menu
NLbewustgezons logo

Grip op koolhydratenKoolhydraten zijn een bron van discussie. Je zou er dik van worden en bij jarenlange overmatige inname zou je zelfs diabetes 2 kunnen ontwikkelen of bepaalde typen kanker. Niet zo gek dus dat mensen meer grip op koolhydraten willen. In bepaalde diëten worden ze zelfs geschrapt. Maar dat is niet de oplossing. Je hebt koolhydraten namelijk nodig. Koolhydraten vormen een belangrijke brandstofbron voor onder meer je hersenen en je spieren. In deze blog lees je hoe je meer grip op koolhydraten kunt krijgen.

Meer grip op koolhydraten

De mens heeft koolhydraten nodig. Ze dienen als brandstof voor je hersenen en je spieren. Maar in het huidige tijdsgewicht eten we er teveel van. We zijn de grip op koolhydraten kwijt. Dit laat zich onder meer vertalen in overgewicht, heftige schommelingen in de bloedsuikerspiegel en tot insuline resistentie, wat een opmaat kan zijn voor diabetes 2.

voedingsdriehoekHoe kan het nou, dat we de grip op koolhydraten kwijt zijn? Een van de verklaringen hiervoor zou je kunnen vinden in de huidige aanbevelingen over koolhydraten. Die zijn namelijk heel hoog.

Kijk naar de naar de voedingspiramide (of de Schijf van Vijf) hiernaast. Daar vormen de koolhydraten uit brood, pasta, granen en rijst de basis. Bijna het merendeel van ons voedsel bevat koolhydraten. Denk maar eens aan muesli repen, koeken, wit brood, chips en vele andere voedingsmiddelen.

Je bent de grip op koolhydraten kwijt omdat je er teveel van binnen krijgt. De gevolgen van een overdaad aan koolhydraten kunnen zijn:

  • Pieken in je bloedsuikerspiegel.
  • Een verhoogd insuline gehalte.
  • Meer vetopslag in je vetreserves (waardoor overgewicht kan ontstaan).
  • Het ontwikkelen van diabetes 2.
  • Het ontstaan van allerlei ontstekingen in je lichaam.
  • Verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
  • Een suf, vermoeid of niet fit gevoel.
  • Honger pieken, waardoor snaai buien op de loer liggen.

Andere koolhydraatbronnen

verbeterde voedingsdriehoekJe hebt koolhydraten echter wel nodig. Ze dienen als energiebron voor je spieren (glycogeen) en voor je hersenen (glucose). Groente en fruit bevatten ook koolhydraten. Door meer groente en fruit te eten krijg je wat meer grip op koolhydraten. Dit kun je vrij gemakkelijk doen, door het aandeel groente en fruit te vergroten (zie de piramide hiernaast) en het aandeel van koolhydraten uit brood, aardappelen en pasta te verkleinen

Maakt de bron een verschil dan?

Er bestaan grote verschillen tussen het type koolhydraten en er bestaan ook verschillen in de effecten van koolhydraten. Zo zijn er geraffineerde (bewerkte) koolhydraten en complexe. De complexe vind je onder andere in volkoren producten, groente en fruit. De geraffineerde vind je onder andere in wit brood, frisdrank, koekjes en talloze andere bewerkte voedingsmiddelen.

Complexe koolhydraten worden langzamer in je bloed opgenomen en ze verzadigen veel langer. Hierdoor zul je er minder van eten en zul je minder last hebben van hongergevoelens. Geraffineerde koolhydraten vullen eigenlijk alleen maar en voeden je amper. Ze leveren eigenlijk alleen maar calorieën en laten je bloedsuikerspiegel sterk stijgen, waardoor hongerpieken vrij gemakkelijk ontstaan.

Glycemische index

De glycemische index geeft een beeld over de mate van fluctuaties van je bloedsuikerspiegel. Een hoge waarde van de glycemische index betekent een sterke stijging van je bloedsuikerspiegel. Een lage waarde houdt in dat je bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Sterke schommelingen in je bloedsuikerspiegel zijn niet gezond.

Tafelsuiker kent een glycemische (GI) waarde van 70 (van de 100). Je bloedsuikerspiegel schiet dus omhoog. De GI waarde van sla bedraagt slechts 10. Door meer voedingsmiddelen te eten die een lage GI waarde hebben, krijg je wat meer grip op koolhydraten.

Symbiose van stofjes

Daarnaast gaan de koolhydraten, afkomstig van groente en fruit, vergezeld met talloze andere stofjes zoals vitaminen, mineralen en talloze andere, nog duizenden andere – nog niet ontdekte – stofjes. Al die stofjes bij elkaar vormen een soort symbiose, waarbij het ene stofje het andere stofje helpt om verteerd te worden door je lichaam.

Wist je dat er meer dan 100.000 stofjes in je eten zitten, waarvan we er slechts een handje vol van kennen? Ondanks dat het (nog) niet bekend is hoe al die stoffen werken, is wel duidelijk dat die stofjes samenwerken om je celgroei te bevorderen en om energie op te wekken. Daarom zijn de effecten van het eten van een stronk broccoli en tomaten vaak beter te noemen dan een snee wit met een multivitaminepil.

Vervangen

Je kunt meer grip op koolhydraten krijgen door de koolhydraat bronnen pasta, aardappelen, witte rijst en brood voor een groot deel te vervangen voor groente en fruit. Dit heeft een flink aantal voordelen:

  1. Je bent langer verzadigd, waardoor je niet snel (extra) zult eten.
  2. Je zult minder last krijgen van hongerpieken, omdat je bloedsuikerspiegel constanter blijft.
  3. Je zult je fitter voelen.
  4. Je zult (waarschijnlijk) afvallen.
  5. Het risico op overgewicht en degenererende aandoeningen neemt af.

Grip op koolhydraten door gezond te eten

Gezonde Voeding Voeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Redactie

5 must haves wanneer je ouder wordt

Lees meer
Bewegen

Hoe blijf je fit na je dertigste? 16 Manieren die je helpen.

Lees meer
Blog

Val af zonder dieet dankzij Weston Price

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update