Menu

Blog

Cart

Een calorie staat voor de eenheid energie die het lichaam gebruikt bij de verbranding. Calorieën vind je in alle voedingsmiddelen. De energie, die ze leveren, wordt grotendeels gebruikt voor de primaire lichaamsprocessen. Hierbij kun je denken aan het functioneren van je hart, longen, je organen, het herstel van weefsel, je metabolisme, het het groeien van je haren en nagels. Een kleiner deel van de energie gebruikt je lichaam om te voorzien in fysieke beweging, zoals lopen, rechtop staan en sporten. 

Wat zijn calorieën?

Een calorie staat voor een eenheid energie. Wanneer je iets eet van bijvoorbeeld 100 Kcal (Kilocalorie), dan wil dat dus zeggen dat je lichaam die 100 Kcal om kan zetten in energie. Een kilocalorie, of afgekort Kcal, staat voor duizend calorieën. De woorden calorie en kilocalorie worden vaak door elkaar gebruikt.

Definitie

Een calorie staat voor de eenheid energie die de hoeveelheid van 1 gram water met 1 graad Celsius te verwarmen. Het woord calor is Latijn (in het Spaans ook) voor warmte. Zo werkt het in een laboratorium, waar je de verschillende calorieën (vetten, koolhydraten en eiwitten) in aparte bakjes kan doen om te onderzoeken hoeveel energie ze geven.

Calorieën. Meer weten? Download het E-boek Gezond in 10 stappen

Ons lichaam is echter geen steriel laboratorium waarin de verschillende voedings- en bouwstoffen (vetten, koolhydraten en eiwitten) apart binnen komen en apart verwerkt worden. Je lichaam is een uitermate complex mechanisme, welke de verschillende voedings- en bouwstoffen doorgaans tegelijkertijd binnen krijgt.

Geen lichaam is hetzelfde en daarom hebben de verschillende calorieën, bij iedereen een andere uitwerking.

Minder eten om af te vallen?

Mensen maken nog weleens de enorme fout om tijdelijk minder calorieën te gaan eten, zoals bij sommige diëten het geval is. Helaas zijn de resultaten – je valt echt wel een paar kilo af – maar van korte duur. Als je stopt met het dieet, dan kom je helaas weer aan. En vaak blijft het daar niet bij.

Volgens algemene richtlijnen hebben volwassen mannen dagelijks rond de 2.500 kilocalorieën nodig. Een volwassen vrouw heeft er ongeveer 2.000 nodig. De hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren. Sommige mensen hebben er wat meer nodig en sommige mensen kunnen met minder genoegen nemen.

Die factoren zijn onder andere lichaamsbouw, je leeftijd, de mate van zware of fysieke arbeid en je levensstijl als geheel. Wanneer je bijvoorbeeld veel sport en beweegt, heb je meer energie nodig, dus ligt je calorie-inname hoger. En kinderen in de groei gebruiken dagelijks meer calorieën dan iemand van seniore leeftijd.

Wat doen calorieën?

Calorieën leveren de energie die je nodig hebt voor je primaire lichamelijke processen en voor je fysieke activiteiten. Bij alles wat je doet, verbrand je calorieën, zelfs in je slaap. Er bestaan goede en slechte calorieën.

  • Goede calorieën vind je in gezond eten zoals groente, fruit, noten, olijfolie, peulvruchten, vis, kip, havermout, bonen en volkoren producten. Deze calorieën passen in een gezonde levensstijl.
  • Slechte calorieën vind je in suiker en koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals patat, wit brood, snacks, frisdrank, candy bars, drop, ijs, diepvriesmaaltijden en fast food. Deze calorieën dien je zoveel mogelijk te mijden.
  • De allerslechtste calorieën vind je in voedingsmiddelen waarin transvetten zijn verwerkt, zoals margarine, kant-en-klaar maaltijden en bijna alle industrieel bereide voedingsmiddelen. Deze calorieën worden, na consumptie, direct opgeslagen in je vetcellen.

Wat zijn calorieën en wat doen ze? Meer hierover lees je in Gezond in 10 Stappen

Alles wat je eet en drinkt – behalve water – bevat calorieën.

