menu
NLbewustgezons logo

Ik wil weer lekker fit worden. Ja, ook ik ken periodes waarin ik opgeslokt word door de dynamiek van het leven. Niets menselijks is mij vreemd, dus ook ik ervaar de dingen die iedereen wel kent zoals stress, werkdruk, het gevoel dat ‘het je ontglipt’ en ik heb ook wel eens nachten dat ik slecht slaap. Het gevolg is dat ik aankom in gewicht, mijn conditie vermindert en dat ik mij niet erg fit voel. Mijn weegschaal geeft dus nu een hoger getal aan dan dat ik wil en mijn broeken zitten wat krapper. Daar zet ik dus nu een punt achter, want ik wil weer lekker fit worden. De komende 8 weken ga ik ervoor zorgen dat mij dit lukt. Wat ik doe en hoe ik het doe, deel ik met je in een serie van 8 blogs.  

Fit worden in 2 maanden

De komende 8 weken post ik wekelijks een blog waarin ik beschrijf wat ik doe om weer fit te worden en waarom ik dat doe. Ik zal je ook vertellen over de resultaten en als je het leuk vindt, dan kan je deze resultaten volgen op de app RunKeeper.Je metabolisme helpt bij fit worden en afvallen Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Het doel van deze serie is, om je tips, inzichten en handvatten te geven die jij vervolgens zelf kan gebruiken om fitter, slanker en gezonder te worden.

In deze eerste blog van deze serie zal ik je bijpraten over mijn huidige status. Dus hoeveel weeg ik en wat de oorzaken zijn, van deze situatie. Vervolgens vertel ik je wat ik eraan ga doen om die situatie te veranderen.

Wat is mijn huidige status?

Ik ben nu 41 jaar en momenteel weeg ik rond de 92 kilo. Dat is 7 kilo te zwaar. Mijn vetpercentage ligt rond de 23% en dat vind ik veel te hoog. Dit percentage is bijvoorbeeld 16% geweest.

Mijn taille heeft momenteel een omvang van 97 centimeter. Dit is niet (meer) gezond, want door een te hoge taille-omtrek (buikvet) nemen de risico’s op allerlei ziektes en aandoeningen toe. En dat wil ik niet.

Conditioneel presteer ik een stuk minder dan een paar jaar geleden. Destijds fietste ik nog drie keer op één dag de Mont Ventoux op. Nu is een uurtje wielrennen al heel wat. Over het algemeen voel ik mij dus niet zo fit.

Je metabolisme helpt bij fit worden en afvallen Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Hoe heeft het zover kunnen komen?

Ik ben nogal een doener en pak dus soms wat teveel werk op. Dit is een valkuil van mij, waar ik op zich goed mee om kan gaan. Het afgelopen jaar echter staat met niets in verhouding tot alle voorgaande jaren.

Werk

In de eerste plaats is er op mijn werk heel erg veel veranderd. Ik werk nu zes jaar als docent op een middelbare school. Voordat ik docent werd, werkte ik in het bedrijfsleven. Op een bepaalt moment had ik daar echter schoon genoeg van en wilde ik iets gaan doen wat mij meer voldoening zou geven.

Dit bleek het onderwijs te zijn en door een jaar hard te werken en te studeren, beschikte ik over de juiste papieren en over enige ervaring, waardoor ik een vast contract kreeg aangeboden. Destijds was het een druk en dynamisch jaar waarin ik dagelijks – voor mij – totaal nieuwe dingen leerde en ervoer.

Het afgelopen jaar echter is het onderwijssysteem veranderd en dat leverde een heleboel extra werk op. Daarnaast zijn we gestart met nieuw lesmateriaal en zijn er diverse projecten gestart waar ik aan deelneem. Alles stond dus op zijn kop.

Privé

Ook privé is er flink wat veranderd. Momenteel is niets is meer zoals het in januari aan het begin van dit jaar was. Mijn vriendin bleek namelijk zwanger te zijn en dat vonden wij natuurlijk fantastisch. We woonden echter nog in Haarlem, in een leuk knus huis. En ik bezat ook nog een huis.

We waren al van plan om samen één huis te kopen en beiden onze huizen te verkopen. Nou, iedereen die wel eens een huis heeft aangekocht en verkocht, weet hoeveel werk er komt kijken bij dergelijke zaken.

Tegen mijn broertje en mijn schoonzus zei ik bijvoorbeeld – toen wij hen in februari van dit jaar vertelden dat wij een kindje verwachtten – dat wij nog geen idee hadden waar onze kerstboom dit jaar zou komen te staan en met wie we de kerst zouden vieren.

Ons leven stond dus behoorlijk op zijn kop, maar inmiddels hebben we de twee huizen verkocht, de financiering geregeld en wonen we nu in een prachtig huis in Santpoort. Nu wachten we alleen nog op de baby.

Het gevolg?

Het gevolg van al die dynamiek en al die drukte is natuurlijk dat ik ’s nachts wel eens wakker heb gelegen, dat ik onregelmatig at, soms pas heel laat zelfs en ook wel eens iets liet bezorgen. Tijdens het klussen zijn er natuurlijk de nodige biertjes gedronken met het klusteam en zetten wij ook (iets te veel) hapjes op tafel.

Daarom ben ik nu te zwaar en voel ik mij niet fit genoeg. En dat verandert! Mijn doel is dus om weer lekker fit te zijn.

Je metabolisme helpt bij fit worden en afvallen Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Wat is mijn doel?

Ik wil dus weer lekker fit worden en dit zijn mijn doelen:

1. Gewicht: 85 kilo

2. Vetpercentage: 18%

3. Conditie: probleemloos 30 kilometer in één uur te fietsen

4. Taille-omtrek: 93 centimeter

In 8 weken tijd zal ik dus weer behoorlijk fit worden. Maar is 85 kilo niet aan de hoge kant? Voor veel mensen wel, maar ik doe al 25 jaar aan krachttraining, dus mijn spiermassa is meer dan gemiddeld ontwikkeld. Spieren wegen meer dan vet, dus weeg ik automatisch wat meer.

Wat is mijn motivatie?

Ik wil om meerdere redenen fit worden. Ik wil mij gewoon energiek voelen, want dat is een fantastisch gevoel. Het is het gevoel dat je de hele wereld aankan en dat je “On top of things” bent. Je voelt je “In controle” en je loopt niet achter de feiten aan. Heerlijk!

Daarnaast wil ik mijn nieuw e-boek (voorlopige titel: Gezond Leven in 10 stappen) dit jaar nog uitbrengen. Ook is het belangrijk dat ik op mijn werk fit en scherp bent. Middelbare scholieren voelen feilloos aan of je wel of niet fit bent.

Maar ik wil natuurlijk vooral fit worden voor ons eerste kindje. Ik wil haar (ja het is een meisje) het goede voorbeeld geven, door het haar het goede voorbeeld voor te leven. Leadership by example, noemen ze dat met mooie woorden, in de management literatuur.

Wat is fit worden?

Fit worden is een combinatie van lichaamsbeweging, gezonde voeding en dat resulteert in een conditieverbetering, een slanker lijf (een lager vetpercentage), minder gewicht en je simpelweg fit voelen. Echter, fit worden lukt niet door één keer per week iets actiefs te doen en hetzelfde voedingspatroon te blijven volgen, waarmee je te dik bent geworden.

Je metabolisme helpt bij fit worden en afvallen Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

 

Fit worden is dus een combinatie van gezond eten, regelmatig bewegen en er vooral de tijd voor nemen. Omdat ik mijn hele leven flink heb gesport, verwacht ik mijn doelen te halen. Maar het kost dus tijd, discipline en doorzettingsvermogen.

Hoe ga ik mijn doel halen?

1. Doel opschrijven

In de eerste plaats schrijf ik mijn doel op. Dit maakt het concreet. Doelen opschrijven is een eerste stap naar het realiseren van je doelen.

Speciaal voor het realiseren van je doelen heb ik een e-boek geschreven. Het kan je enorm helpen (net even dat zetje in de rug).

2. Regelmaat en discipline

Fit worden houdt dus in dat je de doelen die je jezelf stelt, omzet in acties. Ofwel, elke dag probeer je een klein stukje van het ‘grote’ doel te realiseren. In twee maanden tijd zeven kilo afvallen is op zich best veel, maar door daar dagelijks aan te werken hoop ik het te realiseren.

3. Lichaamsbeweging

Via RunKeeper kun je mijn vorderingen bijhouden. Grofweg zal ik het onderstaande beweegschema aanhouden:

* 4x per week, minimaal 1 uur fietsen (van en naar mijn werk). Verbranding calorieën +/- 2.400 p/wk

* 2x per week 1 uur CrossFit. Verbranding calorieën +/- 1.200 p/wk

* 1 of 2x per week, 1 tot 2 uur wielrennen in de duinen. Verbranding calorieën +/- 2.400 p/wk

Hoeveel calorieën zijn dat?

Wekelijks zal ik dus ongeveer 6.000 calorieën verbranden door te bewegen. Een kilo lichaamsvet levert ongeveer 7.500 calorieën, dus per week zou ik bijna een kilo lichaamsvet omzetten in energie en spier. Dit zorgt er dus voor dat ik slanker word.

Metabolisme versnellen

En daarmee ben ik er nog niet, want door CrossFit verbrand je niet alleen tijdens de training een boel calorieën, ook mijn spieren en mijn metabolisme vragen extra calorieën. Het gevolg van al dat bewegen is dat ik niet alleen 6.000 calorieën verlies tijdens het sporten, maar ook daarna verbrand ik extra calorieën.

Je metabolisme helpt bij fit worden en afvallen Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Mijn metabolisme versnelt en daardoor verband ik extra calorieën. Dit gebeurt ook terwijl ik ligt te rusten en te slapen.

