Menu

Blog

Cart

Nadat je stap 1 hebt genomen, je hebt een doel gedefinieerd, is het cruciaal dat je de wil ontwikkelt om dit doel daadwerkelijk te behalen. De wil is een van de meest belangrijke onderdelen van het proces. Je dient er namelijk zelf in geloven. Zonder dit geloof, ben je kansloos en gebeurd er niets. Het creëren van de wil om je doel te behalen is vooral een mentaal proces.

Creëer de wil

Waarom is het zo belangrijk om de wil te creëren om je doel te behalen? Dat is belangrijk de volgende reden. Doordat je de wil hebt om een ambitieus doel te behalen, ben je in je hoofd bezig om te bedenken hoe je dat doel zult behalen.

Creëer de wil. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Je denkt dus na over de te nemen stappen, de tijd die het kost en de periode waarin je het doel wilt realiseren. Door die wil krijgen je hersenen andere prikkels en maken ze andere neurologische verbindingen.

Nieuwe neurologische patronen

Deze verbindingen zijn nieuwe neurologische patronen. En die zijn belangrijk, want zij zijn de voorlopers van nieuwe gewoonten. Uiteindelijk zul je gewoontes veranderen. Zonder het veranderen van gewoontes verandert er namelijk niets.

Je huidige gewoonten zijn immers debet aan je huidige status. Je vindt jezelf te dik, je vindt dat je te weinig geld verdient, je wenst jezelf een beter relatie toe, je wilt een promotie of wat dan ook. Bepaalde gewoontes hebben ertoe geleid dat je nu op een plek bent aanbeland.

Die plek wil je verlaten en voordat je actie onderneemt is het eerst belangrijk om (nadat je een doel hebt gedefinieerd) de wil creëert om het doel te realiseren. Eerst dus de mentale aspecten, dan volgt het handelen bijna vanzelf.

Waarom wil je eigenlijk?

Stel jezelf daarom de vraag; ‘Waarom wil je afvallen?’ ‘Waarom wil je meer geld verdienen?’ ‘Waarom wil je een andere baan?’ Met andere woorden waarom wil het? Vind je je zelf lelijk, dik, sloom, ben je niet trots op jezelf, vind je jezelf een loser? Dit zijn motieven.

Als je hebt bedacht waarom je wilt veranderen, waarom je een bepaalt doel wil behalen, dan raak je de kern van je probleem. Je voelt de noodzaak (soms doet dat pijn) om te veranderen. Dit proces is meestal niet het leukste onderdeel. Het eindresultaat is natuurlijk leuker, maar ja het eindresultaat is een heel klein onderdeel van een enorm proces.

Het grootste gedeelte van het proces (om doelen te behalen) is niet het bereiken van dat doel, maar om dagelijks te werken aan een klein stukje van dat doel. Succesvol een doel behalen vergt 99% commitment, volharding, doorzetten, niet opgeven, hard werken, discipline en 1% succes.

Die ene procent is het trouwens meer dan waard. Het is dus erg belangrijk de wil te creëren. Het helpt om je doel te behalen.

De wil om je doel te halen. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk

Henri Ford, de grote industrieel, zei ooit eens; ‘Wether you say that you can do it, or that you can’t do it, you are both right’. Vrij vertaalt; als je stelt dat je iets niet kan (of wilt) dan klopt dat. Maar als je stelt dat je datzelfde wel kan (of wilt) dan klopt dat ook.

Behapbaar

Stel je hebt als doel gesteld om 25 kilogram afvallen in 2 jaar. Dit lijkt wellicht onmogelijk. Maar wanneer je denkt in kansen en mogelijkheden, dan kun je de 25 kilogram en de periode van 2 jaar opdelen in kleine behapbare stappen.

Wanneer je bedenkt dat een gewichtsreductie van 25 kilogram in 2 jaar, gelijk staat aan een reductie iets meer 1 kilogram per maand en ruim 250 gram per week, lijkt het overambitieuze doel opeens gemakkelijker te behalen.

Je kunt dan een aantal manieren bedenken waarop je dit zult realiseren. Zo kun je een aantal kleinere maaltijden te nuttigen, bestaande uit gezonde voedingsmiddelen en dagelijkse beweging waarbij je minimaal 200 Kcal verbrandt. Voor je het weet ben je al bezig met stap 3; het creëren van nieuwe gewoonten.

Meer weten?

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

Het realiseren van een doel, welk doel dan ook, vergt veel van de mentale vermogens. Neurotransmitters spelen daarbij een belangrijke rol. Wil je daar meer over weten, download dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk en ontdek hoe je die stofjes kunt beïnvloeden.

Andere bekeken ook:

Blog

Waarom een diëtist zegt dat je meer kunt eten

Lees meer
Gezonde levensstijl

Calorieën tellen en toch dik worden. Hoe zit dat?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Hoe draagt vitamine bij aan je gezondheid?

Lees meer