menu
NLbewustgezons logo

superfoodSuperfood staat erom bekend dat het bol staat van de vitaminen, mineralen en de antioxidanten. Superfood zou je gezondheid een boost geven en het zou van verre, exotische bestemmingen afkomstig zijn. Goji bessen, acai bessen en bijenpollen hebben gezonde eigenschappen en kunnen je goed doen. Maar ze zijn ook best prijzig. Gelukkig bestaan er veel goedkope alternatieven. Ze zijn weinig sexy en wellicht al heel erg bekend. Maar goed, waarom zou je meer betalen voor exotisch superfood, terwijl de groenteboer veel goedkopere alternatieven biedt?

Superfood uit de gewone winkel

Superfood hoeft helemaal niet duur te zijn. De term superfood doet overigens ook vermoeden dat het (super)eten allerlei magische en hyper-gezonde effecten op je heeft. Dat mag dan in een aantal gevallen ook wel zo zijn, die gezonde claims slaan – over het algemeen – niet nergens op.

Maar die claims komen met een prijs. Een handje dure goji bessen bijvoorbeeld, zou je kunnen vervangen door een goedkoper alternatief van bessen, bramen en aardbeien. In de onderstaande superfood lijst heb ik 10 gezonde – en alledaagse – voedingsmiddelen die zich kunnen meten met de ‘superkracht’ van superfood.

Overzicht in de vitaminen en mineralen

In de onderstaande lijst van goedkoop superfood kom je een hoop vitaminen en mineralen tegen. Ik zou per superfood de werking van deze gezonde stofjes kunnen beschrijven, maar dan wordt het wel een heel lang verhaal en wordt er een hoop herhaald. Vandaar deze oplossing:

  • Als je wilt weten wat al die vitamines doen, lees dan dit stuk voor een mooi overzicht van alle vitaminen.
  • Wil je weten wat de verschillende mineralen zijn, lees dan dit stuk even.

1. Boerenkool

Boerenkool zit bomvol met vitamine A, B6, C en K en de mineralen mangaan, koper, calcium en kalium. Je kunt het rauw eten, in een stamppot mixen en veel mensen maker er middels een blender of een slow juicer, een sapje van. Het bevat ook veel vezels en dat maakt het bijzonder geschikt om een verzadigend gevoel te bewerkstelligen.

Boerenkool is overigens familie van broccoli, bloemkool en spruiten.

2. Andijvie

Andijvie bevat veel vitamine A en C en diverse mineralen. Deze superfood helpt je om je weerstand te boosten. Ook ontgift andijvie je lever, zodat deze beter kan functioneren. Verder stimuleert het de aanmaak van rode bloedlichaampjes en is het goed voor je maag en je hart.

Het wordt vaak in stamppotten verwerkt, maar je kunt er ook een salade van maken.

3. Spinazie

Spinazie bevat de mineralen ijzer, mangaan, magnesium, calcium en selenium en de vitaminen C, K, A, B2 en B6. Spinazie helpt, net als boerenkool voor een goede darmwerking. Ook doet het je botten goed en je geheugen en kan het preventief werken tegen hartziekten en artritis.

Spinazie kun je koken, roerbakken en in salades verwerken. Ook wordt spinazie wel in groentesappen verwerkt door mensen die ’s ochtends – bijvoorbeeld – een gezond sapje voor zichzelf bereiden.

4. Postelein

Deze superfood bevat veel vitamine A en C en is rijk aan de mineralen ijzer, magnesium, mangaan en koper. Ook bevat postelein vrij veel omega 3. Dit zijn super gezonde vetten die je hersenen erg goed doen. Ook postelein bevat antioxidanten en het kan derhalve ontstekingen voorkomen. Postelein wordt niet veel meer gegeten en dat is best zonde.

5. Bleekselderij

Deze superfood bevat veel vitamine C en B. Vitamine C is ook wel een antioxidant. Antioxidanten maken allerlei schadelijke stoffen onschadelijk, zodat diverse chronische aandoeningen en ontstekingen voorkomen kunnen worden. Bleekselderij kent ook vochtafdrijvende, bloeddruk- en cholesterolverlagende eigenschappen.

6. Gember

Gember wordt veel gebruikt in de Aziatische keuken en dat is niet zonder reden. Het zit bomvol gezonde stoffen (mineralen, antioxidanten en vitaminen) die je lichaam helpen ontgiften en te beschermen tegen hart- en vaatziekten en kanker.

Gember bevordert ook de aanmaak van speeksel. Hierdoor verteert je eten beter en dat kan ervoor zorgen dat je een beetje afvalt. Alle beetjes helpen. Dit superfood smaakt behoorlijk heftig, dus gebruik er niet teveel van in je eten. Je kunt het – net als knoflook – meebakken in de olie, voordat je de groente wokt.

Van gember kun je ook thee trekken. Lekker, gezond en warm.

7. Knoflook

Er worden onderzoeken uitgevoerd naar de medicinale werking van dit superfood. Knoflook kent tal van positieve uitwerkingen op je lichaam. Knoflook heeft een gezonde uitwerking op je hart- en bloedvaten, je bloedsomloop en het kan je cholesterol verlagen.

8. Uien

Veel mensen verwerken ui in hun eten en dat is een behoorlijk gezonde gewoonte. Een ui is echt een superfood. Uien hebben een positieve uitwerking op je spijsvertering, ze werken ontstekingsremmend, ze verlagen je bloedsuikerspiegel, ze zijn goed voor je hart- en bloedvaten.

Het verwerken van uien in je eten zou cariës en hongerpieken tegen kunnen gaan. Dat laatste kan je helpen bij gewichtscontrole of afvallen. Uien bevatten veel vitamine C en het mineraal chroom.

9. Kokos olie

Kokosolie of kokosvet bestaat uit verzadigde vetten, maar wel goede verzadigde vetten. Kokosolie kent tal van gezonde uitwerkingen. Dit superfood is rijk aan vezels, het helpt indien je wilt afvallen, het werkt ontstekingsremmend en het stimuleert de opname van andere voedingsstoffen.

Kokosolie is prima om in te bakken en in te braden.

10. Havermout

Wetenschappers van de Universiteit van Harvard School of Public Health hebben – na een groot onderzoek – geconcludeerd dat het dagelijks even van een kom havermout, je levensduur kan verlengen. Havermout is daarmee met recht een superfood.

Wat kan jij hiermee?

Ik hoop dat je nu een beetje bewuster bent over het superfood dat al jarenlang bij de groenteboer – en op de versafdeling van de supermarkt – verkrijgbaar is. Deze lijst van 10 is natuurlijk veel te kort. We hebben het namelijk niet eens gehad over broccoli, bieten, erwten, asperges, courgette, avocado, paksoi, wortelen, lijnzaad, noten, vette vis (omega 3), koriander, blauwe bessen, banaan, citroen en cranberry’s van Ter Schelling. Allemaal superfood.

Bespaar dus wat geld en koop groente en fruit dat je al kent.

Kies voor Gezonde Voeding

Gezonde VoedingVoeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Bron:
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/
https://en.wikipedia.org/wiki/Superfood

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Afvallen zonder dieet. Hoe doe je dat?

Lees meer
Mentaal welzijn

Nelson Mandela

Lees meer
Gezonde levensstijl

Voorkomen is beter dan genezen.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update