Ik focus dus sterk op het versnellen van mijn metabolisme. Het metabolisme kun je zien als de motor die je lichaam laat draaien. Hoe meer energie je gebruikt, hoe groter de motor, dus hoe meer calorieën je verbrandt.

Omdat ik metabolisme heel erg belangrijk vind, heb ik er dit jaar een e-boek over geschreven. Het heet (heel toepasselijk Je Metabolisme Boosten). Het helpt je bij afvallen, gewichtscontrole en extra calorieën verbranden.

4. Voeding

Fit worden is niet alleen een kwestie lichaamsbeweging en calorieën verbranden. Wat je er aan calorieën in stopt is van essentieel belang. Voeding draagt voor zo’n 80% bij aan je gewicht, de overige 20% doet lichaamsbeweging voor je. De calorieën die je in je lichaam stopt hebben dus een enorme impact op je gewicht.

Welk type calorieën ga ik dus vooral eten, de komende 8 weken? Ik richt mij vooral op eiwitten, gezonde vetten en volwaardige koolhydraten. Suiker krijg ik al niet veel binnen, maar wat ik binnen kreeg, schrap ik zoveel mogelijk.

Dus geen koekjes en dergelijken en vooral geen bewerkte voedingsmiddelen zoals chips, ontbijtkoek, ketchup en pizza’s.

Calorieën tellen?

Ik ga geen calorieën tellen, want dat heeft (naar mijn mening) geen zin. Een calorie is namelijk niet zomaar een calorie. De calorieën uit eiwitten, van bijvoorbeeld 100 gram vis doen andere dingen in je lichaam dan de calorieën van 100 gram wit brood.

Eiwitten

Eiwitten haal ik onder andere uit dierlijke bronnen zoals vis, kip, rund en lam. En ook uit plantaardige bronnen zoals linzen, peulvruchten, bonen en quinoa.

Vetten

Gezonde vetten vind je in avocado, vis, kip en kwalitatief goed rundvlees. Ook slik ik dagelijks één omega 3 capsule. Omega 3 is namelijk super gezond.

Koolhydraten

’s Ochtends en overdag zal ik complexe koolhydraten eten, zoals havermout, muesli (zonder suiker!!), zuurdesem en spelt brood. Bij het avondeten zal ik vooral groente eten. Op die manier krijg ik voldoende complexe koolhydraten en vezels binnen, die mijn bloedsuikerspiegel laag houden.

Alle enkelvoudige koolhydraten, die je vindt in wit brood, witte rijst, koekjes en talloze sterk bewerkte voedingsproducten schrap ik. Deze snelle suikers laten mijn bloedsuikerspiegel te snel stijgen, leveren amper voedingswaarde en zorgen ervoor dat ik snel weer honger krijg. Niet handig dus, daar word ik niet fit van.

Als je meer wilt weten over hoe koolhydraten, vetten en eiwitten zich gedragen in je lichaam, lees dan mijn e-boek over gezond eten. Je zult versteld staan.

Alcohol

Ik houd van een goed glas wijn, maar door de weeks drink ik zeer matig. Normaal gesproken houd ik rekening met vier alcoholvrije dagen per week. Een glas wijn levert ongemerkt zo’n 250 calorieën.

Tot slot

Als ik die 7 kilo wil verliezen dan zou ik dus een negatieve energiebalans van ruim 900 calorieën per dag creëren. Dit houdt in dat er zo’n 900 calorieën meer uitgaan dan dat er binnen komen. Door simpelweg minder te eten, zou ik dit doel nooit halen. Dit zou overigens zeer onverstandig zijn. Een dergelijk dieet zou ik een crash dieet noemen.

Dus zorg ik ervoor dat mijn metabolisme versnelt en dat ik hoogwaardige voeding eet.

Je metabolisme is dus een heel erg belangrijk proces en het helpt je bij fit worden, extra calorieën verbranden, afvallen en gewichtscontrole. Lees het e-boek eens.

Door het versnellen van mijn metabolisme verbrand ik extra calorieën. Die calorieën zullen voor een belangrijk deel uit mijn vetreserves komen. Derhalve is volwaardige voeding zo belangrijk. Dit houdt in voldoende eiwitten, vezels, gezonde vetten en juist complexe koolhydraten. Snelle suikers schrap ik.

Fit worden start met gezond eten. Wil je meer weten over gezond eten? Lees dan het e-boek Gezonde Voeding en ontdek welke voeding je goed doet en je helpt om een gezond gewicht te verkrijgen en te behouden.

Meer weten over gezond leven en eten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Tot slot kan ik alleen maar zeggen dat ik er zin in heb. Lekker fit worden. Of ik als mijn doelen haal, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik er hard voor ga werken. Ook hoop ik dat deze serie blogs over fit worden, jou ook inspireert om (weer) aan jezelf te werken. De wereld ziet er namelijk een stuk mooier uit als je je fit voelt.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Je microbioom. Wat is het en wat doet het?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Eten waar je juist meer van wilt eten

Lees meer
Gezonde levensstijl

20 Gezonde traktaties voor verjaardagen en feestjes

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update