Je doelen behalen doe je zo. Het is niet moeilijk
Iedereen heeft doelen. Doelen kunnen betrekking hebben tot tal van zaken. Zo kun je doelen hebben in je werk, je wilt bijvoorbeeld een promotie. Of in je privéleven, je wilt goede, duurzame en gelukkige relaties. Misschien heb je doelen in je sport. Zo wil je bijvoorbeeld een marathon lopen of de Mont Ventoux op fietsen. Doelen kunnen ook wat groter zijn. Denk hierbij aan financiële onafhankelijkheid, je eigen bedrijf, of positief bijdragen in het leven van anderen. Heel veel mensen wensen dat zij datgene kunnen doen, wat zij oprecht willen doen. Maar ja, hoe doe je dat en waar begin je mee? Met deze blog hoop ik je inspiratie te geven om dergelijke doelen en dromen na te jagen.
Doelen, ideeën en dromen
Ideeën zonder doelen zijn dromen. Het zijn luchtkastelen. Steve Jobs stelde ooit dat de rijkste plek op aarde het kerkhof is. Hij bedoelde daarmee dat heel veel mensen hun dromen niet uitvoeren en ze meenemen in hun graf. Beetje cru uitgedrukt, maar er zit een behoorlijke kern van waarheid in.
Hoe mooi is het, indien jij het idee – dat nu nog in je hoofd zit – omzet in een uit te voeren plan?
8 Inzichten die je helpen om je doelen te realiseren
Een idee, of een droom is niet concreet. Het wordt pas concreet indien jij er iets mee gaat doen. De onderstaande 7 inzichten zijn bedoelt om je op weg te helpen.
1. Definieer je doelen in BHAG’s
BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal, ofwel een doel dat wat verder gaat dan de gebruikelijke doelen. Je kent ze wel: ‘Ons doel is om ons marktaandeel uit te breiden van 10 naar 12%’ (jeuk!). Wat voor een BHAG zou Steve Jobs gehad hebben toen hij de iPod, iPhone en de iPad lanceerde?
‘Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll be amoung the stars (1)’. Mensen die hun doelen op dergelijke manier stelden zijn (waren) Steve Jobs – die veranderde diverse industrieën – Richard Branson, Arnold Schwarzenegger, Bill Gates, Elon Musk (Tesla en PayPal) Steven R. Covey en talloze anderen die grootse dingen hebben gepresteerd.
Door je doelen zeer ambitieus te definiëren, dwing je jezelf om op andere manieren te denken. En dat is belangrijk. Want je zult je doelen alleen bereiken indien je anders denkt. Als je op dezelfde manier – als dat je nu denkt – blijft denken, dan wordt het resultaat dienovereenkomstig.
2. Breng focus aan in je handelen
Je kunt nu eenmaal een aantal dingen heel erg goed. Leg de focus op de dingen die je goed afgaan. Hierdoor kom je een stuk dichterbij het realiseren van je doelen. Om het simpel te zeggen; als je niet goed bent in performen – maar wel houdt van films/podiumkunst/festivals – zet je ambitie om door te breken op een podium (zingen, dansen, acteren) dan uit je hoofd. Zoek liever iets dat je wel kunt doen op dat gebied en leg daar je focus op.
Een ander voorbeeld; als jij een passie hebt voor bijvoorbeeld wielrennen – en je zult de top daarin nooit bereiken – focus dan op die dingen die je wel kan doen. Je kunt bijvoorbeeld een blog bijhouden over het onderwerp, reizen organiseren (wielertrips), wedstrijden initiëren, seminars geven, materiaal (kleding, voeding, hartslagmeters) verkopen, trainingsschema’s ontwerpen en verkopen, individuele renners begeleiden en nog veel meer.
3. Fuck SMART doelen en wordt SMART
Een SMART doelstelling (Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdsgebonden) levert bij veel mensen jeuk op. En waarom ook niet? In de huidige wereld kun je doelen niet Specifiek en Meetbaar definiëren. Ambitieus kunnen doelen natuurlijk wel zijn. En Realistisch? Lees het stukje van de BHAG nog eens. Dat je een Termijn koppelt aan je doelen is ook nog wel te verkopen.
Maar goed, ik kwam een andere invulling tegen van SMART. Deze luidt Schitterend, Meeslepend, Ambitieus, Revolutionair en tijdsgebonden (2).
4. Werk van subdoel naar subdoel
Je zult je doelen nooit in 1x behalen. Er zijn altijd tussenstappen te nemen. Als dat bij jou niet het geval is, definieer je doelen dan gerust wat ambitieuzer. Maar goed, het werkt motiverend indien je je BHAG opdeelt in kleine, behapbare stukken.
