Menu

Blog

Cart

2017-10-15

Als ik naar de sportschool ga om te fitnessen, dan valt het mij de verdeling op tussen de mannen en de vrouwen. De mannen trainen veelal met gewichten en de dames doen vaak cardio training of een les body pump, zumba, yoga, core training en de vele andere lessen die worden aangeboden. Ik zie maar weinig dames fitnessen en trainen met gewichten. Terwijl juist spiermassa ervoor kan zorgen dat je er slanker en fitter uit gaat zien. Zo is fitnessen bijzonder effectief om je vetmassa te laten slinken.

De voordelen van fitnessen

Wat zijn de voordelen van fitnessen? Die zal ik voor je uiteenzetten, ook zal ik je verlossen van een aantal fabels zoals; kun vet veranderen in spier? Maar eerst nog even een opmerking van algemene aard over fitnessen.

Fitnessen voor een mooi figuur. Meer weten over gezond leven? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In de eerste plaats hoef je je geen zorgen te maken, dat als jij ook besluit te gaan fitnessen, dat je een enorme spierbonk wordt. Het duurt namelijk best lang om je spiermassa met 1 kilo toe te laten nemen. Nee, je zult van 2 of 3 uurtjes fitnessen per week geen opgepompt lichaam krijgen. Wel wordt het slanker, tenminste als je gezond eet en niet meer gaat eten.

En nu de voordelen van fitnessen. Ik heb er 3 voor je uiteengezet.

1. Calorieën verbranden

In de strijd tegen de kilo’s is het cruciaal dat je calorieën verbrandt. Als je wilt afvallen en vervolgens op je streefgewicht wilt blijven, dan doe je er goed aan om wat spiermassa op te bouwen. Fitnessen helpt je hier enorm bij. Ga maar na;

  • Je verbrandt calorieën tijdens het fitnessen.
  • Je verbrandt calorieën nadat je je spieren hebt getraind. En dat zijn meer calorieën dan wanneer je cardio hebt gedaan. Dit noem je het after burn effect.
  • Spieren verbruiken tussen de 70 en 100 calorieën per dag. Vet heeft tot wel 10x minder nodig.

Het loont dus om je spiermassa te vergroten, want ook je basale metabolisme stijgt dan. Daardoor verbrand je automatisch meer calorieën. Als je dan ongeveer hetzelfde blijft eten – dus niet meer – en eventueel wat gezonder, dan verandert je energiebalans. Je energiebalans verandert automatisch indien je minder calorieën binnen krijgt dan dat je er verbruikt.

2. Conditie verbeteren

Door een paar keer per week te gaan fitnessen verbetert de conditie van je spieren. Ze worden sterker en – als je ook stretcht na de work out – ze worden soepeler. Een van de merkbare gevolgen hiervan is dat je rechter op en krachtiger gaat lopen. Je loopt gemakkelijker een trap op, of – wanneer je iets zwaars tilt – dat het makkelijker gaat en je je minder snel blesseert.

Iedereen kent wel een verhaal van iemand die “Even iets wilde oppakken” en “toen schoot het toch in mijn rug…”.

Speel je ook nog tennis of een andere sport? Door wekelijks te fitnessen zou je je prestaties op de tennisbaan kunnen verbeteren. Je wordt immers krachtiger, maar je zou ook mogelijke blessures kunnen voorkomen. Veel topsporters zoals tennissers, honkballers en hockeyers fitnessen wekelijks om zodoende de kans op een blessure te verkleinen.

Wil jij ook je sportieve prestaties verhogen? Neem dan af en toe – voordat je gaat fitnessen – een glas bietensap. Bietensap bevat een stofje dat je aderen wijder maakt, zodat er meer bloed (en dus zuurstof) naar je spieren stroomt. Hierdoor kan je prestatie tot wel 17% toenemen. Bietensap wordt ook wel de natuurlijke doping genoemd.

3. Voel je goed

Als je slanker wilt worden en je bereikt dat doel, dan voel je je natuurlijk erg goed. Maar dat bedoel ik hier niet. Door te fitnessen maken je hersenen stofjes aan, waardoor je je lekker en goed voelt. Die stofjes heten neurotransmitters en ze worden ook wel de natuurlijke feel good drug genoemd.

