Menu

Blog

Cart

Dopamine is een neurotransmitter die je het gevoel van beloning geeft, als het vrijkomt. Het geeft je een gevoel van genot en blijdschap. Wanneer je lichaam er te weinig van aanmaakt, dan kun je zin krijgen in stimulerende stoffen zoals alcohol, cafeïne, nicotine en zelfs drugs. Een tekort aan dopamine wordt ook wel in verband gebracht met de ziekte van Parkinson, ADHD en schizofrenie. 

Dopamine en goed gevoel. Meer weten over een goed gevoel? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Wat is dopamine?

Dopamine is het belangrijkste stofje in je beloningssysteem van je hersenen. Deze neurotransmitter wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Door dopamine wil je de handeling, die je op dat moment doet, vaker herhalen. Een tekort van dit gelukshormoon wordt ook in verband gebracht met de ziekte van Parkinson en Schizofrenie.

Wat doet dopamine?

Dopamine speelt een rol bij gevoelens als blijdschap, genot en welzijn. Het kan een positief effect hebben op je cognitieve vermogens. Een hoog dopamineniveau zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en dat je een opgewekt en positief gevoel hebt.

Wanneer je je lusteloos of moe voelt, dan zou een uurtje sporten je enorm kunnen helpen. Door de dopamine, die je dan aanmaakt, voel je je weer lekker. Deze neurotransmitter werkt ook libido verhogend.

Meer weten over dopamine en over de andere gelukshormonen (en stresshormonen)? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

Wanneer wordt dopamine aangemaakt?

Deze neurotransmitter wordt aangemaakt na het sporten, na de seks of bijvoorbeeld door het roken van een sigaret of het nemen van een glas alcohol. De eerste twee dragen prima bij aan je gezondheid en aan je welbevinden, maar de andere twee kunnen je schaden.

Dopamine en goed gevoel. Meer weten over een goed gevoel? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Door de stimulerende stoffen van de nicotine, cafeïne of van opiaten, schiet het dopamineniveau omhoog. Je voelt je fantastisch. Maar na verloop van tijd, daalt het niveau automatisch. Je kunt dan gevoelens ervaren van irritatie, geprikkeldheid of onrust. Die gevoelens stoppen pas wanneer je dopamine niveau weer stijgt. Wanneer je deze cyclus maar vaak genoeg herhaalt, ontstaat een verslaving.

Je lichaam maakt zelf dopamine aan en om het lichaam hierbij te helpen, kun je gezonde voedingskeuzes maken. Grofweg kun je stellen dat voeding die rijk is aan vitaminen, mineralen en antioxidanten bijdragen aan je gezondheid in het algemeen en ook aan de productie ervan.

In de onderstaande voedingsmiddelen zitten stoffen, die je lichaam gebruikt om dopamine aan te maken.

  • Appels, bananen en aardbeien.
  • Voedingsmiddelen die omega 3 vetten bevatten.
  • Eiwitrijke voedingsmiddelen.
  • 70% Pure chocola, zonder toegevoegde suikers en natuurlijk niet teveel. Een brokje van een gram of 20 volstaat voor een volwassen persoon, per dag.
  • Amandelen

Dopamine kun je ook aanmaken door lichaamsbeweging. Beweeg minimaal 1 uur per dag, bij voorkeur in de buitenlucht. Je kunt bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, de hond wat langer uitlaten, boodschappen doen op de fiets. Alles wat kan bijdragen een 1 uur lichaamsbeweging helpt je om dit feel good hormoon aan te maken.

Meer weten over dopamine en de neurotransmitters? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje is.

Wat als je niet genoeg dopamine aanmaakt?

Dopaminetekorten wordt in verband gebracht met schizofrenie, ADHD en Parkinson. Je kunt je ook wat lustelozer voelen en je libido kan laag zijn.

Meer weten?

Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze en andere belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Wil je meer weten over neurotransmitters en over gezond eten en leven? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen.

Een leuke review schrijven?

Ik zou het bijzonder tof vinden als je een leuke review schrijft. Het enige wat je hoeft te doen is op deze link te klikken. Uiteraard staat het je helemaal vrij om te doen.

Inschrijven nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Eten met minder suiker

Lees meer
Blog

Hoe kom je de feestdagen gezonder door?

Lees meer
Afvallen

Nog meer buikvet verliezen?

Lees meer