Menu

Blog

Cart

Q10 ken je waarschijnlijk van de reclames van TV en de radio. Het co- enzym Q10 wordt in die reclames als een wondermiddel aangeprezen. Wellicht is het daarom verwerkt allerlei producten zoals voedingssupplementen, dieetpillen en zelfs in cosmetica is het terug te vinden. Q10 lijkt de heilige graal te zijn. Het zou niet alleen je gezondheid verbeteren. Ook je uiterlijk zou er van opknappen. Vandaar dat Q10 ook in make-up terug te vinden is. Maar goed, wat is Q10 nou eigenlijk en wat zijn de positieve bijwerkingen? Daarover gaat dit artikel.

Wat is Q10?

Q10 staat voor ubiquitous, en ubiquitous wat staat voor “komt overal voor”. In de wereld van internet kom je de term ubiquitous ook regelmatig tegen. Dit even ter zijde.

Q10 is een co-enzym en het zit van nature in bijna al je lichaamscellen. Ons lichaam is in staat om dit co-enzym zelf aan te maken. Zo belangrijk is dit stofje.Q10 in gezond eten. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Wat doet het co-enzym Q10 eigenlijk in je lichaam?

Q10 is een heel belangrijk stofje, waar je niet zonder kan. Hieronder zijn 3 functies van Q10 beschreven.

1. Q10 is een antioxidant

Het co-enzym Q10 is een antioxidant. Antioxidant beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen die vrije radicalen worden genoemd. Vrije radicalen krijg je dagelijks binnen en daar is niets tegen te doen.

Deze vrije radicalen ontstaan op een natuurlijke manier. Je kunt ze dus niet vermijden. Ze komen bijvoorbeeld je lichaam binnen door de zuurstof die je inademt, door het eten dat je eet en door luchtverontreiniging.  Helaas zijn deze vrije radicalen wel schadelijk voor je DNA en je celmembranen. Ze kunnen zelfs lichaamscellen laten afsterven.

Vrije radicalen

Hoe kun je de vervelende uitwerking van vrije radicalen ervaren? Vrije radicalen kunnen tal van gezondheidsklachten veroorzaken. Hierbij kun je denken aan hart- en vaatziekten en zelfs kanker. Ook kunnen vrije radicalen bijdragen aan je verouderingsproces.

Dat vrije radicalen bijdragen aan het verouderingsproces, betekent niet alleen dat je er sneller oud uit gaat zien.

Hoewel “er ouder uitzien” een schrikbeeld is voor veel mensen, houdt het ook in dat je lichaam sneller oud wordt. Je organen en andere belangrijke systemen in je lichaam worden dan ook ouder. En dit kan betekenen dat je organen eerder gebreken gaan vertonen, of dat zij eerder stoppen met functioneren.

Dat je hersenen, je hart of je lever niet meer goed functioneren, door “ouderdom”, werkt meestal niet in je voordeel. Ziektes, aandoeningen of zelfs een vroegtijdige dood kunnen een gevolg zijn. Daar zit je niet op te wachten, toch?

Q10 helpt je bij de bestrijding van vrije radicalen, waardoor je jezelf veel ellende kunt besparen.

2. Q10 speelt ook een rol bij je energieproductie

Het co-enzym Q10 speelt een belangrijke rol bij de energieproductie van je lichaam. Er bestaan  wetenschappelijke aanwijzingen dat Q10 de energieproductie van je lichaam kan verbeteren.

Als je over meer energie beschikt, kan dit op zijn beurt weer positieve effecten hebben op de rest van je gezondheid. Je bent immers tot meer in staat zodat je bijvoorbeeld meer uit je dag kan halen.

Die energie wordt natuurlijk ook aangewend voor je lichaamsprocessen. Denk hierbij aan het kloppen van je hart of de aanmaak van bloedcellen. Alles kost energie en Q10 speelt hier dus een belangrijke rol bij.

3. Je ademhaling

Samen met tal van andere stoffen draagt het co-enzym Q10 bij aan je ademhaling en de zuurstofverwerking. Dit is niet geheel onbelangrijk omdat je nu eenmaal niet zonder zuurstof kunt.

Je lichaam gebruikt zuurstof onder andere bij de verbranding van energie in je spieren. Ook je hersenen hebben zuurstof nodig.

Hoe kun je een Q10 tekort oplopen?

Normaal gesproken zit dit Q10 standaard in je lichaam. Maar door diverse factoren kan het zijn dat je een tekort hebt. Hierbij kun je denken aan:

  • Veel stress
  • Ongezond eten
  • Een niet gevarieerd voedingspatroon
  • Overgewicht
  • Extreme lichamelijke inspanning
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Te hoge alcoholconsumptie
  • Roken
  • Medicijngebruik
  • Ouderdom

Wellicht heb je zelf al opgemerkt dat je de eerste 4 punten zelf in de hand hebt. Stress, ongezonde voeding en niet gevarieerd eten kunnen leiden tot overgewicht. En die eerste 4 punten kunnen op hun beurt weer leiden tot hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk.

Een hoge bloeddruk verhoogt de risico’s op hartaanvallen en beroertes. Hartfalen is sowieso de belangrijkste doodsoorzaak in het westen.

