Menu

Blog

Cart

Fitness en krachttraining zijn goede manieren om calorieën te verbranden, je conditie te verbeteren, om gezonder te worden en om af te vallen. Zo dragen fitness en krachttraining bij aan een goede conditie van je hart- en bloedvaten, aan het voorkomen van osteoporose en speelt het een belangrijke rol in gewichtscontrole, of bij afvallen. In dit artikel lees je wat fitness en krachttraining kunnen bijdragen aan je gezondheid. 

Wat is fitness en krachttraining?

Fitness en krachttraining is training met gewichten. Dit wordt ook wel weerstandtraining genoemd. Fitness en krachttraining zijn eigenlijk hetzelfde. De weerstand is afkomstig van gewichten. Bij gewichten kun je denken aan halters, fitnessapparatuur, kettlebells en dumbbells.

Fitness en krachttraining is erop gericht om je spieren sterker te maken. Hierdoor nemen ze iets toe in omvang. Je zult niet direct een bodybuilder worden. Maak je daarover niet druk.

Een bodybuilder dankt zijn lichaam aan dagelijks urenlange trainingen en een speciaal dieet. Het duurt jaren voordat je zo’n lichaam hebt ontwikkeld. Een uur of 3 tot 4 fitness en krachttraining zal je dergelijke resultaten niet geven. Maar het geeft wel veel andere, positieve effecten.

Fitness en krachttraining, NLbewustgezond.nl

Wat doen fitness en krachttraining voor je?

Fitness en krachttraining doen heel veel goeds. In deze paragraaf lees je een aantal hele belangrijke gezondheidseffecten. Verderop in deze blog lees je wat fitness en krachttraining voor je lichaamsgewicht kunnen betekenen.

Bevorderen de gezondheid van je hart en bloedvaten

Fitness en krachttraining bevorderen de gezondheid van je hart en je bloedvaten. Hiermee verlaag je de risico’s op een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte. Deze 2 zijn een indicatie voor de mate waarin je risico loopt op een hartaanval, een beroerte of zelfs een hersenbloeding.

In het westen behoren hartaanvallen en beroertes tot de belangrijkste doodsoorzaken. Jaarlijks sterven honderdduizenden mensen aan de gevolgen van een hartaanval of een beroerte. Daar wil je niet bij horen, toch?

Osteoporose voorkomen met fitness en krachttraining

Ook kun je osteoporose voorkomen (of de mate ervan) beperken met fitness en krachttraining.

Osteoporose is een natuurlijk proces, dat hoort bij het ouder worden. Je botten worden hierdoor broos. Maar fitness en krachttraining zorgen ervoor dat dit proces stopt, of vertraagt. Je spieren worden immers sterker en groeien in omvang.

Hierdoor trekken ze meer aan je pezen, die aan je botten vast zitten. Als antwoord hierop, zorgt je lichaam ervoor dat het voedings- en bouwstoffen naar je botten stuurt, zodat ze sterk genoeg zijn om de kracht van je spieren aan te kunnen.

Bevorderen metabolisme

Fitness en krachttrainingen bevorderen ook je metabolisme. Metabolisme speelt een hele belangrijke rol in het aantal calorieën die je dagelijks verbrandt. Daarmee is het van grote invloed op je gewicht.

Het stimuleren van je metabolisme is sowieso belangrijk als je niet wil aankomen of als je juist wilt afvallen. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Glucosetolerantie verbetert

Daarnaast kennen fitness en krachttraining ook positieve effecten bij het verhogen van de glucosetolerantie bij diabetes 2 patiënten.

Dit is heel erg fijn omdat je lichaamscellen dan beter in staat zijn om glucose op te nemen. Als dit proces niet goed werkt, dan heeft je lichaam meer insuline nodig om glucose op te laten nemen in je lichaamscellen.

Insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat glucose door je lichaamscellen wordt opgenomen. Het nadeel van insuline is echter dat het ook de opslag van lichaamsvet stimuleert. Daarnaast blokkeert insuline het vermogen van je lichaam om dat lichaamsvet aan te spreken voor verbranding. Gevolg; je wordt wel vetter, maar je lichaamsvet kan niet gebruikt worden.

Wil je afvallen en heb je al veel dingen geprobeerd? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens. Je ontdekt vrij snel hoe belangrijk spiermassa, hormonen, de juiste calorieën (niet het aantal!!!) en de snelheid van je stofwisseling zijn. Ook ontdek je hoe je al die functies kan inzetten om af te vallen.

Naast deze belangrijke gezondheidsaspecten, zijn er nog 2 aspecten waarin fitness en krachttraining een rol spelen. Dit zijn de fysieke en de mentale aspecten. Deze worden per punt, apart beschreven.

Fitness en krachttraining. Boosten metabolisme. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Fysiek

Door fitness en krachttraining krijg je meer spiermassa. Spieren gebruiken dagelijks 10x meer energie als lichaamsvet. Voor 1 kilo extra spiermassa, verbrandt je lichaam tot wel 100 calorieën per dag extra. Dit is veel meer dan bij vetmassa het geval is.

Bij 1 kilo vetmassa, verbrandt je lichaam slechts 10 calorieën, om deze massa in stand te houden. Dit gegeven maken fitness en krachttraining zeer geschikt voor duurzame gewichtsreductie.

Als jij ook een paar kilo kwijt wilt (en tot dusverre lukte niets), lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Ik kies voor een andere benadering en je kunt erop vertrouwen dat dit wel werkt.

Een ander positief effect van fitness en krachttraining is dat de snelheid van je metabolisme toeneemt waardoor je dagelijks nog meer calorieën verbrandt.

Tenslotte hebben fitness en krachttraining een positief effect op het voorkomen van blessures bij andere sporten of andere vormen van beweging en speelt het een rol in het voorkomen van osteoporose.

