menu
NLbewustgezons logo

ADHD 10 manieren om het te verslaanADHD komt steeds vaker voor. Hoe kan dat? De succesvolle arts en auteur John Gray schreef er een boek over: “Staying focused in a hyper world”. Naar aanleiding van dat boek schreef hij een artikel in het tijdschrift Medisch Dossier. Gray geeft aan dat onze hersenen een heel nieuw tijdperk doormaken en dat ADHD en andere aandachtsstoornissen een ware epidemie vormen. Zo zou ADHD uiteindelijk kunnen leiden tot angsten, echtscheidingen, overgewicht, verslavingen, problemen met relaties zowel in werk als privé en zo zou ADHD zelfs kunnen leiden tot Parkinson en Alzheimer. Dit zijn serieuze problemen. In deze blog geef ik je een samenvatting van het artikel en 10 manieren om ADHD te verslaan. 

Wat is ADHD en wat doet het?

ADHD is een aandoening die niet alleen kinderen treft, maar ook volwassenen. ADHD zorgt ervoor dat iemand zijn concentratie niet kan vasthouden bij een taak of een bezigheid. Hierbij kun je denken aan een niet oplettende leerling, maar ook aan een echtgenoot die minder belangstelling in je toont.

ADHD zit letterlijk in je hersenen. Het beïnvloed vrijwel alle aspecten van het leven. ADHD kan leiden tot vele vervelende consequenties. Hierbij kun je denken aan het hebben van problemen met (en met het aangaan van) relaties. Dit kan zich thuis manifesteren en leiden tot echtscheidingen. Maar ADHD kan ook leiden tot problemen met relaties op werk, waardoor een loopbaan behoorlijk gefrustreerd kan raken.

ADHD kan ook leiden tot de ziekte van Parkinson en Alzheimer en het zorgt voor een gebrekkige werking van je neurotransmitters. Neurotransmitters bepalen voor een belangrijk deel je gevoelsleven. Het punt met ADHD is niet zozeer een beperkte aandachtsspanne, kinderen met ADHD kunnen bijvoorbeeld urenlang computerspelletjes spelen. Aandacht hebben ze in overvloed, maar niet op hetgeen directe beloning oplevert.

Geen controle over je aandacht

Door ADHD heb je een beperkte controle over je aandacht. Kinderen met ADHD kunnen urenlang spelen en aandacht besteden aan lichamelijke prikkers zoals gevaar, sociaal media, junk food en helaas ook drugs. Ze beschikken dus wel de concentratie en de aandacht, maar ze kunnen die concentratie niet verleggen naar iets anders, wat ze geen directe beloning geeft.

Voorbeelden van iets dat geen directe beloning geeft is bijvoorbeeld een boek lezen, of om te leren op school, het doen van huiswerk of het afhandelen van een huishoudelijk klusje. Kinderen met ADHD hebben vaak moeite met het opstarten en het afhandelen van dergelijke activiteiten.

Dopamine

In het beloningssysteem van je hersenen speelt de neurotransmitter dopamine een belangrijke rol. Bij activiteiten die niet direct een beloning opleveren (dopamine), haken kinderen met ADHD vaak af. Zij gaan dan onbewust op zoek naar iets wat hen wel die prikkels geeft en die wel een gevoel van beloning oplevert.

Oxidatieve stress

Oxidatieve stress is een belangrijke veroorzaker van ADHD. Oxidatieve stress houdt in dat suikers (uit voedingsstoffen) worden verbrand door tussenkomst van zuurstof. Dit is een normaal stofwisselingsproces. Maar bij verstoring van dat proces zijn er meer zuurstofverbindingen, waardoor vrije radicalen ontstaan.

Vrije radicalen zijn agressieve stofjes die je cellen kunnen beschadigen. Ze kunnen onder andere zorgen voor een verstoorde celdeling, waardoor uiteindelijk kanker zou kunnen ontstaan. Maar ze kunnen dus ook leiden tot ADHD, want een overschot van die vrije radicalen wordt oxidatieve stress genoemd.

Het ontstaan van vrije radicalen (en oxidatieve stress) is – evenals de stofwisseling – een normaal proces. Antioxidanten worden ingezet om de vrije radicalen te lijf te gaan. En daar ligt nu juist het punt. Krijgen wij wel voldoende antioxidanten binnen om de gevolgen van onze westerse levensstijl het hoofd te bieden?

In de onderstaande opsomming lees je 10 manieren om ADHD te verslaan, zoals John Gray het beschreven heeft in het artikel.

1. Paracetamol

Paracetamol bevat diverse stofjes die bijdragen aan oxidatieve stress en dat kan weer leiden tot ADHD. Paracetamol remt de natuurlijke activiteit van een bepaald eiwit, die je hersenen beschermt tegen de schade van de vrije radicalen. Ieder keer dat je een paracetamol neemt, dan onderdruk je het natuurlijk vermogen van je lichaam om zichzelf te beschermen en te genezen. Nog bizarder is dat zwangere vrouwen die paracetamol slikken een kans van 37% hebben op een kind met ADHD.

2. Glutamaat

Als je voor een langere tijd wordt blootgesteld aan smaakversterkers zoals glutamaat of E-621 (of andere namen waaronder het schuil gaat) dan heeft dat effecten op je hersenen. Hoe word je voor lange tijd blootgesteld aan glutamaat? Nou, door veel bewerkte voeding en fast en junk food te eten. Glutamaat wordt door meerdere onderzoekers in relatie gebracht met ADHD.

3. Suiker

In veel bewerkte voeding vind je, naast glutamaat, ook suiker. Hierbij kun je denken aan frisdranken, energie drankjes, vruchtensappen uit pak, koeken, snoep, taart en ook diepvriesmaaltijden, bewerkte vleeswaren en hamburgers. Door suiker ontstaan pieken in je bloedsuikerspiegel. En die leiden tot oxidatieve stress en dat kan uiteindelijk tot ADHD leiden.

