menu
NLbewustgezons logo

Je kent het wel; je wilt een paar kilo kwijt en je begint enthousiast met een plan om dat voor elkaar te krijgen. In het begin gaat het best goed, maar na verloop van tijd gaat het wat moeizamer. Afvallen volhouden is best moeilijk en de meeste afval pogingen stranden dan ook helaas al in een vroeg stadium. Dat kan anders! Deze blog gaat over afvallen volhouden, zodat jij je streefgewicht wel bereikt. 

Afvallen volhouden, 12 tips

Wil je weer de kledingmaat van een paar jaar geleden? Zie je op tegen het komende zomerseizoen? Vind je dat je best een paar kilo lichter mag zijn? Afvallen volhouden is best lastig. Je wordt dagelijks blootgesteld aan vele verleidingen en heel veel tijd om te sporten heb je niet. En helaas hebben de verschillende diëten, die je inmiddels hebt geprobeerd, niet gewerkt.Afvallen volhouden

Hoe bereik je dan de resultaten die je wenst en hoe kun je afvallen volhouden? De onderstaande 12 tips geven je inzichten. Wellicht kun je ze niet allemaal tegelijk toepassen. Maar kies er een paar uit, waarmee je aan de slag wilt en probeer het gewoon.

1. Heldere doelen

Definieer voor jezelf heldere doelen. Wil jij 10 kilo afvallen in 6 maanden tijd? Schrijf het op een stuk papier en plak dat op een plek waar je dagelijks vaak komt. Zodoende wordt je steeds herinnerd aan je doelen en daardoor is de kans groter dat je afvallen volhouden kunt.

2. Werk dagelijks aan je gewicht

Om bij het voorbeeld van punt 1 te blijven – 10 kilo afvallen in 6 maanden – deel je doel op in kleine behapbare subdoelen, waar je dagelijks aan werkt. Het doel om 10 kilo af te vallen, zou onhaalbaar op je over kunnen komen. Maar goed, wanneer je die 10 kilo opdeelt in een maand doel (1,67 kilo afvallen per maand) of een weekdoel (ruim 400 gram) dan wordt het doel een stuk overzichtelijker en kun je gemakkelijker afvallen volhouden.

Werk er dagelijks aan om die 400 gram (het weekdoel) te halen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door je energiebalans in je voordeel te laten werken. 400 Gram staat ongeveer gelijk aan het verbranden van 3.000 calorieën (per week). Dagelijks zou je dan ongeveer 430 calorieën meer zien te verbranden dan dat je er binnen krijgt.

Lichaamsbeweging helpt je daar enorm bij. Maar dat lees je bij tip 12.

3. Gooi het roer niet rigoureus om

Een veel gemaakte die mensen maken is om van de ene op de andere dag het roer volledig om te gooien. Alles of niets. Dit is op zich een aardige strategie, maar het vergt heel veel van je wilskracht en vroeg of laat zul je bijzonder gaan hunkeren naar de voeding die je nu opeens niet meer eet. Verander je patronen stapje voor stapje, daarmee heb je een grote kans op succes.

4. Verander je gewoontes

Kun jij het ’s avonds niet weerstaan om een hand (of meer) borrelnootjes te eten, of een brok kaas? Of wellicht heb je een andere dik makende gewoonte. Vervang de ongezonde snack dan voor gezondere voedingsmiddelen zoals gedroogd fruit, walnoten, radijs, een stuk komkommer of een stuk wortel.

Hierdoor stil je wel je trek (en vervul je een behoefte), maar je maakt gezondere keuzes.

5. Wees geïnformeerd

Hoe meer je weet over een gezond gewicht, een gezonde leefstijl, gezond eten en een gezond mentaal welzijn, hoe meer je daar naar zult handelen. Lees dus veel over gezondheid. Dit e-boek helpt je bijvoorbeeld enorm goed om stap voor stap je streefgewicht te bereiken.

6. Doe geen tijdelijk dieet

Er bestaat een florerende afslankindustrie, maar die industrie is niet erg succesvol in hetgeen ze belooft; afvallen. Als die tijdelijke diëten, wonder pillen, afval shakes – en noem de producten maar op – echt succesvol waren, dan zou niet bijna de helft van Nederland kampen met overgewicht.

