Menu

Blog

Cart

2018-05-19

Van diëten word je dik. Dit klinkt misschien vreemd, maar uit onderzoek blijkt dat bijna iedereen die een dieet heeft gevolgd, binnen 1 jaar weer even zwaar is (of zelfs zwaarder) dan dat men was voordat men aan het dieet begon. Vandaar de heftige stelling; van diëten word je dik. Om gewicht te verliezen is het inderdaad handig om minder calorieën in te nemen dan dat je er dagelijks verbruikt. Je moet meer calorieën verbranden dan dat je er binnen krijgt. Helaas proberen de meeste mensen dit te bereiken door simpelweg minder te eten. En helaas leidt dit tot tijdelijke resultaten en vervolgens tot teleurstellingen. Vaak leidt het zelfs tot een toename van je gewicht; dus, van diëten wordt je dik. 

Van diëten word je dik, hoe kan dat?

Je kent ze wel, die wonder diëten uit de bladen. Je ziet afbeeldingen van prachtige slanke en lachende mensen mensen die, dankzij dieet X of Y enorm zijn afgevallen. Kijk eens hoe gelukkig ze nu zijn! Nou, eigenlijk weet je het zelf ook al; het is klink klare onzin.

Diëten hebben doorgaans 1 ding met elkaar gemeen; een flinke tijdelijke reductie van het aantal calorieën.

Een aantal diëten schrijf voor dat je bepaalde voedingsstoffen niet meer mag eten, ten gunste van een andere energiebron. Zo mag je bijvoorbeeld bij bepaalde diëten geen (of extreem weinig) koolhydraten of vetten eten.

Diëten maken je dik. Liever afvallen? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Iedereen kent wel de koolhydraat arme en de eiwitrijke diëten.

Sommige diëten reduceren het aantal dagelijkse calorieën wel heel drastisch. Bij dergelijke diëten mag je maar 1.000 calorieën per dag en soms nog minder. Dit zijn de zogenaamde crash diëten.

De Wereld Gezondheid Organisatie stelt dat een man per dag gemiddeld 2.500 calorieën nodig heeft, om normaal te kunnen functioneren. Een vrouw heeft zo’n 2.000 calorieën nodig. Zo’n crash dieet leidt dus tot ondervoeding.

Wat gebeurt er eigenlijk tijdens een dieet?

Doordat je minder calorieën tot je neemt, verlies je gewicht. Dit heb je wellicht zelf al eens ervaren, of je kent dit van anderen. Interessant om te weten is waar dat verlies aan lichaamsgewicht uit bestaat.

Het is wel leuk te zien op de weegschaal, dat de teller daalt. Maar wat is nu de kwaliteit van dat gewichtsverlies? Ofwel wat valt er nou werkelijk van je lichaam af? Is dit lichaamsvet of is dit wat anders?

Het is wat anders….

De kilo’s die je verliest tijdens een calorie-reducerend dieet bestaan meestal voor een groot deel uit lichaamsvocht en uit glycogeen. Ook verlies je spiermassa. Je verliest maar weinig lichaamsvet.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Je lichaam heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid energie, dus calorieën nodig om normaal te functioneren. Al deze calorieën zijn bestemd om je normale lichaamsprocessen te ondersteunen. Denk hierbij aan het kloppen van je hart, de werking van je hersenen en organen, de aanmaak van nieuw weefsel, hormonen en neurotransmitters.

Dit neemt ongeveer 75% van je normale calorie-inname in beslag.

Dus, voor de rekenaars onder ons (2.500 x 0,75) = 1.875 calorieën, voor de man. Voor de vrouw (2.000 x 0,75) = 1.500 calorieën

Wanneer je lichaam deze energie niet binnenkrijgt door middel van voeding, haalt het de energie uit andere bronnen.

Verbranden van glycogeen

Deze bronnen bestaan onder andere uit je glycogeenreserves. Deze zijn opgeslagen in je spieren en in je lever.

Glycogeen is een product van (complexe) koolhydraten. Het ontstaat tijdens het verteerproces (het normale metabolisme). Glycogeen wordt doorgaans aangewend bij duursporten zoals hardlopen en wielrennen.

Voor iedere gram glycogeen, slaat je lichaam ook 4 gram vocht op. Doordat je lichaam, tijdens een dieet minder calorieën binnen krijgt, spreekt het nu de glycogeenreserves aan. Hiermee verdwijnt ook het lichaamsvocht.

Het resultaat hiervan zie je op de weegschaal. In een week of 2 ben je 2 tot 3 kilo afgevallen. Sommige mensen wat meer, sommige wat minder. Leuk om te zien, maar je vochtbalans herstelt zich automatisch. Dit zou betekenen dat je weer aankomt.

