Menu

Blog

Cart

Bij matig intensieve beweging, zoals het maken van een wandeling, verlaag je het risico op diabetes 2, hoge bloeddruk en andere welvaartsziekten. Tevens is matig intensieve beweging een vetverbrander bij uitstek. Wanneer je een lange periode te weinig lichaamsbeweging hebt gehad is dit een goede manier om je weer fitter en gezonder te voelen.

Wat is het matig intensieve beweging?

Matig intensieve beweging zijn vormen van lichte beweging. Vanwege de lichte intensiteit van de beweging, kun je over het algemeen een normaal gesprek voeren. Je wordt er dus niet erg moe van en je kunt het, over het algemeen, lang volhouden.

Matig intensieve beweging. Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 Stappen

Matig intensieve beweging is de vetverbrander bij uitstek. De energiebron die je lichaam hiervoor namelijk aanspreekt, is lichaamsvet.

Voorbeelden van matig intensieve beweging zijn: wandelen, rustig fietsen op een toerfiets, rustig zwemmen, de trap oplopen, tuinieren en andere huishoudelijke klusjes.

Wat doet het?

Matig intensieve beweging heeft onder andere een positief effect op je hart en longen. Je verbrandt er ook de nodige calorieën mee. Wanneer je een lichte activiteit langer dan een kwartier achter elkaar doet, gaat je lichaam meer vet verbranden.

Als je met regelmaat matig intensief beweegt, neemt bijvoorbeeld het ongezonde vet in je buik, rond de lever en de darmen, af. Een bijkomend voordeel van matig intensieve beweging is dat gewrichten er niet of nauwelijks van slijten.

Waarvoor zou je het doen?

Matig intensieve beweging beperkt de gevaren van overgewicht. Door regelmatig te wandelen of te fietsen verbrand je calorieën en daardoor zou je afvallen. Matig intensieve beweging verlaagt ook de kans op diabetes 2, hoge bloeddruk en verbetert het cholesterolprofiel.

Wanneer je al redelijk in conditie bent, neemt je spiermassa iets toe. En dat is ook weer gunstig voor de vetverbranding. Spieren verbruiken immers meer energie dan vet. Ook helpt matig intensieve beweging tegen stress.

Wat als je het niet doet?

Ons lichaam is gemaakt voor beweging. Wanneer je gedurende een lange periode weinig beweegt, zeg 10 jaar, dan heeft dat fysieke gevolgen. Je algehele lichamelijke conditie is dan niet goed meer; je voelt je minder fit, je hebt zichtbaar wat overtollig lichaamsvet en je kan last hebben van de gevaren die overgewicht met zich meebrengt.

Hoe boek je resultaat?

Je boekt al merkbare resultaten wanneer je, gedurende 12 weken, 4 keer per week een half uur matig intensief beweegt. Uit onderzoek is gebleken dat matig intensieve vormen van bewegen, zoals wandelen en huishoudelijke klusjes, de schadelijke gevolgen van overgewicht al beperken. Hiervoor hoef je niet naar de sportschool en je hoeft ook geen hardloopschoenen aan te schaffen.

Meer weten?

Wil je meer weten over het handhaven van een gezond gewicht en een goede gezondheid omdat je niet ziek wilt worden? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens. In dit e-boek ontdek je niet alleen wat je kan doen om gezonder, fitter, sterker en slanker te zijn, maar vooral hoe je dat doet.

Andere bekeken ook:

Afvallen

Glucose en insuline inzetten om af te vallen

Lees meer
Blog

Krachttraining is een effectief middel om af te vallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezond eten is niet alleen belangrijk voor een gezond gewicht

Lees meer