Menu

Blog

Cart

Fitness en krachttraining zijn goede manieren om calorieën te verbranden, je conditie te verbeteren, om gezonder te worden en om af te vallen. Zo dragen fitness en krachttraining bij aan een goede conditie van je hart- en bloedvaten, aan het voorkomen van osteoporose en speelt het een belangrijke rol in gewichtscontrole, of afvallen. In dit artikel lees je wat fitness en krachttraining kunnen bijdragen aan je gezondheid. 

Wat is fitness en krachttraining?

Fitness en krachttraining is training met gewichten. Dit wordt ook wel weerstandtraining genoemd. Fitness en krachttraining zijn eigenlijk hetzelfde. De weerstand is afkomstig van gewichten. Bij gewichten kun je denken aan halters, fitnessapparatuur, kettlebells en dumbbells.

Fitness en krachttraining is erop gericht om je spieren sterker te maken. Hierdoor nemen ze iets toe in omvang. Je zult niet direct een bodybuilder worden. Een bodybuilder dankt zijn lichaam aan dagelijks uren training en een speciaal dieet. Het duurt jaren voordat je zo’n lichaam hebt ontwikkeld. Een uur of 3 tot 4 fitness en krachttraining zal je dergelijke resultaten niet geven. Maar het geeft wel veel andere, positieve effecten.

Fitness en krachttraining, NLbewustgezond.nl

Wat doen fitness en krachttraining voor je?

Fitness en krachttraining bevorderen de gezondheid van je hart- en bloedvaten. Hiermee verlaag je de risico’s op een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte. Deze 2 zijn een indicatie voor de mate waarin je risico loopt op een hartaanval, een beroerte of zelfs een hersenbloeding.

Ook kun je osteoporose voorkomen, of de mate ervan beperken met fitness. Osteoporose is een natuurlijk proces, dat hoort bij het ouder worden. Je botten worden hierdoor broos. Maar fitness en krachttraining zorgen ervoor dat dit proces stopt, of vertraagt. Je spieren worden immers sterker en groeien in omvang.

Hierdoor trekken ze meer aan je pezen, die aan je botten vast zitten. Als antwoord hierop, zorgt je lichaam ervoor dat het voedings- en bouwstoffen naar je botten stuurt, zodat ze sterk genoeg zijn om de kracht van je spieren aan te kunnen.

Fitness en krachttrainingen bevorderen ook je metabolisme. Metabolisme speelt een belangrijke rol in het aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt. Daarmee is het van grote invloed op je gewicht.

Daarnaast kennen fitness en krachttraining ook positieve effecten bij het verhogen van de glucosetolerantie bij diabetes 2 patiënten. Naast deze belangrijke gezondheidsaspecten, zijn er nog 2 aspecten waarin fitness en krachttraining een rol spelen. Dit zijn de fysieke en de mentale aspecten. Deze worden per punt, apart beschreven.

Fitness en krachttraining, NLbewustgezond.nl

Fysiek

Door fitness en krachttraining krijg je meer spiermassa. Spieren gebruiken dagelijks 10x meer energie als lichaamsvet. Voor 1 kilo extra spiermassa, verbrandt je lichaam tot wel 100 calorieën per dag extra. Bij 1 kilo vetmassa, verbrandt je lichaam slechts 10 calorieën, om deze massa in stand te houden. Dit gegeven maakt fitness zeer geschikt voor duurzame gewichtsreductie.

Als jij ook een paar kilo kwijt wilt, lees dan het e-boek over effectief afvallen. Stap voor stap ontdek je hoe je op je streefgewicht komt en blijft.

Een ander positief effect van fitness is dat de snelheid van je metabolisme toeneemt waardoor je dagelijks nog meer calorieën verbrandt.

Tenslotte hebben fitness en krachttraining een positief effect op het voorkomen van blessures bij andere sporten of andere vormen van beweging en speelt het een rol in het voorkomen van osteoporose.

Mentaal

Door krachttraining ontlaad je stress, maar dit effect kan een andere sport ook hebben. Echter, bij fitness en krachttraining maak je, over het algemeen, wat meer testosteron aan. Hierdoor word je wat alerter en wat zelfverzekerder.