Heel erg nadelig; de kachel wordt kleiner, door een dieet

Dit paar kilo’s bestaan dus uit glycogeen en vocht, maar amper uit lichaamsvet.

Hierna is het eiwit uit je spieren aan de beurt als energiebron. Tijdens zo’n dieet verbrand je dus spieren om je lichaamsprocessen op gang te houden. Dit is zeer kwalijk.

Het is zoiets als briefjes van € 100,- in een vuurtje gooien om warm te blijven. Je verstookt kostbaar kapitaal, namelijk je spieren. Juist spieren zijn een enorm belangrijke succesfactor om af te vallen.

Spieren zijn als enige in staat om lichaamsvet te verbranden. Je kunt je lichaam zien als een kachel. Een grote kachel, dus veel spiermassa, kan veel brandstof, dus calorieën verwerken. Wanneer je de kachel kleiner maakt, door caloriereductie, kan je lichaam veel minder brandstof, dus calorieën verbranden.

Zonde!

Juist je spieren verbranden lichaamsvet

Je spiermassa vraagt veel energie. Een kilo spier verbrandt wel 100 calorieën per dag. Dag in, dag uit, ook wanneer je slaapt, wanneer je achter een bureau werkt, op de bank zit of auto rijdt.

Het vergroten van je spiermassa is als het vergroten van je kachel. Duurzame gewichtsreductie begint dus bij meer lichaamsbeweging en een toename van je spiermassa.

Meer weten over het vergroten van je kachel (de snelheid van je metabolisme)?: Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Metabolisme = kachel

Je draait het dus om, je gaat niet minder eten om (tijdelijk) af te vallen, maar je gaat meer bewegen en hetzelfde eten om (blijvend) af te vallen. Spiermassa vergroot dus je verbrandingscapaciteit. Dit wordt ook wel je metabolisme genoemd.

Je metabolisme is het proces waarbij je lichaam je voeding in staat is om te zetten in energie. Hoe sneller dit proces verloopt, hoe beter. Spiermassa versnelt je metabolisme.

Waarom zijn er dan zoveel diëten?

Diëten is een miljardenindustrie. Jaarlijks worden er voor miljarden aan afslankproducten, pillen, poeders, maaltijdvervangers en wat al niet meer verkocht.

Wat zou jij doen, als je een dieetfabrikant was. Zou jij een dieet ontwikkelen, waarbij alle deelnemers succesvol en blijvende resultaten boeken?

Wanneer de fabrikant dit doet, zou elke klant dus maar 1  keer iets hoeven af te nemen. Als dit werkelijk zou gebeuren dan is de markt voor dieetproducten dus eindig. Mensen die afvallen, door een dieet, hoeven niet nog een keer op dieet omdat het resultaat blijvend is.

Dit gebeurt dus niet. Een dieet is bedoeld om je te laten falen. Sterker; van diëten word je dik.

Het zit heel erg vervelend in elkaar. Het effect van een dieet is dat je je schuldig voelt, wanneer je het weer niet hebt gered. Diëten zijn immers (meestal) moeilijk vol te houden. Ze vragen veel van je wilskracht.

Wilskracht is eindig. Iedereen is prima in staat om een dag of 5 iets vol te houden. Echter na die eerste dagen, vertoont je wilskracht slijtageplekken. “Ik mag toch wel 1 koekje”? “Nu heb ik dat toetje wel verdiend”.

Je gaat hoe dan ook voor de bijl en nadat je hebt genoten van dat koekje, of dat toetje voel je je schuldig. Je neemt er nog 1 en nog 1…. en op een gegeven moment maakt het niet meer uit.

Vervolgens staak je ook deze poging weer, kom je weer kilo’s aan en neem je jezelf voor dat het je de volgende dieetpoging wel lukt.

Meer weten?

Van diëten word je dik, werkt dus als een soort boemerang. In eerste instantie val je af en daarna kom je weer aan. En dat is niet zo mooi.

Wil je meer weten over afvallen en wil je niet diëten? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Of, als je snelle resultaten wilt (en verantwoord) bestel dan het e-boek 10 Kilo Afvallen in 3 Maanden.

Wil je gezonder eten, leven en wil je een gezonder gewicht? Heb je geen tijd om alles grondig uit te zoeken? Geen punt, heb ik voor je gedaan. Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen dan eens.

Wil je ook maandelijks een nieuwsbrief ontvangen bomvol gezonde info?

NLbewustgezond nieuwsbrief

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Asperges zijn een lekkere luxe en super gezond

Lees meer
Blog

De effecten van de neurotransmitter endorfine.

Lees meer
Afvallen

Duurzame gewichtsreductie door lichaamsbeweging.

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer