menu
NLbewustgezons logo

Er bestaan veel manieren waarop je je leven aangenaam kunt maken. Ik heb er 10 voor je op een rijtje gezet. Deze manieren, die je leven aangenaam maken, zijn onderbouwd, door onderzoeken. Zo is het bijvoorbeeld erg aangenaam om in de zon te liggen. Maar wist je dat de zon je kan beschermen tegen allerlei vervelende aandoeningen? Nou, lees lekker verder over gewoontes die je leven aangenaam maken én gezond. 

Vele factoren kunnen je leven aangenaam maken

In deze blog heb ik 10 factoren voor je uiteen gezet die je leven aangenaam kunnen maken. Natuurlijk bestaan er veel meer factoren.Aangenaam. Meer weten over gezond leven? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

1. Ga de zon in

De zon is niet alleen aangenaam, lekker warm, maar ook een belangrijke leverancier van vitamine D. Vitamine D draagt bij aan het voorkomen van diabetes 2, artritis en de spierziekte MS (1). Je zou de zon dus als een beschermer kunnen zien. Maar goed, waarom werden wij dan steeds gewaarschuwd dat de zon juist zou kunnen leiden tot huidkanker? Dat is een beetje onduidelijk. Het tijdschrift Elsevier (2) schreef in 2005 al een artikel dat de zon goed voor je is.

2. Slaap voldoende

Slapen kan niet alleen heel erg aangenaam zijn. Door een goede nachtrust voel je je fit en er wordt zelfs gesteld dat slapen net zo belangrijk is als gezond eten en voldoende lichaamsbeweging. Een goede nachtrust heeft dus positieve effecten op je gezondheid. Wist je dat goed slapen ook bijdraagt aan een gezond gewicht? Wetenschappers van de Universiteit van Harvard hebben dat onderzocht (3).

3. Meer wandelen

De mens is gemaakt voor matig intensieve beweging en een wandeling maken is daar een voorbeeld van. Volgens onderzoekers aan de Universiteit van Maastricht is dagelijks wandelen zelfs beter dan 1 uur intensief sporten. Wandelen is dus niet alleen aangenaam, het draagt ook bij aan het voorkomen van ziekten als diabetes 2 en hart- en vaatziekten (4).

4. Doe aan krachttraining

Spieren verbranden veel meer calorieën en nemen veel minder plek in als lichaamsvet. Krachttraining maakt je dus slanker. Daarnaast kent krachttraining het zogenaamde after burn effect. Dit houdt in dat gedurende 48 nadat je je spieren hebt getraind, je spieren extra energie nodig hebben. Een deel van die energie komt uit je vetreserves. Dat is dus best aangenaam.

Krachttraining is succesvol ingezet bij mensen met overgewicht (obesitas) en diabetes 2 en die een probleem hadden met hun mobiliteit. Dankzij het trainen van de spieren werd het proces van verminderde mobiliteit vertraagd (5).

5. Wees lief voor je darmen

Al je eten wordt in je darmen verwerkt je lijf in. Je darmen zijn super belangrijk voor je. Je darmen bepalen in belangrijke mate je weerstand en ze hebben zelfs een relatie met overgewicht en auto-immuunziektes. Het blijkt dat, indien je darmflora niet goed werkt, door bijvoorbeeld het (regelmatig, of op vroege leeftijd) gebruik van antibiotica een mens een verhoogde kans heeft op overgewicht en auto-immuunziektes (6). Niet echt aangenaam.

Hoe ben je dan lief voor je darmen? Je darmen zijn, naast gezonde voeding (je weet wel; vitaminen, mineralen, vezels niet teveel koolhydraten, goede eiwitten en gezonde vetten) dol op lichaamsbeweging en het ontladen van stress.