Hoewel dit niet 100% aangetoond kan worden, kunnen fitness en krachttraining ervoor zorgen dat gevoelens van angst, onzekerheid en depressies verdwijnen.

Grenzeloos succes is binnen handbereik. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Wil jij ook krachtiger, zelfverzekerder en sterker overkomen? Lees dan snel het e-boek over grenzeloos succes.

Waarvoor zou je het doen?

Uit de vorige alinea kon je al opmaken van fitness en krachttraining helpen bij het ontladen van stress, dat je wat zelfverzekerder wordt en het helpt bij afvallen. Je kon al lezen dat je door krachttraining, je spiermassa voelt toenemen en dat die spiermassa meer calorieën verbrandt.

Er is nog een positief effect van fitness en krachttraining bij afvallen. Of beter gezegd, afslanken. Spieren nemen 4 keer minder ruimte in als lichaamsvet. Dit houdt in dat je lichaam slanker wordt, naar mate je spiermassa toeneemt. Je vetmassa neemt dan, als het goed is, automatisch af want je metabolisme is verhoogd. Als dit niet zo is, dan doe je er goed aan om je voedingspatroon eens kritisch onder de loep te nemen.

Fitness en krachttraining zijn beiden zeer effectief om lichaamsvet te verbranden. Je verbrandt op 3 manieren calorieën en die calorieën komen voor een belangrijk deel uit je lichaamsvet.

1. Calorieën verbranden tijdens fitness en krachttraining

In de eerste plaats verbrand je al zo’n 400 tot 500 calorieën tijdens een uur fitness en krachttraining. Dit kan minder zijn dan een uur hardlopen, maar je recuperatietijd voor krachttraining is 48 uur. Dat is veel langer dan cardio training, zoals hardlopen.

2. Calorieën verbranden na de training

Tijdens die 48 uur vragen je spieren om extra energie, voor het herstel. Dit betekent dat er, in die 48 uur, veel calorieën naar je spieren gaan. Dit is het zogenaamde after burn, of kick back effect.

3. Automatisch calorieën verbranden dankzij fitness en krachttraining

Vervolgens, ten derde, hebben heeft je toegenomen spiermassa dagelijks meer energie nodig en is je metabolisme ook nog eens gestegen.

Wat als je het niet doet?

Als je fitness en krachttraining niet leuk vindt, is er geen man over boord. Je kunt ook aan interval training doen. Daar wordt je ook sterker van en je verbrandt er een hoop calorieën mee. Er bestaan ook lessen zoals body pump, cross body, CrossFit en Bootcamp. Tijdens dergelijke work outs train je voor een belangrijk gedeelte met je eigen lichaamsgewicht.

Hoe boek je resultaat met fitness en krachttraining?

Je boekt al resultaten wanneer je twee keer in de week naar de sportschool gaat voor een fitness en krachttraining van een uur. Je zult niet direct enorme spierbundels ontwikkelen, maar je zult wel merken dat je spieren sterker worden en dat je lichaam strakker wordt.

Krachttraining en gezondheid. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 Stappen

 

Als je niet naar een sportschool wilt gaan, dan kun je tuis een aantal oefeningen doen. Opdrukken, squats en sit ups zijn bijzonder effectieve krachtoefeningen voor je armen, je borst, je buik en je beenspieren.

Meer weten?

Iedereen kent het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je om daadwerkelijk gezonder te worden.

Natuurlijk bereik je met fitness en krachttraining alleen maar goede resultaten als je je voedingspatroon aanpast. Lees daarom ook het e-boek over Gezonde Voeding.

Je kon al lezen dat fitness en krachttraining je metabolisme verhoogt, waardoor je meer calorieën per dag verbrandt. Je metabolisme stimuleer je ook door het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Wil je er meer over weten? Download dan het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Veel mensen lezen trouwens ook het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Een leuke review schrijven

Wil je een leuke review schrijven? Voor reviews werk ik samen met het bedrijf Feedback Company. Het staat je helemaal vrij om te doen.

Inschrijven nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Afvallen

Krachttraining om af te vallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom havermout gezond zo gezond is

Lees meer
Blog

Chia zaad

Lees meer