menu
NLbewustgezons logo

paasdagenDe paasdagen staan weer voor de deur en in heel Nederland wordt er dan weer flink gegeten. Veel mensen zoeken elkaar tijdens de paasdagen op om te lunchen, brunchen of te dineren. Er wordt een glaasje gedronken en wellicht eet je net wat meer dan je eigenlijk had gewild. In deze blog ga ik je niet vertellen hoe je dat kan voorkomen. Nee, de paasdagen zijn een gezellig samenzijn en dan eet en drink je wellicht net even wat meer dan anders. In deze blog geef ik je een paar tips, waarmee je de paasdagen lekkerder en gezonder kan maken en toch lekker kan genieten. 

Wat vieren we tijdens de paasdagen?

Tijdens de paasdagen vieren christenen dat Jezus is opgestaan uit de dood. Pasen zou van oorsprong een Joodse traditie zijn. Op Goede Vrijdag herdenken we het lijden en de dood van Jezus en met Pasen vieren wij zijn verrijzenis uit de dood.

Pasen behoort tot de traditie van de zogenaamde zoenoffers. Deze draaien om de noodzaak van de dood voor het leven en om de verzoening met het goddelijke en de spirituele ontwikkeling van de eigen ziel, door beproeving (1).

Wellicht heb jij afgelopen donderdag ook The Passion gezien en ben je ook een beetje bekend met de paasgedachte.

Hoe maak je de paasdagen gezonder?

Je wilt natuurlijk genieten van al het lekkers tijdens de paasdagen. Maar als het even kan,  dan mag dat lekkers ook wel gezond zijn. Dat is gelukkig niet heel moeilijk. Met de onderstaande tips maak je de paasdagen gezonder, zonder dat je al teveel hoeft op te letten wat je eet.

1. Ei

Natuurlijk eet je ei tijdens de paasdagen en wellicht verstop je er ook nog een paar. Ei zit vol met gezonde stoffen en het verzadigd ook nog eens behoorlijk. Die verzadiging kan ruim 24 uur aanhouden, waardoor je gedurende die tijd waarschijnlijk wat minder zou eten.

Eiwitten zijn namelijk moeilijk voor je lichaam om te verteren, het kost vrij veel energie. Je metabolisme wordt hierdoor flink gestimuleerd en dat is goed voor je calorieverbranding.

2. Brood

Zeker tijdens de lunch als er in veel Nederlandse huishoudens brood op tafel staan, tijdens de paasdagen. Kies voor volkoren brood en anders voor spelt en zuurdesem. Dergelijk brood bevat veel gezonde stoffen en vooral vezels. Vezels geven je een langdurig verzadigd gevoel, waardoor je wat minder eet.

3. Versgeperste vruchtensappen

Lekker zelf sinaasappels persen, eventueel met banaan of aardbei erin. Natuurlijk bevatten vruchtensappen relatief veel (fruit)suiker die je bloedsuikerspiegel behoorlijk kunnen verhogen. Maar ze bevatten ook veel vitaminen en mineralen waardoor die suikers naar behoren verwerkt en je eet immers ook brood, dat veel vezels bevat, waardoor de suikers langzamer worden afgegeven in je bloedbaan.

4. Biologische kaas

Kies – niet alleen tijdens de paasdagen – voor biologische kaas. Je kaasboer kan je er alles over vertellen. In kaas vind je ook een boel gezonde vitaminen en mineralen, maar het punt dat ik hier wil aanstippen is dat je er goed aan doet om wat meer te betalen voor je kaas.

Natuurlijk, een blok kaas van € 5,- per kilo is voordeliger dan een blok van € 12,- per kilo. Maar de herkomst van de beide kazen rechtvaardigt het bedrag. Waarschijnlijk is de ‘dure’ kaas gemaakt van melkkoeien die gras eten, niet de hele dag op stal staan en niet worden volgestopt met allerlei middeltjes.

5. Biologisch vlees

Vorig jaar hebben wij, met de paasdagen een stuk biefstuk en lamsvlees gekocht en hebben dit zelf gebakken en gesneden. Een absolute aanrader voor op je brood of in de salade! Waar het vlees vandaan kwam? Van de slager.

