menu
NLbewustgezons logo

Gewoontes veranderenVaak maken mensen plannen om bijvoorbeeld slanker te worden, af te vallen en fitter te worden. Soms gaan ze zelfs zover dat ze een heel duidelijk doel stellen. Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat ze de Mont Ventoux gaan opfietsen, of de marathon van Amsterdam gaan lopen. Het zijn vaak goede voornemens, maar helaas komt het er nooit van. Hoe kan dat? Dit komt hoofdzakelijk doordat deze mensen vergeten hun gewoontes te veranderen. Dit is een mentaal proces. Hoe kun je nou iets veranderen in je leven, als je gewoon hetzelfde blijft doen?

Besluit om gewoontes te veranderen

Meestal neem je een besluit om het dit jaar helemaal anders te gaan doen, rond de jaarwisseling. Dit jaar ga je wat meer sporten, want je vindt jezelf bijvoorbeeld te zwaar of je wilt een ambitieuze sportieve prestatie neerzetten. Je goede voornemen is dan ook bijvoorbeeld om gezonder te eten en meer te bewegen. Je gaat het in 2014 heel anders doen, neem je jezelf voor. De wens is er, nu nog de actie. Met het knallen van het vuurwerk en het ontkurken van de champagne luidt je het nieuwe jaar in en kijk je vol vertrouwen naar de mooie dingen die gaan komen. Maar je vergeet je gewoontes te veranderen, waardoor je voornemens wensen blijven en niet uitkomen.

Wensen omzetten in daden, door gewoontes te veranderen

Waarschijnlijk herken je in bovenstaande alinea wel wat. Dat is niet zo erg, je hoeft je niet schuldig te voelen. Je vindt het gewoon moeilijk om plannen om te zetten in daden. Het is vooral een mentaal proces. Je zit met de bekende wat, wanneer, waar en hoe vragen. Deze vragen zijn ook lastig, ze confronteren je. Maar goed, hoe kun je dat oplossen? Het omzetten van plannen in daden, doe je door je gewoontes te veranderen. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook. Wanneer je steeds hetzelfde blijft doen, dan is het resultaat ook hetzelfde. Eigenlijk weet je het resultaat al en wellicht geloof je er al niet eens in. Maar wanneer je begint een aantal gewoontes te veranderen, dan verandert ook automatisch de uitkomst. Wanneer jij van plan bent gezonder te leven in 2014 en je blijft snacken in de bedrijfskantine, je blijft bladerdeeg broodjes kopen bij de stationsrestauratie en je blijft ‘s avonds op de bank zitten, dan komt er natuurlijk niets van terecht. Maar dat wist je al. Is het je goede voornemen om een paar kilo af te vallen, maar je blijft dezelfde gewoontes uitvoeren, dan verandert er niets.

Wat kun je doen, zodat het wel lukt?

Schrijf je doel eens op een stuk papier. Schrijf op wat je wilt bereiken en wanneer je dat wilt doen. Schrijf bijvoorbeeld op dat je in augustus 2014 de Mont Ventoux wilt opfietsen. Dat is best een ambitieus doel, maar het is haalbaar. Nu weet je dus al hoeveel tijd je hebt om aan je doel te werken, 8 maanden. Je kunt vandaag al beginnen, ga bijvoorbeeld naar de schaatsbaan. Bind je schaatsen om en ga schaatsen. Vind je schaatsen niet leuk, abonneer je op een sportschool en werk daar aan je kracht en je conditie. Je hebt immer sterke benen nodig om de berg op te komen. Wil je 10 kilo afvallen in 2014, dan is het proces identiek. Begin vandaag door je gewoontes te veranderen.

Door de eerste stap te zetten, heb je al een belangrijke barrière geslecht. Je bent begonnen! Nu is het zaak om die nieuwe gewoontes nog vol te houden. Beiden zijn vooral een mentale kwestie. Je merkt vanzelf wel dat die trainingsarbeid, van 2 tot 3 keer in de week sporten, andere voeding van je vraagt. Dus maak je andere keuzes in je voedingspatroon. Het is een keuze om gewoontes te veranderen van het eten van een banaan in plaats van een snack te eten. Het is ook een keuze je gewoontes te veranderen om water of thee te drinken in plaats van frisdrank. En zo ben je stapje voor stapje bezig om je gewoontes te veranderen. Hoe meer gewoontes je kunt veranderen, van ongezond naar gezond, hoe makkelijker jij je doel haalt. Je merkt al dat je niet het roer radicaal hoeft om te gooien, het gaat stapje voor stapje.

Gezonde VoedingIedereen snapt dat groenten, noten, volkoren producten, vis, olijfolie en water een gezondere basis vormt dan fastfood, snacks, snoep en frisdrank. En iedereen begrijpt ook wel dat een actieve levensstijl, met veel beweging, gezonder is dan maanden lang op de bank tv kijken. Wat heeft de tv je eigenlijk gebracht? Je zit te kijken naar andermans leven. Je kunt er ook voor zorgen dat ze naar jou gaan kijken. En dat gaan ze ook doen, wanneer jij in augustus fit en wel je die berg op fietst. Of dat jij die 10 kilo kwijt bent. Mensen zullen feliciteren en je vragen: “Hoe heb je het voor elkaar gekregen”? En dan antwoord jij met iets van: “Ach, je neemt je iets voor en dan begin je gewoon…”.

Om je op weg te helpen kun je mijn e-boek Gezonde Voeding kopen. Daarin beschrijf ik welke voedingsmiddelen bijdragen aan je doelen en welke niet. Ook lees je een persoonlijk relaas over mijn Mont Ventoux ervaringen. Wanneer je liever een gewoon boek leest, bestel Gezonde Voeding dan bij bol.com.

 

NB. Sommige psychologen stellen dat je je doelen beter tegen niemand kunt zeggen, hou het doel voor jezelf. Door erover te praten krijg je al een goed gevoel en de goedkeuring van anderen. Dit goede gevoel en deze positieve bekrachtiging leidt je af van het daadwerkelijk werken aan je doel. Je doet het dus niet. Anderen stellen juist om het van de daken te schreeuwen. Dit resulteert namelijk in een druk die je opgelegd wordt. Je hebt iets geroepen en nu verwacht je omgeving resultaat. Als je dat niet behaalt, ga je een beetje af. Of je nu voor het ene of het andere kiest, is aan jou.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Ketose stimuleren om vet te verbranden en af te vallen

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 Tips voor een gezonde levensstijl

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezond eten klinkt simpel, maar hoe doe je het eigenlijk?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update