Een tekort van het co-enzym Q10 is niet goed voor je gezondheid. Met een gevarieerd en gezond voedingspatroon kun je een heel eind komen.

Als je meer wilt weten over gezond eten en leven – en je hebt niet de tijd om alles eens goed uit te zoeken – lees dan mijn e-boek Gezond In 10 Stappen eens. Ik heb al het (enorme) uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld dat e-boek.

Je kunt het direct van de site downloaden, dus je hebt het binnen enkele ogenblikken in huis. Oja, je loopt ook geen enkel risico omdat ik een niet goed geld terug garantie geef. Dit doe ik omdat ik 100% geloof in de kracht van gezond eten en leven.

Q10 tekort door stress

Stress is ook zo’n factor. Enorm veel mensen kampen met chronische stress. Het is zelfs zo erg, dat mensen chronische stress als normaal ervaren. Dit is het natuurlijk niet! Door chronische stress loop je niet alleen kans op Q10 tekorten. Je vergroot ook de risico’s op overgewicht en tal van chronische (slopende) ziekten.

Stress is een gevoel, een mentale staat die niet altijd meetbaar of zichtbaar is. Wanneer de stress lang genoeg duurt en de resultaten zichtbaar worden – in de vorm van overgewicht of een vervelende ziekte – dan ben je verder van huis. Dit wil je niet, toch?

Als je ook last hebt van stress lees dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk. Je ontdekt dat hele kleine lichaamsstofjes (deze heten neurotransmitters) stress, slapeloosheid en zelfs hart- en vaatziekten heel erg sterk beïnvloeden.

Waar zit Q10 in?

Ok, Q10 zit dus in je lichaam en gelukkig zit het ook in voeding. Natuurlijk kun je supplementen slikken, maar voeding (echt gezond eten dus) bevat naast het co-enzym Q10 ook nog tal van andere gezonde bouw- en voedingsstoffen zoals mineralen, vitaminen, vezels, antioxidanten, plantensterolen, eiwitten en dergelijken.

De onderstaande voedingsmiddelen zijn rijk aan het co-enzym Q10:

  • Volkoren graanproducten zoals bruin volkoren brood, volkoren pasta, volkoren en onbewerkte ontbijtgranen
  • Vette vis zoals haring,  zalm, makreel, sardine en tonijn
  • Spinazie
  • Pinda’s, ongezouten en ongebrand
  • Kip, kalkoen en ander gevogelte
  • Orgaanvlees zoals lever

En, wat kan jij hiermee?

Q10 komt dus overal in je lichaam voor en het vervult belangrijke taken. Door factoren zoals overgewicht, stress en ongezond eten, kunnen echter tekorten ontstaan. En dat is niet zo mooi.

Hoe weet je nou of je genoeg Q10 in je lichaam hebt? Met andere woorden; als je lichaam over niet genoeg Q10 beschikt, wat merk je daarvan?

Als je Q10 tekorten hebt, dan zou je de volgende symptomen kunnen ervaren:

  • Vergeetachtigheid
  • Chronische vermoeidheid
  • Mentale traagheid
  • Hoofdpijn
  • Verminderde werking immuunsysteem
  • Depressieve gevoelens
  • Spier- en gewrichtspijnen
  • Prikkelbaarheid

Mogelijk bestaat er zelfs een verband tussen tekorten van het co-enzym Q10 en het ontwikkelen van Alzheimer, dementie, Parkinson en hartziekten. Gelukkig draagt een gevarieerd en gezond voedingspatroon bij aan het voorkomen van die tekorten.

Meer weten?

Voel jij je wel eens duf, futloos, lamlendig of schrik je van de getallen wanneer je op de weegschaal staat? De kans is groot dat je huidige voedingspatroon hiervan de oorzaak is. In het e-boek Gezonde Voeding ontdek hoe je weer gezonder en fitter wordt en je valt nog af ook.

We hebben het allemaal druk en we ervaren stress. Er lijken wel minder uren in een dag te zitten, als dat je er nodig hebt. Stress en druk laat zijn sporen achter. Er zijn veel te veel mensen te dik, chronisch ziek en ook veel te veel mensen hebben last van allergieën, chronische verkoudheid en vermoeidheid om maar wat te noemen.

Het eten van gezonde voeding die Q10 bevat is een stap in je juiste richting. Maar er zijn veel meer stappen te nemen. Je leest het in het e-boek Gezond in 10 stappen.

Veel mensen lezen overigens ook het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Even heel wat anders. De hoeveelheid Q10 wordt dus beïnvloedt door de mate van stress die je ervaart. Stress ervaar je door tal van factoren. Een functioneringsgesprek, relatiespanningen, financiële druk, files en ga zo maar door. Het beïnvloedt de kwaliteit van je leven.

Neem de regie zelf in handen! Hoe je dit doet? Ik heb hier een speciaal e-boek voor geschreven. Het heet Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Vergeet je je niet aan te melden voor de nieuwsbrief?

NLbewustgezond nieuwsbrief

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Goede voornemens die je wel volhoudt

Lees meer
Afvallen

6 Fouten die je stofwisseling vertragen, waardoor je niet afvalt

Lees meer
Afvallen

Slapen voor een betere gezondheid

Lees meer