menu
NLbewustgezons logo

Je lichaamsgewicht wordt bepaald door het gewicht van je botten, je organen, je spiermassa, je vochtgehalte en je vetmassa. Het gewicht van je botten, je vochtmassa en je organen kun je bijna niet beïnvloeden. Je spier- en je vetmassa wel. Je kunt spieren inzetten om af te vallen. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je in deze post. In de eerste plaats is lichaamsvet niets anders dan langzame energie. Die langzame energie kan alleen door je spieren worden verbrand. Vet is een energiebron, die de prehistorische mens door perioden van voedselschaarste heen hielp, zoals de winterperiode. Tegenwoordig kennen we in het westen geen voedselschaarste meer, maar eerder voedseloverschotten. Je lichaam heeft echter geen automatisch ingebouwde rem, om energie-inname te reguleren. Je lichaam accepteert nog steeds voedsel, indien het al genoeg calorieën binnen heeft gekregen.

Spieren tegen overgewicht

Doordat wij geen automatisch ingebouwde rem hebben, die onze energie-inname reguleert, is de huidigetrend in overgewicht en obesitas ontstaan. Ons lichaam is alleen maar gewend aan voedselschaarste en is dus ingericht om zoveel mogelijk energie binnen te krijgen en binnen te houden. Spieren inzetten om af te vallenIn onze huidige omgeving, is voeding overal en altijd verkrijgbaar en vraagt je lichaam er eigenlijk altijd naar. Je lichaam kent geen stop, als het om energie-inname gaat. Hierdoor is bij de helft van de Nederlandse bevolking de vetmassa gestegen, tot niveaus van overgewicht. Overgewicht betekent eigenlijk niets anders dan dat je over teveel lichaamsvet beschikt.

Diëten

Veel mensen storen zich aan hun overgewicht en ondernemen actie. Er is een speciale industrie ontstaan, rond deze onvrede. Dit is de afslankindustrie. Zij hebben onder andere het diëten uitgevonden. Diëten zijn er in vele soorten. Sommige diëten verbieden bepaalde voedselcombinaties, andere schrijven calorierestricties voor en weer anderen reduceren het aantal benodigde calorieën significant. Dit zijn vaak de crashdiëten. Ook bestaat er zogenaamde maaltijdvervangers, waarbij je dagelijks een of meerdere maaltijden vervangt door maaltijdshakes of een reep. Geen van die diëten leiden tot duurzame resultaten. En waarom zouden ze ook? Wanneer een dieet echt zou werken, dan is de dieetindustrie een klant krijt. En welk bedrijf zorgt er nu expres voor dat ze klanten kwijtraken?

Afvallen is vet verliezen

Wanneer je dus lichaamsgewicht wilt verliezen, zul je vet dienen kwijt te raken. Afvallen is dus vet verliezen en spieren verbranden vet bij uitstek. Je spieren gebruiken namelijk 70% van je dagelijkse energie, die je binnen krijgt via je voeding. De meeste diëten zorgen ervoor dat je weliswaar gewicht verliest, maar dat gewicht is juist een combinatie van lichaamsvocht, een beetje vetmassa en vooral spiermassa. Dit is een kwalijke zaak, hoe minder spiermassa je hebt, hoe minder lichaamsvet je dus verbrandt. Hoe gaat dat verbranden van lichaamsvet eigenlijk in zijn werk? In de eerste plaats vragen je spieren veel energie voor de lichaamsbeweging die je dagelijks doet. Wanneer je de trap op loopt, fietst, of een wandeling maakt dan gebruiken je spieren voor het grootste gedeelte lichaamsvet als energiebron.

Spieren inzetten om af te vallen

Lichaamsbeweging is de ideale manier om je vetmassa te doen slinken. Hoe snel gaat dat eigenlijk? Nou, helaas niet zo snel. Een kilo vet levert ongeveer voor 7.500 calorieën aan energie op. Dit is het equivalent van de voeding van 3 dagen voor de man en bijna 4 dagen voor de vrouw. Een uurtje wandelen verbrandt zo’n 250 calorieën. Om dus 1 kilo lichaamsvet te verbranden, zul je dus (7.500 : 250) = 30 uur wandelen. Het lijkt mij duidelijk dat je dit niet in een week haalt. Afvallen kost dus tijd, want afvallen is vet verliezen en vet verlies je langzaam. Maar er is gelukkig meer. Je kunt je spieren inzetten om af te vallen. Hoe doe je dat? Heel simpel, je zorg ervoor dat je 1 of meer kilo’s aan spiermassa wint. Dit doe je door dagelijks je spieren aan het werk te zetten met krachttraining, of met gewone lichaamsbeweging. Met de fiets naar je werkt, laat je beenspieren bijvoorbeeld ontwikkelen. 

Goed, wat doet die ene kilo spiermassa dan? Die kilo spiermassa verbrandt tot wel 100 calorieën per dat extra. Het in stand houden van spiermassa kost namelijk tot wel 100 calorieën per kilo spier. Hoe groter je spiermassa dus is, hoe meer calorieën je dagelijks verbrand. Die calorieën komen voor een belangrijk deel uit je vetreserves. Je kunt je voorstellen dat je spiermassa ook energie nodig heeft wanneer je slaapt of zit te werken. Dat is het mooie van spiermassa; het vraagt 24 uur per dag om extra energie, dus ook wanneer je ‘s avonds op de bank zit te relaxen.

In het e-boek Gezonde Voeding kun je lezen welke voeding en welk type voedingsmiddelen positief bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Een gezonde levensstijl bestaat uit wel wat meer dan alleen maar calorieën verbranden. Het is belangrijk de juiste calorieën in te nemen, zodat je op een gezonde en verantwoorde manier kunt afvallen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Schommelingen in gewicht, extreem link. 10 Redenen waarom dit niet goed is.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Dikker worden door deze 5 kunstmatige stofjes

Lees meer
Gezonde levensstijl

Je begint een restaurant, maar waar begin je?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update