Als je meer wilt weten over gezond eten, lees dan het e-boek Gezonde Voeding, je zult versteld staan over wat je allemaal niet weet. Gezonde Voeding vele tips en inzichten die je helpen de juiste calorieën te kiezen.

Hoe verbrand je calorieën?

Calorieën verbrand je de hele dag door, ook in rust en wanneer je slaapt. Je lichaam heeft immers energie nodig voor je primaire lichamelijke processen. Hierbij kun je denken aan je metabolisme (je spijsvertering), het kloppen van je hart en het herstel van je lichaamscellen.

Je lichaam gebruikt zo’n 75% van je calorie-inname, bij een normaal voedingspatroon, voor al die lichaamsprocessen. Door beweging, in welke vorm dan ook, verbrand je meer calorieën. Je lichaam vraagt dan immers om meer energie. Deze energie gebruikt je lichaam onder andere voor het samentrekken van je spieren, op die plekken waar het nodig is.

Wat als je er teveel van eet?

Wanneer je calorie-inname hoger ligt dan je calorie verbranding, slaat je lichaam het surplus aan calorieën op als lichaamsvet. Je vetreserves nemen hierdoor toe, evenals je totale lichaamsgewicht. Je wordt dus zwaarder. Je wordt al zwaarder door dagelijks 20 calorieën teveel te eten.

Die 20 calorieën is niet veel, het is dat ene hapje van die koek, of die paar slokken frisdrank. Wist je trouwens dat één kilo lichaamsvet 7.500 kilocalorieën aan energie leveren?

Teveel calorieën. Ongezonde en gezonde calorieën. Meer weten? Download E-boek Gezond in 10 Stappen.

Als je dus wilt afvallen en je wilt dat doen door je vetmassa te laten afnemen, dan is het belangrijk om meer calorieën te verbranden dan dat je er binnenkrijgt. Veel mensen hebben al moeite om een negatieve energiebalans (meer Kcal eruit dan dat er in gaan) van 100 Kcal te creëren en om dat regime vol te houden.

Hoe boek je resultaat?

Je kunt de verbranding van calorieën op een aantal manieren verhogen. Zo kun je spiermassa opbouwen. Het in stand houden van een kilo spier kost zo’n 100 kilocalorieën per dag. Je kunt ook meerdere kleine maaltijden per dag eten. Hierdoor blijft je metabolisme actief en verbrand je ongemerkt meer calorieën.

Ook door het eten van bepaalde voeding, zoals koolsoorten en bonen stijgt de snelheid je metabolisme. Je noemt dit het thermische effect van voeding. Het kost je lichaam vrij veel energie om deze voedingsmiddelen te verteren. In het e-boek Gezonde Voeding lees je daar meer over.

Ook levert regelmatig bewegen goede resultaten op. Zowel gedurende de bewegingsvorm alsmede erna, verbrand je meer energie.

Zo verbrand je tijdens een uur intensief hardlopen zo’n 900 kilocalorieën. Echter, na dit uur blijft je lichaam nog enkele uren lang meer calorieën verbranden.

Meer weten?

We weten allemaal wel dat gezond eten de basis vormt voor een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar als we dat allemaal wel eten, waarom is dan meer dan de helft van ons te dik? Blijkbaar is er iets dat ons dik en ongezond maakt. In het e-boek Gezonde Voeding ontdek je hoe je weer gezonder wordt, je fitter gaat voelen en je raakt nog wat kilo’s kwijt ook.

Wil je meer weten over gezond leven, gezond eten en een gezond gewicht? Download dan het nieuwste e-boek Gezond in 10 stappen.

Wat heel veel mensen ook lezen; het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk.

Leuke review achter laten

Vond je dit een waardevol artikel en wil je dat vertellen? Schrijf dan een leuke review. Het neemt maar één minuutje van je tijd. Het staat je vrij om te doen. Wat te doen? Klik op deze link en post een leuke review. Je komt overigens op de pagina van Feedback Company. Dat is het bedrijf die de reviews verzamelt.

Inschrijven nieuwsbrief

Heb jij je al aangemeld voor de maandelijkse nieuwsbrief vol met gezonde tips en inzichten?

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Gezond eten klinkt simpel, maar hoe doe je het eigenlijk?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Redenen om te eten zonder suiker

Lees meer
Gezonde levensstijl

Immuunsysteem versterken voor vies te worden

Lees meer