Menu

Blog

Cart

Het onderwerp cholesterol is uitermate precair. Binnen de wetenschap heerst er absoluut geen consensus over. Het jarenlange dogma was dat cholesterol een soort bloedvet is, dat aan de binnenkant van je aderen kan klonteren en op die manier kan het hart- en vaatziekten, veroorzaken. Hierbij kun je denken aan een hartaanval. Het was dus de bedoeling dat je je cholesterol niveau zo laag mogelijk hield en al was het niveau te hoog, dat je dan direct aan de medicijnen ging. Diverse fabrikanten van voedings- en geneesmiddelen zijn hier handig op ingesprongen door allerlei cholesterol verlagende voedingsmiddelen en medicijnen te ontwikkelen. Het is een wereldwijde miljarden business geworden.Cholesterol gezond stofje? Meer over gezond leven lees je in het e-boek Gezond in 10 stappen.

Het andere verhaal over cholesterol

Een hoog cholesterol gehalte zou veroorzaakt worden door het eten van teveel verzadigde vetten. Het is dus van belang om zo min mogelijk verzadigde vetten te eten. Maar is die vrees over cholesterol terecht? Dr. Uffe Ravnskov heeft zo’n 18 jaar onderzoek gedaan naar de mogelijke schadelijke effecten en hij komt tot andere conclusies.

Je zou ook naar de Fransen kunnen kijken. In Frankrijk wordt naar verhouding veel verzadigd vet gegeten, in de vorm van Franse kaas, vlees en vleesgerechten zoals paté. Ook houden de Fransen van een goed glas rode wijn. Toch komen er niet meer hart-aanvallen in Frankrijk voor, vanwege de voeding.

Zo stelt Dr. Ravnskov, in zijn boek Feiten en fabels over cholesterol dat er geen verband bestaat tussen de mate van aderverkalking en cholesterol. Ook stelt hij dat een hoog cholesterol gehalte geen risicofactor is bij ouderen en dat een wat hoger niveau juist aandoeningen als Parkinson en Alzheimer zou verlagen.

Oudere mensen met hogere cholesterolwaarden zouden zelfs langer leven dan ouderen met een laag niveau. Deze twee totaal verschillende opvattingen, kunnen behoorlijk verwarrend zijn. Wat is nou waar?

Wat is cholesterol eigenlijk?

Cholesterol is een vetachtige stof die van nature in je lichaam voorkomt. Het is onmisbaar voor het lichaam, want het speelt een belangrijke rol bij de opbouw van de lichaamscellen, de productie van hormonen en de spijsvertering. Zonder deze stof kun je niet leven.

Je vindt het in veel dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen en het lichaam maakt het vooral ook zelf aan. Voeding maakt ongeveer 1/3 deel uit als cholesterolbron, de rest wordt door je lever geproduceerd.

Eieren en cholesterol. Super gezond. Meer over gezond leven ontdek je in dit e-boek.

De onderstaande zaken kunnen van invloed zijn op je cholesterolgehalte:

  1. Ongezonde voeding
  2. Te weinig lichaamsbeweging
  3. Overgewicht
  4. Roken
  5. Erfelijke factoren

De meeste van deze vijf factoren heb je zelf in de hand.

Feiten en cijfers over cholesterol

In Nederland slikken ongeveer 1 miljoen mensen cholesterol verlagende medicatie. Een te hoog cholesterolgehalte wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten en herseninfarcten. Maar tegelijkertijd zorgen de medicijnen, die het cholesterol zouden verlagen, voor vervelende bijwerkingen.

Hierbij kun je denken aan slappe spieren, geheugenverlies, gewichtstoename, spierpijn, slapeloosheid, gewrichtspijn en de medicijnen zouden zelfs diabetes 2 kunnen veroorzaken.

Hieronder heb ik vier zaken op een rijtje gezet over cholesterol en wat Ravnskov (en hij niet alleen) heeft ontdekt.

1. Je hebt cholesterol nodig

Voor de aanmaak van lichaamscellen, hormonen en je spijsvertering is het nodig. Er wordt angstvallig gedaan over het hoge niveau. Maar mensen met een hoog cholesterolgehalte blijken juist langer te leven dan mensen met een laag cholesterolgehalte.

2. Levensstijl is van invloed

Roken, te weinig lichaamsbeweging, de mate van overgewicht en stress hebben invloed op het niveau van cholesterol. Je levensstijl kun je voor een belangrijk deel zelf beïnvloeden door je keuzes in voeding, drinken, lichaamsbeweging, de mate van stress die je toelaat en hoe je over jezelf denkt. Je lichaamsgewicht speelt bijvoorbeeld een rol.

Als jij jezelf ook te zwaar vindt, lees dan dit e-boek. Het helpt je om stap voor stap op een gezond gewicht te komen.

3. Je maakt het zelf aan

Verreweg het meeste cholesterol maakt je lever zelf aan. Ongeveer een derde is afkomstig uit voeding. Vandaar dat het moeilijk is om met voeding je cholesterol niveau te beïnvloeden.

Cholesterol lichaamsstof. Meer over gezond leven ontdek je in dit e-boek.

4. Er bestaat geen overeenstemming tussen verschillende partijen

Verschillende onderzoekers hebben een netwerk opgericht: The International Network of Cholesterol Skeptics (TINCS). Het netwerk bestaat uit ongeveer 100 wetenschappers, onderzoekers en andere andersdenkende personen. Met THINCS willen ze zich afzetten tegen de reguliere wetenschap als het gaat om cholesterol.

Aan de andere kant staan er de producenten van voedingsmiddelen en medicijnen van producten die het cholesterolniveau laten dalen. Waarschijnlijk sta jij ook aan hun kant. De hypothese dat cholesterol slecht voor je is, is inmiddels zo oud, dat het een soort van waarheid is geworden.

Hoe is de verwarring tot stand gekomen?

Je zou kunnen stellen dat de verwarring is gekomen door de Amerikaanse onderzoeker Ancel Keys. Vanaf de jaren ’50 van de vorige eeuw onderzocht Keys het verband tussen eetgewoonten en het overlijden wegens hart- en vaatziekten.

In een groot onderzoek, dat is bekend komen te staan als De 7 landen studie, toont hij het verband aan tussen een voedingspatroon dat bestaat uit veel verzadigde vetten en het ontstaan van hart- en vaatziekten. Cholesterol werd gezien als een gevolg van slechte eetgewoonten en een voorloper op hartziekten. In 6 van de 7 onderzochte landen, bleek een dergelijk verband te bestaan.

Resultaten achterwege laten

Wat Keys echter achterwege liet was dat hij in totaal 22 landen had onderzocht. Maar die landen ondersteunden zijn hypothese niet, of niet volledig. De conclusies van zijn onderzoek zijn echter overgenomen door vele artsen, wetenschappers en kunnen worden gezien als een startpunt van de anti-vet beweging. Tal van fabrikanten produceerden magere en vetvrije producten en cholesterol werd een gevreesd woord.

Maar er bestaat ook wetenschappelijk onderzoek dat de hypothese van Keys onderuit haalt. Een van de onderzoekers die hier heel ver in gaat is dus Dr. Uffe Ravnskov.

Ravnskov heeft een boek geschreven naar aanleiding van zijn jarenlange onderzoek, dat heet: Feiten en fabels over cholesterol. Het is een uitermate boeiend boek, waarin je inzage krijgt over de bizarre wereld van wetenschappelijk onderzoek, financiering en medicatie.

Wellicht geeft dit filmpje je een beeld bij de verwarring. Het laat zien dat Aboriginals veel vaker overlijden aan hart- en vaatziekten, terwijl ze een laag niveau hebben qua cholesterol en dat de Zwitsers, die veel vette kaas eten juist een hoog niveau hebben en die veel minder vaak overlijden aan hart- en vaatziekten.

Praktische tips

Doordat er veel onenigheid bestaat over de rol die cholesterol speelt bij hart- en vaatziekten, is het voor veel mensen dan ook niet gemakkelijk om de juiste keuze te maken. Je kunt echter wel stellen dat een gezond voedingspatroon bijdraagt aan een goede gezondheid. Hier volgen een paar praktische tips om je cholesterolniveau onder controle te houden.

  1. Voeg knoflook toe aan je maaltijden
  2. Vermijd stress
  3. Drink genoeg water
  4. Zorg voor voldoende beweging
  5. Eet vette vis
  6. Vermijd zoveel mogelijk bewerkte voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld margarine
  7. Eet veel groente en fruit
  8. Gebruik om te bakken kokosvet of arachide olie
  9. Kies voor olijfolie bij salades
  10. Eet ongebrande en ongezouten noten en pitten

Meer weten?

Gezond eten is dus heel erg belangrijk. Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Heb je liever een boek in je handen? Geen punt, Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Veel mensen kennen het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Hoe breng je het eigenlijk in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je om daadwerkelijk gezonder te worden.

Interessante artikel?

Schrijf je ook in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Bronnen:
1. Feiten en fabels over cholesterol en cholesterolverlagende medicijnen, Dr. Uffe Ravenskov
2. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cholesterol
3. https://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoog-cholesterol
4. http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/van-cholesterolmythe-naar-statine-schade/
5. YouTube cholesterol and heart desease: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=i8SSCNaaDcE

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Gezond eten helpt hartpatiënten

Lees meer
Gezonde levensstijl

De gezondheidsclaims achter goji bessen.

Lees meer
Blog

Tips voor gezonde tussendoortjes

Lees meer