6. Goede relaties

Goede relaties met je naasten en je geliefden is niet alleen bijzonder aangenaam, het heeft ook bijzondere gezondheidsvoordelen. Zo helpt het regelmatig luchten van je hart enorm bij het voorkomen van hartziekten (7). Het levende bewijs hiervoor waren de Italiaanse inwoners van het Amerikaanse dorp Roseto. Een arts onderzocht in de jaren ’50 van de vorige eeuw naar de reden van het ontbreken van hartziekten in het dorpje Roseto.

Hiervoor onderzocht hij van alles; de drink-, eet- en beweeggewoonte (en ook de rook-, en alcoholconsumptie). Maar het bleek dat deze factoren niet anders waren dan dat het geval was bij omliggende dorpen. De arts sprak van een mysterie.

7. Zorg voor een gezond gewicht

Zorg dat je geen overgewicht krijgt en blijf op een gezond gewicht (8). Dit stelt dr. Walter Willett, van de Universiteit van Harvard (9). Mocht je overgewicht hebben, ga dan niet op dieet. Een dieet resulteert vaak in het jojo-effect en dikwijls eindig je met meer kilo’s erbij, dan dat eraf zijn gegaan.

Vooral het buikvet is ongezond. In je buik zitten allerlei organen en als die omgeven worden door vet, dan zouden tumoren gemakkelijker kunnen ontstaan. Niet erg aangenaam dus. Een gezond gewicht is het resultaat van dagelijks gezonde keuzes maken in je voeding- en in je beweegpatroon, voldoende slaap en goed omgaan met stress.

8. Gezondheid is geen hype

Je gezondheid is geen hype. Eigenlijk kun je stellen dat het eten dat onze voorouders – de jager-verzamelaars – aten, op ons lijf geschreven is. Dit voedingspatroon wordt ook wel het Paleo-dieet genoemd. Je kunt ook stellen dat veel voedingsmiddelen die tegenwoordig te koop zijn, helemaal niet bij ons passen. Hierbij kun je denken aan geraffineerde koolhydraten, suiker, het vele zout dat verwerkt is in bewerkte voeding, E-nummers en wat te denken van de bestrijdingsmiddelen.

Maar goed, je gezondheid is geen hype en daarmee probeer ik het volgende te zeggen; elk jaar wordt er wel weer een nieuw dieet (Atkins, Montignac, Sonja Bakker, dokter Frank) onder de aandacht gebracht, wordt er weer een nieuwe bewegingsvorm gepromoot (Zumba, CrossFit, BodyPump, Insanity) of worden voedingsmiddelen onder de aandacht gebracht onder de naam superfoods.

Het punt achter al die lanceringen van die producten – sommigen zijn echt wel ok – is dat er ergens iemand zit die er veel geld aan verdient. Wist je dat simpele groenten als spinazie, andijvie en wortelen ook superfoods zijn? Ze zijn veel goedkoper en doen je ook veel goed.

9. Geen calorieën tellen, maar bijhouden wat je eet

Er bestaan afslankmethodes waarbij de deelnemers hun dagelijkse calorie-inname tellen. Dit kan een bijzonder confronterende bezigheid zijn en niet echt aangenaam om dagelijks te doen. Maar het kan een hoop opleveren. Denk hierbij aan de bewustwording van alles wat je in je mond stopt. Misschien niet aangenaam, maar het kan wel effectief zijn.

Maar goed, de meeste mensen zullen het niet volhouden om hun hele leven lang de calorieën te tellen van alles wat ze dagelijks in hun mond stoppen. Gelukkig bestaat er een bijzonder simpele manier, die iedereen kan toepassen. Denk in gezonde en ongezonde producten.

  • Gezonde producten zijn bijvoorbeeld groente, fruit, noten, paddenstoelen, vette vis, grasgevoerd rundvlees, kip, gevogelte, schaaldieren, olijfolie, knollen, volkoren en spelt brood, verse (blad)kruiden, bonen en peulvruchten.
  • Ongezonde producten bij producten met toegevoegde suikers, smaakmakers en die vaak teveel zout bevatten. Dergelijks producten staan ook wel bekend als bewerkt eten, junk food, fast food, snoep, koeken, frisdrank en noem het maar op.

Spreek met jezelf een limiet af van hoeveel ongezonde producten je maximaal mag eten, op een dat. De rest van de dag eet je gezonde producten. Als je gezond bezig wilt zijn, dan zorg je er natuurlijk voor dat het merendeel van je voeding uit de eerste categorie komt.

10. Omgaan met stress

Iedereen ervaart wel eens stress. Stress activeert de hormonen adrenaline en cortisol. Het kan weinig kwaad om af en toe stress te ervaren, maar in Nederland leiden bijna 1,7 miljoen mensen aan stress als gevolg van een hoge werkdruk (10). Stress kan onder andere leiden tot een hoge bloeddruk, een verminderde werking van je immuunsysteem, overgewicht en een burn out. Niet echt aangenaam dus.

Derhalve is het belangrijk om de stress die je dagelijks opbouwt van je af te laten vloeien. Dit kan om een aantal manieren. Hierbij kun je denken aan lichaamsbeweging, minder suiker te eten en het stimuleren van je eigen natuurlijke en lichaamseigen feel good stofjes. Die feel good stofjes zijn je neurotransmitters, ze zorgen ervoor dat je je lekker, aangenaam, gelukzalig en euforisch kunt voelen.

Wat kun jij ermee?

Omdat ik vrij praktisch van aard ben, stel ik mijzelf geregeld de vraag: ‘Wat kan ik ermee?’ Deze 10 punten dragen bij aan een aangenaam en gezond leven, een lekker gevoel en eventueel dragen deze punten ook bij aan gewichtsreductie. Maar goed, het staat en valt altijd bij wat jij gaat doen.

Het is altijd belangrijk om de vertaalslag te maken van theorie naar praktijk. Ofwel ‘Weten omzetten in DOEN!’ Als je NLbewustgezond.nl vaker bezoekt – en dat zijn gelukkig heel veel mensen en daar ben ik dus heel erg blij mee – dan heb je die kreet wellicht al vaker gezien.

Kun jij een zetje in je rug gebruiken, om je krachtiger, authentieker en zekerder te voelen? Download dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Je kunt veel meer, dus doe dat dan ook!

Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe.

Aangenaam leven en gezond leven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil je meer weten over gezond leven (en je gezond voelen)? Download dan ook het geweldige e-boek Gezond in 10 stappen.

Veel mensen lezen trouwens ook het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Review schrijven

Wil je ook een leuke review schrijven? Op het gebied van reviews werk ik samen met de onafhankelijke organisatie Feedback Company. Natuurlijk ben je er helemaal vrij in om te doen.

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je ook aan voor de maandelijkse nieuwsbrief, vol met gezonde tips en inzichten.

Bronnen:
(1) http://www.theoptimist.nl/zon-zonnen-gezond/
(2) http://www.elsevier.nl/Algemeen/nieuws/2005/4/De-zon-is-goed-voor-u-ELSEVIER025405W/
(3) http://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-causes/sleep-and-obesity/
(4) http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Main1/SiteWide/SiteWide4/SlenterenBeterVoorDeGezondheidDanSporten1.htm
(5) http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1110294
(6) https://www.nlbewustgezond.nl/wees-lief-voor-je-darmen/
(7) http://www.nytimes.com/2008/11/30/books/chapters/chapter-outliers.html?pagewanted=all&_r=0
(8) Eet, drink en blijf slank & gezond! Walter Willett(ISBN 90 215 4161 0)
(9) http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/weight-control/
(10) http://www.utwente.nl/hr/vgm/gezondheid/gezonde-leefwijze/stress/oorzaken-gevolgen/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Minder suiker, hoe doe je dat?

Lees meer
Blog

Een gezond voedingspatroon preventief tegen ziektes?

Lees meer
Redactie

Ongewenst urineverlies: tips om incontinentie tegen te gaan

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update