Menu

Blog

Cart

Adrenaline is een neurotransmitter die door de bijnieren wordt aangemaakt. Adrenaline komt vrij in situaties waarbij snel en adequaat handelen vereist is. Hierbij kun je denken aan vecht- en vluchtsituaties, angst en stress. Adrenaline kan bijzonder nuttig zijn in bepaalde verkeerssituaties of in situaties van gevaar. Je maakt echter ook adrenaline aan door stress op je werk, een relatie die niet goed loopt en tal van andere zaken. In Nederland lijden ongeveer een miljoen mensen aan werkgerelateerde stress. Dit is erg ongezond, want daardoor maakt ons lichaam continu adrenaline aan. En dat is gevaarlijk. Want wanneer je langdurig teveel adrenaline aanmaakt, dan kun je last krijgen van een burn-out, slapeloosheid, overgewicht en tal van andere fysieke en mentale klachten. In dit artikel lees je hoe je de effecten van adrenaline laat afvloeien. 

Wat is adrenaline en wat doet het?

Adrenaline is een neurotransmitter welke gemaakt wordt in de bijnieren. Adrenaline maakt deel uit van het overlevingsmechanisme. Het vervult dus een belangrijke functie. Adrenaline zorgt er bijvoorbeeld voor dat ons hart sneller gaat kloppen en dat de bloeddruk tijdelijk stijgt. Hierdoor kom er meer bloed en zuurstof in de spieren, waardoor je krachtig kunt reageren op een bedreigende situatie.

Adrenaline, teveel is niet goed. Meer weten? Download het e-boek. Van Stress Naar Geluk

Adrenaline helpt ons dus te overleven, want het maakt ons in staat om te vechten of te vluchten. Adrenaline maakt ons ook alert. De pupillen worden bijvoorbeeld groter waardoor het lijkt alsof de tijd langzamer gaat. Je bent namelijk in staat om meer beelden per seconde te zien en te verwerken. Dit zal je ongetwijfeld eens ervaren hebben in bedreigende situaties.

Dit gebeurt er in ons lichaam wanneer het adrenaline aanmaakt:
  • Vergroting van de pupillen
  • Verhoging van de hartslag en ademhaling, waardoor de spieren tijdelijk sterker worden
  • Er komt energie (glucose) vrij, wat de spieren gebruiken tijdens de vlucht- of vechtsituatie
  • Je bent meer alert en meer geconcentreerd
  • Je geheugen werkt tijdelijk beter
  • Tijdelijke stijging van de bloeddruk
  • Kortere bloedstollingstijd, zodat je niet dood bloed wanneer je gewond bent

De bovenstaande effecten zijn positief te noemen. Nu volgen de effecten waar een nadeel aan zit.

Nadelen van teveel adrenaline
  • Je handpalmen gaan zweten
  • Eventueel kan hyperventilatie ontstaan
  • Alle andere lichaamsfuncties en organen die niet betrokken zijn bij het overlevingsmechanisme gaan op “stop”. Dit heeft grote invloed op:
    • Het immuunsysteem
    • De spijsvertering, ofwel je metabolisme
    • De opslag van energie in de vetcellen

Stress hormoon

Adrenaline wordt ook wel het stress hormoon genoemd. Want wanneer je langdurig teveel adrenaline aanmaakt, en dat is bij stress het geval, dan ontstaan negatieve effecten.

Door dit stress hormoon denkt ons lichaam namelijk dat het (continu) in een bedreigende situatie verkeert. Zodoende maakt ons lichaam het overlevingsmechanisme tijdelijk belangrijker dan de andere mechanismen en organen. En daar zitten een paar ernstige nadelen aan.

Adrenaline, neurotransmitter. Meer weten? Download het E-boek Van Stress Naar Geluk

Het feit dat je een situatie overleeft is in stress-situaties belangrijker, dan dat op dergelijke momenten ons haar doorgroeit, of dat eten op zo’n moment verteerd wordt. Ons lichaam is voorgeprogrammeerd om te overleven, kost wat kost. Vandaar dat mensen vaak zwaarder worden, als gevolg van langdurige spanningen en stress.

Herken jij dit ook en wil je daarvan af? Download dan het e-boek Van Stress Naar Geluk. Je ontdekt welke andere neurotransmitters er zijn, welke je helpen om je beter te voelen en welke je niet beter laten voelen.

Wanneer wordt het aangemaakt?

Adrenaline komt dus vrij bij vecht- en vluchtsituaties, bij stress, een hoge werkdruk, pijn, angst en woede. Ook bij grote temperatuurverschillen, honger, dorst en fysieke pijn maakt het lichaam adrenaline aan.

Dat adrenaline vrij komt bij vecht- en vluchtsituaties is prima, het stelt je in staat om, op dat moment, te overleven.

