Menu

Blog

Cart

Endorfine is een neurotransmitter en deze werkt als een soort natuurlijke feel good drug. Endorfine wordt daarom ook wel het gelukshormoon genoemd. Wanneer je lichaam endorfine activeert, ga je je beter en prettiger voelen. Endorfine vermindert bijvoorbeeld het gevoel van pijn tijdens het sporten en het is ook betrokken bij het beloningssysteem in onze hersenen. Endorfine zorgt dus voor aangename gevoelens. Het mooie ervan is dat ons lichaam zelf endorfine kan aanmaken. Ons lichaam kan endorfine dit op verschillende manieren doen. Denk hierbij aan lichaamsbeweging, het eten van bepaalde voeding, het hebben van gevoelens van verliefdheid, of door seks te hebben, positieve gedachten en ook door meditatie. In dit artikel lees je meer over hoe ons lichaam endorfine aanmaakt, waarom je het aanmaakt en wat de schaduwkanten zijn. Want die zijn er ook.Wat is endorfine? Meer weten over dit gelukshormoon? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk

Wat is endorfine?

Endorfine is een neurotransmitter en daarmee is het een boodschapper van je hersenen. Dit gelukshormoon brengt dus boodschappen over van de ene naar de andere lichaamscel. Endorfine is ook is betrokken bij ons beloningssysteem. Je zou endorfine ook kunnen zien als een natuurlijke feel good drug, zonder de negatieve bijwerkingen.

Dit gelukshormoon wordt aangemaakt wanneer je bijvoorbeeld verliefd bent, wanneer je sport, een orgasme hebt, door bepaalde voeding die je eet of indien je een bepaalde pijn ervaart.

Wat doet endorfine?

Als je flink sport, dan maakt je lichaam endorfine aan. Maar sporten doet een beetje pijn. Endorfine vermindert dan de pijn (van het sporten) en vergroten het plezier. Dit resulteert in een lekker gevoel van welzijn.

Endorfines worden dus vrijgegeven als reactie op pijn of stress. Zo helpen endorfines bijvoorbeeld om de pijn te verminderen bij vrouwen die baby’s baarden, zo bleek uit een kleine studie.

Wanneer wordt endorfine aangemaakt?

Endorfine wordt vooral aangemaakt bij activiteiten die je leuk vindt om te doen, bij bepaalde voeding en bij lichaamsbeweging. Je wilt deze activiteiten dan ook steeds herhalen. Seks is zo’n activiteit. Wanneer je een orgasme krijgt, dan word je overspoeld door dit gelukshormoon.

Ook wanneer je verliefd bent en tijdens momenten van sporten, maakt je lichaam endorfine aan. En soms ook bij pijn, wordt endorfine aangemaakt.

Hoe zit dat dan met endorfines en sporten

Endorfine zorgt voor het verminderen van pijn die je kan voelen tijdens het sporten. Bij hardlopen bijvoorbeeld. In de eerste 5 tot 10 minuten merk je dat het rennen stroef gaat. Je ervaart links en rechts wat weerstand van het lichaam, of hier en daar voel je zelfs een pijntje.

Na verloop van tijd maakt het lichaam endorfine aan en dit onderdrukt de pijn die je lichaam ervaart tijdens het hardlopen. Vervolgens geeft de endorfine je een euforisch gevoel en een goed gevoel van welbevinden. Je zou dit de zogenaamde runners high kunnen noemen. Wellicht is deze term beter bekend als de hardlopersroes.

Wanneer je in zo’n roes zit, dan lijkt het alsof het hardlopen helemaal vanzelf gaat. Je voelt je geweldig en het hardlopen kost je totaal geen moeite. Het is dan echt genieten geblazen.

Endorfine aanmaken door te eten

Wanneer dit gelukshormoon door ons lichaam raast, dan ziet de wereld om ons heen er een stuk mooier uit. Je hebt een gelukzalig gevoel en het lijkt alsof je de hele wereld aankan. Het voelt euforisch.