Als jij bijvoorbeeld een eigen bedrijf wilt opstarten – met dat idee dat al heel lang in je hoofd zit – stel jezelf dan eerst eens als (sub)doel om je idee op papier te zetten. Vervolgens ga je een marktonderzoek doen (ook een subdoel), informatie verzamelen (nog een subdoel) en op een gegeven moment ga je gewoon van start (weer een subdoel).
Op deze manier breng je al je doelen helder in kaart, van tekentafel tot realisatie en werk je ze allemaal af.
5. Doe dingen waar je invloed op hebt
Een heel belangrijke reden dat mensen hun doelen niet halen, is dat ze dingen doen waar zij geen invloed op hebben. Als jij een bedrijf hebt dat afhankelijk is van het weer, dan kun je je druk maken het slechte weer, maar je kunt er ook voor zorgen dat jij toegerust bent om dat slechte weer op te vangen.
Je hebt ook geen invloed op de economie, op de wisselkoersen, op de aandelenbeurs, of de economische groei, op het gedrag van mensen en noem het maar op. Er is meer op deze wereld, waar jij geen invloed op hebt, dan wel. Jij hebt echter wel invloed op zaken als je manier van denken, op je handelen (acties), op je output en op de kwaliteit van je werk.
6. De 10.000 uren-regel om je doelen te behalen
De Canadese auteur en onderzoeker Malcolm Gladwell stelde in zijn boek Outliers (Uitblinkers) dat als je ergens goed in wilt zijn, je die vaardigheid 10.000 uren lang dient te oefenen. Die 10.000 uren is het equivalent van ruim 6,5 jaar dagelijkse oefening van ongeveer 4 uur per dag.
Gladwell beschrijft in zijn boek een flink aantal voorbeelden van deze regel. Hierbij kun je denken aan Bill Gates, the Beatles. Maar je kunt ook denken aan topsporters, topondernemers en toppolitici.
Het grote verschil met andere mensen is dat deze succesvolle mensen hun talent jarenlang hebben gevoed met oefening, ervaring en groei.
Wanneer jij dus een aantal doelen hebt, begin dan vandaag. Je hebt namelijk nog een hoop tijd nodig, waarin nog een heleboel gaat gebeuren.
7. Leer van je fouten
Als je wel eens een interview hebt gelezen over iemand die zijn of haar doelen heeft behaald en de interviewer stelt de vraag wat nou de meest leerzame momenten waren van deze persoon, dan meldt deze vaak dat het aan zijn of haar fouten, falen en mislukkingen heeft gelegen dat zij tot zulke prestaties zijn gekomen.
Een fout is niets meer dan een manier die niet werkt. Als je het niet had geprobeerd, dan had je het niet geweten. Doordat je weet dat een bepaalde manier niet werkt, kun je het op een andere manier proberen om dichter bij je doelen te komen.
8. De reis naar je doelen maakt het de moeite waard
Stel je eens een Olympische atleet voor, die jarenlang traint om een fractie van een seconde sneller te zijn dan de concurrentie. Jarenlang traint deze atleet, jarenlang brengt de atleet offers en hoelang duurt het moment dat hij of zij de finish – als eerste – passeert? Juist heel erg kort.
Denk jij dat deze atleet al die jaren heeft kunnen leven op dat – dan nog onbekende – moment? Nee natuurlijk niet! Het is de weg die leidt tot het realiseren van de doelen, die het interessant maakt.
Wat kun jij hiermee?
Zelf ben ik heel erg praktisch ingesteld, dus zou ik willen zeggen – om antwoord te geven op de vraag ‘Wat kun jij hiermee’? – begin gewoon. Start gewoon met datgene waarvan jij denkt dat goed is. Schrijf het op een papier, of praat erover met iemand, of teken het uit. Doe in ieder geval iets.
Veel mensen wachten op het ‘juiste moment’, maar dat komt nooit. Voor je het weet ben je 6,5 jaar verder en ben je nog geen steek opgeschoten. Een andere tip die ik je wil geven is; lees over dit onderwerp. Lees de boeken van Napoleon Hill, Steven R. Covey, De Alchemist van Paolo Coelho en anderen.
Meer weten?
Wat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.
Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.
Bron:
(1) http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/l/lesbrown383867.html
(2) http://www.sanneroemen.nl/smart-doelen-nieuwe-versie/
(3) http://www.businessinsider.com/malcolm-gladwell-explains-the-10000-hour-rule-2014-6?IR=T