Suiker blijkt dezelfde hersencellen te activeren als alcohol en drugs dat doen. Een hoge suikerconsumptie leidt ertoe dat dopamine (uit het beloningssysteem van je hersenen) minder goed werkt. Je hebt, om eenzelfde effect te bereiken, er steeds meer van nodig.Dus, om meer dopamine te activeren (en een gevoel van beloning te ervaren) zullen kinderen geneigd zijn om meer producten te eten die suiker bevatten. Door het bovengenoemde feit kan ook gemakkelijk overgewicht ontstaan.

4. Lichaamsbeweging

Te weinig lichaamsbeweging zorgt voor een belemmering van je lymfecirculatie. En die is juist noodzakelijk om allerlei schadelijke stoffen, die je dagelijks binnen krijgt, af te voeren. Hierbij kun je denken aan chemische stoffen, pesticiden, uitlaatgassen en zware metalen. Die stoffen dienen regelmatig afgevoerd te worden, anders kunnen er infecties en ontstekingen ontstaan in de hersenen.

Lichaamsbeweging is sowieso goed voor je om de boel grondig door te spoelen. Door lichaamsbeweging scheid je veel afvalstoffen uit en stimuleer je de aanmaak van neurotransmitters. Als die er te weinig zijn, kan het gevoel van verveling ontstaan en ga je op zoek naar passieve prikkels zoals film kijken en video games spelen.

5. Stress

Stress komt veel voor in onze maatschappij en dat is lang niet altijd handig. Door stress komen zogenaamde stresshormonen vrij zoals adrenaline en cortisol. Chronische stress kan leiden tot oxidatieve stress en dat kan weer ADHD in de hand werken.

6. Stimulerende middelen

Niemand zal het vreemd in de oren klinken dat het gebruik van drugs, alcohol en amfetamine de werking van je hersenen behoorlijk kan schaden en veranderen. Er wordt wel gesteld dat je altijd een verslaafde blijft, ook al ben je afgekickt. Vreselijk spul.

7. Videospellen

Vond je nummer 6 vanzelfsprekend, dan zal nummer 7 je wellicht zorgwekkend verbazen. Het spelen van gewelddadige video games heeft dezelfde effecten op de hersenen als stimulerende middelen. Dit is wellicht schokkend om te vernemen. Uit een onderzoek bleek dat de hersenfuncties van gezonde jonge mannen, die een week lang gewelddadige video games speelden, al veranderden. Hierdoor werd hun emotionele controle minder. Hoe kon dat?

Door het spelen van dergelijke spellen (of het innemen van stimulerende middelen, punt 6) kwamen er grote hoeveelheden dopamine in de hersenen. Het zenuwstelsel reageert hier op door het aantal dopaminereceptoren te verminderen, waardoor het effect van de dopamine vermindert. Het een en ander leidt ertoe dat je beter wordt in het spelletje, maar dat de controle over je gedrag vermindert. Dat kan vervolgens leiden tot een gok- of een drugsverslaving.

8. Scheiding

In eerste instantie zou je een echtscheiding niet direct linken aan het ontstaan van ADHD. De kans dat ADHD zich ontwikkeld bij kinderen van gescheiden ouders ligt echter hoger dan die van kinderen van getrouwde ouders. De aanwezigheid van een gelukkige moeder en vader zorgt voor een verhoogt niveau van dopamine (daar heb je hem weer). Bij gescheiden ouders kan dit anders liggen.

9. Bestrijdingsmiddelen en giftige stoffen

Allerlei resten van giftige stoffen zoals het geval is bij bestrijdingsmiddelen maar ook bij antibiotica kunnen de gezonde en goede bacteriën in je darmen doden. Al die stoffen zitten in en op je eten (groente, fruit, vlees, vis). Deze stoffen kunnen de opbouw van neurotransmitters en andere stoffen schaden, waardoor ADHD zou kunnen ontstaan.

10. Voedingstekorten

Door de intensieve landbouwtechnieken en de uitputting van de landbouwgronden, bevatten voedingsmiddelen eenvoudigweg minder vitaminen en mineralen als vroeger. Je hersenen hebben nu eenmaal de juiste bouw- en voedingsstoffen nodig om zichzelf te beschermen tegen oxidatieve stress. Ook bewerkte voedingsmiddelen bevatten over het algemeen te weinig voedings- en bouwstoffen. Door de industriële bewerking hebben zij veel van hun gezonde eigenschappen verloren en fungeren ze vooral als een caloriebom.

Conclusie

ADHD is een steeds groter probleem aan het worden. Ik hoop dat je met deze 10 manieren een houvast hebt om ADHD te voorkomen of te beperken. Ook zou ik je willen adviseren om er meer over te lezen en niet alleen (als jij of je kind ADHD heeft) te vertrouwen op medicijngebruik. Overigens wordt ADHD ook wel erg snel vastgesteld. Mogen kinderen – vooral jongens – niet gewoon druk zijn?

Als je meer wilt weten over de rol die voeding speelt in je gevoel van fitheid, je gewicht, je geluk en ook bij ADHD, download dan het onderstaande e-boek. Gezonde Voeding geeft je vele handvatten, die je gemakkelijk kunt uitvoeren.

 E-boek Gezonde Voeding

Gezonde VoedingEr bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

 

Bron: ADHD het overspannen brein. John Gray, Medisch Dossier editie maart 2015

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Helpt testosteron om lichaamsvet kwijt te raken?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom het Pioppi dieet wel werkt

Lees meer
Gezonde levensstijl

Overgewicht en obesitas: waar ligt de oplossing?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update