Dit is natuurlijk erg prettig, maar hier zit wel een schaduwkant aan.

Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen wordt de neurotransmitter endorfine ook geactiveerd. Dit geldt vooral voor voedingsmiddelen die suiker, vetten, chilipepers en chocola bevatten.

Voedingsbedrijven weten dat ons lichaam endorfine aanmaakt, wanneer je suiker en vetten eet. En dat is best ‘tricky’ omdat deze kennis endorfine tot Big Business maakt.

Endorfine is Big Business

Een nadelig effect van de aanmaak van endorfine is dat bepaalde voedingsproducten daardoor Big Business zijn. Bij bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie is het namelijk ook bekend dat suikers en vetten de aanmaak van neurotransmitters, waaronder endorfine, stimuleert.

Derhalve ontwikkelen voedingsbedrijven producten die, als we ze eten, ons een gelukzalig gevoel geven.Endorfine en eten. Liever gezond eten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen

Dergelijke producten kennen helaas een belangrijk nadeel. Ze zijn lang niet altijd gezond voor ons (bron).

Welke voedingsmiddelen zijn dat dan?

Wellicht herken je het volgende; Door het eten van bepaalde voedingsproducten zoals chips en fast food, maakt ons lichaam de neurotransmitter endorfine aan. Dit proces vindt automatisch plaats, je hebt het niet door.

Wat je wel ervaart is (tijdelijk) een heerlijk en gelukzalig gevoel. Dit heerlijke gevoel komt omdat je chips of een hamburger hebt gegeten. De suikers en de vetten hebben immers de productie van endorfine gestimuleerd.

Dat gevoel is natuurlijk heel erg fijn, maar er zit een flink nadeel aan.

Hierdoor eten we helaas al snel te veel van dergelijk eten, omdat het eten van dergelijke producten je een goed gevoel geeft.

Dit is een probleem

Eten om je (tijdelijk) gelukkig te maken is natuurlijk geen duurzame oplossing om je goed te voelen. Meestal heb je na het eten spijt van al dat ‘troostvoer’. Herkenbaar?

Schuldgevoel door eten

Dat ongezonde eten geeft je op korte termijn (tijdens het eten en net daarna) immers een goed gevoel. Helaas voel je je daarna al vrij snel schuldig. “Verdorie waarom moet ik die zak in 1 keer leeg eten?”

Omdat je gaat nadenken (rationaliseren) over wat je hebt gedaan, verdwijnt het gelukzalige gevoel van de endorfines. Dit gelukzalige gevoel maakt meestal plaats voor gevoelens van schaamte, je schuldig voelen en soms zelfs walgen mensen van zichzelf.

Nog een vervelend effect van dergelijk eten. De getallen op je weegschaal stijgen (als ze al niet hoog zijn) en je gevoel van fitheid en energie zal niet hoog zijn. Je gaat je niet bepaalt fitter voelen door het regelmatig eten van sterk bewerkte voeding en van junk en fast food.

Dergelijke voedingsproducten zijn vaak suiker- en calorierijk en dragen derhalve niet bij aan de gezondheid. En dit gaat heel erg ver. Zo ver zelfs dat diverse overheden in Zuid Amerika een heuse oorlog tegen fast en junk food (highly processed food, ofwel sterk bewerkte voeding) is begonnen.  (bron).

Als je meer wilt weten over endorfine en over de andere belangrijke neurotransmitters (hoe ze je leven beïnvloeden), lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje is en hoeveel invloed het heeft op ons leven en welbevinden.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

Endorfine en sport

Gelukkig maakt ons lichaam dit feel good stofje zelf aan, zoals je net al kon lezen. We maken endorfine aan tijdens het sporten. Vooral bij duursporten zoals hardlopen en wielrennen. Een uur zweten in de sportschool met cross body training, aerobics, fitness, of zwemmen draagt ook bij aan het verhogen van het endorfine niveau.

Endorfine door te bewegen. Meer weten over goed gevoel? Download het E-boek Van Stress Naar Geluk

Andere manieren om endorfine aan te maken

Als endorfine zo belangrijk voor je is, hoe zorg je er dan voor dat je lichaam het zelf kan aanmaken én dat het je goed doet? Gelukkig zijn er tal van manieren om dit te doen. Lees de onderstaande paragraaf maar even.

Endorfine aanmaken door…

Lachen, positief denken, meditatie of gewoon muziek luisteren (of muziek maken, bron) en lekker dansen stimuleren de aanmaak van endorfine ook. Als je je dus beter wilt voelen, dan is het raadzaam om dagelijks meer aan lichaamsbeweging (vooral samen sporten, bron) te doen en bijvoorbeeld wat vaker te lachen (bron).

Het is ook raadzaam om meditatie in je dagelijkse schema op te nemen, om je gelukkiger te voelen (bron). Zelf mediteer ik ook regelmatig en ik kan het je van harte aanbevelen. Mediteren mag dan zweverig klinken, maar de effecten zijn mega concreet. Je voelt je echt een stuk beter en dat gevoel vertaalt zich in alle facetten van je leven.

Dit bovenstaande kost niet veel geld en levert je een hoop geluk op.

Ook een bezoek aan de sauna kan de productie van endorfine stimuleren (bron) en ook acupunctuur (bron).

Wat als je niet genoeg endorfine aanmaakt?

Endorfine verbetert de gemoedstoestand. Om je lekker te voelen is het dus belangrijk dat je de aanmaak ervan stimuleert. Hoe kun je merken dat je lichaam te weinig endorfines aanmaken? Herken je iets van de onderstaande gevoelens/emoties?

  • Angsten
  • Depressieve gedachten
  • Humeurigheid
  • Overal pijntjes
  • Je hebt een verslaving (koffie, alcohol, seks…)
  • Impulsief gedrag
  • Je hebt moeite om in slaap te komen

Als je dergelijke gevoelens en emoties regelmatig hebt, dan zou het wellicht handig zijn om zelf de productie van endorfine te stimuleren. Dit hoeft geen geld te kosten. Probeer wat vaker te lachen, meer te bewegen of neem meditatie op in je dagelijkse routine.

Meer weten?

Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je de belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

We leiden allemaal een jachtig en druk leven. We ervaren veel stress en dat laat zijn sporen na. Veel mensen zijn te dik, voelen zich niet fit of men is ongezond. Dat kan anders, echt waar! Maar ja, waar begin je? Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt om de juiste stappen te zetten.

De knop omzetten

Even de diepte in: Hoe tevreden met je leven ben je eigenlijk? Haal jij eruit wat erin zit, of is het gras groener aan de overkant? Lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens omdat iedereen meer uit het leven kan halen. Jij dus ook.

Afvallen op een verantwoorde manier

Wil je verantwoord afvallen en zijn al je pogingen tot nu toe mislukt? Geen nood. Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen maar eens. Om verantwoord af te vallen is het belangrijk om bepaalde hormonen, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme aan te pakken. Je leest het allemaal.

Ben je ongeduldig en wil je snelle resultaten? Kan ook. Download dan het e-boek 10 Kilo Afvallen in 3 Maanden.

Wil jij ook de gratis maandelijkse update ontvangen? Ik stuur je dan een mailtje bom vol gezonde info die je leven gezonder en leuker kan maken.

Maandelijkse updates

Ook leuk te lezen/Bronnen:
1. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/exercise-and-stress/art-20044469
2. https://cdn1.sph.harvard.edu/wp-content/uploads/sites/143/2016/10/1_2016-Finding-Your-Motivation-For-Exercise.pdf
3. https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/beweging/sporten-volhouden-tips-van-sportarts-jessica-gal

Andere bekeken ook:

Afvallen

Duurzaam gewichtsverlies door intensieve beweging.

Lees meer
Gezonde voeding

Waarom artsen voor energiedrank waarschuwen.

Lees meer
Afvallen

Overgewicht en obesitas: waar ligt de oplossing?

Lees meer