Menu

Blog

Cart

2019-02-15

In 8 weken snel fit worden, kan dat eigenlijk wel? Na 2 weken sinds de start van mijn ‘word weer fit-proces’ is het tijd om een tussentijdse balans op te maken. Dit is de derde week van mijn quest en de eerste resultaten zijn absoluut merkbaar, zichtbaar en (vooral) voelbaar. In dit artikel lees je hoe ik die resultaten bereik, wat ik ervoor heb gedaan en waarom ik tussentijds evalueer. Natuurlijk heb ik van te voren een plan opgesteld, maar theorie en praktijk verschillen altijd van elkaar. Dus, in de categorie snel fit worden (in 8 weken), hoe staan we ervoor, wat is daarvoor gebeurd en is het nodig om ergens bij te sturen?

Snel fit worden, vanwaar de haast?

Met snel fit worden bedoel ik slanker, lichter en fitter worden in 8 weken tijd. Dat is het doel. Waarom wil ik eigenlijk zo snel fit worden? Nou, even in het kort; het jaar 2016 is tot en met de maand augustus een krankzinnig dynamisch en druk jaar is gebleken. Derhalve ben ik door allerlei factoren aangekomen in gewicht en voelde ik mij niet meer zo fit.Snel fit worden. Meer weten? Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Dit betekent snel fit zijn voor mij

Dit niet fit zijn voelt niet lekker en daarom wil ik weer snel fit worden. Fit zijn is niet alleen een kwestie van een slank postuur en stak in je vel zitten. Ik zie fit zijn als gezond zijn, flink veel energie hebben (om dingen te ondernemen), ’s avonds niet uitgeblust op de bank te ploffen, in staat zijn om leuke dingen te doen en te genieten van de kleine dingen van het leven.

Snel fit worden gaat, wat mij betreft dus veel verder dan de getallen op de weegschaal en van de omvang van mijn buik verminderen. Het gaat over de kwaliteit van mijn leven.

Maar goed, alle dynamiek van het afgelopen jaar, is niet te vergelijken met de geboorte van onze dochter, eind augustus 2016. Wij zijn ontzettend blij en gelukkig dat ze er is. Iedereen die zelf kinderen heeft, weet wat er dan door je heen gaat.

Dit is het derde artikel in de serie ‘Fit worden in 8 weken’. Wil je de voorgaande artikelen nog even lezen? Het eerste was ik wil lekker fit worden en de tweede was fit worden door gezonde gewoontes.

Snel fit worden, eerste evaluatie

Omdat ik mijn hele leven lang al vrij intensief sport, ging ik ervan uit dat ik vrij snel van mijn overtollige kilo’s af kwam en dat mijn conditie snel weer verbeterde. Ik denk dus dat die extra kilo’s er vrij snel af kunnen, omdat ze er ook in een korte tijd aan zijn gekomen.

Even kritisch naar jezelf kijken

Nu even een vraag voor jou. Wil jij ook snel fit worden? Ben je in de afgelopen jaren steeds een beetje aangekomen? Zit je kleding iets te strak (stakker dan je lief is)?

Als dat zo is, evalueer dan voor jezelf hoe dit is gekomen. Echt, dit is mega belangrijk. Onderzoek eens waar je steken laat vallen. Geloof mij, iedereen laat steken vallen (ik ook), dus je hoeft je daarvoor niet te schamen. Je lichaam geeft je eigenlijk alle feedback die je nodig hebt.

Als je de afgelopen jaren steeds een beetje zwaarder bent geworden en je vetrolletjes steeds meer zichtbaar worden, dan zal je waarschijnlijk iets teveel gegeten en gesnoept hebben. Of je hebt te weinig bewogen. Ongeveer 80% van je lichaamsgewicht is het resultaat van je voeding. De overige 20% komt door lichaamsbeweging.

Geen teleurstelling!!

Wees niet te streng voor jezelf en raak absoluut niet gefrustreerd of teleurgesteld. Echt, doe dit niet! Het heeft totaal geen zin.

