

Wil je meer weten over de verschillende neurotransmitters en hoe zij je leven beïnvloeden? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk eens. Je kunt het e-boek (na betaling) direct van de site downloaden. Hoe makkelijk is dat?

Even een andere vraag; ben je tevreden met je leven? Of vind je dat je er meer uit kan halen? Lees dan de nieuwe editie van het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens. Je ontdekt dat succes en geluk geen geheimen zijn, ze zijn het resultaat van bepaalde gewoonten.

Schrijf je ook in voor de maandelijks nieuwsbrief.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

9 Manieren om je testosteron te boosten

Lees meer
Gezonde voeding

Hele granen zijn erg gezond, volgens wetenschappelijk onderzoek

Lees meer
Afvallen

Gezond afvallen en vetverbranding stimuleren

Lees meer