Menu

Blog

Cart

2018-04-30

De zomer komt er weer aan, maar jij bent nog niet klaar voor het strand. “Snel 10 kilo afvallen”, schiet er door je hoofd. Maar ja, kan dat wel? 10 Kilo afvallen, in een korte tijd, is niet niks. Zeker niet als je bedenkt hoelang het heeft geduurd om die kilo’s aan te komen. In deze blog lees je hoe je een heel eind kunt komen door dagelijkse veranderingen door te voeren in je eet- en je beweegpatroon. 

Snel 10 kilo afvallen, kan dat?

Je kunt voor de zomer nog 10 kilo afvallen, maar de vraag is of dat realistisch is en gezond. Je zult ook begrijpen dat iemand die 70 kilo weegt, minder absolute kilo’s zal afvallen als iemand die 120 kilo weegt. Maar goed, de zomer komt er weer aan en je lichaam is daar nog niet klaar voor. Hoe kun je dan zoveel mogelijk kilo’s kwijt raken, zonder allerlei trucs en diëten?

10 kilo afvallen. Meer over gezond gewicht weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Om je hierbij te helpen, heb ik de onderstaande tips voor je uiteen gezet:

1. Minder suiker

Suiker is bijzonder calorierijk en kent eigenlijk geen voedingswaarde. Wel kan suiker ervoor zorgen dat je meer wilt eten. Wil je 10 kilo afvallen dan is het handig om suiker te laten staan. Bedoel ik dan de suiker in je koffie en je thee? Nee, eigenlijk niet eens. Ik bedoel de suiker die je onbewust binnen krijgt via frisdrank, vruchtensappen uit pak en via allerlei bewerkte voedingsmiddelen.

Wist je bijvoorbeeld dat je lichaam de 250 calorieën, die je met een blikje willekeurige frisdrank, eigenlijk niet opmerkt als zijnde voeding? Als je frisdrank drink, dan zou je er goed aan doen om die calorieën te compenseren door minder te eten. Maar goed, dat gebeurt dus meestal niet.

Door het drinken van frisdrank en dergelijken, stapel je dus eigenlijk calorieën op, die je lichaam amper gebruikt. Ongemerkt krijg je tot wel 35 kilo suiker binnen op jaarbasis. Dat zijn een heleboel calorieën en die dragen niet bij aan het doel; 10 kilo afvallen.

Skip dus suiker en vervang de gesuikerde producten voor vers fruit, gedroogd fruit, noten, zaden, avocado, ei, vezels en wat meer eiwitten van bijvoorbeeld vis en kwalitatief goed vlees. In het e-boek Gezonde Voeding (zie onder aan de blog) lees je hier veel meer over.

2. Kies voor andere koolhydraten

Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Je hersenen bijvoorbeeld, zijn dol op de glucose. Ze kunnen zelfs niet zonder. Brood, pasta en rijst bij bijzonder goede bronnen van koolhydraten. Maar goed, wil je 10 kilo afvallen dan kun je beter kiezen voor andere bronnen van koolhydraten.

Kies voor de koolhydraten uit verse groenten. Verse groenten bevatten goede koolhydraten waardoor je bloedsuikerspiegel niet snel zal stijgen. Doordat je bloedsuikerspiegel heftig fluctueert, kunnen hongerpieken ontstaan waardoor je weer wilt gaan eten, terwijl je eigenlijk genoeg calorieën hebt gehad.

Wil je 10 kilo afvallen, in een korte tijd, dan is het dus raadzaam om de juiste koolhydraten te eten.

In groenten en fruit, maar ook in zaden – zoals lijnzaad en chiazaad – zitten ook veel vezels. Van vezels is bekend dat ze een verzadigende werking hebben. Je zult dus minder snel honger krijgen en dat is voordelig in je proces van 10 kilo afvallen.

3. Meer bewegen

Wil je 10 kilo afvallen, in een korte tijd, dan is lichaamsbeweging onontbeerlijk. Variatie is echter heel belangrijk. Je lichaam reageert namelijk amper op een monotoon beweegpatroon. Als jij bijvoorbeeld elke dag een half uur van en naar je werk fietst, dan went je lichaam aan die activiteit. Na verloop van tijd zal het voor deze activiteit geen extra calorieën meer verbranden.

Het is dus zaak om je lichaam steeds van nieuwe prikkels te voorzien, zodat het niet gewend raakt aan een beweegroutine. Je kunt dit vrij gemakkelijk doen door te variëren in de verschillende vormen van lichaamsbeweging. Wil je dus vrij snel 10 kilo afvallen dan zou je kunnen afwisselen met cardio training, matig intensieve beweging, krachttraining en interval training (of HIIT training).

Wil je dus 10 kilo afvallen dan is het dus van belang om effectief calorieën te verbranden, door je lichaam steeds aan een andere vorm van beweging te onderwerpen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je dagelijks 1 of meerdere uren afziet (omdat je jezelf zou afbeulen). Nee, wandelen is een vorm van matig intensieve beweging – net als fietsen – die je gemakkelijk 1 uur of meer kunt volhouden.

Variatie in je beweging kan je helpen bij 10 kilo afvallen. Het je geen tijd om te trainen? Dat is onzin. Geen tijd is een gebrek aan discipline en aan wilskracht. Denk jij geen tijd te hebben, zet het idee van 10 kilo afvallen dan maar uit je hoofd. Je krijgt niets voor niets.

Geen tijd valt ook op te lossen met de 7 minutes work out. Ik doe hem zelf 1 of 2x per week en ik vind het een effectieve work out.

Slanker of minder gewicht?

Vaak kijken mensen alleen maar naar de weegschaal, als ze resultaten willen zien van hun afvalpogingen. Bij 10 kilo afvallen zal dat ook het geval zijn, maar eigenlijk kun je je beter op een andere meeteenheid focussen. Je zou bijvoorbeeld kunnen letten op je steeds losser zittende kleding.

Door meer aan lichaamsbeweging te doen, neemt je spiermassa wat toe, ten koste van je vetmassa. Dat is goed nieuws. Maar spieren wegen een stuk zwaarder dan lichaamsvet. Vandaar dat de weegschaal soms niet in je voordeel werkt. Het goede nieuws is echter wel dat je spieren tot wel 4x minder plek innemen als je vetmassa. Je wordt dus slanker.

10 Kilo afvallen is dus best een karwij, waarbij je bepaalde keuzes maakt in je voedings- en in je beweegpatroon. Download het gratis e-boek Afvallen In 10 Stappen, dat helpt je hierbij.

Meer weten?

Meer over afvallen lees je in het e-boek Afvallen Veranderen.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

Wil je meer weten over afvallen, een gezond gewicht en het gezonde gewicht behouden? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Enkelvoudige koolhydraten doen je niet veel goed.

Lees meer
Afvallen

Waarom val je af van een eiwitdieet?

Lees meer
Mentaal welzijn

Wat kan je leren van Richard Branson?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer