Menu

Blog

Cart

Wat is selenium? Selenium is een mineraal dat ook als antioxidant functioneert. Je vindt selenium in groenten, vis en vlees. Wanneer je gevarieerd krijg je er voldoende van binnen. En dit is prettig omdat selenium een preventieve rol  zou spelen bij het voorkomen van bepaalde typen kanker. Er wordt ook wel gewaarschuwd voor overschotten van dit mineraal, maar in Nederland is het bijna onmogelijk om er teveel van binnen te krijgen. Dit mineraal behoort tot  ons lijstje van top voedingsmiddelen, omdat het in ruime mate beschikbaar kan zijn en omdat het niet duur is, mits je gevarieerd eet. 

Wat is selenium en wat doet het?

Selenium speelt een rol bij de aanmaak van je lichaamscellen en het speelt een rol bij de goede werking van de schildklier. Ook beschermt selenium rode bloedlichaampjes en je lichaamscellen tegen beschadiging door vrije radicalen. Het mineraal selenium heeft derhalve de werking van een antioxidant.Selenium en gezonde voeding. Meer weten? Download het E-boek Gezonde Voeding.

Vrije radicalen en selenium

Vrije radicalen ontstaan automatisch vanuit een natuurlijk proces. Hier kan je niet aan doen. Helaas beschadigen vrije radicalen onze lichaamscellen, waardoor kanker kan ontstaan. En hier kan selenium een rol van betekenis spelen.

Selenium beschermt mogelijk tegen bepaalde typen kanker zoals prostaatkanker. Het maakt ook zware metalen, die we dagelijks binnen krijgen minder giftig. Ook stimuleert selenium de vruchtbaarheid, vooral bij mannen.

Het Maastricht Universitair Medisch Centrum heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen de hoeveelheid selenium in het lichaam van mannen en de mate van prostaatkanker. Hoewel er nog meer onderzoek nodig is om vast te stellen dat dit mineraal prostaatkanker kan voorkomen, waren de uitkomsten erg positief.

In een studie onder 58.000 mannen in de leeftijdscategorie van 55 tot 69 jaar, bleek dat mannen met een hogere concentratie van selenium in hun lichaam, het risico op gevorderde stadia van prostaatkanker significant lager te zijn dan mannen met een tekort aan selenium.

Waar zit selenium in?

Je vindt selenium in de voedingsmiddelen groenten, vis en vlees. Bij een gevarieerd voedingspatroon zou je er genoeg van binnen krijgen. Maar door de bodemverschraling bevatten groenten tegenwoordig significant minder mineralen dan een jaar of dertig geleden. Daarom doe je er goed aan om meer groente  te eten.

Hieronder zie je een lijstje van voedingsmiddelen die dit mineraal bevatten.

  • Vis schelp- en schaaldieren
  • Kip
  • Knoflook
  • Mager vlees
  • Orgaanvlees zoals lever
  • Graanproducten, vooral volkoren producten
  • Eieren
  • Broccoli
  • Asperges
  • Tomaten
  • Uien
  • Champignons
  • Zaden en noten
Niet ziek worden

Natuurlijk wil je niet ziek worden en daarom probeer je zo gezond mogelijk te eten. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Er is ongelooflijk veel informatie over voeding en dikwijls is die informatie zelfs tegenstrijdig. Hoe weet je nou waar je goed aan doet?

In heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en alles voor je samengevat in het e-boek Gezonde Voeding. 

Wat ervaar je bij tekorten?

Bij een tekort van dit mineraal kun je hartstoring, spierzwakte en spierpijn ervaren. Wanneer je er teveel van neemt kun je last krijgen van verlies van haar, nagels en tanden, huidbeschadigingen, misselijkheid, prikkelbaarheid en aandoeningen aan je zenuwstelsel.

Als je veel van de bovenstaande voedingsmiddelen eet, dan zou je genoeg selenium binnen krijgen. Maar goed, als je daar aan twijfelt, dan kun je het middels extra suppletie kunnen nemen. Er zijn veel aanbieders van vitaminen- en mineralensupplementen.

Zelf slik ik extra magnesium en omega 3. Ik kies dan bewust voor de duurdere merken. De goedkope merken kunnen namelijk synthetische vitaminen en mineralen bevatten. Hierdoor krijg je de belangrijke micronutriënten wel binnen, maar worden ze niet (goed) opgenomen door je lichaam.

Meer weten?

Heb je regelmatig last van een duf en niet fit gevoel? De kans is groot dat je huidige voedingspatroon hiervan de oorzaak is. In het e-boek Gezonde Voeding ontdek hoe je je weer gezond en fit voelt en je valt nog af ook.

Wil je ook gezonder leven en wil je je gezonder voelen? We willen allemaal wat kilo’s kwijt en ons goed voelen. Maar ja hoe doe je dat, in deze tijden? Download het e-boek Gezond in 10 stappen omdat het je helpt de juiste stappen te zetten.

Ook goed om te lezen; het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk. Je leert hoe hele kleine stofjes – neurotransmitters – jouw leven volop beïnvloeden. Leer ze kennen, zodat jij de werking ervan kan bepalen.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Blog

Gezond leven is goedkoop, 8 tips.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Acht gezonde gewoontes, die nauwelijks iets kosten

Lees meer
Gezonde voeding

Helpt FODMAP bij PDS? Koolhydraten elimineren.

Lees meer