Menu

Blog

Cart

2017-10-14

Gezond eten is niet alleen belangrijk voor je om lekker slank en om op een gezond gewicht te blijven. Gezond eten en een gezond gewicht kunnen ook nog eens kanker voorkomen. Zelf schrik ik altijd even als ik weer hoor dat iemand kanker heeft. Gelukkig ken ik inmiddels ook veel mensen die succesvol door een therapie zijn gekomen. Maar toch hoop ik kanker en andere chronische ziekten te voorkomen. Daarom eet ik gezond en sport ik veel. Maar ook ik word een jaartje ouder. En die typische ouderdomsziekten, zoals kanker maar ook hart- en vaatziekten, komen voor mij steeds dichter bij. In deze blog lees je hoe ik die narigheid probeer te voorkomen.

Gezond eten, niet alleen voor je gewicht

Bijna mijn hele leven eet ik al gezond en sport ik veel. Bij ons thuis is gezond eten letterlijk met de paplepel ingegeven. Tussen mijn twintigste en dertigste veranderde mijn consumptiepatroon door het studentenleven, het wonen in het buitenland en, na mijn studie, door mijn werk.Gezond eten is super belangrijk. Meer weten? Lees het e-boek Gezonde Voeding.

Ik merkte dat veel supermarkt-eten (diepvriespizza’s, magnetronmaaltijden, soepen uit blik, voorgesneden groenten en noem het maar op) wel erg makkelijk waren, maar ik voelde mij er niet lekker mee. Dus begon rond mijn dertigste mijn eigen zoektocht naar gezond eten en gezond leven.

Ik denk dat veel mensen zich hier wel in herkennen. Wel ben ik altijd (veel) blijven sporten. Na een paar jaar zoeken, studeren en proberen ben ik deze website gestart, om alles wat ik weet over gezond eten en leven, met iedereen te delen.

Inmiddels ben ik 41 jaar oud en vader van een prachtige dochter. En wat wil je dan? Juist, ik wil mijn dochter het goede voorbeeld geven en haar zo gezond mogelijk opvoeden. De onderstaande 10 voedingsmiddelen eet zij nog niet, maar wij wel.

10 Voorbeelden van gezond eten

De Wereld Gezondheidsorganisatie en de Amerikaanse universiteit Harvard stellen beiden dat een gezond gewicht, de kans op kanker verkleind. Nu is het echter zo dat er meer ongezond eten te koop is dan gezond eten. We leven tevens in een dikmakende omgeving. Het is dus niet altijd makkelijk om de juiste keuzes te maken.

Overal is eten te koop en overal word je verleid om dat eten ook te kopen. Dit stopt niet, dus is het belangrijk dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt, om bepaalde keuzes te maken. Althans, zo denk ik erover.

De onderstaande 10 voedingsmiddelen helpen je niet alleen aan een gezond gewicht, maar ook om de kans op kanker te verkleinen.

1. Knoflook

Ik ben gek op knoflook, maar eet niet meer dan één teentje per dag. Hoewel knoflook erg gezond is, zou mijn sociale omgeving zich storen aan overmatig gebruik. Maar goed, knoflook bevat zwavelhoudende stofjes die de kans op kanker in het maag- en darmkanaal kan verkleinen.

Knoflook helpt overigens ook om je bloeddruk te verlagen. Familie van de knoflook is ui, sjalot, bieslook en prei.

2. Gember, kurkuma, chili en andere kruiden

Gember werkt zuiverend en je kan het prima verwerken in (Aziatisch) eten, een smoothie of in thee. Tijdens onze reizen door Azië (waaronder China en India) merkten wij dat veel gerechten bereid waren met gezonde kruiden, zoals gember en knoflook.

Gezond eten is super belangrijk. Meer weten? Lees het e-boek Gezonde Voeding.

Ook gebruikt men daar veelvuldig kurkuma, koriander en rode peper om smaak te geven aan het eten. Niet alleen zijn deze kruiden erg lekker, ze kennen ook een kankerremmende werking. Niet zo gek dus, dat Aziatische eten.