6. Hummus

Hummus maak je van kikkererwten en kan een leuke en gezonde afwisseling zijn tijdens de paasdagen. Kikkererwten zitten vol met eiwitten, vezels en ze bevatten complexe koolhydraten. Deze laten je bloedsuikerspiegel niet snel stijgen. Hummus is ook een bron van mineralen zoals magnesium, foliumzuur, ijzer en calcium. Hoe je het maakt? Hier heb je het recept.

7. Tomaten salsa

Zelf ben ik hier dol op, we eten het dus niet alleen tijdens de paasdagen. Je maakt het heel simpel; je snijdt 2 of 3 tomaten in blokjes, je snippert een ui, snijdt wat koriander en voegt wat chilipeper en olijfolie toe. Erg lekker en weinig calorieën.

8. Guacamole

Guacamole bevat veel gezonde omega 3 vetten en vezels, waardoor het erg gezond is en verzadigend. Klik hier voor het recept (met zalm).

9. Eigengemaakte pindakaas

Je wilt tijdens de paasdagen geen pot pindakaas op tafel, maar je kinderen willen het wel eten, hoe los je dat op? Simpel, maar je eigen pindakaas. Doe een paar handjes pinda’s (of cashewnoten, ook lekker) in een bakje, voeg wat arachideolie toe en laat de staafmixer zijn werk doen. Wil je meer weten over gezond eten, lees je in dit uiterst informatieve e-boek.

10. Zalm

Haal bij de visboer gerookte zalm. Zalm bevat veel gezonde vetten en gaat prima samen met guacamole. Tussen de eieren, chocola en alle andere lekkere dingen die je tijdens de paasdagen eet, kan zalm een lekkere afwisseling vormen.

Doordat zalm ook veel eiwitten (en gezonde vetten) bevat, stimuleert het ook je metabolisme. Zodoende draagt het bij aan een gezond gewicht. Handig toch?

11. Eigengemaakte pesto

Ook pesto maak je in een handomdraai en tijdens de paasdagen is het misschien een mooi moment om dat eens te proberen. Je maakt het als volgt; je neemt de blaadjes van een basilicumplantje en doet deze in een bakje. Daar doe je wat extra virgin olijfolie bij en een handje pijnboompitten en wat Parmezaanse kaas.

Wederom mix je met de staafmixer alles tot een gladde substantie. Beetje peper en (Keltisch zee) zout toevoegen en klaar ben je.

Basilicum bevat ook veel vezels en heeft een ontgiftende werking op je lever. Ook staat basilicum bekend als een kalmerend middel. Wil je meer weten over gezond (en lekker) eten? Lees dan dit geweldige e-boek eens.

12. Tonijnsalade

Ook tonijnsalade kun je zelf maken. Wellicht een leuk idee voor de paasdagen? Je maakt het heel simpel; je neemt een blikje tonijn, op water, wat augurk, kappertjes, een charlotje, verse peterselie, eventueel wat zwarte olijven en wat verse peper voor de smaak.

Als je meer lekkere, gemakkelijke en gezonde recepten wilt zien, bezoek onze receptenpagina dan eens.

En, wat kan jij hiermee?

Kan je al die lekkernijen eigenlijk onbeperkt eten? Nou, overdaad schaadt natuurlijk. Maar dat geldt voor alles. Maar deze 12 lekkere voedingsmiddelen bevatten elk voldoende gezonde stoffen waardoor ze je voeden en verzadigen. Hierdoor eet je totdat je genoeg hebt.

Het punt met geraffineerd eten (wit brood, worstjes, gezoete zuivel) is dat ze amper verzadigen, waardoor je er meer van eet dan dat je eigenlijk nodig hebt. Hierdoor kan, na verloop van de tijd, overgewicht ontstaan en tijdens de paasdagen zou je je opgeblazen en vermoeid kunnen voelen.

Zie jij ook het nut van een gezond gewicht en gezond eten, maar weet je niet goed waar je zou beginnen? Bestel deze leuke aanbieding.

Ik hoop dat je paasdagen gezellig en leuk worden en vooral dat je geniet van de mensen om je heen en de lekkernijen.

Leuke post?

Vond je deze post ook leuk en wil je meer? Ga dan naar de homepage en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Bronnen:
(1) https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasen

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Kun je diabetes type 2 voorkomen en genezen?

Lees meer
Mentaal welzijn

Wat kun je leren van de Wolf van Wall Street?

Lees meer
Redactie

Pittige workouts in de sportschool? Denk aan je gezondheid!

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update