Mentaal

Door krachttraining ontlaad je stress. Dat is op zichzelf al mooi, omdat stress er juist voor kan zorgen dat je aankomt. Dit effect kunnen andere sporten overigens ook hebben. Echter, bij fitness en krachttraining maak je, over het algemeen, wat meer testosteron aan. Hierdoor word je ook wat alerter en zelfverzekerder.

Hoewel dit niet 100% aangetoond kan worden, kunnen fitness en krachttraining ervoor zorgen dat gevoelens van angst, onzekerheid en depressies verdwijnen.

Grenzeloos succes is binnen handbereik. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Wil jij ook krachtiger, zelfverzekerder en sterker overkomen? Lees dan snel het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Je ontdekt al vrij snel dat je alles kan bereiken wat je maar wilt. Succes is helemaal geen geheim.

Waarvoor zou je het doen?

Uit de vorige alinea kon je al opmaken van fitness en krachttraining helpen bij het ontladen van stress, dat je wat zelfverzekerder wordt en het helpt bij afvallen. Je kon ook al lezen dat je door krachttraining, je spiermassa voelt toenemen en dat die spiermassa meer calorieën verbrandt.

Er is nog een positief effect van fitness en krachttraining bij afvallen. Of beter gezegd, afslanken. Spieren nemen 4 keer minder ruimte in als lichaamsvet. Dit houdt in dat je lichaam slanker wordt, naar mate je spiermassa toeneemt. Je vetmassa neemt dan, als het goed is, automatisch af want de snelheid van je metabolisme is verhoogd. Als dit niet zo is, dan doe je er goed aan om je voedingspatroon eens kritisch onder de loep te nemen.

Meer weten over het versnellen van je metabolisme en afvallen? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Na betaling kan je het direct van de site downloaden. Je hebt het dus meteen in huis.

Fitness en krachttraining zijn beiden zeer effectief om lichaamsvet te verbranden. Je verbrandt op 3 manieren calorieën en die calorieën komen voor een belangrijk deel uit je lichaamsvet.

1. Calorieën verbranden tijdens fitness en krachttraining

In de eerste plaats verbrand je al zo’n 400 tot 500 calorieën tijdens een uur fitness en krachttraining. Dit kan minder zijn dan 1 uur hardlopen, maar je hersteltijd voor krachttraining bedraagt zo’n 48 uur. Dit is veel langer dan cardio training, zoals hardlopen.

2. Calorieën verbranden na de training

Tijdens die 48 uur vragen je spieren om extra energie om te herstellen. Dit betekent dat er, in die 48 uur, veel calorieën naar je spieren gaan. Dit is het zogenaamde after burn, of kick back effect.

Je verbrandt dus tot wel 48 uur na een training veel meer calorieën. Daarom zijn fitness en krachttraining zo effectief als het gaat om afvallen en gewichtsbehoud (als je een gezond gewicht hebt).

3. Automatisch calorieën verbranden dankzij fitness en krachttraining

Vervolgens heeft je toegenomen spiermassa dagelijks veel meer energie nodig. Je spiermassa werkt als een aanjager van je metabolisme.

Hoe groter je spiermassa, hoe meer calorieën je verbrandt. Natuurlijk is de juiste voeding ook belangrijk, even als je hormonen. Meer hierover lees je in het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Wat als je het niet doet?

Als je fitness en krachttraining niet leuk vindt, is er geen man over boord. Je kunt ook aan interval training doen. Daar wordt je ook sterker van en je verbrandt er een hoop calorieën mee. Er bestaan lessen zoals body pump, cross body, CrossFit en Bootcamp. Tijdens dergelijke work outs train je voor een belangrijk gedeelte met je eigen lichaamsgewicht.

Hoe boek je resultaat met fitness en krachttraining?

Je boekt al resultaten wanneer je 2 keer in de week naar de sportschool gaat voor work out van 1 uur. Je zult niet direct enorme spierbundels ontwikkelen, maar je zult wel merken dat je spieren sterker worden en dat je lichaam strakker wordt.

Krachttraining en gezondheid. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 Stappen

Als je niet naar een sportschool wilt gaan, dan kun je thuis een aantal oefeningen doen. Opdrukken, squats en sit ups zijn bijzonder effectieve krachtoefeningen voor je armen, je borst, je buik en je beenspieren.

Meer weten?

Fitness en krachttraining helpen je dus om af te vallen. Gelukkig zijn er nog meer dingen die je helpen met afvallen. Wellicht heb je al eens gehoord over de rol die je hormonen spelen, je stofwisseling en het type calorieën. Wil jij ook verantwoord afvallen? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Als verantwoordelijke vader of moeder ken je het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Je hebt geen tijd om alles grondig uit te zoeken en veel info is tegenstrijdig. Hoe weer je nou wat wel goed is?

Nou, ik heb alles voor je uitgezocht. Dit was heel veel werk en het resultaat lees je in het e-boek Gezond in 10 stappen.

Natuurlijk bereik je met fitness en krachttraining alleen maar goede resultaten als je je voedingspatroon aanpast. Lees daarom ook het e-boek over Gezonde Voeding.

Je kon al lezen dat fitness en krachttraining je metabolisme verhoogt, waardoor je meer calorieën per dag verbrandt. Je metabolisme stimuleer je ook door het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Wil je er meer over weten? Download dan het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Veel mensen lezen trouwens ook het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Meld je ook aan voor de maandelijkse nieuwsbrief, vol gezonde tips en inzichten. Mis het niet!

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

GcMaf onder de loep. Helpt het kanker te genezen?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Je vetverbranding stimuleren, 14 manieren

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom je vaker quinoa zou eten. De voordelen op een rij.

Lees meer