Typisch Italiaanse kruiden kennen die lekkere en gezonde eigenschappen overigens ook. Denk hierbij aan oregano, basilicum, rozemarijn en tijm. Op deze pagina vind je meer info over gezonde kruiden.

3. Tomaten

We blijven even in Italië, want tomaten vormen een populair onderdeel van tal van Italiaanse gerechten. Tomaten bevatten een stofje (lycopeen) die de kans op diverse soorten kanker verlaagt. Natuurlijk zijn tomaten in de eerste plaats gewoon lekker en gezond.

Wij eten ook regelmatig tomaten. Ze worden verwerkt in sauzen, salades en in zelfgemaakte tomaten salsa. Ik kies ervoor om niet teveel pasta te eten en als ik het eet, dan is het heel erg weinig. Ik schep liever wat meer groenten en tomatensaus op mijn bord dan pasta. ’s Avonds wil ik namelijk zo min mogelijk koolhydraten uit granen halen.

4. Citrusvruchten

Citrusvruchten zoals sinaasappelen, citroenen en limoenen bevatten veel vitamine C. Wist je dat vitamine C kanker werende stoffen bevat? Er is zelfs onderzoek gedaan naar de effecten van vitamine C op kanker, indien de vitamine C in de aderen wordt gespoten. Bij mensen wordt dit nog niet toegepast.

Gezond eten is super belangrijk. Meer weten? Lees het e-boek Gezonde Voeding.

Grapefruit, mandarijntjes en sinaasappels kan je het beste in zijn geheel eten. Dat is niet alleen gezond, het helpt ook nog eens om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

5. Nederlandse groenten en kool

Na de Chinese en de Italiaanse keuken, is het nu de beurt aan de Nederlandse keuken. Typisch Hollandse groenten zoals boerenkool, spruitjes, bloemkool en broccoli zijn niet alleen gezond en lekker. Ze verkleinen tevens het risico op kanker.

Het schijnt zelfs dat Barack Obama (en diverse Hollywoodsterren) boerenkool smoothies krijgt. Kool- en groentesoorten zoals Chinese kool, savooie kool, waterkers, rodekool en wittekool doen je dus goed.

Over gezond eten heb ik een e-boek geschreven, dat je helpt om vrij snel weer fitter en gezonder te worden.

6. Groene thee

Groene thee helpt je metabolisme te versnellen, waardoor je automatisch meer calorieën verbrandt. Derhalve draagt groene thee bij aan een gezond gewicht en helpt het mensen die willen afvallen.

Groene thee bevat minder cafeïne dan zwarte thee en een stofje dat het risico op kanker kleiner maakt.

Je metabolisme en een gezond gewicht hebben veel met elkaar te maken. Speciaal daarvoor het ik een e-boek geschreven dat je helpt om je metabolisme te versnellen. Je verbrandt automatisch meer calorieën en dat is handig.

7. Soja

Met soja, groene thee en Chinese kool zijn we toch weer een beetje terug in de Chinese keuken. Wat mij in China opviel was dat de maaltijden uitgebalanceerd waren qua voedings- en bouwstoffen. Als de Chinees gevarieerd zou eten, dan verkleint men de kans op kanker en hart- en vaatziekten.

Wat mij ook overigens opviel was de enorme populariteit van Amerikaanse fastfood multinationals. Meer en meer Chinezen kampen tegenwoordig met overgewicht en ik heb niet het idee dat dit door het Chinese eten komt.

Soja bevat veel isoflavonen. Dit stofje beïnvloed de groei van kanker in een negatieve zin. Derhalve is het een gezond idee om soja wat vaker op je menu te zetten.

Wij eten bijvoorbeeld een aantal keren per week havermoutpap, in de ochtend. De melk die we daarvoor gebruiken is sojamelk.