Vind je dat je te dik bent? Gaat je broek steeds minder goed dicht? Zie je je tenen niet meer als je rechtop staat? Mooi! Zie dit niet als een falen, een teleurstelling of een fout. Zie het als een resultaat. Bekijk het neutraal en beoordeel het als een moment van besef.

Zie het als een start. Een start naar nieuwe jij. Je bent al die moeite waard, toch?

Een start

Probeer de overtollige kilo’s, de te dikke buik, je niet fitte gevoel of je zwembandjes niet als teleurstelling te zien, zie het als een start. Evalueer dus – voor jezelf – hoe je zo geworden bent.

Doe dit, omdat de oorzaak van overgewicht super vaak zit in onbewuste gevoelens en emoties. Als voedingsadviseur kom ik dit maar al te vaak tegen.

Als je amper hebt gesport in je leven, veel junkfood hebt gegeten en/of regelmatig frisdrank hebt gedronken, verwacht dan niet dat je in korte tijd snel fit zal worden. Snel fit worden is voor mij een uitdagend doel, omdat ik mijn hele leven veel heb gesport.

Conclusie

Snel fit worden start dus met een evaluatie van hoe je dikker bent geworden.

Wil jij ook snel fit worden en wil je ook afvallen (en afgevallen blijven)? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen
Snel fit worden. Meer weten? Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Zo, en hoe gaat het mijn doelen? Hieronder heb ik mijn doelen nog even onder elkaar gezet. Vervolgens zie je mijn eerste resultaten.

Mijn doelen

Om weer snel fit te worden zijn dit mijn doelen. Op 31/10/2016 wil ik:

1. Gewicht: 85 kilo (Bij start: 92 kilo)

2. Vetpercentage: 18% (Bij start: 23%)

3. Conditie: probleemloos 30 kilometer in 1 uur te fietsen (Bij start: 28 kilometer)

4. Taille-omtrek: 93 centimeter (Bij start: 97 centimeter)

Hoe gaat het?

Hoe verloopt het? Natuurlijk ben ik ook maar een mens en niet alles lukt in één keer. Eens even kijken hoe ik er voor sta en wat ik heb gedaan.

1. Dagelijkse lichaamsbeweging

Ik fiets in principe vier keer per week op en neer naar mijn werk in Haarlem. Omdat wij nu in Santpoort wonen (in plaats van Haarlem) is de reisafstand toegenomen. Ieder nadeel “heb” zijn eigen voordeel, omdat ik hierdoor dagelijks extra calorieën verbrand. Dit komt neer op ruim 250 extra calorieën per dag.

Door de geboorte van onze dochter heb ik een aantal dagen vrij genomen, waardoor ik dus niet op de fiets heb gezeten naar mijn werk. Maar goed, volgende week is dat anders.

Op RunKeeper zie je mijn fietsafstanden en het aantal verbrandde calorieën.

Een bijkomend voordeel van het fietsen is dat ik mij ’s ochtends lekker fit voel, als ik aankom. En als ik ’s middags thuis kom, dan voel ik mij ook lekker fris.

2. CrossFit/spieropbouw

Twee keer in de week doe ik 1 uur aan CrossFit. Ik had gedacht daar zo’n 600 calorieën per uur mee te verbranden, maar ik blijk er wat meer te verbranden. Omdat ik wat zwaarder ben verbrand ik tijdens een uur CrossFit zo’n 740 calorieën, wat neerkomt op bijna 1.500 calorieën per week.

Dat is dus bijna 300 calorieën meer en dat komt vooral omdat ik wat zwaarder ben geworden, de afgelopen maanden. De training wordt daardoor ook automatisch zwaarder. Bij CrossFit gebruik je namelijk veelvuldig je eigen lichaamsgewicht tijdens de training. Elk nadeel “heb” zijn eigen voordeel :-).

Snel fit worden. Meer weten? Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Door het extra gewicht, kost het dus meer moeite en kost het dus meer energie om een oefening te volbrengen. Met CrossFit zal ik derhalve snel fit worden.

