Menu

Blog

Cart

2014-09-22

Lichaamsvet kwijt rakenDe gemakkelijkste manier om lichaamsvet kwijt te raken is om bepaalde voedingsmiddelen, in de eerste plaats, niet te eten. In de tweede plaats, wanneer je jezelf te zwaar vindt en je wel wat lichaamsvet kwijt kunt, zul je een wat zwaardere en langduriger weg bewandelen. Je zult meer aan lichaamsbeweging gaan doen. Er zijn 2 typen lichaamsbeweging uitermate geschikt voor het verbranden van je lichaamsvet; matig intensieve beweging en krachttraining.

Bepaalde producten mijden

Voorkomen is beter dan genezen. Dus als je ervoor zorgt dat je vetmassa niet groeit, dan heb je al een boel gewonnen. Met welke voedingsmiddelen zorg je ervoor dat je lichaamsvet niet toeneemt in massa. Voedingsmiddelen die je het beste kunt mijden zijn producten die relatief veel transvetten, enkelvoudige koolhydraten, suiker, te veel zout en verzadigde vetten bevatten. Hierbij kun je denken aan vlees, zuivelproducten, tafelsuiker, snacks, fastfood, candy barst, koeken, taarten, kant-en-klaar maaltijden, witte rijst, wit brood en pasta. Blijft er dan nog wel wat over, wat je wel kan eten? Ja zeker en veel ook. Dat lees je straks. Nu eerst even een korte uitleg waarom je bovenstaande producten je vetpercentage laten toenemen.

Waarom laten zij je lichaamsvet toenemen?

Transvetten en suiker zijn erg calorierijk en bevatten weinig bouwstoffen. Ze verzadigen dus niet goed, terwijl ze wel veel energie bevatten. Een voorbeeld; een patatje met ketchup (in ketchup zit suiker) bevat bijna net zoveel calorieën als 6 bruin volkoren boterhammen, met boter en jam. Vraag je nu eens af of jij tijdens de lunch zoveel boterhammen eet. Eet je er ook nog een frikandel bij? Tel er dan nog maar een paar boterhammen bij op. Je snapt wel dat dit overschot aan calorieën toch ergens heen gaat. Je lichaam is, vanuit evolutionair oogpunt, zo geprogrammeerd, dat het overschotten opslaat in je vetreserves.

Je lichaam kan het niet aan

De mens heeft nog steeds hetzelfde lichaam als 150.000 jaar geleden. Tussen die tijd en tot ongeveer 1970 is er altijd voedselschaarste geweest. Ons lichaam heeft dus nog nooit zoveel calorieën, voor zo een lange periode hoeven te verwerken.  Er was altijd wel een voedselschaarste, waardoor onze voorouders weer kilo’s inteerden op hun gewicht. Dat is nu dus niet meer zo. Ons lichaam heeft zich echter nog niet aangepast aan overschotten. Ook is ons lichaam nog niet geprogrammeerd om suiker en enkelvoudige koolhydraten goed te verwerken.

Mijd enkelvoudige koolhydraten en suiker

Enkelvoudige koolhydraten bestaan uit zetmeel en suikers. Je vindt deze enkelvoudige koolhydraten in pasta, witte rijst, en wit brood, maar je vindt ze ook in koek, taart en veel industrieel bereid voedsel en junk en fastfood. Enkelvoudige koolhydraten worden snel in je bloed opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel piekt. Hierdoor pompt je alvleesklier grote hoeveelheden insuline in je bloedbaan, om die bloedsuikerspiegel te kunnen verwerken. Die pieken zijn niet goed voor je en leiden tot energieschommelingen en hongergevoelens waardoor je weer wat wilt eten. Hierdoor ontstaan weer nieuwe calorie-overschotten, die worden opgeslagen als lichaamsvet.

