Menu

Blog

Cart

2015-07-30

Van diëten word je dik. Om gewicht te verliezen zul je minder calorieën innemen dan dat je dagelijks verbruikt. Op die manier verbrand je dagelijks meer calorieën dan dat je binnen krijgt middels je voeding. Veel mensen realiseren dit principe door minder te eten, maar dit is niet duurzaam en leidt eigenlijk altijd tot teleurstelling. Vaak leidt het zelf tot een toename van je gewicht. Van diëten wordt je dik. Aan de andere kant, kun je natuurlijk ook meer aan lichaamsbeweging doen, zodat je dagelijks meer calorieën verbrandt. Hierdoor dwing je je lichaam om op een bepaalt moment lichaamsvet te verbranden. En dat is het doel dat je voor ogen hebt. 

Van diëten wordt je dik

Je kent ze wel, die wonder diëten uit de bladen. Je ziet afbeeldingen van prachtige slanke en lachende mensen mensen die, dankzij dieet X enorm zijn afgevallen en nu heel gelukkig zijn. Diëten hebben doorgaans 1 ding met elkaar gemeen, een flinke tijdelijke reductie van het aantal calorieën. Een aantal diëten schrijf voor dat je bepaalde voedingsstoffen niet meer mag eten, ten gunste van een andere energiebron.

Iedereen kent wel de koolhydraat beperkende en de eiwitrijke diëten. Sommige diëten reduceren het aantal dagelijkse calorieën wel heel drastisch. Bij dergelijke diëten mag je maar 1.000 calorieën per dag en soms nog minder. Dit zijn de zogenaamde crash diëten. De Wereld Gezondheid Organisatie stelt dat je per dag gemiddeld 2.200 calorieën nodig hebt, om normaal te kunnen functioneren. Zo’n crash dieet leidt dus tot ondervoeding.

Wat gebeurt er eigenlijk tijdens een dieet?

Doordat je minder calorieën tot je neemt, verlies je gewicht. Dit heb je wellicht zelf al eens ervaren, of je kent dit van anderen. Interessant om te weten waar dat verlies aan lichaamsgewicht uit bestaat. Het is wel leuk te zien op de weegschaal, dat de teller daalt. Maar wat is nu de kwaliteit van dat gewichtsverlies. De kilo’s die je verliest tijdens een calorie-reducerend dieet bestaan uit lichaamsvocht en glycogeen. Je verliest maar weinig vet.

Hoe gaat dat in zijn werk? Je lichaam heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid energie, dus calorieën nodig om normaal te functioneren. Dit is ongeveer 75% van je normale calorie-inname. Dus, voor de rekenaars onder ons (2.500 x 0,75) = 1.875 calorieën. Wanneer je lichaam deze energie niet binnenkrijgt uit je voeding, haalt het de energie uit andere bronnen.

Verbranden van glycogeen

Deze bronnen zijn je glycogeen, dat opgeslagen zit in je spieren en in je lever. Glycogeen is een product van (complexe) koolhydraten, dat ontstaat tijdens het verteerproces. Glycogeen wordt doorgaans aangewend bij lichamelijke beweging als hardlopen, een sprintje naar de trein trekken en wielrennen.

Voor iedere gram glycogeen, slaat je lichaam ook 4 gram vocht op. Doordat je lichaam, tijdens een dieet minder calorieën binnen krijgt, spreekt het nu de glycogeenreserves aan. Hiermee verdwijnt ook lichaamsvocht. Het resultaat zie je op de weegschaal. In een week of 2 ben je 2 of 3 kilo afgevallen. Sommige mensen wat meer, sommige wat minder.

De kachel wordt kleiner, door een dieet

Dit paar kilo’s bestaan dus uit glycogeen en vocht, maar amper uit lichaamsvet. Hierna is het eiwit uit je spieren aan de beurt als energiebron. Tijdens zo’n dieet verbrand je dus spieren om je lichaamsprocessen op gang te houden. Dit is zoiets als briefjes van € 100,- in het vuur gooien om warm te blijven. Je verstookt kostbaar kapitaal, namelijk je spieren.

Je spieren zijn als enigen in staat om lichaamsvet te verbranden. Je kunt je lichaam zien als een kachel. Een grote kachel, dus veel spiermassa, kan veel brandstof, dus calorieën verwerken. Wanneer je de kachel kleiner maakt, door caloriereductie, ben je dus per definitie in staat minder brandstof, dus calorieën te verbranden.

Spieren verbranden vet

Je spiermassa vraagt veel energie. Een kilo spier verbrandt wel tot 100 calorieën per dag. Dag in, dag uit, ook wanneer je slaapt, achter een bureau werkt, op de bank zit of auto rijdt. Het vergroten van je spiermassa is als het vergroten van je kachel. Duurzame gewichtsreductie begint dus bij meer lichaamsbeweging en een toename van je spiermassa.

Je draait het dus om, je gaat niet minder eten om (tijdelijk) af te vallen, maar je gaat meer bewegen en hetzelfde eten om (blijvend) af te vallen. Spiermassa vergroot dus je verbrandingscapaciteit. Dit wordt ook wel je metabolisme genoemd. Je metabolisme is het proces waarbij je lichaam je voeding in staat is om te zetten in energie. Hoe sneller dit proces verloopt, hoe beter. Spiermassa verhoogt je metabolisme.

Waarom zijn er dan zoveel diëten?

Diëten is een miljardenindustrie. Jaarlijks worden er voor miljarden aan afslankproducten, pillen, poeders, maaltijdvervangers en wat al niet meer verkocht. Wat zou jij doen, als je dieetfabrikant was. Zou jij een dieet ontwikkelen (als dit al mogelijk is), waarbij alle deelnemers succesvol en blijvende resultaten boeken? Wanneer de fabrikant dit doet, zou elke klant dus maar 1x iets afnemen, dus is de markt voor dieetproducten eindig. Dit gebeurt dus niet. Een dieet is bedoeld om je te laten falen.

Het is bedoeld om je schuldig te voelen, wanneer je het weer niet hebt gered. Diëten zijn moeilijk vol te houden, het vraagt veel van je wilskracht. Wilskracht is eindig. Iedereen is prima in staat om een dag of 5 iets vol te houden, maar die eerste dagen, vertoont je wilskracht slijtageplekken. “Ik mag toch wel 1 koekje”? “Nu heb ik dat toetje wel verdiend”.  Je gaat hoe dan ook voor de bijl en nadat je hebt genoten van dat koekje, of dat toetje voel je je schuldig. Vervolgens staak je ook deze poging weer, kom je weer kilo’s aan en neem je jezelf voor dat het je de volgende dieetpoging wel lukt.

Gezonde Voeding en afvallen

Gezonde Voedingafvallen veranderen eboekIk heb een e-book geschreven over voeding. Dit e-book combineert de moderne inzichten omtrent voeding vanuit het perspectief van de wetenschap, voedingsjournalistiek, economie en marketing. Ook wijst het op een aantal misstanden rond het westerse voedingspatroon en beschrijft een aantal paradoxen, zoals de koolhydraat paradox. Inmiddels hebben honderden mensen dit boek gekocht, het is eventueel ook verkrijgbaar als hardcopy.

Wil je afvallen en op je streefgewicht blijven, lees dan het e-boek Afvallen Veranderen. Daarin lees je hoe je dat stap voor stap aanpakt.

 

Dit ben ik en ik help je om gezonder te eten en gezonder te leven. Je wilt toch lekker in je vel zitten en je goed voelen? Een gezond gewicht zodat je je goed voelt hoort daar natuurlijk bij. In mijn overtuiging hebben kleine aanpassingen in je leefstijl grote en gezonde effecten. De afgelopen jaren heb ik honderden blogs en zes e-boeken geschreven over gezond eten, gezond leven en over afvallen. Bijna alles wat je op deze site en in de e-boeken leest, doe ik zelf ook en ik kan het je van harte aanbevelen. Doe je mee?

Andere bekeken ook:

Blog

Gezonde voeding vanuit moleculen gezien

Lees meer
Afvallen

Gezond en snel afvallen met krachttraining

Lees meer
Mentaal welzijn

Wat kun je leren van de Wolf van Wall Street?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer