menu
NLbewustgezons logo

eiEen lange tijd lag er een negatieve lading rond het eten van een ei. Dat is niet helemaal terecht. Er werd gesteld dat het eten van eieren slecht zou zijn voor je cholesterol gehalte en derhalve het risico op hartaandoeningen kan vergroten. Inmiddels is ook uit onderzoek gebleken dat het eten van een ei best gezonde effecten kan hebben. Deze blog gaat in op de gezonde aspecten en op de rol van cholesterol. 

Waarom is een ei gezond?

Het eten van een ei heeft gezonde effecten. Een ei is best verzadigend, de kans dat je er dik van is dus gering. Een ei bevat ook kwalitatief goede eiwitten, bepaalde vitaminen en mineralen en ze bevatten bepaalde antioxidanten die preventief kunnen zijn tegen maculaire degeneratie (een mooi woord voor ouderdomsgebonden oogziektes). Je zou het ook eens op een andere manier kunnen bekijken. Een ei is bedoeld om een kuiken uit het ei te laten komen. Zo’n kuiken heeft allerlei gezonde voedings- en bouwstoffen nodig en die zitten in het wit van het ei en het eigeel. Zou dit ei, voor de mens dan opeens ongezond zijn?

Hoe zit het met cholesterol?

Maar wacht even, was een ei niet slecht voor je cholesterol? Nou, daar zit hem de crux, dat eieren voor een tijd een negatieve lading hebben gekregen. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van een ei je cholesterol een klein beetje laat stijgen, waardoor de kans met 10% vergroot op het ontstaan van een hartaandoening. Is dat een reden om het ei in de ban te doen?

Een ei bevat zo’n 200 milligram cholesterol. Althans, de eidooier bevat cholesterol, het wit van het ei is vrij van cholesterol. Zolang je niet meer dan 300 milligram cholesterol per dag binnenkrijgt kun je gerust een ei eten. Wel is het dan van belang om op te letten dat je dan wat minder vette vleeswaren, kaas en boter eet. Om niet te spreken van fast food en snacks. Dat type eten bevat veel (ongezonde) verzadigde vetten, waar je cholesterol wel van kan stijgen.

Je lichaam maakt zelf het grootste gedeelte van je dagelijkse cholesterol behoefte aan en cholesterol heb je nodig. Slechts een klein deel krijg je binnen via je voeding. Dan maakt het ook nog uit of jij gevoelig bent voor cholesterol of niet. Iedereen reageert anders. Bij de ene persoon zie je, na het eten van een ei, direct het niveau van cholesterol in het bloed stijgen, bij een ander zijn nauwelijks waarneembare verschillen¹. Het ook niet uit onderzoek gebleken dat het eten van veel ei, automatisch resulteert in een verhoogde kans op het krijgen van een hartaanval². Bij mensen met diabetes bleek er echter wel een licht verband te zijn.

Dus, elke dag een ei?

Goed, elke dag een ei eten dus? Nou, dat zou kunnen. Ik denk echter dat je er verstandig aan doet om zo gevarieerd mogelijk te eten. Wat je vandaag niet binnen krijgt aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen, krijg je morgen binnen doordat je gevarieerd eet. Het is ook niet de bedoeling om dagelijks een ei te koken of te bakken. Deze blog is meer bedoeld om je de voordelen van een ei aan te geven, zodat je met een gerust hart de dag kan breken.

Als je meer over gezonde voeding wilt weten, koop dan het e-boek met de toepasselijke naam Gezonde Voeding.

Bron:
¹en ² 
Eet, drink en blijf slank & gezond. De revolutie in gezonde voeding. Walter Willett

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Minder gewicht op de teller door verandering

Lees meer
Blog

Voeding als medicijn

Lees meer
Afvallen

Wil je diëten? Welk dieet doet je wat?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update