Vervangen voor gezonde voeding

Gezonde VoedingTransvetten, enkelvoudige koolhydraten en suiker kun je prima vervangen door onverzadigde vetten, complexe koolhydraten en kruiden. Onverzadigde vetten vind je onder andere in noten, zaden, olijfolie en vis. Complexe koolhydraten vind je terug in voedingsmiddelen als quinoa, amaranth, kikkererwten, linzen, bonen, kapucijners, volkoren producten als brood en pasta en zilvervliesrijst. Suiker is een onderwerp van veel discussie en veel wetenschappelijk onderzoek. Er zijn honderden wetenschappelijke studies gedaan naar de verwoestende effecten van suiker. Het is bijzonder slecht voor je. Momenteel woedt er een discussie en zijn er onderzoeken gaande om suiker aan te merken als een verslavend goedje. Suiker zit onder andere in pakjes en blikken soep en saus. Koop die producten niet meer en vervang de smaakmaker suiker door kruiden. Kruiden kennen een stimulerende en soms zelfs medicinale werking op je lichaam.

Vlees en zuivel

Een korte alinea over deze 2. Vlees is een enorme bron van calorieën en je hoeft niet iedere dag vlees te eten. Een ons of 2 per dag is genoeg, maar de kans is groot dat jij meer dan dat eet. Zuivel, tot slot, behoeft weinig beschrijving. Zuivel, in de vorm van koemelk is alleen goed voor baby’s. Zij kunnen lactose verdragen. Voor de rest van de mensen is het drinken van melk en daaraan gerelateerde producten niet nuttig. Het is zelfs ongezond en kan een bron zijn van allergieën en chronische aandoeningen als astma. Je leest hier meer over in mijn e-boek Gezonde Voeding. In dat boek, of de paperback, lees je op een gemakkelijke manier welke voeding bijdraagt aan een gezonde levensstijl en welke niet.

Beweging

Wanneer je in het verleden dan toch wat lichaamsvet hebt geaccumuleerd, dan zijn matig intensief bewegen en krachttraining effectieve manieren om van dat vet af te komen. Wanneer je hiermee start, is al vrij snel resultaat merkbaar. Bij matig intensief bewegen kun je denken aan wandelen, huishoudelijke klussen, traplopen, fietsen naar je werk en seks. Hoewel sommigen dat laatste wellicht heel intensief beleven. Door matig intensieve beweging verbrand je direct lichaamsvet. Dit kan wel oplopen tot het verbranden van 250 kcal. per uur. Door dagelijkse een uur matig intensieve lichaamsbeweging verbrand je in een maand dus 30 x 250 = 7.500 Kcal aan lichaamsvet. Dat staat gelijk aan 1 kilogram vet.

Bij krachttraining kun je denken aan jezelf opdrukken, sit-ups voor je buikspieren en squats voor je beenspieren. Bij krachttraining spreekt je lichaam in eerste instantie je voorraad koolhydraten aan. Deze bevindt zich in je spieren en rond je lever. Wanneer je klaar bent met de training, vult je lichaam die voorraad weer aan met calorieën die anders als lichaamsvet zouden worden opgeslagen. Maar er is meer. Na krachttraining is er sprake van een zogenaamd after burn effect. Krachttraining vraagt meer van je spieren dan matig intensieve beweging. Dus duurt het herstel langer. Tijdens die herstelperiode, ongeveer 48 uur, verbranden je spieren extra calorieën.

Spiermassa, metabolisme en niet naar de sportschool

Je merkt al dat je voor beide bewegingstypen niet naar de sportschool hoeft. Je kunt het gewoon in en rond het huis doen. Door krachttraining neemt je spiermassa toe en spieren vragen heel veel energie, dus calorieën. Voor het in stand houden van 1 kilogram spier, verbrandt je lichaam wel 100 Kcal. per dag. Dat is 10x meer dan 1 kilogram lichaamsvet. Het loont dus om spiermassa te op te bouwen. Nog een voordeel van krachttraining is dat je metabolisme toeneemt. Je metabolisme, ofwel je spijsvertering, vraagt ook om energie. Dus als je metabolisme toeneemt, verbrand je automatisch meer calorieën. Zeg dus maar gedag tegen dat lichaamsvet.

 

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Schaam jij je voor je lichaam? Heb je het gevoel dat je achter loopt? Voel jij je onzeker (over wat dan ook)? Heb je te weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Als gediplomeerd voedingsadviseur en ervaringsdeskundige kan ik je helpen. Alles wat ik weet deel ik met je in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Gezonde wintergroenten die je op de been houden

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom vind je weinig gezonde voeding in de supermarkt?

Lees meer
Blog

Hoe worden Japanners gezond oud?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer