menu
NLbewustgezons logo

Jong Wie wil er nou niet lang jong uitblijven zien en zich jong blijven voelen? Hoewel de jaren gaan tellen en iedereen zichzelf ouder ziet worden, blijft het verlangen toch bestaan om er zo jong mogelijk uit te blijven zien, bij veel mensen. Het is dan ook niet voor niets dat veel mensen een chirurgische cosmetische ingreep ondergaan. Zijn er geen andere manieren om er jong uit te blijven zien en je jong te voelen? Ik zocht het voor je uit en in deze blog lees je welke rol eiwitten spelen bij veroudering. 

Waardoor blijf er niet jong uitzien?

Je lichaam bestaat uit miljarden lichaamscellen en al die lichaamscellen zijn onder andere opgebouwd uit eiwitten. Zonder eiwitten kan je simpelweg niet functioneren. Je spieren bijvoorbeeld bevatten veel eiwitten, waardoor je kan lopen, iets kan optillen en opstaan uit een stoel.

Eiwitten breken ook allerlei stoffen af, die je binnen krijgt doordat je bijvoorbeeld medicatie slikt, een borrel drinkt en wanneer je iets eet. De stoffen die daardoor binnen komen worden afgebroken en verwerkt door eiwitten. Ze zijn dus heel erg belangrijk, maar tegelijkertijd zorgen ze er ook voor het versnellen van het verouderingsproces.

Waar zitten eiwitten in?

Je vindt eiwitten in dierlijke voedings zoals vlees, kip, zuivel, eieren en vis en je vindt het ook in plantaardige voeding zoals groenten zoals avocado, oliën, paddenstoelen, noten, zaden, peulvruchten, linzen, erwten en quinoa.

Hoe zorgen eiwitten ervoor dat het verouderingsproces versnelt?

Het is een beetje dubbel; aan de ene kant heb je eiwitten nodig voor allerlei belangrijke zaken, aan de andere kant versnellen ze het proces van veroudering, waardoor je er minder jong uit gaat zien. Als je dus teveel eiwitten zou eten, dan zou je dus sneller verouderen? Of zit dat toch een beetje anders?

Recycling

De eiwitten in je lichaamscellen delen en regenereren zich continue. Je kan dit zien als een soort recyclingsproces. De lichaamscellen die bijvoorbeeld je huid vormen, zijn met ongeveer 28 dagen vernieuwd. Na 28 dagen heb je dus weer een ‘nieuwe’ huid.

Je lever vernieuwen duurt ongeveer 5 maanden en de botten van je skelet ongeveer 10 jaar. Je hele lichaam is na ongeveer 10 jaar geheel vervangen.

Waardoor gaat je huid er dan ouder uitzien, met het verstrijken van de tijd? Als al die cellen en eiwitten zich steeds vernieuwen, waarom blijf je er dan niet jong uitzien?

Weeffoutjes

Je blijft er niet jong uitzien omdat die celdeling niet altijd vlekkeloos verloopt. Er ontstaan, met de tijd, weeffoutjes. Hierdoor worden sommige eiwitten niet goed vervangen en blijven ze in de lichaamscel rondhangen, waar ze gaan plakken aan andere eiwitten, die ook niet goed zijn vervangen.

Hierdoor ontstaan, als het ware, hoopjes eiwitten. Die hoopjes eiwitten beletten de desbetreffende lichaamscel om zijn werk minder goed te doen. Als dat bij een heleboel lichaamscellen gebeurt, dan kan je dat zien aan het ouder worden van je huid bijvoorbeeld.

Die verstoorde celdeling is niet handig

Dit kan natuurlijk ook in je hersenen plaats vinden, of in je ogen en in je hart- en vaatstelsel. Doordat je lichaamscellen – na een flink aantal jaren – vol zitten met hoopjes eiwitten kan zich bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer ontwikkelen, maculaire degeneratie (minder goed kunnen zien), of dat je hart minder goed in staat is om bloed door je aderen te pompen.

Maar wacht even, er zijn toch ook diëten die veel eiwitten aanbevelen om op die manier gewicht te verliezen? Die zijn er inderdaad en ze zijn best succesvol ook. Niet alleen kan je er – tijdelijk – flink mee afvallen, eiwitrijke voeding verbetert ook je bloedsuikerspiegel en geeft je een langdurig verzadigd gevoel.

Afvallen en er jong uit (willen) blijven zien hebben best wel het één ander met elkaar te maken. Als je slank bent zie je er immers wat frisser en jong uit. Wil jij ook op een verantwoorde manier afvallen? Lees dan dit e-boek. Het helpt je om stap voor stap af te vallen en op je streefgewicht te blijven.

Hoe kan je er dan jong uit blijven zien?

Als eiwitten je dan beletten om er jong uit te blijven zien, terwijl je ze hard nodig hebt voor allerlei processen en functies, wat kun je dan doen? Hier volgen een paar tips:

1. Eet meer plantaardige eiwitten

Door het eten van plantaardige eiwitten kan je ervoor zorgen dat de celdelingen en de eiwitrecycling beter verloopt. Hierdoor blijf je er langer jong uitzien en verlaag je de kans op allerlei degenererende aandoeningen.

Ze zijn al genoemd, maar goede bronnen van plantaardige eiwitten zijn onder andere groenten, bonen, linzen, quinoa, noten, zaden, peulvruchten en paddenstoelen. Meer over gezond eten lees je in dit e-boek.

2. Eet minder dierlijke eiwitten

Vooral rood bewerkt vlees zoals salami worsten, hamburgers en bewerkte vleeswaren kunnen de veroudering versnellen.

3. Als je dan toch dierlijke eiwitten eet

Kies dan voor vis, kip en gevogelte. Vooral vis zoals zalm, haring, makreel en sardientjes zijn erg gezond.

4. Toch liever een biefstukje?

Kies dan voor rood vlees van een koe dat vrij heeft kunnen bewegen in een wei en haar natuurlijke voeding heeft genoten. Dat is gras en geen maïs of graan.

En, wat kan jij hiermee?

Als je er jong uit wilt blijven zien kies dan voor eiwitten uit plantaardige bronnen zoals avocado, olijfolie, quinoa, linzen, bonen, erwten, rauwe noten, zaden, soja en peulvruchten. Ook groenten zoals spinazie, paddenstoelen, broccoli en koolsoorten bevatten eiwitten.

Als je toch vlees wilt eten, kies dan vooral voor kip en kalkoen en neem zo min mogelijk rood (bewerkt) vlees zoals hamburgers, worsten en spek. In dit e-boek ontdek je veel meer over gezond eten.

Hou je toch wel van een biefstukje? Kies dan voor een stuk vlees van een koe die gras heeft gegeten, gedurende haar leven en in de wei heeft kunnen rondlopen. Dit vlees bevat minder ontstekingsbevorderende stoffen dat biefstuk van een koe die op maïs en granen heeft geleefd (worden ze sneller vet van) en voornamelijk in een stal heeft gestaan.

Zijn eiwitten dan de enige schuldigen, waardoor je snel kan verouderen? Nee koolhydraten spelen ook een rol. Die komen in een latere blog aan bod.

Leuke post?

Vond je dit ook weer een leuke post en wil je ook op de hoogte blijven? Schrijf je dan in op onze maandelijkse nieuwsbrief en mis geen tips en inzichten meer.

Bronnen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4056321
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2884327/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8001743

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Overig

Vier bewezen voordelen van verminderde CO2 niveaus 

Lees meer
Gezonde voeding

De verrassende voordelen van gember

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezond eten klinkt simpel, maar hoe doe je het eigenlijk?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update