menu
NLbewustgezons logo

metabolisme verhogenIn deze blog vind je een overzicht van voedingsmiddelen die je metabolisme verhogen. Je metabolisme verhogen is een uitstekende manier om aan je gewicht te werken. De voedingsmiddelen bevatten veel gezonde nutriënten zoals eiwitten, gezonde vetten en goede koolhydraten en vezels. Ook bevatten ze in meer of mindere mate gezonde stoffen zoals vitaminen, mineralen, antioxidanten, flavonoïden en chlorofyl. Hierdoor helpen ze niet alleen je metabolisme een handje, ze kennen ook een ontgiftende werking en ze helpen je immuunsysteem.

Metabolisme verhogen

Je kan je metabolisme verhogen door de juiste keuze te maken in het eten dat je eet. Je metabolisme verhogen is een effectieve manier in je strijd tegen de kilo’s. Of je nu wilt afvallen of op je streefgewicht wilt blijven, je metabolisme speelt een hele belangrijke rol in het aantal calorieën dat je dagelijks verbrandt.

Zo kunnen de groenten je metabolisme verhogen. Ze bevatten weinig calorieën, veel voedingsstoffen en zijn ze bijna allemaal rijk aan vezels. De vezels zorgen ervoor dat je sneller een vol gevoel krijgt en dat je bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Dat helpt om niet teveel en niet te vaak te eten.

Maar ook fruit en noten kunnen je metabolisme verhogen. In de onderstaande lijst vind je 14 voedingsmiddelen die je metabolisme verhogen. Wil je snel meer weten over je metabolisme verhogen? Lees dan dit speciale e-boek.

Metabolisme verhogen met deze 14 voedingsmiddelen

De onderstaande 14 voedingsmiddelen helpen je je metabolisme verhogen. Ze zijn in ruime mate verkrijgbaar en, over het algemeen, niet duur.

1. Kool

Koolsoorten zoals zuurkool, boerenkool, witte kool en bloemkool helpen je metabolisme verhogen. Ook helpen ze je immuunsysteem, waardoor je minder snel vatbaar bent voor ziektes.

2. Zuurkool

Zuurkool stimuleert je spijsverteringssysteem (metabolisme), ontgift je lichaam en het zit ramvol met probiotica, enzymen, fytochemische stoffen, aminozuren, antioxidanten, vitaminen, mineralen en vezels.

3. Boerenkool

Boerenkool is eigenlijk een soort supervoedsel. Het bevat weinig calorieën, veel water en veel vezels, vitaminen en mineralen. Boerenkool helpt niet alleen je metabolisme verhogen, het help ook om je lichaamscellen te regenereren en te genezen.

Gezonde groenten, NLbewustgezond.nl

4. Broccoli

Broccoli is een kruisbloemige plant en maakt van de familie van de kolen. Broccoli kent een preventieve werking tegen kanker. Ook geeft het je metabolisme een boost, mede omdat het veel vezels bevat. Broccoli bevat veel vitamine C en belangrijke mineralen zoals kalium en calcium.

5. Diverse bladgroenten

Bladgroenten zoals spinazie, kool, andijvie, broccoli, groene kool, savooikool, sla, waterkers, zuurkool en ook salades bevatten veel ijzer.

IJzer helpt om voeding om te zetten in energie. Deze groenten helpen om je rode bloedcellen gemakkelijker voedingsstoffen te laten transporteren in het lichaam. Bladgroenten zijn ook koolhydraatarm en bevatten niet veel calorieën.

6. Peulvruchten

Peulvruchten zijn bonen, erwten, linzen, kikkererwten, sperziebonen en tuinbonen. Ze bevatten veel vezels, (plantaardige) eiwitten en andere gezonde stoffen zoals mineralen en vitaminen. Peulvruchten helpen je metabolisme verhogen en ook je bloedsuikerspiegel constant te houden, waardoor hunkering minder snel ontstaat.

Peulvruchten, NLbewustgezond.nl

Bonen zijn een goede bron van plantaardige eiwitten. 100 gram gedroogde bonen bevatten zelfs meer eiwitten dan 100 gram rundvlees. Eiwitten dragen bij aan het versnellen van je metabolisme omdat je lichaam nu eenmaal moeite heeft met het verteren van eiwitten.

Bruine bonen, witte bonen en kapucijners zijn vrij bekend, maar linzen, kidney bonen, kikkererwten zouden best wat vaker op de menukaart mogen staan.

7. Zoete aardappelen

Aardappelen in het algemeen hebben een vrij hoge glycemische index. Derhalve laten ze je bloedsuikerspiegel snel stijgen. Maar zoete aardappelen laten je metabolisme verhogen. Ook zijn ze een goede bron van mineraal kalium en helpen ze om afvalstoffen – die je produceert als je afvalt – beter af te voeren.

8. Asperges

Het ‘witte goud’ is een kruidachtige plant die niet alleen bekend staat voor zijn smaak maar ook voor zijn geneeskrachtige werking om bepaalde ziektes te bestrijden. Asperges helpen je metabolisme verhogen want ze zitten ramvol voedingsstoffen zoals de vitamines A, B, C, E en K, antioxidanten, vezels en het mineraal foliumzuur.

Asperges helpen ook je lichaam te ontgiften en ze houden je insulineniveau stabiel. Hierdoor is er minder kans op extra vetopslag. Een extra voordeeltje dus. Wil je ook effectief afvallen en op je streefgewicht blijven? Lees dan dit super praktische e-boek. Het geeft je vele tips en handvatten om daadwerkelijk af te vallen.

9. Selderij

Selderij is een plant die voor ongeveer 95% uit water bestaat water en rijk is aan vezels en flavonoïden. Het helpt je metabolisme verhogen en je eten goed te verteren. Ook kan het helpen bij het verlagen van stress.
Je lichaam verbruikt trouwens meer calorieën om bleekselderij te verwerken, dan er in de selderij aanwezig is.

10. Komkommer

Komkommer wordt dikwijls vergeten als een volwaardige groente. Vaak dient het ter garnering. Het bevat echter amper calorieën en heel veel vitamine B en ook de mineralen calcium, kalium en het super belangrijke magnesium.

Komkommer helpt niet alleen om je metabolisme verhogen, het helpt ook bij een slechte adem en het zou een rol kunnen spelen bij het voorkomen van bepaalde aandoeningen zoals diabetes 2.

11. Noten

Rauwe noten zoals walnoten, amandelen, pecannoten, cashewnoten, pistachenoten en hazelnoten zitten allemaal vol met goede voedingsstoffen. Vooral walnoten zijn erg gezond. Een handje walnoten per dag zou de kans op bijvoorbeeld een hartaanval al drastisch kunnen verlagen.

Rauwe noten, NLbewustgezond.nl

Een greep uit de gezonde stoffen die je in (wal)noten aantreft; de super gezonde omega 3 vetten, eiwitten, vezels, de mineralen magnesium, kalium, koper en zink, de vitamines vitamine E en B.

Daarnaast bevatten noten antioxidanten plantenstroleen en polyfenolen. Dit maakt noten erg gezond. Ze helpen je te beschermen tegen vrije radicalen, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en ze stimuleren je metabolisme.

12. Paddenstoelen

Oesterzwammen, witte champignons, kastanje champignons, cantharellen zijn voorbeelden van paddenstoelen die je gemakkelijk kan verkrijgen. Ze bevatten niet veel calorieën, maar ze zuigen zich wel vol met het vet waarin je ze bakt.

Paddenstoelen bevatten eiwitten, vezels, koolhydraten en onder andere vitamines B2 en B12 (niet veel) en de mineralen ijzer, foliumzuur en kalium.

13. Fruit

Appelen, peren, citrusvruchten, alle soorten bessen, meloenen, pruimen, perzik, nectarines, vijgen, dadels, bananen, kiwi’s, mango’s, ananassen en druiven zijn niet alleen erg gezond, ze helpen je metabolisme ook nog eens. Dit komt mede door de vezels, vitaminen en mineralen die het bevat.

Natuurlijk bevat fruit de zoetstof fructose. Fructose is een suikersoort die snel door in je bloed wordt opgenomen. De vezels echter gaan dit effect tegen. Als je van vers fruit sap maakt, dan scheid je de vezels van de fructose, dan kunnen er wel bloedsuikerpieken ontstaan.

Bessen

Bessen bevatten vezels, antioxidanten en vrij veel vitaminen. Ook bevatten ze vrij veel vocht en juist weinig calorieën ten opzichte van hun voedingswaarde. Je zou ze goed kunnen eten als ontbijt. Ze helpen het metabolisme verhogen, zodat ze bijdragen aan duurzaam gewichtsverlies.

Bessen zoals aardbeien, frambozen, blauwe en zwarte bessen, aalbessen, vlierbessen, cranberry’s en de wat duurdere acai- en goji bessen helpen ook je lichaam te ontgiften.

14. Citrusvruchten

Sinaasappels, pompelmoes, limoenen, grapefruit, mandarijn en citroenen zijn goed voor het zuiveren en het herstel van je lichaam. Citrusvruchten bevatten vrij veel vitamine C en A, vezels en flavonoïden. Deze laatste helpen om vrije radicalen te bestrijden en om giftige stoffen te verwijderen.

Goede tip:

Knijp ’s ochtends het sap van een limoen of een citroen uit in een glas warm water. Dit geeft je metabolisme een boost, waardoor je wat meer calorieën verbrandt en derhalve een beetje meer gewicht kan verliezen, op een natuurlijke wijze.

En, wat kan jij hiermee?

Je kan je metabolisme verhogen met de bovenstaande voedingsmiddelen en er zijn nog meer manieren om het te stimuleren, waardoor je extra calorieën verbrandt en waardoor je afvalt en slanker wordt. Beweging bijvoorbeeld laat ook je metabolisme verhogen. Je ontdekt hier veel meer over in dit – speciaal rond dit onderwerp geschreven – e-boek

Voeding en beweging zijn zeer belangrijke factoren in je lichaamsgewicht. Evenals hoe je je voelt. Veel mensen eten wel eens teveel, omdat zij niet zo lekker in hun vel zitten. In deze superaanbieding ontdek je hier veel meer over. En je ontdekt vooral hoe je effectief kan afvallen en je weer lekker voelt.

Leuke post?

Vond je de post over je metabolisme verhogen ook weer interessant en wil je vaker tips en inzichten ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Bronnen:
https://www.nlbewustgezond.nl/gezonde-voeding/metabolisme/
https://www.nlbewustgezond.nl/winkel/e-boek/je-metabolisme-boosten/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

15 Gezonde snacks, om lekker te genieten

Lees meer
Afvallen

Hoe ga je obesitas te lijf?

Lees meer
Redactie

Onze gezondheid en een zorgverzekering kiezen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update