menu
NLbewustgezons logo

Kokosolie is een voedingsvet en het levert behoorlijk wat calorieën. Daarom zou je wellicht kunnen denken dat kokosolie je dikker maakt. Maar kokosolie blijkt precies het tegenovergestelde te doen. Kokosolie bevat namelijk een unieke combinatie van vetzuren die een sterk effect hebben op je stofwisseling. Het blijkt zelfs dat je door het eten van kokosolie juist lichaamsvet kan laten verdwijnen, vooral rond je taille. Hoe mooi is dat? In dit artikel lees je hoe kokosolie je kan helpen met afvallen en lichaamsvet kan laten verdwijnen.

Wat is kokosolie en wat doet het?

Kokosolie of kokosvet is een vorm van verzadigd vet en het komt van de kokosnoot. Die verzadigde vetten van kokosvet bestaan voornamelijk uit de middellange vetzuurketen en dat maakt het verschil. Dit houdt namelijk in dat er een laag aantal koolstofverbindingen in de atoomstructuur van kokosolie zit.Kokosolie versnelt metabolisme zodat je afvalt. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten

Klinkt wellicht een beetje ingewikkeld, wat houdt dat in? Dat lage aantal koolstofverbindingen maakt kokosolie makkelijker afbreekbaar door je lever en het stimuleert de snelheid je metabolisme.

Kokosvet wordt vaak gebruikt in de keuken. Het is namelijk prima bestand tegen hoge temperaturen. Bij veel plantaardige oliën verandert de samenstelling van gezonde stofjes, wat maakt dat die plantaardige oliën zelfs kankerverwekkend kunnen worden bij verhitting. En dat is niet zo mooi.

Zelf gebruiken wij thuis arachideolie of kokosolie, om die schadelijke effecten (die bij verhitting kunnen ontstaan) te voorkomen.

Hoe zit het met de calorieën van kokosolie?

Hoe zit het eigenlijk met de calorieën van kokosolie? Vet levert 9 calorieën per gram en dat is veel meer dan koolhydraten en eiwitten. Deze leveren beiden 4 calorieën per gram. Het is daarom van belang, dat als je kokosolie gaat gebruiken, dat je deze als vervanging gebruikt voor andere vetten.

Per dag hoef je niet meer dan 30 gram, wat gelijk staat aan zo’n 2 eetlepels, te nemen. Daarnaast is de ene calorie de andere niet.

De calorieën van een gram kokosvet en andere vetten zoals avocado en rauwe noten doen meer positieve dingen voor je lichaam dan de calorieën van een gram suiker uit bijvoorbeeld frisdrank en ingeblikte soep.

Hieronder heb ik drie redenen voor je uiteen gezet, waarom je kokosolie zou gebruiken.

1. Kokosolie kan je metabolisme boosten zodat je meer calorieën verbrandt

Je lichaam doet sowieso veel moeite om vet te verbranden en dat is bij kokosolie niet anders. Om vet te verwerken gebruikt je lichaam al een heleboel calorieën. De calorieën die vet kan leveren worden dus niet alleen maar omgezet in energie of in lichaamsgewicht.

Een flink deel van die calorieën die voedingsvetten leveren, gebruikt je lichaam om het vet zelf te verwerken. Een ander deel, van de calorieën die vetten leveren, wordt omgezet in bouwstoffen voor bijvoorbeeld je celmembranen en je hersenen.

Wist je bijvoorbeeld dat je hersenen voor zo’n 60% uit vet bestaan?

Weer een ander van die calorieën, zet je lichaam om in energie en eventuele overschotten scheid je uit via je ontlasting en een deel slaat je lichaam op als lichaamsvet.

Kokosolie versnelt metabolisme zodat je afvalt. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten

Thermische waarde

Verschillende soorten voedingsmiddelen doorlopen dus verschillende manieren waarop ze door het lichaam worden verwerkt. De verwerking van vetten, zoals kokosolie is dus een intensieve klus, waarbij je lichaam best veel energie gebruikt. Dit noem je de thermische waarde van je voeding. Hoe hoger de thermische waarde, hoe meer calorieën je verbrandt, voor de verwerking ervan.

Door het verhoogde energieverbruik, versnelt je metabolisme en daardoor verbrand je automatisch meer calorieën. In het e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je veel meer over afvallen, gewichtscontrole en extra calorieën verbranden.

2. Kokosolie kan je eetlust verminderen, waardoor je automatisch minder eet

Bij afvallen geldt de (gesimplificeerde) regel; meer calorieën verbranden dan dat je er binnen krijgt. Een kilo lichaamsvet levert ongeveer 7.500 calorieën op. Dus als je dagelijks 100 calorieën meer verbrandt dan dat je er binnen krijgt, dan duurt het dus 7,5 dagen voordat je die kilo lichaamsvet hebt verbrand.

