menu
NLbewustgezons logo

Eten zonder suiker is lastiger dan dat je in eerste instantie zou denken. Zo bevat de oer- Hollandse boterham met kaas suiker. Weliswaar is in de vorm van koolhydraten, maar toch. Wist je dat er in zo’n 80% van alle bewerkte voedingsmiddelen extra suiker is toegevoegd? Het zit zelfs in chips. Eten zonder suiker vergt dus best wat aanpassing. In dit artikel lees je wat suiker, of koolhydraten, met je doet en wat het alternatief is. Er is inmiddels heel veel onderzoek gedaan naar de schadelijke effecten van suiker en dat is dus niet zonder reden. 

Eten zonder suiker

Suiker zorgt ervoor dat je dagelijks veel calorieën tot je neemt en vaak zelfs teveel calorieën. Dit maakt je dik. Daarnaast is er een relatie aangetoond tussen het krijgen van hart-en vaatziekten, diabetes 2, osteoporose, slechte tanden, gewrichtsaandoeningen, depressies en het eten van suiker.

Eten zonder suiker. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Als je jezelf aanleert om te eten zonder suiker, dan zou je kunnen stellen dat je heel gezond bezig bent. Je gaat nu 3 goede redenen lezen om je suikerconsumptie te verminderen of zelfs helemaal te eten zonder suiker. Daarna lees je waar ze in zitten en hoe je kunt eten zonder suiker.

Verslavende werking

Suiker kent een verslavende werking. Dit is een heel belangrijke reden om te leren eten zonder suiker. Hier is veel onderzoek naar gedaan op bijvoorbeeld ratten. In zijn boek Zout, suiker, vet van Michael Moss, worden diverse experimenten beschreven die dit aantonen.

Een van de experimenten betrof een suikerwater dat ratten te drinken kregen. Wat gebeurde er? Ondanks dat de ratten vol zaten van het eten, bleven ze drinken van het suikerwater. Ze konden er niet van af blijven. Dit, in tegenstelling tot andere drankjes en hapjes die ze voorgeschoteld kregen. De verslavende werking van suiker gaat zelfs zo ver, in je hersenen dezelfde gebieden worden geactiveerd als wanneer je cocaïne zou gebruiken.

Ook wordt gesteld dat, door het eten van suiker, het stoppen met eten erg moeilijk is. Je eet dus veel meer dan dat je nodig hebt.

Je hormonen slaan op hol

Suiker en enkelvoudige koolhydraten, zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel in korte tijd snel stijgt. Dit is erg onwenselijk en erg ongezond. Je alvleesklier reageert hierop door het hormoon insuline af te scheiden. Insuline zorgt ervoor dat de glucose, afkomstig van de suiker en de enkelvoudige koolhydraten, worden opgeslagen in je lichaamscellen. Je lichaamscellen zijn bijvoorbeeld je spiercellen en je vetcellen.

Je zult begrijpen dat je spieren op een bepaald moment vol zitten. Dagelijks krijgen veel mensen namelijk een overschot aan suiker binnen. Wist je dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks 32 kilo suiker consumeert? Een flink deel hiervan consumeert hij onbewust, middels allerlei bewerkte voedingsmiddelen. Maar goed, dankzij de insuline wordt het overschot aan energie opgeslagen in je vetcellen. Dit merk je aan een toename van je vetmassa.

Je hebt ze niet nodig

Een andere belangrijke reden om te eten zonder suiker is dat je de suiker (en de koolhydraten) niet nodig hebt, in de mate waarin je ze eet. Sporters en vooral duursporters, kunnen koolhydraten (vooral de complexe koolhydraten) goed gebruiken bij de verbranding van energie. Maar goed, de gemiddelde persoon zit overdag op een kantoor, waar hij of zij met de auto of het openbaar vervoer heen gaat. De gemiddelde Nederlander heeft eenvoudig weg niet veel koolhydraten en suiker nodig.

Waar zitten ze in?

Je vindt suiker in de meeste bewerkte voedingsmiddelen. Hierbij kun je denken aan bewerkte ontbijtgranen zoal krokante cruesli en cornflakes maar ook aan verpakte worsten, chips, ontbijtkoek, vruchten yoghurt en allerlei gemakkelijke tussendoortjes zoals gezond ogende fruit- en mueslirepen, soepjes en zelfs voorverpakte vleeswaren kunnen suiker bevatten. Niet geheel de usual suspects zou je zeggen. Wie stopt er nou suiker in chips?

Maar goed, je vindt het ook in snoep, pepermunt, koek, taart, candybars, de broodjes van de hamburgers, frisdrank, vruchtensappen uit pak en noem het maar op. Je kunt stellen dat 80% van het supermarktassortiment bestaat uit dergelijke producten. Derhalve wordt het je niet gemakkelijk gemaakt op te eten zonder suiker.

Wat is de oplossing?

Er bestaat een radicale oplossing en dat is de suiker detox. Tijdens zo’n kuur zul je gedurende een aantal weken eten zonder suiker. Het hierbij dus niet alleen om het klontje suiker dat je in je thee of koffie doet, het gaat hier ook op witte pasta, witte rijst, wit brood en de bovengenoemde producten. Dergelijke geraffineerde voeding bevatten enkelvoudige koolhydraten en die laten je bloedsuikerspiegel ook enorm pieken. Je kunt het ook wat geleidelijker aan doen en kiezen voor onbewerkte en gezonde voeding.

Gezonde voeding kun je gelukkig ook in dezelfde winkel verkrijgen, als waar je nu al komt. Het is alleen wel handig wanneer je weet wát gezonde voeding is. Had je al eens gehoord van amaranth, spelt, kikkererwten, linzen, de medicinale werking van verse kruiden, Keltisch zeezout en quinoa. Op de pagina Top voedingsmiddelen kun je hier al wat meer over lezen.

Ook het e-boek Gezonde Voeding helpt je enorm op weg.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Wat is gezonde voeding?

Lees meer
Blog

Gezonde voeding vanuit moleculen gezien

Lees meer
Afvallen

Crashdiëten leiden niet tot duurzame gewichtsreductie.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update