3. Conditietraining/cardio

Ik vind het heerlijk om te fietsen in de duinen en nu woon ik nog dichter bij die duinen. Een rondje rijden van een uur is voor mij dus absoluut geen opgave. Mijn gemiddelde snelheid is momenteel echter wel lager dan normaal gesproken. Die conditie om 3 keer op 1 dag de Mont Ventoux op te fietsen, is er dus nog niet :-).

De paden slingeren nogal en het is er heuvelachtig. Ook zijn niet alle paden verhard en natuurlijk is het ook belangrijk om op de andere fietsers te letten. Die 30 kilometer in 1 uur red ik dus nog niet.

Op RunKeeper zie je dat ik met een rondje wielrennen ongeveer 1.000 calorieën per uur verbrand. Met wielrennen zal ik, naar verwachting ook, snel fit worden.

Eerste resultaten

Wat zijn de eerste resultaten? Hieronder heb ik een tabel opgesteld met de verschillende doelen, het startpunt, mijn vorderingen tot nu toe en hoeveel er nog gaat gebeuren.

Wat?DoelStartNuNog te gaan
Gewicht85 kilo92 kilo90,2 kilo5,2 kilo
Vetpercentage18%23%20,8%2,8%
Contitie30 km p/uur27 km p/uur28 km p/uur2 km p/uur
Taille-omtrek93 cm97 cm95 cm2 cm

De geboorte van mijn dochter heeft mijn beweegschema behoorlijk in de war geschopt. Maar dat vind ik totaal niet erg. Ik doe er liever een weekje langer over (of zelfs 2 of 3 weken) om mijn doelen te behalen, om haar vaker in mijn armen te hebben.

Een voordeel qua lichaamsbeweging is dat ik, als kersverse papa, steeds heen en weer loop om allerlei spulletjes aan te geven aan mijn vriendin. Dagelijks beklim ik dus onnoemelijk vaak de trap, doe ik boodschappen en voer ik allerlei huishoudelijke klussen uit. Maakt allemaal niet uit…

Ook slapen wij in blokken van ongeveer 3 uur, want de kleine meid heeft veel voeding nodig. Maar goed, als je die glimlach ziet…..

De komende tijd zal ik dus de nodige moeite doen om mijn doelen te behalen en dat geeft helemaal niets.

Tot slot

Snel fit worden is dus best een hele klus. Afvallen, slanker worden en snel fit worden is geen lineair proces. Ik focus mij gewoon op het verbranden van al die calorieën en ik let erop dat ik mijn voedingsbronnen goed uitkies.

Dit doe ik onder andere door ’s avonds bijvoorbeeld geen koolhydraten te halen uit aardappelen, rijst en pasta, maar juist uit groenten.

Meer weten?

Gezond eten is voor zo’n 80% bepalend voor je lichaamsgewicht. Als je ook flink wilt afvallen? Leer dan hoe je zo goed mogelijk kan eten. Of wil je niet alleen snel fit worden, wil je ook verantwoord afvallen? Volg dan de stappen het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Wil je snel fit worden en meer weten over gezond leven en kom je tijd tekort om je er flink in te verdiepen?  Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen eens. Hoe meer je weet over goed eten hoe betere keuzes jij zelf kunt maken. En dat is belangrijk, toch?

Om al die calorieën te verbranden doe je er goed aan om je metabolisme te versnellen. Ik vind het metabolisme een super belangrijke factor en daarom heb er speciaal een e-boek over geschreven. Het heet Je Metabolisme Boosten.

NLbewustvoedingsadvies

Wil jij weer snel fit worden en kan je daar persoonlijke begeleiding bij gebruiken? Vind jij het waard om in jezelf te investeren? Plan dan ook eens een online voedingsadviesgesprek in.

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingsadviseur en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Krachttraining is een effectief middel om af te vallen

Lees meer
Gezonde voeding

Het hormoon leptine, de sleutel voor een gezond gewicht?

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 Supervoordelen van een koude douche

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer