Menu

Blog

Cart

Dopamine is een neurotransmitter die je het gevoel van beloning geeft, wanneer het vrijkomt. Het geeft je een gevoel van genot en blijdschap. Wanneer je lichaam te weinig dopamine aanmaakt, dan kun je zin krijgen in stimulerende stoffen zoals alcohol, cafeïne, nicotine en zelfs drugs. Een tekort aan dopamine wordt ook wel in verband gebracht met de ziekte van Parkinson, ADHD en schizofrenie. Teveel dopamine is echter ook niet goed. 

Wat is dopamine?

Dopamine is het belangrijkste stofje in het beloningssysteem van je hersenen. Deze neurotransmitter wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Door dopamine wil je de handeling, die je op dat moment doet, vaker herhalen. Een tekort aan dopamine wordt in verband gebracht met de ziekte van Parkinson en Schizofrenie.Dopamine en goed gevoel. Meer weten over een goed gevoel? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Wat doet dopamine?

Dopamine speelt een hele belangrijke rol bij gevoelens zoals blijdschap, genot en welzijn. Een hoog dopamineniveau zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en dat je een opgewekt en positief gevoel hebt. Ook kan het zelfs een positief effect hebben op je cognitieve vermogens.

Wanneer je je lusteloos of moe voelt, dan zou een uurtje sporten je enorm kunnen helpen. Door te sporten stimuleer je namelijk de aanmaak van deze belangrijke neurotransmitter. Door de dopamine, die je dan aanmaakt, voel je je weer lekker. Een ander voordeel van deze neurotransmitter; het werkt ook libido verhogend.

Meer weten over dopamine en over de andere gelukshormonen (en stresshormonen)? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

Wanneer wordt dopamine aangemaakt?

Deze neurotransmitter wordt aangemaakt na handelingen die ons voortbestaan bespoedigen. Eten en drinken zijn hier voorbeelden van. Na het eten maken je hersenen dopamine aan, zodat je een goed gevoel hebt.

Ook door te sporten, na de seks of bijvoorbeeld door het roken van een sigaret of het nemen van een glas alcohol, maakt je lichaam dopamine aan. Je begrijpt dat de eerste twee prima bijdragen aan je gezondheid en aan je welbevinden. Maar de andere twee (roken en alcohol) kunnen je schaden.

Wat gebeurt er als je stimulerende stoffen neemt?

Door de stimulerende stoffen van de nicotine, cafeïne of van opiaten, schiet het dopamineniveau omhoog. Je voelt je (voor even) fantastisch. Maar na verloop van tijd, daalt het niveau automatisch. Je kunt dan gevoelens ervaren van irritatie, geprikkeldheid of onrust. Die gevoelens stoppen pas wanneer je dopamine niveau weer stijgt.

Wanneer je deze cyclus maar vaak genoeg herhaalt, dan stijgt het risico op het ontstaan van een verslaving.

Je lichaam maakt het zelf aan

Je lichaam maakt zelf dopamine aan en om het lichaam hierbij te helpen, kun je gezonde voedingskeuzes maken. Grofweg kun je stellen dat voeding die rijk is aan vitaminen, mineralen en antioxidanten (die dus sowieso bijdragen aan je gezondheid in het algemeen) aan de productie van dopamine.

Wat is dan handig om te eten? In de onderstaande voedingsmiddelen zitten stoffen, die je lichaam gebruikt om dopamine aan te maken.

  • Appels, bananen en aardbeien.
  • Voedingsmiddelen die omega 3 vetten bevatten, zoals vis, kwalitatief goed rundvlees en olijfolie.
  • Eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees, noten en bonen.
  • 70% Pure chocola, zonder toegevoegde suikers en natuurlijk niet teveel. Een brokje van een gram of 20 volstaat voor een volwassen persoon, per dag.
  • Amandelen

Dopamine kun je ook aanmaken door lichaamsbeweging. Beweeg minimaal 1 uur per dag, bij voorkeur in de buitenlucht. Je kunt bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, de hond wat langer uitlaten, boodschappen doen op de fiets.

Alles wat kan bijdragen een 1 uur lichaamsbeweging helpt je om dit feel good hormoon aan te maken.

Dopamine en goed gevoel. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Meer weten over dopamine en de neurotransmitters? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje is.

Wat als je niet genoeg dopamine aanmaakt?

Dopaminetekorten wordt in verband gebracht met schizofrenie, ADHD en Parkinson. Je kunt je ook wat lustelozer voelen en je libido kan laag zijn.

En wat als je er teveel van aanmaakt?

Bepaalde middelen zoals nicotine en cafeïne stimuleren de aanmaak van deze neurotransmitter. Drugs en alcohol stimuleren de aanmaak ook. En nu komt het; suiker doet dit ook en je smartphone speelt ook een rol.

Helaas is suiker toegevoegd aan talloze bewerkte voedingsmiddelen. Iedere keer als je een koekje eet, een gezoet toetje leeg lepelt, een frisdrankje drinkt of iets eet waarvan je niet eens verwacht dat er suiker inzit, schiet je dopamineniveau omhoog. Voor even voel je je lekker, maar je lichaam neutraliseert de dopamine na verloop van tijd. Hierdoor voel jij je opeens niet meer zo lekker.

Dus, wat ga je doen? Je gaat iets eten. Hier is geen wilskracht tegenop gewassen. Dit is pure biologie. Je eet geen snoep, chips, junk food, fast food en candybars omdat dit het enige is wat je kunt krijgen. Je kunt er immers ook voor kiezen om een volkoren broodje te eten, of een stuk komkommer, of een ei.

Nee, je wilt de suiker. Althans, je hersenen willen de suiker en dat niet alleen. Ze willen een beetje meer suiker om wederom eenzelfde kick te ervaren. Iedere keer dat je suikerrijke producten eet, maakt je lichaam iets minder dopamine aan. Om dus eenzelfde kick te krijgen, moet je dus iets meer eten.

Hoe klinkt dit? Als een verslaving?

Let ook op frisdrank en energiedrankjes. Ze zitten bomvol suiker

Producenten van bewerkte voeding, snacks, junk en fast food weten dit natuurlijk ook. Daarom voegen zijn suiker toe aan hun producten. Jaarlijks eet de gemiddelde Nederlander wel 44 kilo suiker binnen. Dit is veel en veel te veel. Suiker wordt om 2 redenen aan voeding toegevoegd. Eigenlijk is het maar 1 reden: verkoop.

  • Voor de smaak. Zoet verkoopt goed
  • Om de aanmaak van dopamine te bevorderen, zodat je vaker dergelijke producten koopt
En je smartphone dan?

Ook je smartphone stimuleert de aanmaak van dopamine. Hoe? Door de mogelijkheid om berichten te ontvangen zoals appjes, mailtjes, likes, kuddos en noem het maar op. Waarom stimuleren al die prikkels de aanmaak van dopamine? Omdat al die berichten ons een bevestigen geven van het feit dat we bij een groep horen.

Wij mensen willen nu eenmaal ergens bij horen. Ook dit heeft te maken met onze overlevingsdrang. In groepen konden onze voorouders nu eenmaal beter overleven, dan wanneer onze prehistorische voorouders in hun eentje leefden. De groep maakte de kans op overleving aanzienlijk groter.

Je hersenen belonen groepsgedrag dus door de aanmaak van dopamine. Let maar eens op hoeveel mensen – letterlijk – in hun mobiel zitten.

Meer weten?

Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Grote kans dat je neurotransmitters niet in balans zijn. In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je ze in je voordeel kan laten werken.

Wil je meer weten over gezond eten, gezond gewicht en heb je geen tijd om alles grondig uit te zoeken? Heb ik voor je gedaan. Lees  het e-boek Gezond in 10 stappen maar eens.

Ontvang ook de maandelijkse nieuwsbrief, vol met gezonde tips en inzichten.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Bewegen

Wat voor positieve effecten heeft beweging op je lichaam?

Lees meer
Blog

Stel je zelf eens de vraag: Wie ben ik?

Lees meer
Afvallen

Hoe bestrijd je obesitas?

Lees meer