Je lichaam snapt het principe van zo’n dieet helemaal niet. Het schakelt automatisch over in de crisisstand waardoor je lichaam spaarzamer om zal gaan met de calorieën, die het nog wel binnen krijgt. Met andere woorden, je stofwisseling wordt trager en daardoor raakt je lichaam gewend aan minder eten.

7. Ga niet als een bezetene sporten

Een veel gemaakte fout kan ook zijn dat mensen als een bezetene gaan sporten, terwijl ze dit niet gewend zijn. Hoewel sporten lekker veel calorieën verbrandt, is het raadzaam om dagelijks wat meer te bewegen, maar om dit niet te overdrijven. Wist je bijvoorbeeld dat wandelen ongeveer 250 calorieën per uur kost en dat die calorieën grotendeels uit je vetreserves komen?

Bijna iedereen is wel in staat om een wandeling te maken. Maar er zijn vele vormen van bewegen die je kunnen helpen bij het afvallen.

8. Focus niet op de kilo’s

Afvallen is een proces dat een lange tijd in beslag kan nemen. Je bent immers ook niet in 1 maand 15 kilo aangekomen. Aankomen is een proces van jaren en zo is afvallen dat ook. Leg je focus daarom niet zo erg op de getallen van de weegschaal. Focus op een fitter gevoel en je slanker wordende lichaam.

Iedereen wil namelijk resultaten zien, maar afvallen is nu eenmaal niet gemakkelijk.

9. Verander je levensstijl

Afvallen is geen ingreep van een paar weken, of een paar uurtjes sporten. Structureel afvallen lukt gewoonlijk indien je gezond en niet teveel eet, ruim voldoende lichaamsbeweging krijgt en stress weet uit te bannen. Door stress activeer je namelijk de neurotransmitter cortisol en die neurotransmitter speelt een rol in de insulineproductie en de vetopslag.

10. Kies voor producten die verzadigen

Bij producten die verzadigen kun je denken aan eiwit- en vezelrijke voedingsmiddelen. Voorbeelden hiervan zijn paddenstoelen, quinoa, vis, kip, noten (ongezouten), spelt brood, bonen en linzen. Dergelijke voedingsmiddelen worden langzaam opgenomen door je darmen en ze houden je bloedsuikerspiegel constant.

11. Ontbijt, lunch en avondeten

Sla geen maaltijden over. Je lichaam heeft nu eenmaal op alle momenten van de dag energie nodig en wanneer jij die energie niet geeft – in de vorm van eten – dan put je lichaam uit je vetreserves. Hier zit echter een heel groot nadeel aan. Je lichaam zal die reserves weer snel willen herstellen, maar dat is nog niet alles.

Je lichaam zal gaan vragen om zoet eten en al snel hunker je naar een reep of een koek. Als je meer wilt weten over gezond eten, lees dan dit e-boek. Het staat vol met gezonde tips en inzichten.

12. Bewegen

Effectieve vormen van beweging om af te vallen zijn wandelen, krachttraining en HIIT. Door regelmatig een te wandelen verbrand je ongemerkt zo’n 250 calorieën per uur. Met krachttraining bouw je spiermassa op, waardoor je metabolisme stijgt en waardoor je zodoende automatisch wat meer calorieën per dag verbrandt.

HIIT training is een vorm van interval training. Interval training is bijzonder effectief om gewicht te verliezen, slanker te worden en je conditie op te bouwen.

Tot slot nog een tip die je enorm kan helpen om het afvallen vol te houden; vermijd suiker. Suiker geeft je vrij veel calorieën en het kan ervoor zorgen dat je meer wilt eten. Daarnaast kent suiker nog vele andere ongezonde effecten.

Nou, je hebt nu een boel tips gekregen over afvallen volhouden, wil je nog meer tips en inzichten over afvallen, download dan het gratis e-boek Afvallen In 10 Stappen. Hoe meer je weet – over afvallen (volhouden) – hoe groter de kans dat het je lukt.

Meer over afvallen en volhouden

Afvallen Veranderen staat bomvol met tips en handvatten die je allemaal kunt gebruiken om je streefgewicht te bereiken en te behouden, zodat je niet meer vervalt in het jojo-effect.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Redactie

Onze gezondheid en een zorgverzekering kiezen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Cholesterolwaarden als de brandweer

Lees meer
Mentaal welzijn

Een depressie voorkomen door gelukshormonen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update