menu
NLbewustgezons logo

Je hebt geen tijd om te sporten en een abonnement bij een fitness school, hoef je al helemaal niet. Ook wekelijks urenlang hardlopen heeft niet je voorkeur. Maar ja, je wilt wel meer bewegen, want je weet dat het gezond is en omdat het bijdraagt aan het behoud van een gezond gewicht. Er is goed nieuws, je hoeft inderdaad niet naar een fitness club en je hoeft ook niet heel veel tijd te stoppen in hardlopen of fietsen. Er bestaat een wetenschappelijke onderbouwd fitness programma, de 7 minutes workout.

Fitness in 7 minuten

Wat je motivatie ook is, om meer te willen bewegen – je wilt afvallen, je fitter voelen, conditie opbouwen of je doet het voor je gezondheid – lichaamsbeweging kent vele voordelen. Maar lichaamsbeweging kost ook tijd, moeite en vaak ook geld. Deze factoren kunnen een behoorlijke belemmering zijn, voor je, om te gaan hardlopen, wielrennen of om naar een fitness club te gaan.

Fitness 7 minutes. Meer over gezond leven weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Er doen overigens zo’n 3 miljoen Nederlanders aan fitness. Zo’n 2 miljoen mensen bezoeken een sportschool, dit laat ongeveer 1 miljoen landgenoten die wekelijks zelf een fitness programma draaien. Dit is natuurlijk een behoorlijk aantal, maar de gemiddelde Nederlander is er niet slanker op geworden in de afgelopen jaren. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel.

De 7 minutes workout, fitness in 7 minuten

Het fitness programma, de 7 minutes workout kun je thuis uitvoeren. Het enige dat je nodig hebt is een muur, een vloer en een stoel. Comfortabel zittende (sport)kleren kunnen ook geen kwaad. Het kost niets in termen van geld en tijd. Nou ja, 7 minuten dan.

Het fitness programma bestaat uit 12 oefeningen die je in een hoog tempo uitvoert. Dat is geen comfortabel gevoel, maar wat wil je liever? Een uur of meer sporten, of 7 minuten lijden?

Wetenschap

Het 7 minutes fitness programma is gebaseerd op wetenschap. Onderzoeker aan de McMaster University uit Hamilton, Ontario liet zien dat er na een paar minuten training op een intensiteit, die je maximaal kunt behalen, moleculaire veranderingen in je spieren ontstonden.

Deze moleculaire veranderingen waren vergelijkbaar met de status van de spieren na een aantal uren hardlopen of wielrennen.

Hoe werkt het?

Het is belangrijk je spieren te prikkelen, maar tegelijkertijd om ze niet al te zeer te vermoeien. Daarom wissel je in dit fitness programma de verschillende spiergroepen met elkaar af. Het fitness programma bestaat dus uit 12 oefeningen, die de grote spiergroepen van je lichaam aanpakken.

In het onderstaande plaatje zie je de verschillende oefeningen.

7 minutes workout fitness oefeningen in beeld

Dit fitness programma kun je zien als een 7 minuten durende interval training. Je varieert de verschillende spiergroepen zodat ze, in korte tijd, kunnen herstellen. Zodoende ben je weer in staat om ze te belasten.

Hoe doe je het?

De 7 minutes workout is dus een slopend fitnessprogramma. Je voert 12 intervallen uit van ieder 30 seconden. Tijdens die 30 seconden probeer je zoveel mogelijk herhalingen te doen van de betreffende oefening. De intensieve intervallen worden afgewisseld met 10 seconden rust.

Conclusie over dit korte fitnessprogramma

Deze 7 minutes workout kost je amper tijd, geen geld, maar heel veel moeite. Daar staat dan wel weer tegenover dat je na 7 minuten klaar bent. Dit fitnessprogramma kan je helpen om je doelen te bereiken omtrent afvallen, gewicht, fitter worden een betere conditie verkrijgen, je fitter voelen of wat dan ook.

Natuurlijk kost het moeite, maar voor niets gaat de zon op. Er bestaat geen wondermiddel, geen pil, poedertje of drankje dat je in korte tijd slanker, fitter en gezonder maakt.

Je zult er dus hard voor werken. Deze workout past ook prima in het programma om af te vallen. De enige vraag is dus nog: wanneer begin je?

Misschien heb je – om te beginnen – wel een schop onder je kont nodig. Ken jij het gevoel dat je ‘vast’ zit en dat er een bepaalde energie in je stroomt, waarvan je niet goed weet wat je ermee kan? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, want je kan veel meer dan dat je denkt.

Iedereen kent het belang van een goede gezondheid, sporten en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je daarbij.

Bronnen:
1. ACSM’s Health & Fitness journal
2. https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=print.printPdf&id=27f5ce59-a070-427e-9357-6c97c4480c32

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Fitness oefeningen die je helpen afvallen, slanker en fitter

Lees meer
Afvallen

Tips om op gewicht te blijven tijdens de vakantie

Lees meer
Mentaal welzijn

Tekort aan voedingsstoffen als oorzaak van ADHD

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update