Sommige neurotransmitters worden ook wel in verband gebracht met het voorkomen (of verminderen) van depressieve gevoelens, hyperactiviteit (zoals bij ADHD), stemmingswisselingen, concentratie problemen en geïrriteerdheid.

Onderzoek wijst zelfs uit dat je hersenen nieuwe neurologische paden aanmaken, waardoor je zelfs was slimmer zou worden.

Wat te eten?

Als je wilt afvallen, dat volstaat een paar uurtjes fitnessen per week natuurlijk niet. Er wordt wel gesteld dat de mate van lichaamsbeweging voor ongeveer 20% bijdraagt aan je figuur (en je gewicht) en wat je eet voor 80% bijdraagt.

Als je al vrij gezond en gevarieerd eet, dan zou ik daar niet veel verandering in aanbrengen. Wel zou ik suiker en de koolhydraatbronnen brood, aardappels, rijst en pasta even laten voor wat het is en deze vervangen door andere bronnen van koolhydraten zoals groene bladgroenten, bonen, peulvruchten en linzen.

Je zou er ook goed aan doen om iets meer eiwitten te eten. Vanwege het fitnessen bouw je spiermassa op en daar zijn eiwitten voor nodig. Je hoeft echt geen streng dieet te gaan volgen, of allerlei calorieën te tellen. Goede bronnen van eiwitten zijn onder andere paddenstoelen, kip, vis, noten, peulvruchten en quinoa.

Indien je je meer wilt verdiepen in de rol van voeding op jouw figuur en op jouw gezondheid, download dan het e-boek Gezonde Voeding. Dat geeft je meer inzichten.

Rare fabeltjes

Er bestaan nog een paar fabeltjes over fitnessen en krachttraining in het algemeen. Ik heb er 3 voor je uiteengezet.

  1. Kun je vet veranderen in spier?
    Nee, dat kan niet. Je vetmassa is heel anders opgebouwd dan je spiermassa. Wel kun je extra vet verbranden, doordat je spiermassa (en je metabolisme) toeneemt.
  2. Kun je plaatselijk vet verbranden?
    Nee, ook dat kan niet. Sommige fitness programma’s, shakes, diëten of wat dan ook stellen dit wel (of ze beloven het zelfs). Echter je vetmassa is als een soort isolatielaag over je hele lichaam heen verdeeld. Natuurlijk heeft de ene persoon meer aanleg om vet op te slaan op de billen en de andere op de buik. Maar goed, als jij bijvoorbeeld een strakke buik wilt, dan zul je dus je gehele vetmassa zien kwijt te raken. Een mooi doel dat je kunt nastreven tijdens het fitnessen.
  3. Het maakt niet uit wat ik eet, zolang ik maar sport.
    Nou het maakt wel degelijk uit wat je eet. Door te fitnessen hebben je spieren eiwitten nodig om te herstellen en te groeien. Als je die eiwitten niet eet en bijvoorbeeld fast food eet, dan zet dat dus geen zoden aan de dijk. Fitnessen en sporten in het algemeen zijn geen compensatie voor een ongezond voedingspatroon.

Wil je ook starten met effectief afvallen?

Wil je meer weten (of wil je gewoon) afvallen? Lees dan het e-boek Afvallen Veranderen en bereik je streefgewicht.

Afvallen Veranderen is ook als paperback verkrijgbaar.

Meer weten over gezond leven, een gezond gewicht en toch lekker genieten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Net als jij wil ik gezond en gelukkig leven. Dit houdt in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop, er is teveel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. Zo lijkt ook de omzet van bepaalde bedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezond eten en gezond leven. Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik voor je schrijf. Ook heb ik de opleiding voor Voedingsdeskundige (HBO) succesvol afgerond en ben ik bezig om een online voedingadviespraktijk (NLbewustVoedingsadvies) op te zetten.

Andere bekeken ook:

Afvallen

Metabolisme verhogen om effectief af te vallen. 14 Tips

Lees meer
Gezonde levensstijl

De 11 grootste leugens van de junk food industrie

Lees meer
Gezonde levensstijl

Wat zuurdesem zo gezond maakt?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer