menu
NLbewustgezons logo

Voor veel mensen is het een onmogelijke opgave om snoep, ijs, chips, fast food, junk food, koek, chocola en ga zo maar door, te laten staan. Grote kans dat zij onbewust een suikerverslaving hebben. Een suikerverslaving is bijna net zoiets als een drugs- of alcoholverslaving. Dat komt omdat een suikerverslaving, net als een drug- en alcoholverslaving, wordt gedreven door het beloningscentrum in je hersenen. Deze blog gaat over 3 gemakkelijk toepasbare manieren om van je suikerverslaving af te komen. Aan het eind van deze blog vind je 8 extra tips die je van je suikerverslaving af kunnen helpen. 

Wat is een suikerverslaving?

Bij een suikerverslaving hoef je niet te denken aan suiker junkies die kilo pakken suiker de winkel uit smokkelen en in een steegje handenvol suiker naar binnen werken. Anders dan bij hard drugs, manifesteert een suikerverslaving zich veel geraffineerder. Je krijgt steeds om de 2 tot 3 uur trek in iets.

Suikerverslaving. Liever gezond? Download het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Dat je om de 2 tot 3 uur trek krijgt om iets te eten, komt doordat het beloningssysteem in je hersenen daarom vraagt. Suiker activeert namelijk de neurotransmitter dopamine. Dopamine geeft je een prettig gevoel.

Deze neurotransmitter wordt ook geactiveerd wanneer je een drug zou nemen. Het nadeel van dopamine is dat je steeds een beetje meer suiker nodig hebt om tot dezelfde dopamine-rush te komen. Zo werkt een suikerverslaving.

Meer weten over hoe neurotransmitters bepalen hoe je je voelt, hoe je slaapt en hoeveel je weegt? Download dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

3 Manieren om je suikerverslaving de baas te zijn

Een suikerverslaving werkt dus veel geraffineerder dan een drugverslaving. Je krijgt gewoon trek en dat komt doordat je hersenen een beloning willen.

Hieronder vind je 3 manieren die helpen om je suikerverslaving de baas te zijn.

1. Als je trek hebt, eet een hele maaltijd

Het is belangrijk te beseffen dat hunkering naar suiker niet hetzelfde is als honger. De kans is heel groot dat je hersenen een beloning eisen in de vorm van dopamine.

Hoewel je waarschijnlijk genoeg hebt gegeten, hunkeren je hersenen toch naar suiker. Dit kan je oplossen door een beroep op je wilskracht te doen. Maar wilskracht is net een spier, het raakt uitgeput. En bij een suikerverslaving is dit bijna altijd het geval.

Als je dus trek krijgt, maak dan een maaltijd klaar. Het is beter om iets van eiwitten, groenten, gezonde vetten te eten dan om toe te geven aan de verleidingen van een candybar, ijs of een koek.

Een handje noten of een glas water drinken kan trouwens ook goed helpen.

2. Neem een ​​warme douche

De drang naar suiker kan ook verdwijnen door een hete douche te nemen. Zet de thermostaat zo warm dat je jezelf niet verbrandt, maar dat het wel een beetje ongemakkelijk voelt.

Na 5 tot 10 minuten ben je klaar. Je lichaam voelt dan aan alsof je net uit de sauna komt. De hunkering naar suiker zal dan weg zijn.

3. Ga wandelen of joggen

Een derde manier om je suikerverslaving de baas te zijn is om te gaan wandelen of – nog beter – om te gaan joggen. Hunkering naar suiker is NIET hetzelfde als honger. Je lichaam heeft dus geen energie nodig. Echter je hersenen willen alleen maar een beloning.

Je lichaam beschikt dus over de energie om te kunnen wandelen of joggen. Wat is nou het voordeel van beweging? Het voordeel van beweging is dat een andere neurotransmitter wordt aangemaakt; endorfine.

Endorfine komt vrij na 15 tot 20 minuten sporten. Deze neurotransmitter geeft je een gelukzalig gevoel. Je zal merken dat de hunkering, plaats maakt voor een gevoel van beloning en gelukzaligheid zonder dat je iets suikerrijks hebt gegeten.

Mocht het niet lukken om buiten te gaan joggen, omdat het bijvoorbeeld regent, dan kun je in huis ook een aantal oefeningen doen. Thuis hebben wij bijvoorbeeld een roeiapparaat, waar ik en mijn vriendin regelmatig gebruik van maken.

Maar je kunt natuurlijk ook 15 tot 20 minuten opdrukken, buikspieren trainen en burpees doen. Ook een super goede work out; de 7 minutes work out.

Manieren om van je suikerverslaving af te komen. Meer weten? Download e-boek Gezond In 10 Stappen.

Meer tips die kunnen helpen om van je suikerverslaving af te komen

Veel mensen leiden onbewust aan een suikerverslaving omdat zij de verkeerde voeding eten. Voedingsmiddelen die veel toegevoegde suikers en zoetstoffen bevatten (veelal junk food), kunnen de hersenen activeren waardoor een herhalend patroon ontstaat van hunkering – eten – hunkering – eten.

De onderstaande tips kunnen je ook helpen tegen de suikerverslaving:

1. Neem een glas water
Soms is je lichaam – en daarmee je hersenen – een beetje uitgedroogd. Hierdoor kan de hunkering naar suiker ontstaan. Neem eens een glas water. Hunkering kan namelijk veroorzaakt worden door uitdroging.

2. Eet fruit
Het eten van hele stukken fruit kan helpen om je suikerbehoefte te stillen. Kies voor hele stukken fruit en niet voor fruitdrankjes.

3. Vermijd kunstmatige zoetstoffen
Kunstmatige zoetstoffen houden je hersenen in de maling.

4. Eet eiwitten
Eiwitten werken heel erg verzadigend. Ze kunnen daarom helpen tegen hunkering.

5. Goed slapen
Een goede nachtrust doet ook wonderen. Hoe beter je slaapt hoe minder trek je hebt in zoetigheid de volgende dag.

Door een slechte nachtrust heb je de volgende dag vaak trek in de voedingsmiddelen (junk food) die zout, zout of vet bevatten. Dit komt door de neurotransmitter cortisol.

Meer over neurotransmitters lees je in het e-boek Van Stress Naar Geluk.

6. Vermijd overmatige stress
Hierbij geldt bijna hetzelfde als bij slaap. Stress – en vooral chronische stress, waar talloze mensen mee te kampen hebben –  kan leiden tot hunkering naar suikerrijke producten. Je zou stress kunnen zien als een rode lap voor een suikerverslaving.

7. Mijd bepaalde triggers
Als je trek hebt en je besluit om een eindje te gaan wandelen, loop dan niet langs een snackbar.

8. Honger jezelf niet uit
Als je wilt afvallen, eet dan genoeg en laat wilskracht niet de cruciale factor zijn. De hunkering wint het namelijk bijna altijd van je wilskracht.

Afvallen is een proces waarbij de juiste voeding, voldoende beweging, voldoende slaap en weinig stress doorslaggevend zijn. Hongergevoelens horen daar niet bij. Lees er meer over in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Meer weten?

Ik hoop dat deze 3 manieren en 8 tips helpen om van je (onbewuste) suikerverslaving af te komen. Als dat lukt, dan zou je automatisch afvallen en zou je je automatische fitter en lekkerder voelen. Ik hoop echt dat het je lukt. Een stap verder is (zo goed als) suikervrij eten, kijk daar ook eens naar.

Wil je meer weten over gezond gewicht en gezond leven, maar heb je niet veel tijd om alles uit te zoeken? Dat heb ik voor je gedaan. Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen maar eens.

In het e-boek Van Stress Naar Geluk lees je alles over hoe neurotransmitters met je aan de haal gaan.

Dan even wat anders; vind jij jezelf behulpzaam? Wil jij dan ook een review schrijven voor deze site? Een review schrijven gaat heel snel; klik op deze link van Feedback Company. Zij handelen de reviews af. Je komt dus op een andere site, waar je een leuke review kan plaatsen.

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang jij ook al maandelijks de gratis mijn gratis nieuwsbrief? Inschrijven doe je hieronder.

Bron:
https://authoritynutrition.com/3-step-plan-to-stop-sugar-cravings/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Citroensap, goed voor je gezondheid en je gewicht

Lees meer
Gezonde levensstijl

Langer en gezonder leven? Neem een voorbeeld aan de Blue Zones

Lees meer
Gezonde levensstijl

Het mediterraan dieet voor een gezond hart en een gezond gewicht

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update