8. Omega 3 vetten

Omega 3 vetten zijn super gezond. Je vindt ze onder andere in vette vis, ei, lijnzaad, noten en olijfolie. Omega 3 vetten zorgen ervoor dat ontstekingen – die zich kunnen ontwikkelen tot een kanker – verdwijnen. Ook helpen omega 3 vetten je met een gezond cholesterolprofiel en daalt de kans op hart- en vaatziekten.

Hoewel er nog niet genoeg wetenschappelijk bewijs bestaat, wordt omega 3 wel ingezet bij de preventie, dan wel de behandeling van aandoeningen of ontstekingen als artritis, reuma, spastische darm, astma en gedragsstoornissen als ADHD, autisme en dyslexie.

 Meer weten over gezond eten? Download het e-boek Gezonde Voeding.

Ik denk dat ik mijn dochter voorlopig nog geen haring hoef voor te zetten. Zelf at ik het voor het eerst rond mijn twintigste, toen ik terug kwam uit het buitenland.

Ik had een half jaar gestudeerd aan de universiteit van Zaragoza, Spanje. Hoewel ik daarvoor diverse keren haring had geproefd, vond ik het nooit lekker. Maar op de een of andere manier, kreeg ik na een paar maanden in Zaragoza te hebben geleefd, opeens zin in haring.

9. Bosvruchten

Voorlopig geen haring dus voor mijn dochter. Eerst maar eens kijken of ze aardbeien, frambozen en cranberry’s lekker vindt. Ze zijn niet alleen lekker en gezond, ze bevatten ook stofjes die kanker helpt te voorkomen.

10. Rode wijn

Het is natuurlijk niet gezond om dagelijks een fles rode wijn te drinken. Neem een voorbeeld aan de inwoners van het Italiaanse Sardinië. Dagelijks houdt men daar een happy hour en komt de wijn op tafel. Men drinkt daar echter maar één of twee glazen per dag.

 Meer weten over gezond eten? Download het e-boek Gezonde Voeding.

Wat maakt rode wijn dan gezond? Het stofje resveratrol maakt rode wijn (niet witte) gezond. Nou ja gezond, als je met mate drinkt. Meer over de gezonde eigenschappen van rode wijn weten? Lees dit artikel eens.

Tot slot

Ik hoop dat je deze 10 voorbeelden van gezond eten (en drinken) kan gebruiken. Zelf pas ik ze alle 10 toe, behalve het laatste punt. Wekelijks houd ik mij namelijk aan een aantal alcoholvrije dagen. Naast deze 10 voorbeelden van gezond eten is het natuurlijk ook belangrijk dat je voldoende beweegt, niet teveel stress ervaart en dat je voldoende slaapt.

Kanker is een ziekte die je niemand toewenst en vooral jezelf niet. Het handhaven van een gezond gewicht is derhalve een belangrijke stap. Eten draagt voor ongeveer 80% bij aan je gewicht. Bij de meeste mensen geldt dus; elk pondje gaat door het mondje.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezond leven, gezond eten, gezond gewicht en wil je ook lekker genieten? Lees het e-boek Gezond in 10 stappen eens.

Als je meer over gezond eten wilt weten, lees het e-boek Gezonde Voeding. Je ontdekt hoe je je (snel) weer fitter voelt en hoe gezond eten ervoor zorgt dat je geen hongerpieken en gevoelens van dufheid meer ervaart.

Wil je afvallen en gezonder eten (die twee gaan vaak samen) lees dan de e-boeken over gezonde voeding en afvallen.

Bronnen:
1. http://www.blikopnieuws.nl/gezondheid/244443/who-overgewicht-en-obesitas-belangrijke-risicofactoren-voor-kanker.html
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate/
3. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-weight/
4. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/healthy-lifestyle-could-prevent-half-of-all-cancer-deaths/
5. https://theforum.sph.harvard.edu/events/cancer-and-diet/

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Mentaal welzijn

Vergelijk jezelf niet met een ander.

Lees meer
Blog

Q10

Lees meer
Afvallen

Succesvol afvallen door focus op het proces

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer