menu
NLbewustgezons logo

Toegevoegde suikers vind je in heel veel bewerkte voedingsmiddelen. Als je niet oplet dan krijg je dagelijks wel 40 theelepeltjes (toegevoegde) suikers binnen. Dat is heel veel, maar meestal heeft men dat niet door. En dat is nu juist het punt. Want veel mensen krijgen al die suikers dagelijks binnen, terwijl zij denken verantwoord te eten. De Australische filmmaker Damon Gameau maakte hier een interessante en leuke documentaire over. Deze heet ‘That Sugar Film’. Voor deze film stapte hij tijdelijk over van zijn reguliere voeding – vers en onbewerkt- voor bewerkte producten. In korte tijd merkte hij de enorme verschillen en die wil ik met je delen. 

Toegevoegde suikers in 80% van de producten

Elke dag 40 klontjes suiker, dat is veel. Maar het irritante daaraan is, is dat je dit dus amper door hebt. Die suikers zijn verstopt in producten die gewoon te verkrijgen zijn en dikwijls bestempeld worden als gezond. In zo’n 80% van de producten die in een supermarkt te koop zijn, zijn suikers toegevoegd.

Toegevoegde suikers. Liever gezond? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Er kleven een boel nadelen aan suiker, het wordt dan ook niet voor niets de witte sloper genoemd. D

 

e World Health Organization (WHO) kwam in 2014 met het advies kwam om niet meer dan 6 theelepeltjes suiker per dag te consumeren (1). Dat is dus heel wat minder dan de 40 theelepeltjes die je (in dit geval, de Australiër) per dag binnen krijgt.

Uitgangspunt: Verse voeding

Gameau eet normaal gesproken veel onbewerkte voedingsmiddelen. Dus pure en verse voedingsmiddelen zoals eieren, avocado, groente, fruit, vis en noten. Voor de film schakelde Gameau over naar een voedingspatroon dat als gezond werd bestempeld door de experts.

Voor de film: Overschakelen op ‘gezond’ eten

Dat voedingspatroon bestond uit (bewerkte) ontbijtgranen, magere yoghurt, fruitdrankjes en muesli repen, pasta met saus en groente- en saladegerechten, met sausjes. De voedingsmiddelen die hij at, gedurende het maken van de film, bestond dus uit producten die al zo’n 35 jaar lang, door gezondheidsexperts werden bestempeld als gezond. Echter, ze bevatten allen toegevoegde suikers.

Welke producten niet: de overduidelijk gesuikerde

Gameau vermeed juist producten die overduidelijk suikers bevatten zoals ijs, frisdrank en snoep. Deze producten vallen in de categorie ‘Ja, logisch daar zitten veel suikers in. Duhu’. Die at hij dus niet. Ook bleef zijn totale calorie-inname gelijk. Alleen de voedingsmiddelen werden dus vervangen van vers en onbewerkt naar bewerkt (met toegevoegde suikers).

Wat wat het resultaat van het eten van al die verborgen suikers?

De resultaten van zijn experiment manifesteerden zich al snel:

  1. Gameau kwam snel aan in gewicht
  2. Na 18 dagen vertoonde zijn lever tekenen van leververvetting
  3. Hij ervoer amper meer een gevoel van verzadiging, na het eten
  4. Hij had steeds trek en hij wilde continue snacken
  5. Het ‘dieet’ had een negatieve invloed op zijn humeur
  6. Zijn insuline- en vet metabolisme raakte in de war

De rol van marketing

Damon stelt ook dat de kracht van verpakking en etiketten is enorm. Mensen voelen zich aangetrokken tot een product waar ondergaande zonnen, bloemen en bijtjes op staan. Je kent ook vast wel de teksten van ‘Ambachtelijk gebakken’, ‘Grootmoeders recept’.

Dat is een krachtig punt van de film. Uit een onderzoek is gebleken dat 55% van de mensen hun kennis over voeding halen van het etiket en slechts 25% van voedingsexperts.

En wat kan jij ermee?

De gemiddelde Nederlander eet ongeveer 39 kilo suiker per jaar (2). Het Kenniscentrum Suiker en Voeding stelt dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks 24 kilo suiker (3) eet, bewust of onbewust. Dit is 65 gram per dag.

Maar goed, wie er gelijk heeft dat maakt eigenlijk niet uit. Het WHO stelt namelijk dat je er goed aan doet om je suikerconsumptie te beperken tot maximaal 25 gram (6 theelepeltjes, een ruime 9 kilo per jaar). Hoe ga je dat doen?

Toegevoegde suikers zitten in heel veel bewerkte voedingsmiddelen. Vermijd derhalve dergelijke voedingsmiddelen en koop – in de supermarkt – vooral de verse producten. Toen Damon zijn normale voedingspatroon weer oppakte, verdwenen zijn kilo’s vrij snel. Kies dus voor onbewerkte voeding en vermijd de toegevoegde suikers.

Lekker eten met minder toegevoegde suikers

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In het e-boek Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Meer weten over gezond gewicht, gezond leven en blijven genieten van de lekkere dingen? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Bronnen:
(1) http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/consultation-sugar-guideline/en/
(2) http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=P40

(3) http://www.suikerinfo.nl/hoeveel-suiker-eten-we-jaar
https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY
http://well.blogs.nytimes.com/2015/08/14/what-eating-40-teaspoons-of-sugar-a-day-can-do-to-you/
https://en.wikipedia.org/wiki/Damon_Gameau

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Sportkleding

Borstvoeding en Voedingsbeha’s

Lees meer
Gezonde levensstijl

Je stofwisseling versnellen om af te vallen. 10 Manieren

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 Gezonde gewoontes, die je leven aangenaam maken

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update