Dat wil echter niet zeggen dat je die kilo niet meer ziet op de teller van je weegschaal. Als je bijvoorbeeld meer bent gaan bewegen, dan zou het kunnen zijn dat je spiermassa is toegenomen. Maar goed, we hebben het hier over de eetlust verminderende werking die kokosolie kan hebben.

Het blijkt dat de middellange vetzuurketen ervoor zorgt dat je je ‘vol’ voelt zitten, waardoor je minder eet. Hierdoor krijg je automatisch minder calorieën binnen.

Het mooie aan kokosolie is dus, dat het aan de ene kant je metabolisme versnelt, waardoor je meer calorieën verbrandt en aan de andere kant dat je minder calorieën eet, omdat je er een ‘vol’ gevoel van krijgt.

3. Kokosolie kan je helpen vet te verliezen, waaronder het ongezonde buikvet

Buikvet, ook wel aangeduid als visceraal vet of abdominaal vet, is erg ongezond. Het heeft namelijk de neiging om zich op te hopen rond je organen en het kan allerlei ontstekingen veroorzaken.

Die ontstekingen zijn zeer kwalijk omdat zij kunnen leiden tot vervelende aandoeningen zoals diabetes 2, hart- en vaatziekten en zelfs kanker.

Het verminderen van je buikvet kan dus bijzonder positieve effecten op je gezondheid en je lichaam sorteren.

Kokosolie versnelt metabolisme zodat je afvalt. Meer weten? Lees het e-boek Je Metabolisme Boosten

Is dit onderzocht?

Uit een studie onder 40 vrouwen bleek dat de tailleomtrek (buikvet) verminderde nadat zij gedurende 28 dagen 30 gram kokosolie per dag hadden geconsumeerd. Ze kregen ook de opdracht om meer aan lichaamsbeweging te doen. Ook bleek het ‘goede’ cholesterol (HDL) te zijn gestegen, waardoor de kans op ontstekingen verminderde.

Een dergelijke studie werd ook onder zwaarlijvige mannen gedaan. Gedurende vier weken kregen de mannen dagelijks 30 gram kokosvet en hun tailleomtrek daalde.

Hoewel in beide onderzoeken de tailleomtrek van de deelnemende mannen en vrouwen niet heel veel daalde, bleek wel dat de middellange vetzuurketens zouden leiden tot verlies van buikvet.

Meer weten over afvallen en afgevallen blijven? Je wilt immers niet weer aankomen, toch? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Tot slot

Kokosolie kent dus een stimulerende werking op je metabolisme, waardoor je automatisch meer calorieën verbrandt en het zorgt voor een ‘vol’ gevoel waardoor je minder eet. Daarnaast blijkt kokosolie – meer dan andere oliën – je tailleomvang te kunnen verkleinen.

Natuurlijk staat kokosolie niet op zichzelf, als het gaat om afvallen. Minder koolhydraten, meer groenten en eiwitten helpen je ook enorm. Daarnaast zal lichaamsbeweging je eveneens gewichtsverlies kunnen opleveren.

Kokosolie stimuleert je metabolisme en ik ben van mening dat juist je metabolisme van grote invloed is op je gewicht. Je metabolisme is een heel erg belangrijk proces. Hoe sneller het werkt, hoe meer calorieën je verbrandt, waardoor je op een gezond gewicht blijft.

Na je 25ste echter, vertraagt je metabolisme. In e-boek Je Metabolisme Boosten ontdek je wat je daar tegen kan doen.

Meer weten?

Wil jij ook verantwoord afvallen? Ben je het zat om je onzeker te voelen over je lichaam? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Wil je meer weten over gezond leven? Wil jij je fitter voelen of ben je bang om op chronisch ziek te worden? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen. Hoe meer je weet over de juiste voeding (en gewoontes) hoe beter je in staat bent om de goede keuzes te maken. En dat is belangrijk, toch?

Bronnen:
1. http://link.springer.com/article/10.1007/s11745-009-3306-6
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2012/06/21/ask-the-expert-healthy-fats/
3. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0009912004001201
4. http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/508/2
5. https://authoritynutrition.com/coconut-oil-and-weight-loss/
6. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/10/22/coconut-oil-and-saturated-fats-can-make-you-healthy.aspx

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Waarom bootcamp je goed doet.

Lees meer
Blog

Fruit om je gezondheid te bevorderen

Lees meer
Afvallen

Afvallen door krachttraining

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update