Menu

Blog

Cart

Wij mensen zijn gemaakt voor matig intensieve beweging. Het mooie ervan is dat het super simpel is (om te doen) en super gezond blijkt te zijn. Bij matig intensieve beweging, zoals het regelmatig wandelen en fietsen, verlaag je het risico op diabetes 2, hoge bloeddruk en allerlei andere welvaartsziekten. Ook is matig intensieve beweging een vetverbrander bij uitstek. Hoe mooi is dat? Je valt er dus van af. Wanneer je een lange periode te weinig lichaamsbeweging hebt gehad is dit een goede manier om je weer fitter en gezonder te voelen.

Wat is matig intensieve beweging?

Matig intensieve beweging zijn vormen van lichte beweging. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, huishoudelijke klusjes en dergelijken. Geen ingewikkelde dingen dus. Vanwege de lichte intensiteit van de beweging, kun je over het algemeen een normaal gesprek voeren. Je wordt er dus niet erg moe van en je kunt het, over het algemeen, lang volhouden.

Matig intensieve beweging. Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 Stappen

Om maar met een van de belangrijkste gezonde aspecten te starten; matig intensieve beweging is de vetverbrander bij uitstek. De energiebron die je lichaam hiervoor namelijk aanspreekt, is lichaamsvet.

Voorbeelden van matig intensieve beweging zijn: wandelen, rustig fietsen op een toerfiets, rustig zwemmen, de trap oplopen, tuinieren en andere huishoudelijke klusjes.

Wat doet matig intensieve beweging?

Matig intensieve beweging heeft onder andere een positief effect op je hart en longen. Je verbrandt er ook de nodige calorieën mee. Wanneer je een lichte activiteit langer dan een kwartier achter elkaar doet, gaat je lichaam lichaamsvet verbranden.

Wanneer je dus wandelt, fietst of huishoudelijk werk doet (wie doet dit niet) en je bent langer dan 10 minuten bezig, dan spreekt je lichaam dus je vetreserves aan. Hoe mooi is dat? Je huis wordt schoon, de boodschappen worden gedaan, je wandelt (omdat je de hond uitlaat) en je wordt meteen (een beetje) slanker?

Als je met regelmaat matig intensief beweegt, neemt bijvoorbeeld het ongezonde vet in je buik, rond de lever en de darmen, af. Een bijkomend voordeel van matig intensieve beweging is dat gewrichten er niet of nauwelijks van slijten.

Wil jij ook afvallen (en lukte het steeds niet)? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Je ontdekt dat afvallen een kwestie is van de juiste calorieën eten, een balans in je hormoonhuishouding en een constante bloedsuikerspiegel is. Natuurlijk spelen meer factoren een rol en daar lees je alles over.

Waarom zou je het doen?

Matig intensieve beweging beperkt de gevaren van overgewicht. Door regelmatig te wandelen of te fietsen verbrand je calorieën en daardoor zou je afvallen. Matig intensieve beweging verlaagt ook de kans op diabetes 2, hoge bloeddruk en verbetert het cholesterolprofiel.

Wanneer je al redelijk in conditie bent, neemt je spiermassa iets toe. En dat is ook weer gunstig voor de vetverbranding. Spieren verbruiken immers meer energie dan vet. Ook helpt matig intensieve beweging tegen stress.

Wat als je het niet doet?

Ons lichaam is gemaakt voor beweging. Wanneer je gedurende een lange periode weinig beweegt, zeg 10 jaar, dan heeft dat fysieke gevolgen. Je algehele lichamelijke conditie is dan niet goed meer; je voelt je minder fit, je hebt zichtbaar wat overtollig lichaamsvet en je kan last hebben van de gevaren die overgewicht met zich meebrengt.

Hoe boek je resultaat?

Je boekt al merkbare resultaten wanneer je, gedurende 12 weken, 4 keer per week een half uur matig intensief beweegt. Om eerlijk te zijn, zou ik zelf (wanneer ik zou willen afvallen of fit wil worden) minimaal 5 keer per week, 1 uur per dag (matig intensief) bewegen.

Uit onderzoek is gebleken dat matig intensieve beweging, zoals wandelen en huishoudelijke klusjes, de schadelijke gevolgen van overgewicht al beperken. Hiervoor hoef je niet naar de sportschool en je hoeft ook geen hardloopschoenen aan te schaffen. Matig intensieve beweging is dus budgetneutraal 🙂

Meer weten?

Wil je meer weten over het handhaven van een gezond gewicht en een goede gezondheid omdat je niet ziek wilt worden? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Matig intensieve beweging helpt als je wilt afvallen. Wil je meer weten over verantwoord afvallen (en blijvende resultaten)? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Afvallen

Laat de sportschool voor je werken

Lees meer
Gezonde levensstijl

12 redenen waarom je altijd trek hebt

Lees meer
Afvallen

Ik wil weer lekker fit worden

Lees meer