menu
NLbewustgezons logo

De laatste tijd is er veel geschreven over roomboter. Zo zou roomboter gezonder zijn dan margarine. Dit gaat tegen het jarenlange adagium in, dat margarine juist de voorkeur zou verdienen boven roomboter. Dan was er ook nog kokosvet, dat was weer de voorkeur verdiende boven roomboter. En hoe zit het dan met olijfolie? Daarover is toch ook jarenlang verteld dat het verstandig is om ermee te bakken? Nou, een hoop vragen dus. En wat kun jij ermee? In dit artikel zet ik het een en ander voor je op een rijtje.

Waarom roomboter?

Jarenlang is ons verteld dat roomboter minder goed voor je gezondheid zou zijn dan margarine. Vervolgens smeerde Nederland massaal margarine op de boterham.

Zelf kies ik voor roomboter als ik brood (spelt of zuurdesem) eet, hoewel ik vroeger ook margarine at.

Roomboter gezond? Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 Stappen.

Waarom kies ik voor roomboter?

Nou, roomboter wordt gemaakt van melkvet. Vervolgens wordt dat geklaard tot boter. Het hele bewerkingsproces van roomboter is slechts een paar stappen en het staat veel dichterbij de natuur dan margarine.

Check voor de aardigheid eens het etiket van een pakje roomboter en dat van een kuipje margarine. Waarschijnlijk zie je meer ingrediënten op het het kuipje margarine staan. En helemaal als er nog allerlei stoffen aan zijn toegevoegd, of juist uit zijn gehaald.

Je kent de margarines wel; die met “Minder vet”, “Extra omega 3” en “Met linolzuur”.

Linolzuur wordt ook wel aangeduid als omega 6.

Hoe zit dat met omega 3 en 6?

Omega 6 is op zich niet ongezond als je het in de juiste verhouding binnen krijgt en het met de super gezonde omega 3 vetten combineert. Deze verhouding ligt rond de 2 : 1.

Maar, er bestaat een hele grote maar en dat is deze. Het westerse menu bevat een ongelofelijke hoeveelheid omega 6 vetzuren.

Hierdoor is de verhouding tussen deze twee – op zich gezonde vetten – volkomen zoek. Door het overschot aan omega 6 loop je het risico op allerlei ontstekingen, hart- en vaatziekten en zelfs op psychische aandoeningen.

Thans ligt de verhouding omega 6 tot omega 3 rond de 25 : 1. Deze enorme onbalans komt onder andere doordat wij in de afgelopen 40 jaar onder ander veel meer vlees zijn gaan eten.

Een andere oorzaak ligt in het feit dat eten tegenwoordig voor een belangrijk deel industrieel wordt geproduceerd. Margarine is hier een voorbeeld van

De balans herstellen

Als je de balans tussen deze twee vetten wilt herstellen, dan doe je er goed aan om meer hele granen te eten en ook meer groenten, noten, fruit, kip, vis en minder vlees.

Meer weten over gezond eten? Je wilt immers niet chronisch ziek of dikker worden, toch? Lees mijn e-boek over Gezond In 10 Stappen eens. Het leest gemakkelijk en het staat bomvol duidelijke inzichten die je soms zal choqueren.

Kokosvet

En toen was er kokosvet. Dat verdiende weer de voorkeur boven roomboter als het gaat om bakken en braden.

Waarom eigenlijk?

Bestond kokosvet ook niet uit verzadigde vetten (net als roomboter)? En waren die verzadigde vetten juist niet ongezond?

Nou, daar is dus wat nieuw onderzoek over verschenen. Hoewel, nieuw? De Deense wetenschapper Dr. Uffe Ravnskov studeerde jarenlang op het onderwerp cholesterol.

Roomboter en verzadigde vetten gezond? Meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 Stappen

Hij schreef zelfs een boek genaamd Feiten en Fabels over Cholesterol. Er werd namelijk gesteld dat verzadigde vetten je niveau cholesterol zouden doen laten stijgen. En dat zou een opmaat zijn voor hart- en vaatziekten.

Dit laatste bleek heel erg mee te vallen.

Verzadigde vetten, zoals roomboter, zouden helemaal niet zo ongezond zijn als jarenlang werd gesteld. Juist goed zelfs. Kokosvet kent diverse voordelen. Een ervan is dat je het beter kunt verhitten als roomboter en olijfolie.

Hoewel olijfolie gezonde stoffen bevat, worden deze stoffen toxisch bij overmatige verhitting. Je kunt dat zien, doordat de olie in de pan gaat walmen, of roken. Een goed alternatief voor olijfolie – om in te bakken – is ook arachideolie. Net als kokosvet, kan arachideolie hogere temperaturen aan.

Waarom al die onduidelijkheid?

Het is best een beetje vreemd. Veertig jaar geleden immers, was roomboter nog wel goed om te gebruiken en in de jaren daarna zou margarine beter zijn. En tegenwoordig doen we er goed aan om in kokosvet te bakken, of om weer roomboter op ons brood te smeren.

Waarom al die onduidelijkheid?

Nou, die vraag is simpel te beantwoorden. Er is eigenlijk nog maar heel weinig bekend over de werking van voeding op ons lichaam. De wetenschap baseert zich voortschrijdende inzichten en dat levert regelmatig onduidelijkheid op.

Ook zijn er de belangen van grote bedrijven, die erg veel geld verdienen met voeding.

Cholesterol verzadigde vetten. Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Ik zelf kies dus voor roomboter – en ook voor olijfolie, arachideolie en kokosvet – omdat dit dichter bij de natuur staat.

In het begin, een jaar of 10 geleden, vond ik het wel vreemd om weer roomboter te gebruiken in plaats van margarine. Dit kwam omdat ik, net als jij, ook een consument ben die naar een winkel gaat om daar zijn levensmiddelen in te slaan. En ook ik dacht dat margarine gezonder was dan roomboter.

Wat kun je doen?

Al die onduidelijkheid kan ervoor zorgen dat jij moeite ervaart met het maken van gezonde keuzes. Want, zoals je over roomboter hebt kunnen lezen, de ene keer is dit gezond en een tijdje later blijkt dat weer niet het geval te zijn. Dus wat kun je daaraan doen?

Mijn advies is om veel te lezen over voeding. Dagelijks verschijnen vele artikelen, blogs en ook studies over voeding.

Meer weten?

Iedereen kent het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Ga je roomboter eten, of houd je het bij margarine? Tussen weten wat goed voor je is en doen wat goed voor je is, zit vaak een hele grote stap. Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je die stap te overbruggen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Wil jij ook de maandelijkse update vol gezonde en leuke info ontvangen?

Maandelijkse updates

Bron: 
1. http://www.ninefornews.nl/hartspecialist-roomboter-beter-dan-transvette-margarine/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Afvallen zonder dieet. 10 Inzichten

Lees meer
Redactie

Een fiets van de zaak?

Lees meer
Mentaal welzijn

Hoe meer je geluk nastreeft hoe meer geluk je ervaart.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update