Het probleem licht echter bij zaken zoals chronische stress, angst, woede en andere oorzaken waardoor de adrenaline door ons lichaam giert. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verkeer, of een sollicitatiegesprek, een baas die kritiek op je heeft, een ruzie met je partner, onze hoge werkdruk, onhaalbare doelstellingen en deadlines en noem het maar op.

Neurotransmitter adrenaline. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Tegenwoordig staan veel mensen langdurig onder druk, waardoor ze teveel adrenaline aanmaken. Heb jij ook het gevoel dat je niet alles in eigen hand hebt? Je bent echt niet de enige! Alleen, niemand geeft dat openlijk toe. Wanneer je dat gevoel zat bent, lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Ontdek hoe je dichter bij jezelf kan komen, door een aantal simpele stappen te zetten.

Wat als je teveel of te lang adrenaline aanmaakt?

Wanneer je te lang in een stress situatie blijft zitten dan schakelt ons lichaam de organen en lichaamsfuncties, die op dat moment niet bijdragen aan ons overlevingsmechanisme, uit. Dit houdt onder andere in dat je nagels tijdelijk niet meer groeien, evenals je haar en het herstel van nieuw lichaamsweefsel stopt.

Het houdt ook in dat de spijsvertering onderbreekt en dat ons lichaam de energie – eten en drinken – gaat opslaan in de vetcellen. Hierdoor neemt de vetmassa toe en zo ontstaat overgewicht. Het hormoon (of de neurotransmitter ) cortisol is hiervoor verantwoordelijk.

In eerste instantie maakt het lichaam dus adrenaline aan in een stress situatie. De adrenaline stelt je in staat om op dát moment adequaat en snel te handelen. De neurotransmitter cortisol stelt je vervolgens in staat om die handelingen langer vol te houden.

Wil je meer wilt weten over adrenaline, cortisol en de andere stofjes die je gevoelsleven bepalen? Lees het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk eens. Je zult versteld staan hoe groot de impact van zo’n klein stofje zoals adrenaline voor ons is. Je leert ook de andere neurotransmitters in te zetten om de adrenaline in te dammen.

Wanneer je teveel of te lang adrenaline produceert

Als je teveel of te lang adrenaline aanmaakt, dan kun je de volgende symptomen ervaren:

  • Verminderde weerstand, je bent vaak ziek
  • Slapeloosheid
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hoofdpijn en oorsuizen
  • Duizeligheid
  • Verhoogde bloedsuikerspiegel
  • Vaak vermoeid
  • Wazig zien
  • Kramp in je benen
  • Vaker plassen
  • Burn-out
  • Mentale klachten als depressief gevoel
  • Minder goede vertering van je voedsel
  • Meer vetopslag

Wat kun je er tegen doen?

Een goede manier om je te ontdoen van stress en adrenaline, is lichaamsbeweging. Een stuk hardlopen, wielrennen of gewoon wandelen en fietsen doen je veel goed. Dergelijke vormen van lichaamsbeweging stimuleren de aanmaak van de neurotransmitters endorfine, dopamine en serotonine.

Neurotransmitter adrenaline. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

De eerste twee kun je zien als een natuurlijke feel good drug, de derde regelt het dag- en nacht ritme en geeft je ook een prettig gevoel.

Meer weten?

Adrenaline maakt deel uit van je overlevingsmechanisme. Het redt je uit lastige situaties waarin snel en adequaat handelen vereist is. Helaas ervaren veel mensen continu stress. Daardoor stroomt de adrenaline te vaak en te lang door je lichaam. Dit is erg ongezond.

Heb jij ook last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Je ben echt niet de enige! In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Even wat anders; vind je het soms moeilijk om je doelen te behalen? Of vind je het niet gemakkelijk om je koers te blijven volgen? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

We hebben het allemaal druk en we leiden allemaal aan stress. Helaas zijn (mede daardoor) ook veel mensen te zwaar en voelen zich niet fit. Dat kan anders! Ook in deze tijd kunnen wij ons gezond, fit en gelukkig voelen. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt om de juiste stappen te zetten.

Een leuke review schrijven

Vertel je eigen verhaal door een leuke review te schrijven. Het duurt maar 1 minuut en het staat je vrij om te doen. Voor de reviews werk ik samen met het bedrijf Feedback Company.

Inschrijven nieuwsbrief

Mis geen gezonde tips meer

Andere bekeken ook:

Afvallen

Niet op dieet, maar wel afvallen? Je metabolisme versnellen. 10 Tips.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Acht gezonde gewoontes, die nauwelijks iets kosten

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezond eten klinkt simpel, maar hoe doe je het eigenlijk?

Lees meer